
Piękne dzieci pięknie umierają – recenzja filmu „Polityka jednego dziecka” – WFF
Działająca w latach 1977-2015 chińska polityka jednego dziecka była chyba najsłynniejszą akcją demograficzną w historii. Działania wprowadzone przez Pekin miały na celu uratowanie rozwijającego się

Przetrwać to zbrodnia w afekcie – recenzja filmu „Malowany ptak” – WFF
Stefan Laudyn, dyrektor Warszawskiego Festiwalu Filmowego, zapowiadając pokaz “Malowanego Ptaka” określił go najważniejszym tegorocznym filmem w Europie Środkowo-Wschodniej. I chociaż taką, nie odnoszącą się do

Requiescat in pace – recenzja filmu „Van Gogh. U bram wieczności”
Julian Schnabel to uznany malarz. Jednak sztaluga i farby to dla niego za mało, skoro sięga również po inne formy wyrazu, takie jak rzeźba oraz

Krótkowidzki – recenzja filmu „Winona” – WFF
Opustoszała plaża. Cztery dziewczyny rozbijające nań swój obóz. W tle tylko czyjś samochód i dom na wzgórzu. Nie, to nie podbudowa pod kino grozy, choć

Tamte treningi, tamte balety – recenzja filmu „A potem tańczyliśmy” – WFF
Chociaż reżyser Levan Akin urodził się pod Sztokholmem, to gruzińscy rodzice zaszczepili mu miłość do kraju swojego pochodzenia, do dawnej ojczyzny. W związku z tym,

Wędrowne rewolucje – recenzja filmu „Wędrowny kucharz” – WFF
W czasach, gdy kuchnia w wielkich restauracjach często przypomina laboratorium chemiczne, a gwiazdkami Michelina obdarowywane są w dużej mierze nowoczesne, bazujące na molekularności restauracje, równie

Wściekły Koń – recenzja filmu „Walka Atbaia” – WFF
Trzeba powiedzieć bez ogródek, że stały bywalec Warszawskiego Festiwalu Filmowego Adilchan Jerżanow nie należy do apologetów obecnego systemu panującego w Kazachstanie. Każdym dotychczasowym dziełem udowadniał,

Prawdziwy romans – recenzja filmu „Pierwsza miłość” – WFF
Po premierze w Cannes Takashi Miike zapytany dlaczego zatytułował swój nowy film “Pierwsza miłość”, przewrotnie odpowiedział, że dla pieniędzy. A jednak uczucia w nim nie

Lepiej przeżyć jeden dzień jako lew – recenzja filmu „Shindisi” – WFF
Najbardziej dramatycznej perspektywy dostarcza zawsze głos świadków wojny. Film „Shindisi” pozwala widzowi wczuć się w skórę szeregowca, dzielić z nim smak i zapach pola bitwy.

Na co do kina? #123 Cotygodniowy przegląd premier
Chociaż nadchodzący tydzień nie oszałamia ilością premier kinowych, to są wśród nich prawdziwe perły, których nie można przegapić. Święcący tryumfy wszędzie gdzie się pojawia francuski

Nie damy się zamknąć w klatce – recenzja filmu “Lalka” – WFF
W ramach pokazów specjalnych Warszawskiego Festiwalu Filmowego można zobaczyć “Lalkę” w reżyserii Mounii Meddour. Reżyserka opowiada w nim z perspektywy kilku studentek jak w latach

Siła wyporu – recenzja filmu „Na powierzchni” – WFF
Kraje anglojęzyczne mają utrudnione zadanie w swojej selekcji kandydata do oscarowej rywalizacji. Muszą stawiać na realizowane za granicami koprodukcje, tudzież dokumentalne opowieści. Taki właśnie los

Wyprowadzić w pole – recenzja filmu „W wysokiej trawie”
Stephen King należy do autorów, których dzieła najchętniej odnajdują drogę na mały i duży ekran. I choć o przynajmniej połowie z owych adaptacji trudno wyrazić

Każda potwora znajdzie swego amatora – recenzja filmu „Biały wąż” – WFF
Dawno temu, za czasów chińskiej dynastii Tang cesarscy medycy wynaleźli lecznicze zastosowanie dla węży. Od tego czasu biedni chłopi polowali na nie w zamian za

Na co do kina? #122 Cotygodniowy przegląd premier
Akurat, kiedy większość redakcji przebywa już na Warszawskim Festiwalu Filmowym, dystrybutorzy przygotowali naprawdę imponujący zestaw. Oprócz polskiego kandydata do Oscara, możemy zobaczyć zwycięzcę Berlinale, czy

Spektrum – recenzja filmu „Out”
Kino nie ma bogatej historii ukazywania dobrowolnego coming-outu: większość postaci LGBT żyje w ukryciu, a w filmach z ostatnich lat coraz częściej są już ujawnione

Daniel w jaskini lwów – recenzja filmu „Boże Ciało”
Daniel wie jak postępować z dzikimi zwierzętami. W końcu sam ma niemało tej dzikości w sercu. Zabił już jako kilkunastoletni chłopiec. W poprawczaku bójki mu

Wypisani z życia – recenzja filmu „Wysoka dziewczyna”
O Kantemirze Bałagowie zrobiło się głośno w 2017 roku, kiedy jego pełnometrażowy debiut, „Bliskość”, zdobył nagrodę FIPRESCI w sekcji Un Certain Regard festiwalu w Cannes.

Na co do kina? #121 Cotygodniowy przegląd premier
Jesienna aura za oknem sprzyja wizytom w kinie. W tym tygodniu znaleźliśmy jeden film, na który nie wypada nie pójść. Na rodzime ekrany trafia bowiem

Iluminacja – recenzja filmu „Ad Astra”
James Gray to jeden z najbardziej “europejskich” twórców we współczesnym Hollywood. Taki auteur w starym stylu, który jakby przypadkiem kręci kino (pozornie) gatunkowe, z wielkimi

I cząstką wieczności się staję – recenzja filmu „Ostatnia góra”
Uczestnicy wypraw na K2 świadomie godzą się na ekstremalne warunki, aby życie stało się cenniejsze i by poczuć wolność. Ryzyko tak duże, że wielu przypłaca

Na co do kina? #120 Cotygodniowy przegląd premier
Kinomanów czeka interesujący tydzień. Pokłosiem festiwalu w Gdyni są aż dwa polskie filmy – szykowana na jeszcze większy frekwencyjny hit niż włoski oryginał opowieść o

Perfect Strangers – recenzja filmu „(Nie)znajomi”
Gdy na początku nowego tysiąclecia do naszego kraju trafiały polskie odpowiedniki zachodnich programów rozrywkowych niejeden rodak pomyślał, że jesteśmy coraz bliżej Ameryki. Jednak w czasach,

Underground – recenzja filmu „Parasite”
Choć powszechnie uważa się, że pasożyty stanowią element wrogi dla środowiska, to istnieją teorie, które przypisują im ogromną rolę w procesie ewolucji i kształtowania życia

Rodzina po przejściach – recenzja filmu „Gniazdo kolibra”
Seul, 1994. W domu z wielkiej płyty gnieździ się rodzina 14-letniej Eunhee (Park Ji-hu). Wiecznie niewyspana nastolatka jest najmłodszą z trójki rodzeństwa. Interesuje się rysunkiem.

Zbrodnia i wiara – recenzja filmu „Dzięki Bogu”
François Ozon jest jednym z najbardziej znanych twórców francuskiego kina, chociaż nie wypracował jakiegoś charakterystycznego dla siebie języka, który sprawiałby, że z łatwością rozpoznajemy jego

Dumni i mokrzy – recenzja filmu „Krewetki w cekinach”
Jeden z bohaterów „Krewetek w cekinach” zapytany o genezę nazwy tytułowej drużyny odpowiada, że „w krewetce najlepszy jest ogon, a cekiny dodają uroku”. To mimochodem

Życie drugiego – recenzja filmu „Mój ojciec” – w drodze na Oscary: Peru
Wielka zaletą corocznej nagrodowej rewii zwanej Oscarem dla najlepszego filmu nieanglojęzycznego, jest zwracanie uwagi na perły z państw filmowego „trzeciego świata”. Produkcje, których poza festiwalami

Na co do kina? #119 Cotygodniowy przegląd premier
Długo nie mieliśmy tak interesującego weekendu. Do kin wchodzi aż sześć produkcji, które wzbudzają nasze zainteresowanie. Począwszy od rewelacyjnego zwycięzcy Cannes przez ważny głos w

Chłopiec na dżihadzie – recenzja filmu „Młody Ahmed”
Jean-Pierre i Luc Dardenne’owie wygrali już w Cannes wszystko, co się dało. Mają na koncie Złote Palmy za „Rosettę” w 1999 i „Dziecko” w 2005,