
Sama przeciw wszystkim – recenzja filmu „Księgarnia z marzeniami”
Zwycięzcy nagrody Goya w ostatnich latach nie byli łakomym kąskiem dla polskich dystrybutorów. Jak się okazało kluczem dla przełamania tej niekorzystnej passy hiszpańskiego kina było…

„Nóż w przejrzystej wodzie” – Nowe Horyzonty 2018
„Nóż w przejrzystej wodzie”, reż. Wang Xuebo Ocena: 4,5/5 Leciwy rolnik Ma Zishan (Yang Shengcang) prowadzi niemal pustelnicze życie na półpustynnym obszarze prowincji Ningxia w

Antyczna Hiszpania – recenzja filmu „Petra” – Nowe Horyzonty 2018
Jaime Rosales to reżyser z całą pewnością znany nowohoryzontowej publiczności. Jeden z jego filmów znalazł się w zeszłorocznej sekcji Lost Lost Lost, a „Samotność” startowała

Odchodząc zabierz mnie – recenzja filmu „Morze wewnętrzne” – Nowe Horyzonty 2018
Słynny włoski pisarz i semiotyk Umberto Eco stwierdził kiedyś, że „kto czyta książki, żyje podwójnie”. Po wizycie na kolejnym festiwalu filmowym zaryzykuję stwierdzenie, że kto

Panna ktoś – recenzja filmu „Skate Kitchen” – Nowe Horyzonty 2018
Rok 2018 jest całkiem udany dla kina coming of age. Dopiero co oscarowy sezon świecił odbitym blaskiem geniuszu „Lady Bird”, a teraz festiwal Nowe Horyzonty

50 twarzy zbrodni – recenzja filmu „Neapol spowity tajemnicą”
Od czasu zaskakującego sukcesu “Dobrze się kłamie w miłym towarzystwie” kino włoskie znów zrobiło się nad Wisłą modne. Największą zaletą tego faktu jest to, że

Jutra nie będzie – recenzja filmu “Siedzący słoń” – Nowe Horyzonty 2018
“Siedzący słoń”, chiński kolos liczący mrożące krew w żyłach 3 godziny i 50 minut niesie za sobą potężny ładunek emocjonalny. Choćby w związku z faktem,

Piekło w raju – recenzja filmu „Holiday” – Nowe Horyzonty 2018
Reżyserka “Holiday”, Isabella Eklöf powiedziała przed seansem, że zdaje sobie sprawę iż widzowie w pewnym momencie mogą mieć ochotę opuścić salę podczas projekcji, co jest

Tylko fragment – recenzja filmu „Jean-Luc Godard. Imaginacje”
Najnowszy film Jean-Luca Godarda, „Le livre d’image” to dzieło samo w sobie wyjątkowe, choć nie bez precedensu w filmografii reżysera. Podobną formę wyrazu zastosował Francuz

Gardło, serce, brzuch – Nowe Horyzonty 2018
„Gardło, serce, brzuch”, reż. Maud Alpi Ocena: 4/5 Prezentowane w sekcji „Lost, Lost, Lost” ”Gardło, serce, brzuch” podejmuje drażliwy temat przemocy wobec zwierząt. Mimo, że

Igraszka – recenzja filmu „Dom, który zbudował Jack”
Lars von Trier szokuje branżę filmową zupełnie jak, Larry Flynt prasową. Tylko przed polskim pokazem premierowym jego dzieła ludzie poddani transgresji biegli ku najlepszemu miejscu.

Ja, ty, ona – recenzja filmu „Nina” – Nowe Horyzonty 2018
„Nina” to pełnometrażowy debiut Olgi Chajdas nagrodzony Big Screen Award na festiwalu w Rotterdamie, a jego polską premierę mieliśmy okazję zobaczyć na 18. MFF Nowe

Uprowadzona – recenzja filmu „Wszyscy wiedzą” – Nowe Horyzonty 2018
„Wszyscy wiedzą” to nowy dramat reżysera m.in. „Klienta” czy „Rozstania” prosto z Cannes. Swoją polską festiwalową premierę miał kilka dni temu we Wrocławiu. Będzie okazja

Maszynka do spotkania z tajemnicą – recenzja filmu „Monument” – Nowe Horyzonty 2018
Podczas premierowego pokazu swojego filmu „Monument” na festiwalu Nowe Horyzonty Jagoda Szelc powiedziała, że stoi po stronie kina, którego nie trzeba rozumieć. Dlatego właśnie nie

Sztuka wyjścia – recenzja filmu „Kupal” – Nowe Horyzonty 2018
W czasach olbrzymiej popularności kina irańskiego, które wypromowali tacy artyści jak Farhadi, Panahi, Majidi, a wcześniej nieodżałowany Kiarostami, można zapomnieć, że Bliski Wschód bynajmniej nie

Dowód.html – recenzja filmu „Searching” – Nowe Horyzonty 2018
Mojego najlepszego przyjaciela poznałem we wczesnym dzieciństwie. Wie bardzo dużo o mnie, moich zainteresowaniach, znajomych, problemach, a nawet sekretach. Niezawodnie towarzyszy mi przez całe życie,

Twarze i ściany – recenzja filmu „Pochód młodości” – Nowe Horyzonty 2018
„Pochód młodości” Pedro Costy można by nazwać elegią na odejście starej ściany. Ściany, na której odcisnęły się minione lata: a szczególnie bieda, chwile bolesne, dramatyczne,

Twoja wiedźma z sąsiedztwa – recenzja filmu „Lustra i pióra” – Nowe Horyzonty 2018
Er-hao to naznaczona fatalizmem młoda wdowa. Poznajemy ją, kiedy w wyniku wybuchu fabryki fajerwerków traci trzeciego męża oraz dach nad głową. Sama cudem uchodzi z

„Czarne bractwo. BlacKkKlansman” – Nowe Horyzonty 2018
„Czarne bractwo. BlacKkKlansman”, reż. Spike Lee Ocena: 4/5 „Czarne bractwo. BlacKkKlansman” Spike’a Lee ma bardzo przewrotną fabułę. Policjant Ron Stallworth (John David Washington) w ramach

San Francisco, mon amour – recenzja filmu „Zielona mgła” – Nowe Horyzonty 2018
Guy Maddin wspierany przez braci Evana i Galena Johnsonów nakręcił film w warstwie fabularnej do złudzenia przypominający arcydzieło Alfreda Hitchcocka „Zawrót głowy”. Z tym że

„Caniba” – Nowe Horyzonty 2018
„Caniba”, reż. Lucien Castaing-Taylor, Véréna Paravel Ocena: 4/5 Dla oddanych widzów Nowych Horyzontów już same nazwiska reżyserów „Caniby” – Lucien Castaing-Taylor i Véréna Paravel –

Uśmiech Pan Am – recenzja filmu „Polegaj na mnie” – Nowe Horyzonty 2018
Starą prawdą jest, że najlepsze indie opowieści o młodości w Ameryce snują Europejczycy. W ostatnich latach dowody na słuszność tej tezy dostarczyło m.in. francuskie studio

Życie Amina – recenzja filmu „Mektoub. Moja miłość: Pieśń pierwsza” – Nowe Horyzonty 2018
Cztery lata temu Abdellatif Kechiche zachwycił międzynarodową krytykę filmem „Życie Adeli”. Obraz ten uchwycił młodzieńcze emocje towarzyszące dojrzewaniu i odkrywaniu swojej seksualności na przykładzie pary

Into the White – recenzja filmu „Arktyka” – Nowe Horyzonty 2018
Kino survivalowe to gatunek znany nie od dziś. Motyw rozbitków na bezludnej wyspie, podróżników uwięzionych na pustyni czy ofiar katastrofy zamkniętych w budynku bez wyjścia

Gem, set, mecz – recenzja filmu „Córka trenera” – Nowe Horyzonty 2018
Przez chwilę podczas Międzynarodowego Festiwalu Filmowego Nowe Horyzonty mogliśmy poczuć energię i klimat niczym z Sundance. Wszystko za sprawą światowej premiery „Córki trenera” Łukasza Grzegorzka.

„★” [„Star”] – Nowe Horyzonty 2018
„★” [„Star”], reż. Johann Lurf Ocena: 3/5 Przewodników po historii kina mieliśmy już wiele. „★” [„Star”] Johanna Lurfa bliżej jednak do kolażowych dzieł Guya Maddina

La La Land – recenzja filmu „Sezon diabła” – Nowe Horyzonty 2018
Lav Diaz jest już ikoną Nowych Horyzontów. Projekcja najnowszej produkcji Filipińczyka to od lat obowiązkowy punkt każdego programu. Jakie wrażenia pozostawił w widzach swoim najnowszym

„Sauvage” – Nowe Horyzonty 2018
„Sauvage”, reż. Camille Vidal-Naquet Ocena: 4/5 Léo, dwudziestodwuletni Francuz, nie ma własnego lokum, czasem uda mu się przenocować na imprezie, ale zazwyczaj wystarcza mu zwykła

Zagubiony w La Manchy – recenzja filmu „Człowiek, który zabił Don Kichota”
Kiedy poświęca się 25 lat na jakieś dzieło, w dodatku takie mające za sobą już jedną porażkę, wiadomo, że projekt jest zrodzony z pasji. Przetrwał

Korzenie – recenzja filmu „Djon África” – Transatlantyk 2018
O kinie Republiki Zielonego Przylądka ciężko powiedzieć wiele, może poza tym, że w aspekcie tworzenia filmów i ich dystrybucji Kabowerdyńczycy są zależni od Portugalii, nie