Już w najbliższą niedziele gala rozdania nagród Amerykańskiej Akademii Filmowej zakończy sezon nagród 2018/19. Z tej okazji nasz redaktor Marcin Prymas przyjrzał się nominowanym i spróbował przewidzieć rozstrzygnięcia. Zapraszamy do zapoznania się i podzielenia się swoimi typami w komentarzach.
Najlepszy film pełnometrażowy
Wygra
„Roma”
Alternatywa
„Faworyta” / „The Favourite”

Teoretycznie wiemy niewiele, żaden z tegorocznych nominowanych w wyścigu nie zdominował wyraźnie konkurencji. Kolejni teoretycznie silni kandydaci odpadali jak muchy, kto dziś pamięta o oscarowych ambicjach „Pierwszego człowieka” czy „Narodzin gwiazdy”. Tylko jeden obraz od początku sezonu jest chwalony wszędzie. Promowana gigantycznymi pieniędzmi Netflixa „Roma” od Alfonso Cuaróna, z jednej strony ma dobrą „legendę” (pierwszy nieanglojęzyczny zwycięzca w historii), z drugiej twórcę rozpoznawanego i wielokrotnie nagradzanego Amerykańską Akademię Sztuki i Wiedzy Filmowej. Pytanie jednak czy akademicy zdecydują się na tak radykalny krok i nagrodę dla czegoś tak „nieoscarowego”. Zwycięstwa w bezpośrednich starciach z „Faworytą” m.in. na BAFTA-ch i festiwalu w Wenecji nastrajają optymistycznie. To właśnie prowadzony przez trzy wybitne kreacje aktorskie dramat kostiumowy Yorgosa Lanthimosa w tym momencie jawi się jako jedyna możliwa konkurencja dla Meksykanina. Zaskoczyć jeszcze może feelgoodowy i powszechnie lubiany, ale też szeroko krytykowany za kwestie rasowe „Green Book„, ale tu brak nominacji za reżyserię wydaje się swoistym votum nieufności dla Farrelly’ego. Na czwartym miejscu „Czarne bractwo” silne i obecne wszędzie, które przez cały długi sezon nie wygrało nic poza BAFTĄ za scenariusz.

Najlepszy aktor pierwszoplanowy
Wygra
Rami Malek za „Bohemian Rhapsody”
Alternatywa
Christian Bale za „Vice”
Dwie teatralne i utopione w make-upie kreacje w bardzo słabo ocenianych biopkach. Do tego się sprowadził tegoroczny wyścig. Wydaje się, że miłość do „Queen” i „Bohemian Rhapsody” jest tak wielka, że nie pozwoli akademikom na pominięcie Freddiego Mercurego.
Najlepsza aktorka pierwszoplanowa
Powszechnie bardziej chwalona jest, i słusznie, Brytyjka, jej film także widziało dużo więcej osób. Mimo to stawiam na Close, stronnictwo nawołujące do tego by wreszcie dać tej jednej z najwybitniejszych aktorek pierwszego Oscara wydaje się zbyt silne by skończyć wieczór na tarczy.
Wygra
Glenn Close za „Żonę”
Alternatywa
Olivia Colman za „Faworytę”


Najlepszy aktor drugoplanowy
Wygra
Richard E. Grant za „Can You Ever Forgive Me?”
Alternatywa
Mahershala Ali za „Green Book”
Tu stawiam na niespodziankę. Te są wszak nieodłączym elementem oscarowych emocji, a Grant to dobry kandydat by ją sprawić. Rozpoznawany w branży, a jednocześnie wciąż niedoceniony aktor zazwyczaj umieszczany w epizodach. Podobnie scharakteryzować można Reginę King, ale jej rola wydaje się bardziej dzielić publikę. A i Ali bardzo niedawno triumfował w odróżnieniu od Weisz.
Najlepsza aktorka drugoplanowa
Regina King to ulubienica krytyki, pytanie czy to cokolwiek znaczy aktualnie na Oscarach. Za Weisz stoi potężny film i bardzo widowiskowa i chwalona kreacja. Zasadniczo jej jedynym problemem podczas dzisiejszej gali będzie Emma Stone. Amerykanka raczej nie ma szans na końcowy triumf, ale z powodzeniem może podzielić zwolenników „Faworyty”.
Wygra
Rachel Weisz za „Faworytę”
Alternatywa
Regina King za „Gdyby ulica Beale umiała mówić”


Najlepszy reżyser
Wygra
Alfonso Cuarón za „Romę”
Alternatywa
–
Tu nie ma dyskusji, ani wątpliwości. Nawet jeśli ktoś sprzątnie „Romie” sprzed nosa główną statuetkę to na poletku reżyserów nikt Cuarónowi zagrozić nie ma prawa. Meksykańska dominacjo trwaj.
Najlepszy scenariusz oryginalny
Anglia czy USA. Komedia z tragedią, czy tragedia z komedią. Twórcy finansowych przebojów idący w stronę większych ambicji czy najbardziej przystępny film szalonego Greka. „Faworytę” i „Green Book” dzieli tyle co i łączy, ja po porażce Książeczki w Gildii Scenarzystów stawiam kino kostiumowe. Ale nie zapominajmy o „Pierwszym reformowanym”.
Wygra
Tony McNamara i Deborah Davis za „Faworytę”
Alternatywa
Brian Hayes Currie, Nick Vallelonga i Peter Farrelly za „Green Book”


Najlepszy scenariusz adaptowany
Wygra
Kevin Willmott, Charlie Wachtel, Spike Lee i David Rabinowitz za „Czarne bractwo. BlacKkKlansman”
Alternatywa
Barry Jenkins za „Gdyby ulica Beale umiała mówić”
Akademicy coś będą chcieli dać Spikowi Lee, a jak nie da się reżyserii ani filmu to pozostaje scenariusz. Również dlatego, że podobnie jak przed rokiem jest to bardzo słabo obsadzona kategoria. Nie wyobrażam sobie triumfu remake’u remake’u remake’u, dla Coenów i Holofcener już nominacja jest sukcesem dlatego moją alternatywą będzie tekst Barry’ego Jenkinsa. Ale mówię to bez przekonania.
Najlepszy film nieanglojęzyczny
Wygra
Meksyk za „Romę”
Alternatywa
Polska za „Zimną wojnę”

Wygra „Roma”. No chyba, że akademicy będą tak pewni wygranej „Romy” w Best Picture, że tu postanowią dać kogoś innego. Wtedy wygra „Zimna wojna”. Ale wygra jednak „Roma”.

Najlepszy pełnometrażowy film dokumentalny
Wygra
„Free Solo”
Alternatywa
„Jutro albo pojutrze” / „Minding the Gap”
Najlepszy krótkometrażowy film dokumentalny
Wygra
„Black Sheep”
Alternatywa
„Koniec gry” / „End game”


Najlepszy pełnometrażowy film animowany
Wygra
„Spider-Man Unierwsum” / „Spider-Man: Into the Spider-verse”
Alternatywa
„Iniemamocni 2”
Najlepszy krótkometrażowy film animowany
Wygra
„Bao”
Alternatywa
„Weekendy” / „Weekends”

Najlepsza muzyka oryginalna
Wygra
Ludwig Göransson za „Czarną Panterę”
Alternatywa
Terence Blanchard za „Czarne bractwo. BlacKkKlansman”
Najlepsza piosenka oryginalna
Wygra
„Shallow” z filmu „Narodziny gwiazdy”
Alternatywa
–

Najlepsze zdjęcia
Wygra
Alfonso Cuarón za „Romę”
Alternatywa
Łukasz Żal za „Zimną wojnę”
Najlepsza scenografia
Wygra
„Faworyta”
Alternatywa
„Roma”


Najlepsze kostiumy
Wygra
Ruth E. Carter za „Czarną Panterę”
Alternatywa
Sandy Powell za „Faworytę”
Najlepsza charakteryzacja i fryzury
Wygra
„Vice”
Alternatywa
–


Najlepszy montaż
Wygra
Hank Corwin za „Vice”
Alternatywa
Yorgos Mavropsaridis za „Faworytę”
Najlepszy montaż dźwięku
Wygra
„Pierwszy człowiek”
Alternatywa
„Bohemian Rhapsody”
Najlepszy dźwięk
Wygra
„Pierwszy człowiek”
Alternatywa
„Bohemian Rhapsody”
Najlepsze efekty specjalne
Wygra
„Avengers: Wojna bez granic”
Alternatywa
„Pierwszy człowiek”


Najlepszy krótkometrażowy film aktorski
Wygra
„Marguerite”
Alternatywa
„Skin”