Okiem redakcji: Maj 2018

Maj był miesiącem kinowych premier dwóch wielkich blockbusterów, triumf odniósł jeden z mniejszych krajowych dystrybutorów zaliczając dublet, a giganci Monolith i Kino Świat musieli obejść się smakiem. Na ekranach mogliśmy zobaczyć już jedne z ostatnich obrazów z zeszłorocznego Cannes, a w podsumowaniu zabieramy was w podróż dookoła świata od Chin przez Kanadę do Polski. Oto maj okiem redaktorów Pełnej Sali!

Kraj: Chiny

Reżyseria: Liang Xuan, Zhang Chun

Dystrybucja: MayFly

10. Duża ryba i begonia

Oferta MayFly w ostatnich kilkunastu miesiącach stała się prawdziwym rajem dla miłośników kina azjatyckiego. Po regularnym dostarczaniu nad Wisłę rozrywkowych nowości z Korei Południowej tym razem dostaliśmy chińskie anime. Nie do końca zdobyło ono miłość redakcyjnego gremium, ale na najniższe miejsce podsumowania wystarczyło.

Średnia: 5,83/10

6 ocen

"Uwolnić orkę" robione przez Chińczyków mocno inspirowanych studiem Ghibli. Pewnie umyka mi pełno kontekstów, ale treść i forma urzeka.

Maciej Kowalczyk
Maciej Kowalczyk
6/10

Chińska animacja czerpiąca garściami z Miyazakiego. Już wiem co zainspirowało "Kształt wody" Del Toro 😉

Marcin Grudziąż
Marcin Grudziąż
6/10

Bardziej przystępny dla dzieci niż animacje studia Ghibli, mimo przesłodzonych momemtów kupuję te uorkliwe zaświaty.

Ania Grudziąż
Ania Grudziąż
6/10

Ghibli wannabe, ale ma swój urok. Szkoda, że przeładowany atrakcjami, przez co rozłazi się koncepcyjnie i po pewnym czasie zaczyna męczyć.

Grzegorz Narożny
Grzegorz Narożny
6/10

Fabuła jest wspaniała, ale prawie cała reszta to co najwyżej niezła chińska podróbka anime. Choć trzeba mocno się przyjrzeć, by dostrzec różnice.

Wojciech Koczułap
Wojciech Koczułap
6/10

Chińska podróbka studia Ghibli. Niektóre kadry piękne, tylko po to by za chwile oczy wypaliło CGI za 5 złotych.

Marcin Prymas
Marcin Prymas
5/10
120 uderzeń na minutę
Kraj: Francja

Reżyseria: Robin Campillo

Dystrybucja: Gutek Film

9. 120 uderzeń serca

Najlepiej oceniana premiera canneńskiego konkursu anno domini 2017 długo musiała czekać na zaszczyt nawiedzenia polskich kin. Gdy to nastąpiło spotkały ją jednak dość chłodne reakcje, podzielane także przez członków naszej redakcji. Czy to film zbyt hermetycznie francuski? W każdym razie Gutek Film tym razem daleko od szczytu podsumowania.

Średnia: 6/10
4 oceny

Pierwsza godzina mija jak z bicza strzelił (czuć scenarzystę "Klasy"). potem wchodzi Campillo-reżyser z romansem, który o dziwo wychładza film.

Maciej Kowalczyk
Maciej Kowalczyk
7/10

Z jednej strony bardzo dobrze i niejednostronnie pokazuje środowisko działaczy na rzecz przeciwdziałania AIDS. Z drugiej brakowało mu polotu i mocy.

Marcin Grudziąż
Marcin Grudziąż
6/10

Ciągnie się w nieskończoność, szkoda że historia zbiorowości zmienia się w historię śmierci jednostki. Trochę rozwiązań na łatwiznę.

Marcin Prymas
Marcin Prymas
6/10

Połączenie "Odruchu serca" z "Dumni i wściekli", dla mnie to mniej udana mieszanka.

Ania Grudziąż
Ania Grudziąż
5/10
Kraj: Francja, Włochy

Reżyseria: Paolo Virzì

Dystrybucja: UIP

8. Ella i John

Paolo Virzi od lat jest czołowym włoskim twórcą kina środka, jego komediodramaty w Italii gromadziły wielką publikę i liczne nagrody, także nic dziwnego że wzorem swoich krajan takich jak Paolo Sorrentino i Giuseppe Tornatore spróbował szczęścia także po angielsku. Efekt spotkał się raczej z ciepłym przyjęciem naszej redakcji choć i tu zdarzył się wyjątek.

Średnia: 6,25/10
4 oceny

Opowieść jest zręcznie skrojona i wzruszająca. Słabości (sporo schematów i stereotypów, rozczarowująco prostacki komentarz społeczno-polityczny) schodzą na dalszy plan wobec aktorskiego popisu Sutherlanda i Mirren, dzięki któremu film ogląda się wspaniale.

Wojciech Koczułap
Wojciech Koczułap
7/10

Przywraca wiarę w prawdziwą miłość do grobowej deski.

Krystian Prusak
Krystian Prusak
7/10

Ciepłe, urocze, chwilami śmieszne. Ale Virzi może niech jednak wróci do Italii.

Marcin Prymas
Marcin Prymas
6/10

Virzì opowiada bardzo podobną historię jak poprzednio, choć przesuwa akcenty i wydźwięk okazuje się mniej słodki. Piękny duet Mirren-Sutherland

Maciej Kowalczyk
Maciej Kowalczyk
5/10
Kraj: USA

Reżyseria: Ron Howard

Dystrybucja: Disney

7. Han Solo: Gwiezdne wojny - historie

Wielki chaos produkcyjny, szaleńcze ratowanie projektu przez Rona Howarda, niepokojące wieści z planu, fatalna promocja, aż wreszcie finansowa klapa. Zarząd Lucas Filmu i sama Kathleen Kennedy pewnie jeszcze przez długi czas będą się budzić zlani potem na myśl o tym projekcie. Mimo to końcowy efekt znalazł w naszej redakcji swoich fanów, którzy wywindowali go na 7 miejsce naszego podsumowania.

Średnia: 6,25/10
4 oceny

Najlepsze Star Wars od Disneya, spin offy > nowa trylogia

Krystian Prusak
Krystian Prusak
8/10

Coraz bardziej czuć, że Disney doi uniwersum Gwiezdnych Wojen na siłę. Na plus postać Harrelsona, na minus Clarke. Jedynym prawowitym Solo pozostaje Ford.

Marcin Grudziąż
Marcin Grudziąż
6/10

Niczym gorszy odcinek Firefly w świecie Star Wars. Gorszy nie znaczy zły. Udany skok na kasę, biorąc pod uwagę okoliczności produkcji.

Grzegorz Narożny
Grzegorz Narożny
6/10

Początek nawet niezły (okopy, błoto - nawiązanie do "Ucieczki w kajdanach", pociąg), potem traci energię. Fajnie wypadają Glover i Bettany.

Maciej Kowalczyk
Maciej Kowalczyk
5/10
Kraj: Francja

Reżyseria: Philippe Garrel

Dystrybucja: Aurora Films

6. Kochankowie jednego dnia

Drugą i lepszą francuską premierą, która wyświetlana była w 2017 roku na Lazurowym Wybrzeżu jest najnowszy obraz Philippe'a Garrela. Jeden z ostatnich twórców wciąż wyznających i propagujących ideały Nowej Fali po raz kolejny zafundował nam emocjonalnego rollercostera w kameralnej, klaustrofobicznej i histerycznej formie. Jak to mówią, Polacy najbardziej lubią filmy, które już znają.

Średnia: 6,25/10
4 oceny

Niby pogrobowiec Nowej Fali, a nadal emocje żywe, obrazy spełnione, język piękny. Chevillotte to odkrycie, chciałbym z nią jeść bagietki i pić wino.

Maciej Kowalczyk
Maciej Kowalczyk
7/10

Rzadki przykład reżysera który dobrze zrobił że zatrzymał się w przeszłości i odmówił iścia dalej. Niech żyje Nowa Fala!

Marcin Prymas
Marcin Prymas
7/10

Podobało mi się jak Jeanne staje po stronie kierowanej pierwotną energią Ariane - wpływ tej znajomości na niewinną Jeanne i jak rozwój wypadków postrzega Gilles

Anna Strupiechowska
Anna Strupiechowska
6/10

Pretensjonalne to i na siłę trzymające się prawideł sprzed kilku dekad. Do tego ta narracja z offu... Duży plus za Chevillotte.

Grzegorz Narożny
Grzegorz Narożny
5/10
Kraj: USA

Reżyseria: David Leitch

Dystrybucja: Imperial - Cinepix

5. Deadpool 2

"Więcej, głośniej, mocniej" tak olimpijskie motto mogliby sparafrazować włodarze Foxa odpowiedzialni za stworzenie sequela do "Deadpoola". Film nielubiany przez redakcyjnego eksperta od superhero zdobył jednak serca pozostałych redaktorów i w efekcie stał się zwycięzcą korespondencyjnego pojedynku blockbusterów.

Średnia: 6,5/10
4 oceny

Więcej, mocniej, śmieszniej. Szanuję, że scenarzyści przenieśli nacisk na żarty z popkultury. Soundtrack ląduje na moim Spotify 😉

Maciej Kowalczyk
Maciej Kowalczyk
7/10

Nie ma tej świeżości co oryginał, ale dobra zabawa i autoironiczny humor został 🙂

Krystian Prusak
Krystian Prusak
7/10

Taka udana wersja jedynki, fabuła wreszcie ma sens i nie jest schematem, wreszcie śmiesznie. Czemu tak nie mogło być od początku?

Marcin Prymas
Marcin Prymas
7/10

Ani miła autoironiczna szarża, ani przerzucanie się popkulturowymi tropami nie przykryją kiepskiego scenariusza. Żarty rodem z CollegeHumor tym bardziej.

Grzegorz Narożny
Grzegorz Narożny
5/10
Kraj: Dania, Islandia

Reżyseria: Hlynur Pálmason

Dystrybucja: Stowarzyszenie Nowe Horyzonty

4. Zimowi bracia

I znów, jedyny negatywnie do filmu nastawiony redaktor to ten spod którego ręki wyszła recenzja. Tak głęboki arthouse rzadko widuje się w szerokiej dystrybucji i niewątpliwie może to być ciekawy eksperyment dla osób, które nie goszczą na festiwalach.
Średnia: 6,6/10
5 ocen

Nader dojrzały debiut, Pálmason fascynująco dobiera barwy i dźwięki. Hove to prawdziwe aktorskie odkrycie.

Maciej Kowalczyk
Maciej Kowalczyk
8/10

Życie w pętli, odwrócona opowieść o wiernym psie, koszmar jednostki niedopasowanej. Wielopoziomowe dzieło, świetnie operujące hałasem.

Adrian Burz
Adrian Burz
7/10

Nie zrozumiałem motywów działań bohatera, choć jego zmagania z życiem i samym sobą to zapewne stawianie uniwersalnych egzystencjalnych pytań w arthouse'owej estetyce. Spójna strona wizualna i świetna rola Hovego.

Wojciech Koczułap
Wojciech Koczułap
7/10

Estetyka! Mrok kopalni kontrastuje z blaskiem śniegu, industrialna sceneria z naturalizmem, a dokumentalistyczne sceny z onirycznymi. Tylko o czym to było?

Grzegorz Narożny
Grzegorz Narożny
7/10

Po jaką cholerę to wyszło poza obieg festiwalowy?

Marcin Prymas
Marcin Prymas
4/10
Kraj: Polska, Niemcy

Reżyseria: Elwira Niewiera, Piotr Rosołowski

Dystrybucja: Against Gravity

3. Książę i dybuk

Jedna z rewelacji ostatniego festiwalu w Wenecji, film obecny w naszym podsumowaniu najlepszych obrazów tegorocznego Millenium Docs Against Gravity, najważniejszy polski dokument od miesięcy. Powodów czemu należy się zainteresować opowieścią o żywocie Michała Waszyńskiego i choć nie wszyscy redaktorzy znaleźli tu spełnienie to ostatecznie jest to nasz krajowy przedstawiciel na podium.

Średnia: 6,75/10
4 oceny

Narracja płynie dzięki osobom, które znały kolejne wcielenia człowieka-kameleona. Waszyński wyreżyserował własne życie. Nie przegapcie!

Maciej Kowalczyk
Maciej Kowalczyk
7/10

Bardzo ładny film, ale za mało dodaje od siebie do rewelacyjnej historii.

Marcin Prymas
Marcin Prymas
7/10

Pełen tajemniczej aury portret duszy, którego kolejne zaskakujące karty odkrywają autorzy zręcznie i konsekwentnie. Świetne wykorzystanie archiwaliów.

Wojciech Koczułap
Wojciech Koczułap
7/10

Searching for Michał Waszyński. Zajmująca historia niezwykłej postaci.

Adrian Burz
Adrian Burz
6/10
Kraj: Francja, Kanada

Reżyseria: Pascal Laugier

Dystrybucja: M2 Films

2. Ghostland

Dobre kino gatunkowe zawsze jest w cenie, opowiadanie o ważkich rzeczach za pomocą przystępnej formy, karmienie instynktów widzów, zabawa konwencją i spuścizną gatunku. W tym kanadyjskim horrorze jest wszystko co najważniejsze by bawić i fascynować. Po tym gdy spora część z nas zawiodła się powszechnie chwalonym "Cichym miejscem" film Laugiera stał się dowodem, że jumpscare'y wciąż potrafią być straszne.

Średnia: 7/10
3 oceny

Film który trzyma za jaja widza przez całe 4 godziny trwania. Rzadki przykład gdzie narracja jest tak budowana, że nawet jump sceary nie przeszkadzają.

Marcin Prymas
Marcin Prymas
8/10

Miłe zaskoczenie (choć w tym kontekście może zabrzmi to niefortunnie). Laugier z dużym kunsztem operuje horrorową klasyką. Dialogi do bani.

Maciej Kowalczyk
Maciej Kowalczyk
7/10

Nowa ekstrema wciąż żywa. Pomysłowe wykorzystanie konwencji, ale czekanie na kolejne zwroty akcji wypełniają typowe "jumpscare'y".

Adrian Burz
Adrian Burz
6/10
Tully
Kraj: USA

Reżyseria: Jason Reitman

Dystrybucja: M2 Films

1. Tully

Zwycięzca mógł być tylko jeden, duet Reitman-Cody powrócił po raz kolejny serwując nam głęboko osadzoną w amerykańskim indie opowieść o macierzyństwie i rodzinie. Jedni widzą tu ukojenie, inny największy dramat, jeszcze inni zabawną komedię. Rzadki przykład filmu, który rezonuje z życiem i zależnie od wizji świata widza pokazuje mu coś innego, a przy tym pozostaje przystępny dla każdego.

Średnia: 7,4/10
7 ocen

Kojący komediodramat o akceptacji samej siebie. Dialogi Cody oraz relacja Theron i Davis fantastyczna. Kupiłem nawet twist z końcówki.

Maciej Kowalczyk
Maciej Kowalczyk
8/10

Troszkę naiwny sundance'owy womance, albo rzecz o trudach macierzyństwa i ulatującej młodości. Dzięki Charlize i Mackenzie kupił mnie całkowicie.

Grzegorz Narożny
Grzegorz Narożny
8/10

Kapitalna rola Theron, końcówkę filmu lubię, ale to pierwsza faza filmu najbardziej uderzyła mnie w bebechy.

Krystian Prusak
Krystian Prusak
8/10

O bardzo wielu rzeczach, ale serio uważam że każdej poświęcono całkiem sporo treści. Do tego rewelacyjne dialogi, bohaterki Cody zawsze mają cięty język.

Adrian Burz
Adrian Burz
7/10

Zaskakujące zwroty akcji są tym lepsze im bardziej film do nich nie pasuje. Dałem się nabrać. Świetna Theron.

Marcin Grudziąż
Marcin Grudziąż
7/10

Ciepły i mądry, na swój sposób przerażający, kojący i zaskakujący jednocześnie. Wydaje mi się, że jest udany nie tylko jako film, ale i studium tego momentu w życiu, o którym opowiada.

Wojciech Koczułap
Wojciech Koczułap
7/10

Zaskakująco urocze, śmieszne, co prawda przewidywalne, ale potrzebne. Świetna Therone.

Marcin Prymas
Marcin Prymas
7/10

Świetne dialogi, feel-good movie do zobaczenia w sobotni wieczór na kanapie. Uspokajający.

Ania Wieczorek
Ania Wieczorek
7/10

Pozostałe filmy:

Sobibór – 1 ocena, średnia: 7/10
Prawdziwa historia – 6 ocen, średnia: 5,5/10
The Lodgers. Przeklęci – 2 oceny, średnia: 5,5/10
Katyń. Ostatni świadek – 1 ocena, średnia: 5/10
Nasze najlepsze wesele – 1 ocena, średnia: 5/10
Po wojnie – 1 ocena, średnia: 4/10
Strażnicy cnoty – 2 oceny, średnia: 3,5/10
Rampage: Dzika furia – 1 ocena, średnia: 3/10
Devil’s Gate – 1 ocena, średnia: 2/10