Poniżej znajdziecie zbiór naszych publikacji związanych z 21. edycją Międzynarodowego Festiwalu Filmowego Nowe Horyzonty, odbywającego się w dniach 21-31 sierpnia 2021 we Wrocławiu, a za pośrednictwem platformy VOD Nowe Horyzonty aż do 7 sierpnia.
WOKÓŁ FESTIWALU

Redakcyjny TOP 10 Nowych Horyzontów 2022

Kto otrzyma Wielką Salę? – podsumujemy festiwal Nowe Horyzonty 2022 wg gridu Pełnej Sali

Potęga filmowej intuicji — wywiad z Ritą Azevedo Gomes

Czy nadszedł czas na bojkot izraelskiej kultury? Rozmowa z Nadavem Lapidem

Między przeszłością a teraźniejszością — przegląd filmów Rity Azevedo Gomes

Nowe Horyzonty 2022 w oczach krytyki – grid festiwalowy

Przewodnik po Mekasie. Co obejrzeć podczas jego retrospektywy na Nowych Horyzontach?

„Kino to całe moje życie”. Wywiad z Denisem Côté
RECENZJE
KONKURS
POKAZY GALOWE

Siostrzeństwo – recenzja filmu „Silent twins” – Nowe Horyzonty

W gorsecie tabu – recenzja filmu „Głupcy”

Organ mistrza – recenzja filmu „Zbrodnie przyszłości”

Mężczyzno! Puchu marny! – recenzja filmu „W trójkącie” – Nowe Horyzonty

Meksyk, All Inclusive – recenzja filmu „Sundown” – Nowe Horyzonty

Blisko, ale daleko – recenzja filmu „Blisko” – Cannes

Piękna wieś pięknie spłonie? – recenzja filmu „Prześwietlenie” – Cannes

Elegia dla europejskiego rolnictwa – recenzja filmu „Alcarràs” – Berlinale 2022
MISTRZOWIE, MISTRZYNIE

Alla fiera dell’ovest – recenzja filmu „Tori i Lokita”

Wonderful Life – recenzja filmu „Paczuszka pełna miłości” – Nowe Horyzonty

Milczenie jest bólem – recenzja filmu „Poświęcenie Hasana”

Freud na wywczasie – recenzja filmu „Takie lato”

Może się napijemy? – recenzja filmu „Film powieściowy” – Berlinale 2022

Nasza muzyka – recenzja filmu „Kegelstatt Trio” – Berlinale 2022

Persona – recenzja filmu „Splendid Isolation” – Rotterdam 2022

Pożegnanie lasów – recenzja filmu „EAMI” – Rotterdam 2022

Jedna z najciekawszych brytyjskich reżyserek po dwóch latach zamyka semi-autobiograficzną dylogię. Jej druga część, a może raczej druga połowa, bo The Souvenir trudno traktować inaczej niż jako jedną całość, odrzuca jednak melodramatyczny sztafaż jedynki, by zatopić widza w pełni w postmodernistycznych rozważaniach na temat istoty filmu i pracy twórczej.
Julie po śmierci Anthony’ego musi sobie poradzić z samotnością, jednocześnie dalej kontynuuje filmowe studia, powoli przygotowując swój projekt dyplomowy. O ile pierwsza część opowiadała o buncie bohaterki wewnątrz burżuazyjno-arystokratycznego systemu elit tatcherowskiej Anglii, ale odszedł on wraz z postacią Toma Burke’a, a jego miejsce zastąpiło dojrzewanie i marsz ku dorosłości. A współnie z Julią dorasta cały projekt, to już coś więcej niż na poły inscenizowany toksyczny romans w historycznym anturażu, to napędzany rewelacyjną ścieżką dźwiękową esej o dorastaniu brytyjskiego kina, o wychodzeniu z coraz bardziej fałszywie brzmiącego cienia młodych gniewnych ku dzikości poszukiwania wczesnych filmów Danny’ego Boyle’a i Michaela Winterbottoma.
Nawet jeśli dla kogoś pierwsza połowa The Souvenir stanowiła ciężką przeprawę, to bez dwóch zdań warto dać kolejnej części szansę. No, chyba że wasz problem wynikał z idealistyczno-klasowych powodów, to dalej jest laurka dla klasy próżniaczej – trudno by było inaczej zważywszy na to, że rolę producentki pełni tu Tilda Swinton, a ona i jej córka grają główne role. Cierpieć mogą także ci nieprzekonani do brytyjskiego kina lat 80. i 90., bo chociaż to bardzo samoświadoma i współczesna produkcja, to garściami czerpie z dorobku klasyków. Marcin PrymasODKRYCIA
ALE KINO+
FRONT WIZUALNY

Niewątpliwy artystyczny sukces odniesiony w ostatnich latach na arenach międzynarodowych przez Nadava Lapida pchnął także innych niepokornych izraelskich reżyserów do odważniejszej krytyki patologii społeczeństwa swojej ojczyzny. Roee Rosen, będący z wykształcenia filozofem i literaturoznawcą, rozpoznawalność w światku sztuki współczesnej zdobył głównie instalacjami, na których potrzeby często realizował także filmy krótkometrażowe. Znaczącą cechą jego twórczości jest intertekstualne i transgresyjne łącznie twórczości przedstawicieli awangardowego kanonu z formami propagandy politycznej i bajki dla dzieci.
Znajdująca się w lucernskim Kunstmuseum (a także częściowo w galerii Rosenfelda w Tel Awiwie) instalacja Kafka for Kids, której kluczowym elementem jest nazywający się tak samo film pełnometrażowy, stanowi bez żadnych wątpliwości kolejny przykład niebanalnych, ale słusznych wyborów rotterdamskich selekcjonerów. To dekonstrukcja Metamorfozy w formie bardzo niepokojącego programu dla dzieci w duchu show Pana Rogersa. Starszy, nieco zbytnio lubiący zdrobnienia i bliskość fizyczną prowadzący opowiada historię Gregora Samsy małej dziewczynce (granej przez ubraną w dziecięcy strój i infantylnie zachowującą się 42-letnią Hani Furstenberg). Zgodnie z regułą tego typu show co jakiś czas pojawiają się także „przyjaciele” prowadzącego, tacy jak Posłaniec Złych Wieści czy But Franza Kafki. Z kolei same fragmenty opowiadania ilustrowane są surrealistyczną, acz bardzo prostą kreską.
Kafkowska część filmu stanowi tu przyczynek do dyskusji na temat militaryzacji, prowadzonej przez rząd propagandy strachu, ale przede wszystkim używania dzieci jako narzędzi politycznych i relatywizowania wartości ich żyć.
Marcin Prymas
Myriam Charles zrealizowała poetyczny film z pogranicza biograficznego dokumentalizmu, onirycznych opowieści o duchach oraz teatralnej rekonstrukcji. Wszystkie te formy składają się na portret młodej Haitanki i życia, które mogło zaistnieć, lecz zostało odebrane w śmiertelnym i brutalnym akcie gwałtu na 14-letniej dziewczynie. Pocztówki zarejestrowane na ziarnistej taśmie 16 mm przedstawiają sceny codzienności wyobrażonej i rozmowy z najbliższymi możliwe do przeprowadzenia wyłącznie w ich snach.
Debiutująca reżyserka przedstawia alternatywną wizję rzeczywistości, w której tragedia nie miała miejsca. Charles włącza w ten osobisty i wzruszający wideoesej przemyślenia na temat rodzinnych korzeni wyrwanych z tropikalnego gruntu i statusu imigrantów w obliczu politycznych zmian, ale nigdy nie daje się ponieść w tej magicznej antropologicznej podróży – pozostaje skupiona na swojej bohaterce i towarzyszącej żałobie.
Tomasz Poborca
NOCNE SZALEŃSTWO
FOCUS: BIAŁE SZALEŃSTWO
FOCUS NA KOSOWO
SEZON

Ból i Blask – recenzja filmu „Boylesque”

Czym sobie na to zasłużyłyśmy? – recenzja filmu „Matki równoległe”

Wa Wa Land – recenzja filmu „Piosenki o miłości”

Make life easier – recenzja filmu „C’mon C’mon”

Śpiąca Królewna – recenzja filmu „Początek” – Nowe Horyzonty

Nieświeży oddech – recenzja filmu „Theo i jego metamorfozy” – Nowe Horyzonty

Po prostu miłość – recenzja filmu „Vortex” – Nowe Horyzonty

Bez serc, bez ducha, to szkieletów ludy! – recenzja filmu „Memoria” – Cannes 2021

Rola ojca – recenzja filmu „Titane” – Cannes 2021

Hiroszima nie należy do nas – recenzja filmu „Drive My Car” – Cannes 2021

Od początku. Jeszcze raz – recenzja filmu „Najgorszy człowiek na świecie” – Cannes 2021

Nie obchodzi mnie, że przejdziemy do historii jako hipokryci – recenzja filmu „Kolano Ahed” – Cannes 2021

Zatańczyć walca w burzy – recenzja „Annette” – Cannes 2021

Komedie i przysłowia – recenzja filmu „W pętli ryzyka i fantazji” – Berlinale 2021

Jesień – recenzja filmu „Mała mama” – Berlinale 2021
