Kto otrzyma Wielką Salę? – podsumujemy festiwal Nowe Horyzonty 2022 wg gridu Pełnej Sali

Skończył się festiwal Nowe Horzyonty. skończył się także nasz festiwalowy grid. Nadeszła pora podsumowań!

W naszym gridzie wzięło udział 38 krytyków, dziennikarzy i blogerów filmowych, zobaczyli oni 200 różnych festiwalowych pozycji łącznie 2118 razy (nie licząc Shortlisty, oraz pozycji z sekcji Kino Dzieci, Sezon i Archiwum), co daje średnią równą ponad 55. 

Czas na nasze nagrody! Przypominamy, że aby film mógł zostać uwzględniony przy ich przyznawaniu musiał zostać oceniony przez co najmniej pięciu ekspertów.

NAGRODY OGÓLNOFESTIWALOWE:

Wielka Sala – dla najlepszego nowego filmu festiwalu:

Historia drwala
reż. Mikko Myllylahti,  śr. 7,88/10 

wyróżnienie: 
Stany Zjednczone Ameryki, reż. James Benning, śr. 7,77/10

Kobieca Sala – dla najlepszego filmu wyreżyserowanego przez kobietę:

De humani corporis fabrica
reż. Véréna Paravel, Lucien Castaing-Taylor, śr. 7,47/10  

wyróżnienie:
The Souvenir 2, reż. Joanna Hogg, śr. 7,34/10

Sala przyszłości – dla najlepszego debiutu lub drugiego filmu:

Historia drwala
reż. Mikko Myllylahti,  śr. 7,88/10 

wyróżnienie:
Enys Men, reż. Mark Jenkin, śr. 7,58/10 (dystr. M2 Films)

Podzielona sala - dla najbardziej kontrowersyjnego filmu:

Przez długi czas nie bałem się oślepnąć, reż. Yannick Mosimann

wyróżnienie:
Atlantyda, reż. Yuri Ancarani

Przepełniona Sala – dla najpopularniejszego filmu festiwalu:

Enys Men,
reż. Mark Jenkin (dystr. M2 Films)

Enys Men

Śmierdząca Sala – dla najgorszego filmu festiwalu:

Niania
reż. Monia Chokri, śr. 3,40/10

NAGRODY SEKCJI:

Złota Sala – dla najlepszego filmu konkursu głównego:

Enys Men,
reż. Mark Jenkin, śr. 7,58/10 (dystr. M2 Films)

wyróżnienie:
Wielki ruch, reż. Kiro Russo, śr. 7,13/10

Srebrna Sala – dla najlepszego filmu sekcji Pokazy Galowe:

Baby Broker
reż. Hirokazu Koreeda, śr. 7,13/10 (dystr. Best Film)

wyróżnienie:
Prześwietlenie, reż. Cristian Mungiu, śr. 6,91/10 (dystr. Gutek Film)

Srebrna Sala – dla najlepszego filmu sekcji Mistrzowie:

Stany Zjednczone Ameryki,
reż. James Benning, śr. 7,77/10

wyróżnienie: 
Pacifiction, reż. Albert Serra, śr. 7,45/10

Srebrna Sala – dla najlepszego filmu sekcji Odkrycia:

Pamfir
reż. Dmitro
Sucholitkij-Sobczuk, śr. 7,40/10
(dystr. Gutek Film)

wyróżnienie:
W proch się obrócisz, reż. Li Ruijun, śr. 7,27/10

Srebrna Sala – dla najlepszego filmu sekcji AleKino+:

Pięć diabłów
reż. Léa Mysius, śr. 6,98/10 (dystr. Stowarzyszenie Nowe Horyzonty)

wyróżnienie:
Nana, reż. Kamila Andini, śr. 5,88/10 (dystr. Stowarzyszenie Nowe Horyzonty)

Srebrna Sala – dla najlepszego filmu sekcji Trzecie oko:

Na pełen etat,
reż. Éric Gravel, śr. 7,04/10 (dystr. Aurora Films)

wyróżnienie:
Zimowa baśń proletariuszy, reż. Julian Radlmaier, śr. 6,50/10

Srebrna Sala – dla najlepszego filmu sekcji Pokazy Specjalne:

Teresa
reż. Alain Cavalier, śr. 7,79/10

wyróżnienie:
Agatha i bezkresne odczytania, reż. Marguerite Duras, śr. 7,77/10

Srebrna Sala – dla najlepszego filmu sekcji Front Wizualny:

De humani corporis fabrica
reż. Véréna Paravel, Lucien Castaing-Taylor, śr. 7,47/10  

wyróżnienie:
MUTZENBACHER, reż. Ruth Beckermann, śr. 7,19/10

Srebrna Sala – dla najlepszego filmu sekcji Lost Lost Lost:

Herbaria
 reż. Leandro Listorti, śr. 7,32/10

wyróżnienie:
Oni niosą śmierć, reż. Helena Girón, Samuel M. Delgado, śr. 7,00/10

Srebrna Sala – dla najlepszego filmu sekcji Focus: Białe noce

Historia drwala
reż. Mikko Myllylahti,  śr. 7,88/10 

wyróżnienie:
Godland, reż. Hlynur Pálmason, śr. 7,26/10 (dystr. Stowarzyszenie Nowe Horyzonty)

Srebrna Sala – dla najlepszego filmu sekcji Nocne Szaleństwo:

Błędny ognik
reż. João Pedro Rodrigues, śr. 6,80/10

wyróżnienie:
Mona Lisa i krawy księżyc, reż. Ana Lily Amirpour, śr. 6,86/10

Srebrna Sala – dla najlepszego filmu sekcji Focus: Kosowo:

Wygnanie
reż. Visar Morina, śr. 6,06/10

wyróżnienie:
Ul, reż. Blerta Basholli, śr. 5,82/10

Srebrna Sala – dla najlepszego filmu retrospektywy Jonasa Mekasa

Kiedy szedłem przed siebie, widziałem króciutkie przebłyski piękna
śr. 8,83/10

wyróżnienie:
Wspomnienia z podróży do Litwy, śr. 8,33/10

Srebrna Sala – dla najlepszego filmu retrospektywy Agnieszki Holland

Olivier, Olivier
śr. 7,60/10

wyróżnienie:
Zdjęcia próbne, śr. 7,27/10

Srebrna Sala – dla najlepszego filmu retrospektywy Joanny Hogg

The Souvenir 2,
śr. 7,34/10

wyróżnienie:
Niezwiązani, śr. 6,88/10

Srebrna Sala – dla najlepszego filmu retrospektywy Lucile Hadžihalilović

Ewolucja,
śr. 6,73/10

wyróżnienie:
Earwig, śr. 6,15/10

W tej edycji naszej akcji udział wzięli:
  • Marcin Grudziąż, Maciej Kowalczyk, Marcin Prymas, Jędrzej Sławnikowski, Kacper Słodki – Pełna Sala
  • Michał Konarski – Kino Amondo, Pełna Sala
  • Agnieszka Pilacińska – Replika, Pełna Sala
  • Julia Palmowska – Palma kulturalna, Inna kultura, Polskie Podwórko, Pełna Sala
  • Tomasz Poborca – Sorry, takie mamy kino, Koło Kinapodcast, Pełna Sala
  • Jan Lubaczewski – kino Amondo
  • Michał Piepiórka – Bliżej Ekranu
  • Miłosz Stelmach – Czasopismo EKRANy, FlixTalk
  • Jan Brzozowski, Maciej Roch Satora – film.org.pl
  • Katarzyna Wolanin – Filmaster
  • Maciej Kędziora, Kamil Walczak – Filmawka
  • Karolina Kostyra – Final Girls
  • Adam Krosnicki-Midon, Jędrek Lisowski, Maja Madejowska – Godardowskie igraszki i wujkowie Apichatponga Weerasethakula
  • Martyna Gonciarz – Grupa Badawcza Polska Animacja, Koło Kina podcast   
  • Maja Jankowska – Kalejdoskop Wrocław
  • Łukasz Mańkowski – Kinema Chromatica 
  • Igor Kierkosz – miesięcznik Kino
  • Robert Siwczyk – Klatki na oczach 
  • Wojtek Zrałek-Kossakowski – Krytyka Polityczna
  • Szymon Pazera – Polskie Podwórko
  • Daniel Oklesiński – Replika
  • Maciej Stasierski, Mateusz Rot – Watching Closely
  • Oskar Ciesielczyk – krytyk niezależny
  • Patryk Ciesielczyk – krytyk niezależny
  • Mateusz Demski – krytyk niezależny 
  • Maciek Hanus – krytyk niezależny 
  • Paweł Skrzypczak – krytyk niezależny
  • Kuba Wanat – krytyk niezależny
  • Michał Zygmunt – pisarz i scenarzysta