Skończył się festiwal Nowe Horzyonty. skończył się także nasz festiwalowy grid. Nadeszła pora podsumowań!
W naszym gridzie wzięło udział 38 krytyków, dziennikarzy i blogerów filmowych, zobaczyli oni 200 różnych festiwalowych pozycji łącznie 2118 razy (nie licząc Shortlisty, oraz pozycji z sekcji Kino Dzieci, Sezon i Archiwum), co daje średnią równą ponad 55.
Czas na nasze nagrody! Przypominamy, że aby film mógł zostać uwzględniony przy ich przyznawaniu musiał zostać oceniony przez co najmniej pięciu ekspertów.
NAGRODY OGÓLNOFESTIWALOWE:
Wielka Sala – dla najlepszego nowego filmu festiwalu:
Historia drwala
reż. Mikko Myllylahti, śr. 7,88/10
wyróżnienie:
Stany Zjednczone Ameryki, reż. James Benning, śr. 7,77/10
Kobieca Sala – dla najlepszego filmu wyreżyserowanego przez kobietę:
De humani corporis fabrica
reż. Véréna Paravel, Lucien Castaing-Taylor, śr. 7,47/10
wyróżnienie:
The Souvenir 2, reż. Joanna Hogg, śr. 7,34/10
Sala przyszłości – dla najlepszego debiutu lub drugiego filmu:
Historia drwala
reż. Mikko Myllylahti, śr. 7,88/10
wyróżnienie:
Enys Men, reż. Mark Jenkin, śr. 7,58/10 (dystr. M2 Films)
Podzielona sala - dla najbardziej kontrowersyjnego filmu:
Przez długi czas nie bałem się oślepnąć, reż. Yannick Mosimann
wyróżnienie:
Atlantyda, reż. Yuri Ancarani
Przepełniona Sala – dla najpopularniejszego filmu festiwalu:
Enys Men,
reż. Mark Jenkin (dystr. M2 Films)
Śmierdząca Sala – dla najgorszego filmu festiwalu:
Niania
reż. Monia Chokri, śr. 3,40/10
NAGRODY SEKCJI:
Złota Sala – dla najlepszego filmu konkursu głównego:
Enys Men,
reż. Mark Jenkin, śr. 7,58/10 (dystr. M2 Films)
wyróżnienie:
Wielki ruch, reż. Kiro Russo, śr. 7,13/10
Srebrna Sala – dla najlepszego filmu sekcji Pokazy Galowe:
Baby Broker
reż. Hirokazu Koreeda, śr. 7,13/10 (dystr. Best Film)
wyróżnienie:
Prześwietlenie, reż. Cristian Mungiu, śr. 6,91/10 (dystr. Gutek Film)
Srebrna Sala – dla najlepszego filmu sekcji Mistrzowie:
Stany Zjednczone Ameryki,
reż. James Benning, śr. 7,77/10
wyróżnienie:
Pacifiction, reż. Albert Serra, śr. 7,45/10
Srebrna Sala – dla najlepszego filmu sekcji Odkrycia:
Pamfir
reż. Dmitro Sucholitkij-Sobczuk, śr. 7,40/10
(dystr. Gutek Film)
wyróżnienie:
W proch się obrócisz, reż. Li Ruijun, śr. 7,27/10
Srebrna Sala – dla najlepszego filmu sekcji AleKino+:
Pięć diabłów
reż. Léa Mysius, śr. 6,98/10 (dystr. Stowarzyszenie Nowe Horyzonty)
wyróżnienie:
Nana, reż. Kamila Andini, śr. 5,88/10 (dystr. Stowarzyszenie Nowe Horyzonty)
Srebrna Sala – dla najlepszego filmu sekcji Trzecie oko:
Na pełen etat,
reż. Éric Gravel, śr. 7,04/10 (dystr. Aurora Films)
wyróżnienie:
Zimowa baśń proletariuszy, reż. Julian Radlmaier, śr. 6,50/10
Srebrna Sala – dla najlepszego filmu sekcji Pokazy Specjalne:
Teresa
reż. Alain Cavalier, śr. 7,79/10
wyróżnienie:
Agatha i bezkresne odczytania, reż. Marguerite Duras, śr. 7,77/10
Srebrna Sala – dla najlepszego filmu sekcji Front Wizualny:
De humani corporis fabrica
reż. Véréna Paravel, Lucien Castaing-Taylor, śr. 7,47/10
wyróżnienie:
MUTZENBACHER, reż. Ruth Beckermann, śr. 7,19/10
Srebrna Sala – dla najlepszego filmu sekcji Lost Lost Lost:
Herbaria
reż. Leandro Listorti, śr. 7,32/10
wyróżnienie:
Oni niosą śmierć, reż. Helena Girón, Samuel M. Delgado, śr. 7,00/10
Srebrna Sala – dla najlepszego filmu sekcji Focus: Białe noce
Historia drwala
reż. Mikko Myllylahti, śr. 7,88/10
wyróżnienie:
Godland, reż. Hlynur Pálmason, śr. 7,26/10 (dystr. Stowarzyszenie Nowe Horyzonty)
Srebrna Sala – dla najlepszego filmu sekcji Nocne Szaleństwo:
Błędny ognik
reż. João Pedro Rodrigues, śr. 6,80/10
wyróżnienie:
Mona Lisa i krawy księżyc, reż. Ana Lily Amirpour, śr. 6,86/10
Srebrna Sala – dla najlepszego filmu sekcji Focus: Kosowo:
Wygnanie
reż. Visar Morina, śr. 6,06/10
wyróżnienie:
Ul, reż. Blerta Basholli, śr. 5,82/10
Srebrna Sala – dla najlepszego filmu retrospektywy Jonasa Mekasa
Kiedy szedłem przed siebie, widziałem króciutkie przebłyski piękna
śr. 8,83/10
wyróżnienie:
Wspomnienia z podróży do Litwy, śr. 8,33/10
Srebrna Sala – dla najlepszego filmu retrospektywy Agnieszki Holland
Olivier, Olivier
śr. 7,60/10
wyróżnienie:
Zdjęcia próbne, śr. 7,27/10
Srebrna Sala – dla najlepszego filmu retrospektywy Joanny Hogg
The Souvenir 2,
śr. 7,34/10
wyróżnienie:
Niezwiązani, śr. 6,88/10
Srebrna Sala – dla najlepszego filmu retrospektywy Lucile Hadžihalilović
Ewolucja,
śr. 6,73/10
wyróżnienie:
Earwig, śr. 6,15/10
- Marcin Grudziąż, Maciej Kowalczyk, Marcin Prymas, Jędrzej Sławnikowski, Kacper Słodki – Pełna Sala
- Michał Konarski – Kino Amondo, Pełna Sala
- Agnieszka Pilacińska – Replika, Pełna Sala
- Julia Palmowska – Palma kulturalna, Inna kultura, Polskie Podwórko, Pełna Sala
- Tomasz Poborca – Sorry, takie mamy kino, Koło Kina – podcast, Pełna Sala
- Jan Lubaczewski – kino Amondo
- Michał Piepiórka – Bliżej Ekranu
- Miłosz Stelmach – Czasopismo EKRANy, FlixTalk
- Jan Brzozowski, Maciej Roch Satora – film.org.pl
- Katarzyna Wolanin – Filmaster
- Maciej Kędziora, Kamil Walczak – Filmawka
- Karolina Kostyra – Final Girls
- Adam Krosnicki-Midon, Jędrek Lisowski, Maja Madejowska – Godardowskie igraszki i wujkowie Apichatponga Weerasethakula
- Martyna Gonciarz – Grupa Badawcza Polska Animacja, Koło Kina podcast
- Maja Jankowska – Kalejdoskop Wrocław
- Łukasz Mańkowski – Kinema Chromatica
- Igor Kierkosz – miesięcznik Kino
- Robert Siwczyk – Klatki na oczach
- Wojtek Zrałek-Kossakowski – Krytyka Polityczna
- Szymon Pazera – Polskie Podwórko
- Daniel Oklesiński – Replika
- Maciej Stasierski, Mateusz Rot – Watching Closely
- Oskar Ciesielczyk – krytyk niezależny
- Patryk Ciesielczyk – krytyk niezależny
- Mateusz Demski – krytyk niezależny
- Maciek Hanus – krytyk niezależny
- Paweł Skrzypczak – krytyk niezależny
- Kuba Wanat – krytyk niezależny
- Michał Zygmunt – pisarz i scenarzysta