Skończyła się 21 edycja festiwalu Nowe Horzyonty Festival, skończył się także nasz festiwalowy grid. Nadeszła pora podsumowań!
W naszym gridzie wzięło udział 32 krytyków, dziennikarzy i blogerów filmowych, zobaczyli oni 167 różnych festiwalowych pozycji łącznie 1485 razy (nie licząc shortów, oraz pozycji z sekcji Kino Dzieci i Sezon), co daje średnią równą ponad 46. Tylko dwa pokazywane produkcje nie zostały obejrzane przez żadnego z naszych ekspertów (On z sekcji Oslo / Rejkyawik i Na lato zostałam w Berlinie z retrospektywy Angeli Schanelec).
Czas na nasze nagrody! Przypominamy, że aby film mógł zostać uwzględniony przy ich przyznawaniu musiał zostać oceniony przez co najmniej pięciu ekspertów, z wyjątkiem sekcji, gdzie byłoby to niemożliwe – wtedy próg obniżony jest do trzech głosów.
NAGRODY OGÓLNOFESTIWALOWE:
Wielka Sala – dla najlepszego nowego filmu festiwalu:
Memoria
reż. Apichatpong Weerasethakul, śr. 7,94/10 (24), dystr. Stowarzyszenie Nowe Horyzonty
wyróżnienie:
Vortex, reż. Gaspar Noé, śr. 7,82/10 (19), dystr. Stowarzyszenie Nowe Horyzonty
Zapomniana Sala - dla najlepszego nowego filmu bez dystrybucji kinowej:
W drogę!
reż. Panah Panahi, śr. 7,81/10 (18)
wyróżnienie:
Na Księżyc, reż. Tadhg O’Sullivan, śr. 7,56/10 (16)
Kobieca Sala – dla najlepszego filmu wyreżyserowanego przez kobietę:
Desterro
reż. Maria Clara Escobar, śr. 7,44/10 (8)
wyróżnienie:
Przystanek – Ziemia, reż. Kateryna Gornostai, śr. 7,25/10 (14)
Sala przyszłości – dla najlepszego debiutu lub drugiego filmu:
W drogę!
reż. Panah Panahi, śr. 7,81/10 (18)
wyróżnienie:
Desterro, reż. Maria Clara Escobar, śr. 7,44/10 (8)
Podzielona sala - dla najbardziej kontrowersyjnego filmu:
Annette
reż. Leos Carax, dystr. Gutek Film
wyróżnienie:
Gorączka, reż. Kiriłł Sierebrennikow, dystr. Gutek Film
Przepełniona Sala – dla najpopularniejszego filmu festiwalu:
W pętli ryzyka i fantazji
reż. Ryûsuke Hamaguchi, dystr. Stowarzyszenie Nowe Horyzonty
Śmierdząca Sala – dla najgorszego filmu festiwalu:
Mój pies jest chory
reż. Sapna Bhavnani, śr. 1,83/10 (6)
NAGRODY SEKCJI:
Złota Sala – dla najlepszego filmu konkursu głównego:
Ziemia jałowa
reż. Ahmad Bahrami, śr. 7,29/10 (21)
wyróżnienie:
Śmierć niewinności i grzech nieistnienia, reż. George Peter Barbari, śr. 6,85/10 (23)
Srebrna Sala – dla najlepszego filmu sekcji Pokazy Galowe:
Memoria
reż. Apichatpong Weerasethakul, śr. 7,94/10 (24), dystr. Stowarzyszenie Nowe Horyzonty
wyróżnienie:
Vortex, reż. Gaspar Noé, śr. 7,82/10, dystr. Stowarzyszenie Nowe Horyzonty
Srebrna Sala – dla najlepszego filmu sekcji Mistrzowie:
Zero
reż. Kazuhiro Soda, śr. 7,46/10 (12)
wyróżnienie:
W pętli ryzyka i fantazji, reż. Ryûsuke Hamaguchi, śr. 7,37/10 (26), dystr. Stowarzyszenie Nowe Horyzonty
Srebrna Sala – dla najlepszego filmu sekcji Odkrycia:
W drogę!
reż. Panah Panahi, śr. 7,81/10 (18)
wyróżnienie:
Przystanek – Ziemia, reż. Kateryna Gornostai, śr. 7,25/10 (14)
Srebrna Sala – dla najlepszego filmu sekcji AleKino+:
Siedlisko w górach Fuchun
reż. Xiaogang Gu, śr. 7,00/10 (10)
wyróżnienie:
Limbo, reż. Ben Sharrock, śr. 7,00/10 (9)
Srebrna Sala – dla najlepszego filmu sekcji Trzecie oko:
Oczy precz
reż. Hadas Ben Aroya, śr. 6,85/10 (10)
wyróżnienie:
Szczęście, reż. Henrika Kull, śr. 6,30/10 (5)
Srebrna Sala – dla najlepszego filmu sekcji Pokazy Specjalne:
The Sparks Brothers
reż. Edgar Wright, śr. 7,25/10 (4)
wyróżnienie:
Crock of Gold: kilka kolejek z Shane’em MacGowanem, reż. Julien Temple, śr. 6,83/10 (3)
Srebrna Sala – dla najlepszego filmu sekcji Front Wizualny:
Na Księżyc
reż. Tadhg O’Sullivan, śr. 7,56/10 (16)
wyróżnienie:
Wściekły błysk, reż. Ainhoa Rodríguez, śr. 6,79/10 (7)
Srebrna Sala – dla najlepszego filmu sekcji Lost Lost Lost:
Desterro
reż. Maria Clara Escobar, śr. 7,44/10 (8)
wyróżnienie:
Walden, reż. Daniel Zimmermann, śr. 7,13/10 (4)
Srebrna Sala – dla najlepszego filmu sekcji Oslo / Reykjavik 4:
A-ha
reż. Thomas Robsahm, śr. 6,00/10 (5), dystr. Mayfly
wyróżnienie:
Wiejski detektyw: cykl pieśni, reż. Bill Morrison, śr. 6,00/10 (4)
Srebrna Sala – dla najlepszego filmu sekcji Nocne Szaleństwo:
Saint Maud
reż. Rose Glass, śr. 6,47/10 (15), dystr. M2 Films
wyróżnienie:
Mandibules, reż. Quentin Dupieux, śr. 6,38/10 (20)
Srebrna Sala – dla najlepszego filmu Retrospektywy Apichatponga Weerasethakula
Światło stulecia
śr. 8,04/10 (13)
wyróżnienie:
Memoria, śr. 7,94/10 (24)
Srebrna Sala – dla najlepszego filmu Retrospektywy Chantal Akerman
Jeanne Dielman, Bulwar Handlowy, 1080 Bruksela
śr. 8,95/10 (20)
wyróżnienie:
Wieści z domu, śr. 7,90/10 (5)
Srebrna Sala – dla najlepszego filmu Retrospektywy Angeli Schanelec
Orly
śr. 5,83/10 (3)
wyróżnienie:
Szczęście mojej siostry, śr. 5,33/10
Srebrna Sala – dla najlepszego filmu sekcji Klasyka Kina
Potępienie
reż. Bela Tarr, śr. 8,43/10 (15)
wyróżnienie:
Ptaszki, sieroty i głupcy, reż. Juraj Jakubisko, śr. 7,72/10
W tej edycji naszej akcji udział wzięli:
- Marcin Grudziąż, Maciej Kowalczyk, Marcin Prymas, Jędrzej Sławnikowski, Kacper Słodki, Paweł Tesznar – Pełna Sala
- Michu Szczepański – Aberracje
- Monika Kopczyńska – Alternatywny Świat Filmu
- Miłosz Stelmach – Czasopismo EKRANy
- Michał Konarski – Dziennik Trybuna, wPunkt, Pełna Sala
- Maciej Roch Satora – film.org.pl
- Krzysztof Osica, Katarzyna Wolanin – Filmaster
- Maciej Kędziora, Kamil Walczak – Filmawka
- Karolina Kostyra – Final Girls
- Godardowskie igraszki i wujkowie Apichatponga Weerasethakula
- Maja Jankowska – Kalejdoskop Wrocław
- Łukasz Mańkowski – Kinema Chromatica
- Robert Siwczyk – Klatki na oczach
- Julia Palmowska – Palma kulturalna, ProAnima.pl, Inna Kultura – podcast
- Julian Płoski – Płaski kubek
- Michał Filec – Postkulturowy
- Tomasz Poborca – Sorry, takie mamy kino, Koło Kina – podcast, Pełna Sala
- Maciej Stasierski, Mateusz Rot – Watching Closely
- Mateusz Tarwacki – Zawieszony
- Sławomir Kruk – selekcjoner festiwalu Ars Independent, specjalista d.s. promocji Szkoły Filmowej im. Krzysztofa Kieślowskiego Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach
- Michał Zygmunt – pisarz i scenarzysta
- Mateusz Demski – krytyk niezależny
- Adam Krosnicki-Midon – krytyk niezależny
- Paweł Skrzypczak – krytyk niezależny