Cały ten zgiełk – recenzja filmu „Music”

Cały ten zgiełk – recenzja filmu „Music”

Music został nominowany do tegorocznych Złotych Globów w dwóch kategoriach, mimo że jest przykładem filmu, jaki powstaje, kiedy artysta tworzy kierując się dobrymi intencjami, na fali kreatywności i z potrzeby serca, pomijając dogłębny research.

Sia, czyli australijska piosenkarka i autorka tekstów, kreuje w swoim debiucie fabularnym świat wykluczonych osób, które nie chcąc nikomu zaszkodzić, nie tworzą bliskich relacji. Ze względu na problemy z uzależnieniem czy przewlekłą chorobę obawiają się komunikacji. W końcu porzucają wątpliwości i zaczynają ze sobą szczerze, bez zażenowania rozmawiać o własnych błędach, dzięki czemu są w stanie zaakceptować swoje położenie. Nie dziwi fakt, że w zmarginalizowanym gronie postaci znalazła się Music, nastolatka z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, która komunikuje się poprzez urządzenie elektroniczne, na którym wystukuje proste komunikaty. Poznajemy bohaterkę w momencie, kiedy jedyną osobą, na którą może liczyć, okazuje się jej starsza siostra Zu (nominowana do Złotego Globu za tę kreację Kate Hudson), która jest aktualnie na zwolnieniu warunkowym. Zagubiona kobieta odnajduje partnera w chorym na AIDS czarnoskórym Ebo (Leslie Odom Jr.). „Ćpałam, bo byłam taka samotna, że myślałam, że umrę z samotności” – takimi słowami podsumowuje się Zu.

To nie pierwszy raz, kiedy w roli postaci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu występuje osoba neuronormatywna. Nagrodzony Oscarem występ zaliczył Dustin Hoffman w Rain Manie. Claire Danes uhonorowana została nagrodą Emmy za rolę doktor zoologii, która odniosła sukces zawodowy jako osoba dotknięta zespołem Aspergera w filmie telewizyjnym HBO, Temple Grandin. Dla odmiany Maddie Ziegler w roli Music niestety nie udźwignęła tej roli i przypomina radosnego Pokémona uwięzionego w magicznym świecie. Wydaje się to nie być kwestią talentu, ale odpowiedniego przygotowania. Ziegler zdobyła liczne tytuły w narodowych konkursach tanecznych i zdobyła dużą popularność za główne role w teledyskach do piosenek “Chandelier” i “Elastic Heart”, gdzie wystąpiła u boku Shii LaBeoufa. Sia pozostaje jednak w mniejszości, broniąc występu swojej współpracownicy. Nie dziwią skargi płynące między innymi od brytyjskiego Narodowego Towarzystwa Autystycznego za utrwalanie stereotypowego, zredukowanego sposobu, w jaki osoba neuronormatywna postrzega osoby z zaburzeniami ze spektrum autyzmu oraz odbieranie głosu przedstawicielom społeczności. Nawet po zapoznaniu się z dokumentem Dlaczego podskakuję wyświetlanym w Polsce na festiwalu Millennium Docs Against Gravity można poczuć po seansie Music zdegustowanie. Na Twitterze artystka zakomunikowała przed skasowaniem konta, że usunie z przyszłych wydań filmu niebezpieczne sceny fizycznego unieruchamiania osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, które powstały w porozumieniu z kontrowersyjną organizacją Autism Speaks. Napięcie zbudowane wokół filmu z pewnością przyczyni się do jego rozgłosu.

Piosenki skomponowane na potrzeby filmu są udane, choć bliżej zaznajomieni z twórczością Sii będą trochę rozczarowani – to nie jest szczyt możliwości artystki. Pantomimiczne i kreatywne teledyski z postaciami tańczącymi w kolorowych kostiumach, służące przekazaniu prostych emocji, dodatkowo wzmacniają infantylny przekaz dziwacznej miejscami fabuły. Sia pojawia się we własnej osobie w jednej scenie, w której kupuje nielegalnie leki, kierując się dobrymi intencjami – aby wysłać dzieciom, które ucierpiały po kataklizmach na Haiti (!). O ile główny wątek samotnych postaci, które odnajdują przy sobie bliskość, działa pocieszająco i inspirująco, nie do końca wiadomo, czemu ma służyć wątek poboczny z rodziną chińskich imigrantów.

Skoro sama idea obsadzenia osoby z zaburzeniami ze spektrum autyzmu została wykluczona przez Się jako zbyt „nieprzyjemna i stresująca” dla młodej aktorki z zaburzeniami, ten fakt powinien uzmysłowić artystce, że koncepcja filmu nie jest spójna. Można jednak pochwalić Music za próbę ukazania trudnego procesu dorastania do miłości, akceptacji siebie i innych za to kim, są naprawdę.

Anna Strupiechowska
Anna Strupiechowska
Music_plakat

Music

Rok: 2021

Gatunek: dramat, musical

Kraj produkcji: USA

Reżyseria: Sia

Występują: Kate Hudson, Leslie Odom Jr., Maddie Ziegler i inni

Dystrybucja: Galapagos Films

Ocena: 2,5/5