W tym roku Loża Krytyków towarzysząca Festiwalowi Kamera Akcja ponownie gości w progach Pełnej Sali. Poniżej znajdziecie oceny filmów z pierwszego dnia festiwalu wystawione przez krytyczki, krytyków i osoby związane z kinem, które uczestniczą w łódzkim wydarzeniu. 15. odsłona FKA trwa od 24 do 27 października.
DZIEWCZYNA Z IGŁĄ
8/10
★★★★★★★★★★8/10
„Dziewczyna z igłą” kłuje widza tak mocno, że pozostawia ślad na długo po seansie. Film niezwykle angażuje emocjonalnie – opowiada o brutalnych realiach I wojny światowej, jednocześnie zadając pytania istotne także dziś, szczególnie w kontekście bezwzględnych praw aborcyjnych. Połączenie dramatyzmu z subtelną narracją sprawia, że film ogląda się bardzo dobrze. Jednak nie można powiedzieć, że nie da się oderwać wzroku od ekranu, ponieważ intensywność wielu scen sprawia, że niekiedy jest to wręcz konieczne.
7/10
★★★★★★★★★★7/10
Niczego tu nie brakuje, jest historia, jest forma, jest temat. I tak ma ta historia coś z mrocznej baśni. A może tylko tak umiemy to sobie opowiedzieć, by ułożyć w sobie realia, które przedstawia.
8/10
★★★★★★★★★★8/10
Solidne kino, które zachwyca formą i powściągliwością w opowiadaniu. Duszne i gęste od emocji. Takie, o którym nie sposób zapomnieć nawet kilka miesięcy po seansie.
7/10
★★★★★★★★★★7/10
Wzruszająco, czule i przerażająco o niewyzbywalnych wartościach budujących dwustronną relację matka-dziecko.
8/10
★★★★★★★★★★6/10
Mroczne, gęste, oblepiające Kino. Po seansie czujesz, że musisz wziąć prysznic i pójść na długi spacer, żeby ochłonąć/oczyścić się z tych emocji!
6/10
★★★★★★★★★★6/10
Kino solidnie zrealizowane, ale i solidnie przegięte w ukazywaniu cierpienia. Dla fanów nihilistycznego arthouse’u, który pamiętam z dawno minionych – może i dobrze – festiwalowych czasów.
8/10
★★★★★★★★★★8/10
8/10
★★★★★★★★★★8/10
W formule porażającego horroru, usytuowanego gdzieś na pograniczu skandynawskiego kina gatunkowego a „Człowieka słonia” i Dickensów Leana, przekazuje poruszającą, głęboką historię o odrzuceniu.
7/10
★★★★★★★★★★7/10
7/10
★★★★★★★★★★7/10
To reżyser trzyma tu igłę. Szalenie precyzyjny, trochę jak baśń Andersena spisana na chirurgicznym prześcieradle za pomocą XIX-wiecznej industrialnej sadzy.
7/10
★★★★★★★★★★7/10
8/10
★★★★★★★★★★8/10
Czym może być tytułowa igła? Narzędziem szwaczki? Bronią, której użyje w razie ataku w ciemnej uliczce? Przyrządem aborcyjnym? Z pewnością nie jest czarodziejską różdżką, za sprawą której świat stanie się lepszym miejscem. Hipnotyzująca „Dziewczyna z igłą” to prowokujące do refleksji i skręcające wnętrzności gatunkowe arcydzieło.
9/10
★★★★★★★★★★9/10
8/10
★★★★★★★★★★8/10
Wyprawa do jądra ciemności, edycja samotna kobieta po IWŚ. Świetny storytelling, Victoria Carmen Sonne jest objawieniem!
WYTŁUMACZENIE WSZYSTKIEGO
7/10
★★★★★★★★★★9/10
Wytłumaczenie wszystkiego to najbardziej polski węgierski film. To opowieść o absurdalnych podziałach, nakręcaniu nienawiści i medialnym wykorzystaniu błahej sytuacji do własnych celów.
9/10
★★★★★★★★★★9/10
8/10
★★★★★★★★★★8/10
5/10
★★★★★★★★★★5/10
8/10
★★★★★★★★★★8/10
Matura to bzdura.
8/10
★★★★★★★★★★8/10
9/10
★★★★★★★★★★9/10
8/10
★★★★★★★★★★8/10
Mówi się, że to najbardziej Polski film węgierski ever, z tą różnicą, że u nas nie robi się tak dobrych filmów – trafiających w polityczne sedno, oddających przekrój rodzimego społeczeństwa.
7/10
★★★★★★★★★★7/10
Egzamin (politycznej) dojrzałości oblany. Studium braku porozumienia tych po przeciwnych stronach barykady i tych, którym polityka komplikuje życie. Gdy dorośli się kłócą i wykładają swoje racje, młodzi marzą tylko o wolności i relacjach. Bez podtekstów…
8/10
★★★★★★★★★★8/10
O takim kinie polskim śnimy po sutym posiłku.
APETYT NA WIĘCEJ. LA COCINA
7/10
★★★★★★★★★★7/10
Dynamika i chaos, bon moty i one-linery, wirtuozeria rozpędzonego mastershota i bardziej stonowane momenty, szalona scena powodzi spowodowana awarią automatu z Cherry Coke czy wreszcie pełne pasji monologi o rzeczach najważniejszych to chleb powszedni dzieła sygnowanego nazwiskiem Alonso Ruizpalaciosa. “La Cocina” to film sprawnie zrealizowany, fajnie przemyślany, dający miejsce na różnorodne refleksje i punkty widzenia, ciekawie operujący czasem i poczuciem jego upływania. Zwyczajnie zaskakujący, angażujący i ciekawy.
7/10
★★★★★★★★★★7/10
Naciągane jak grafiki w gastronomii, ale z zaskakującą łatwością porywa w tę patusiarską szychtę.
7/10
★★★★★★★★★★7/10
7/10
★★★★★★★★★★7/10
Kitchen’s Hell. W zalewie filmów kuchennych ten wyróżnia się surową energią i kilkoma popisowymi scenami. A że Ruizpalacios wrzuca do garnka imigranckie dylematy i doprowadza do wrzenia – tym ciekawiej się to ogląda. Gdyby jeszcze przyciąć środkowe dygresje i obrać przeładowane wątki, to byłby bardzo dobry film. Tak jest dobry.
8/10
★★★★★★★★★★8/10
Wreszcie film kulinarny, który ma gdzieś jedzenie i smakowite kadry. Świetnie portretuje imigranckie doświadczenia i rasizm „od kuchni”. Kuchenny surrealizm spodobałby się Magdzie Gessler. Totalny odjazd!
CIVIL WAR
6/10
★★★★★★★★★★6/10
5/10
★★★★★★★★★★5/10
Miało być ostrzeżenie, miała z nami zostać niepokojąca wizja przyszłości. Wyszło raczej jak niewiele reżyser tak naprawdę wie o amerykańskich podziałach. A może za mało wie o wojnie? W każdym razie czegoś w tej układance zdecydowanie brakuje.
8/10
★★★★★★★★★★8/10
Civil War to z pewnością jeden z lepszych filmów tego sezonu. Prosta i trzymająca za gardło opowieść o człowieku. Garland unika taniego populizmu, skutecznie gra emocjami i daje widzom widowisko, o którym nie można zapomnieć.
7/10
★★★★★★★★★★7/10
5/10
★★★★★★★★★★5/10
Lee Miller zasługuje na lepszą parodię.
7/10
★★★★★★★★★★7/10
Stresujący. Mocna Rzecz!
9/10
★★★★★★★★★★9/10
Najlepszy film o przekazach medialnych od czasów „Zabriskie Point”. Nie zapraszam do dyskusji.
7/10
★★★★★★★★★★7/10
7/10
★★★★★★★★★★7/10
8/10
★★★★★★★★★★8/10
4/10
★★★★★★★★★★4/10
Garlandowi tym razem zabrakło odwagi. Dziwna muzyka, słaby skrypt (Kalifornia i Teksas razem?), a perspektywa reporterska oddala emocje. Gdyby tylko film był jak ta wybitna scena z Jesse Plemonsem…
5/10
★★★★★★★★★★5/10
Wydmuszka, popis najprostszych kuglarskich sztuczek i naiwna próba oszukania widza, wmówienia mu, że film ten rozumie współczesną politykę.
7/10
★★★★★★★★★★7/10
Kino drogi po równi pochyłej. Apolityczność pozwala lepiej wybrzmieć uniwersalnej wymowie o znieczulicy, medialnej hipokryzji i napędzanej adrenaliną, wyniszczającej pasji.
8/10
★★★★★★★★★★8/10
2/10
★★★★★★★★★★2/10
Strzelanka Garlanda ze scenariuszem na poziomie AI. Rozczarowanie roku.
8/10
★★★★★★★★★★8/10
8/10
★★★★★★★★★★7,9/10
Garland na szczęście unika politycznych pocisków, ale pociska mediom, a jego wojna to nic innego jak rytuał bez przejścia. Mocne.
5/10
★★★★★★★★★★5/10
Poprawna strona techniczna nie jest w stanie przykryć łopatologicznego przekazu i oczywistych tez. Zło wojny, dyskusja o obaleniu amerykańskiego mitu oraz pytania o etykę dziennikarską – to już było! A Garland Ameryki nie odkrywa.
6/10
★★★★★★★★★★6/10
Reportaż z apatycznego wypalenia ideałów w sosie z Jądra ciemności. Fajne, ale wszystko, co Garland ma do powiedzenia, da się streścić w jednym (krótkim) zdaniu.
6/10
★★★★★★★★★★6/10
Antywojenny i zarazem apolityczny, głęboko idealizujący dziennikarstwo, jak i ignorujący rzeczywistość smartfonów. Garland posługuje się kłującymi w oczy fabularnymi oraz wizualnymi kliszami, które albo się kupuje albo nie. Terroryzuje zmysły, ale po dłuższym czasie ucieka z głowy. Czy warto było szaleć tak? Nie sądzę.
9/10
★★★★★★★★★★9/10
Wbrew pozorom jest to jeden z lepszych filmów o wypaleniu zawodowym. Dunst wybitna! Byłby z tego ciekawy double feature z „Melancholią”.
7/10
★★★★★★★★★★7/10
Widzę wady, ale jest to jednak ekscytujące doświadczenie.
JUTRO O ŚWICIE
7/10
★★★★★★★★★★7/10
Autentycznie odegrane, wyciszone coming of age o najsmutniejszych tragediach i najpiękniejszych zbliżeniach świata. Przez pół filmu wszyscy płaczą, ty też nie masz wyboru.
6/10
★★★★★★★★★★6/10
Poradnik pozytywnego przechodzenia żałoby po islandzku. Podany w łagodnym sosie, ale mocny w odbiorze. Wysoka piątka za scenę latania pod kościołem.
MIĘDZY REWOLUCJAMI
3/10
★★★★★★★★★★3/10
Film zagubiony pomiędzy rewolucjami. Niezły pomysł i archiwalia, ale co z tego skoro film jest monotonny i brak mu tempa. To raczej dobra pigułka nasenna.