Loża Krytyków 27.10.2024 – Festiwal Kamera Akcja

W tym roku Loża Krytyków towarzysząca Festiwalowi Kamera Akcja ponownie gości w progach Pełnej Sali. Poniżej znajdziecie oceny filmów z pierwszego dnia festiwalu wystawione przez krytyczki, krytyków i osób związanych z kinem, które uczestniczą w łódzkim wydarzeniu. 15. odsłona FKA trwa od 24 do 27 października.

TAŃCZ DZIEWCZYNO, TAŃCZ
9/10
9/10
8/10
8/10

W alternatywnej historii Hollywood to ten film jest normą, a mainstream aberracją.

9/10
9/10

Scenariusz to majstersztyk, z jednej strony łapiący amerykański zeitgeist, a z drugiej strony jest piękną historią przemiany pewnej mimozy w kobietę uskrzydloną perspektywą spełnienia marzeń, zakończonej arcymądrą przemową sądową. Lucile Ball is my queen ♥️

MÓJ SĄSIAD TOTORO
10/10
10/10
10/10
10/10
9/10
8/10
9/10
9/10
7/10
7/10

Najlepszy film Miyazakiego! To z tego filmu wzięło się słynne logo Ghibli. Magia i jeszcze raz magia rodem z japońskiej wyobraźni. Jak tu nie kochać tych duszków i kotobusa? A do tego mądre, ekologiczne przesłanie z 1988 roku.

9/10
9/10
Przebogata w treści opowieść, która w duchologicznej oprawia rozprawia się z największymi traumami Miyazakiego — najlepiej pod parasolką Totoro.
8/10
8/10
10/10
10/10

TOTORO!

8/10
8/10
9/10
9/10

Kraina Czarów Miyazakiego nieustająco zachwyca. Opowieść o naturze, relacji, równowadze i sile dziecięcej ciekawości przypomina sen. Śnijmy go nieustannie!

8/10
8/10
8/10
8/10

Prawdziwy, międzygatunkowy kinship, o jakim filozofom się nie śniło. To jedna z najpiękniejszych animacji o symbiozie człowieka z naturą. Don’t change my mind.

9/10
9/10

Z takim kotem można konie kraść.

LANY PONIEDZIAŁEK
5/10
5/10
5/10
5/10

Mimo pewnych wad bardzo cieszę się, że filmy jak „Lany poniedziałek” pojawiają się na ekranach. Rewelacyjna rola Nel Kaczmarek na drugim planie.

6/10
6/10
5/10
5/10
7/10
7/10
7/10
5/10

Gdzieś między mroczną baśnią, a pierwotnymi wierzeniami skrywa się siostrzeństwo, tłumione przez społeczene normy. Czasami by pomóc wystarczy wysłuchać, uwierzyć i spóbować zrozumieć. Justyna Mytnik przywdziewa doświadczenie traumy w realizm magiczny i gatunkowe tropy. Choć nieco tutaj dydaktyzmu to jest on zaproszeniem do dyskusji, a nie wykładaniem racji. Kolejny ciekawy kobiecy głos w polskim kinie.

7/10
7/10
5/10
5/10

Za dużo grzybów w barszczu. Ale ładne i ciekawe.

THE STRANGERS' CASE
8/10
8/10

Chyba najlepszy film roku z serii imigrant stories. Podobny do „Ja, kapitan”, ale kompleksowo opowiedziany z każdej strony. Budzi emocje wielkie jak ocean. Lepszy nawet od naszej „Zielonej granicy” i dużo lepszy od „Pod wulkanem”.

NA PÓŁNOC
5/10
5/10

Jak na thriller, to film się ciągnie i za dużo tu gadania o religii, a finał jest już naciągany. Ale siłą filmu jest pokazanie, że zasady moralne na morzu są inne niż na lądzie.

SIMONA KOSSAK
7/10
7/10
6/10
6/10

Film poprawny, ale Sandra jak zawsze super.

6/10
6/10
5/10
5/10
6/10
6/10

Drzymalska jest wybitna jako Simona! Lepiej nikt by nie zagrał. Ale Panek bardziej interesuje się Kossakami niż więzią Simony z naturą. Poprawne, ale brak głębszej analizy.

6/10
6/10
6/10
6/10
6/10
6/10

Niby klasyczny biopic, lecz z ekofeministycznym zacięciem i dużą wrażliwością. Sandra stała się Simoną, ale nie za sprawą scenariusza. Panek, choć nie brakuje mu empatii i dużej dawki wrażliwości, pokazuje zaledwie strzępki jej niepowtarzalnej relacji z przyrodą, naturalnej charyzmy oraz wyjątkowej determinacji.