12. LGBT Film Festival – nasze polecenia

Ogłoszono program 12. edycji LGBT Film Festival, święta kina queerowego, które odbędzie się w ośmiu polskich miastach oraz online na przełomie września i października. W selekcji znalazło się ponad pięćdziesiąt fabuł i dokumentów, z różnych zakątków świata, zarówno nowych jak i klasycznych.

Najważniejszym wydarzeniem festiwalu jest niewątpliwie przegląd trzech klasycznych pozycji niemieckiego kina queerowego z lat 80. to filmy mało znane i trudno dostępne w naszym kraju, więc warto skorzystać z okazji. Rekomendujemy szczególnie BILDNIS EINTER TRINKERIN (znane w Polsce jako Portret pijaczki, 1979). To jeden z najważniejszych filmów w karierze legendarnej niemieckiej artystki Ulrike Ottinger, której Paryskie kaligramy znajdziemy w programie tegorocznych Millenium Docs Against Gravity. Bildnis einter Trinkerin to jedna z największych pereł New German Cinema, będąca zapisem podróży anonimowej bohaterki przez berlińskie restauracje, bary, knajpy i speluny, a w metaforycznej i symbolicznej warstwie przez całą tożsamość mieszkańców RFN końca lat 70. W swoim opisie na filmwebie podsumowałem film jako: „Treść niczym od Fassbindera w barokowej formie Anderssona i stylistyce queer cinema lat 70.”.

12. LGBT Film Festival będzie odbywał się w 8 miastach oraz online:

WARSZAWA, Kinoteka 17-24 września
GDAŃSK, Kino Kameralne Cafe 17-24 września
WROCŁAW, Kino Nowe Horyzonty 17-23 września
KRAKÓW, Kino Pod Baranami 17-23 września +
e-kinopodbaranami.pl, 24 września-3 października
ŁÓDŹ, Kino Bodo 18-23 września
POZNAŃ, CKZ/Kino Pałacowe 27 września-3 października
KATOWICE, Drzwi Zwane Koniem 29 września – 3 października
BYDGOSZCZ, MCK/Kino Orzeł 30 września-3 października

ONLINE, na platformie Outfilm.pl 4-18 października

Szczegóły na stronie https://lgbtfestival.pl/ i na Facebooku: https://www.facebook.com/LGBTfestival.

Bildnis Einter Trinken / Portret pijaczki, reż. Ulrike Ottinger

TAXI ZUM KLO (pol. Taksówką do klozetu, 1980) to z kolei pocztówka z ostatnich lat przed wybuchem epidemii HIV/AIDS. To autorski i autobiograficzny projekt Franka Ripploha, który film napisał, wyreżyserował i zagrał główną rolę  jest połączeniem melodramatu i czarnej komedii. Fabuła opowiada o prowadzącym podwójne życie nauczycielu, który ma drugą tożsamość jako uzależniony od emocji związanych z przygodnym seksem w miejscach na poły publicznych gej. Pewnego dnia jednak się zakochuje… Film wywołał dużą ekscytację w świecie anglosaskim, zakazany w Wielkiej Brytanii był często puszczany w ramach undergroundowych pokazów, zaś w USA był nawet nagradzany przez stowarzyszenia krytyków filmowych.

Ostatnim filmem klasycznym jest WESTLER (pol. Po wschodniej stronie muru, 1985), to debiut reżyserski Wielanda Specka, kluczowej postaci dla niemieckiej kultury LGBT+, inicjatora berlińskiej Teddy Award. Autobiograficzny melodramat o miłości chłopaków z dwóch stron muru berlińskiego ma dziś wartość głównie historyczną, najważniejszym celem jego powstania nie była sztuka, a znalezienie sposobu na wywiezienie z Berlina Wschodniego partnera reżysera.

Taxi Zum Klo / Taksówką do klozetu , reż. Frank Ripploh

Z nowości najbardziej czekamy na SAINT-NARCISSE, najnowszy projekt kontrowersyjnego mistrza queerowego kina na granicy kampu i eksploatacji – Bruce’a LaBruce’a. Mający swoją premierę na ubiegłorocznym festiwalu w Wenecji film osadzony jest w latach 70. w Quebecu. Opowiada on o dwudziestodwuletnim autoseksualnym Dominicu, który odkrywa istnienie swojego identycznego brata bliźniaka. Między mężczyznami szybko rodzi się pożądanie, a traumy jakie brat przeżył będąc wychowywanym w zakonie przez księży pedofilii domagają się odkupienia w krwawej zemście.

Fanów bardziej konwencjonalnego kina może zainteresować SWAN SONG, czyli powrót do kina po trzynastoletniej przerwie Todda Stephensa (Edge of Seventeen, Gypsy 83, Kolejny gejowski film). To nostalgiczna opowieść o odchodzeniu i godzeniu się ze swoim życiem. Głównym bohaterem Swan Song jest Pat Pitsenbarger (w tej roli, sam król kina gatunkowego Udo Kier), aktualnie zdziwaczały rezydent domu opieki, lecz w przeszłości największa gwiazda queerowej społeczności w Ohio, stylista i wzięta drag queen. Pewnego dnia dowiaduje się, że w ostatniej woli jeden z jego dawnych znajomych zażyczył sobie, by Pat ustylizował jego ciało do trumny. Ten więc ucieka z domu opieki ubrany głównie w swoją widowiskową biżuterię i wyrusza na spacer przez całe miasteczko, który stanie się dla niego katalizatorem wielu wspomnień. Film miał premierę w tym roku na festiwalu SXSW. W obsadzie poza Udo Kierem m.in. Jennifer Coolidge (mama Stiflera z serii American Pie), czy Linda Evans (wieloletnia gwiazda Dynastii, za którą otrzymała, m.in. Złotego Globa).

Swan Song, reż. Todd Stephens

Ciekawym wyborem programowym może być THE WHISPER OF THE JAGUAR kolumbijska, punkowa czarna komedia drogi. Queerowa artystka Sebastiane umiera podczas performance na polu kukurydzy, śladami jej wyborów życiowych, i dzierżąc jej prochy wyrusza Ana, punkowa dziewczyna z wielkiego miasta. To metaforyczna opowieść będąca rozliczeniem z kolonialną przeszłością i chwiejną teraźniejszością Brazylii i Kolumbii. Brazylia ma zresztą na tegorocznej edycji festiwalu całkiem szeroką reprezentację, innym jej przedstawicielem jest VALENTINA, reżyserski debiut Cássio Pereiry dos Santosa.  To znów kino drogi, tym razem o próbie wyrwania się z wykluczenia w jakie trafiamy po coming-oucie jako osoby transpłciowe. Produkcja w całości oparta jest na dialogach i spotkaniach, które ukazują różne aspekty wykluczeni społecznych.

Poszukiwaczy kina z różnych zakątków świata powinno zainteresować WELCOME TO THE USA, reżyserski debiut młodej kazaskiej reżyserski Assel Auszakimowej. Główna bohaterka trzydziestosześcioletnia Alija po latach starań wygrała w loterii wizowej zieloną kartę i może wyjechać do USA. Śledzimy jej ostatnie dni w Ałmatach, pożegnania z przyjaciółmi, rodziną, czy dziewczyną, spacery, pakowanie się. Zaśnieżone i skute lodem największe miasto Kazachstanu wydaje się zadawać pytanie, czy obiecany lepszy świat faktycznie istnieje?

LGBT Film Festival to także okazja do nadrobienia dystrybucyjnych ważnych tytułów kina queerowego. W tym roku w programie znalazły się OSTATNI KOMERS Dawida Nickela (NASZA RECENZJA) oraz dzielący publikę ŚWIAT, KTÓRY NADEJDZIE Mony Fatvold.

Marcin Prymas
Marcin Prymas