Spektakl Teatru Powszechnego Grzyby autorstwa Weroniki Szczawińskiej i Piotra Wawera jr aranżuje rodzaj dziwacznej przestrzeni terapeutycznej, jednocześnie wstrząsa ustanowionymi granicami możliwości i nie-możliwości porozumienia. Życie grzybów jest wielorakie i kolektywne, a to, co Anna Tsing nazywa „niesfornymi krawędziami” grzybowej asocjacji, zdradza fakt ich skomplikowanej nadmiarowości i tego, że zawsze jest ich za dużo. Z przekonania, że grzyby są wszechobecnym gatunkiem towarzyszącym, wynika, że nigdy nie funkcjonują jako osobne istoty1. Teatralna mykoterapia każe zatem na nowo przemyśleć kategorię „osoby”. Nie bez powodu uczestnicy zainicjowanej sesji mykoterapeutycznej na początku losują nazwę grzyba, by następnie w geście utożsamienia przyjąć ją w ramach spotkania. Każdy z uczestników wnosi na terapię swoje indywidualne udręki tylko po to, żeby w toku nieporozumień – zawiesić poczucie rozczarowania sobą na rzecz zespolenia w obrębie różnic.



Grzyby
Rok: 2022
Kraj produkcji: Polska
Reżyseria: Weronika Szczawińska, Piotr Wawer Jr
Występują: Grzegorz Falkowski, Mamadou Góo Bâ, Natalia Lange i inni
1 Zob. A. Tsing, Krnąbrne krawędzie. Grzyby jako gatunki towarzyszące, przeł. M. Rogowska- Stangret, [w:] Feministyczne nowe materializmy. Usytuowane kartografie, red. O. Cielemęcka i M. Rogowska-Stangret, Lublin 2018.
2 Jak słusznie zauważyła Rosi Braidotti: „Znalezienie adekwatnego języka dla postantropocentryzmu wymaga zaangażowania zarówno zasobów wyobraźni, jak i krytycznej inteligencji. Upadek podziału na naturę-kulturę oznacza, że musimy wymyślić nowy słownik, z nowymi figuracjami pozwalającymi na odniesienie się do elementów naszej posthumanistycznej, ucieleśnionej i osadzonej podmiotowości”. R. Braidotti, Po człowieku, przeł. J. Bednarek, A. Kowalczyk, Warszawa 2014, s. 174
3 D. Haraway, Staying with the Trouble. Making King in the Chthulucene, Londyn 2016, s. 30–57.