Skończył się łączony festiwal Nowe Horzyonty / American Film Festival, skończył się także nasz festiwalowy grid. Nadeszła pora podsumowań!
W naszym gridzie wzięło udział 30 krytyków, dziennikarzy i blogerów filmowych, zobaczyli oni 129 różnych festiwalowych pozycji łącznie 1229 razy (nie licząc shortów, oraz pozycji z sekcji Kino Dzieci, Sezon i Archiwum), co daje średnią równą niemal 41. Tylko dwa pokazywane online produkcje nie zostały obejrzane przez żadnego z naszych ekspertów („Doktor Miami” i „Truth or Consequences” – oba z sekcji American Docs).
Czas na nasze nagrody! Przypominamy, że aby film mógł zostać uwzględniony przy ich przyznawaniu musiał zostać oceniony przez co najmniej pięciu ekspertów.
NAGRODY OGÓLNOFESTIWALOWE:
Wielka Sala – dla najlepszego filmu festiwalu:
DAU. Natasza
reż. Ilja Chrzanowski i Jekaterina Oertel, śr. 7,91/10 (dystr. Stowarzyszenie Nowe Horyzonty)
wyróżnienie:
Vitalina Varela, reż. Pedro Costa, śr. 7,89/10
Zapomniana Sala - dla najlepszego nowego filmu bez dystrybucji kinowej:
Vitalina Varela
reż. Pedro Costa, śr. 7,89/10
wyróżnienie:
Atlantyda, reż. 7,65/10
Amerykańska Sala – dla najlepszego filmu American Film Festival:
Shiva Baby,
reż. Emma Seligman, śr. 7,41/10
wyróżnienie:
Ratusz, reż. Frederick Wiseman, śr. 7,25/10
Tęczowa Sala – dla najlepszego filmu o tematyce LGBT+:
Shiva Baby
reż. Emma Seligman, śr. 7,41/10
wyróżnienie:
Dni, reż. Tsai Ming-Liang, śr. 7,32/10
Kobieca Sala – dla najlepszego filmu wyreżyserowanego przez kobietę:
Metamorfoza ptaków
reż. Catarina Vasconcelos, śr. 7,66/10 (dystr. Stowarzyszenie Nowe Horyzonty)
wyróżnienie:
Shiva Baby, reż. Emma Seligman, śr. 7,41/10
Sala przyszłości – dla najlepszego debiutu lub drugiego filmu:
Metamorfoza ptaków
reż. Catarina Vasconcelos, śr. 7,66/10 (dystr. Stowarzyszenie Nowe Horyzonty)
wyróżnienie:
Shiva Baby, reż. Emma Seligman, śr. 7,41/10
Podzielona sala - dla najbardziej kontrowersyjnego filmu:
Purpurowe morze, reż. Khaled Abdulwahed, Amel Alzakout
wyróżnienie:
Powolna maszyna, reż.Joe DeNardo, Paul Felten
Przepełniona Sala – dla najpopularniejszego filmu festiwalu:
Berlin Alexanderplatz
reż. Burhan Qurbani (dystr. Stowarzyszenie Nowe Horyzonty)
Śmierdząca Sala – dla najgorszego filmu festiwalu:
Col0Zio
reż. Artemio Narro, śr. 2,75/10
NAGRODY SEKCJI:
Złota Sala – dla najlepszego filmu konkursu głównego:
Metamorfoza ptaków
reż. Catarina Vasconcelos, śr. 7,66/10 (dystr. Stowarzyszenie Nowe Horyzonty)
wyróżnienie:
Czerwony księżyc, reż. Lois Patiño, śr. 6,88/10
Srebrna Sala – dla najlepszego filmu sekcji Pokazy Galowe:
Aida
reż. Jasmina Żbanić, śr. 7,50/10 (dystr. Gutek Film)
wyróżnienie:
Berlin Alexanderplatz, reż. Burhan Qurbani, śr. 7,04/10 (dystr. Stowarzyszenie Nowe Horyzonty)
Srebrna Sala – dla najlepszego filmu sekcji Mistrzowie:
DAU. Natasza
reż. Ilja Chrzanowski i Jekaterina Oertel,
śr. 7,91/10 (dystr. Stowarzyszenie Nowe Horyzonty)
wyróżnienie:
Vitalina Varela, reż. Pedro Costa, śr. 7,89/10
Srebrna Sala – dla najlepszego filmu sekcji Odkrycia:
Niepamięć
reż. Christos Nikou, śr. 7,03/10
(dystr. Stowarzyszenie Nowe Horyzonty)
wyróżnienie:
Ojciec Nafi, reż. Mamadou Dia, śr. 6,95/10
Srebrna Sala – dla najlepszego filmu sekcji AleKino+:
Atlantyda
reż. Walentyn Wasjanowicz, śr. 7,65/10
wyróżnienie:
Słudzy, reż. Ivan Ostrochovsky, śr. 6,95/10 (dystr. Stowarzyszenie Nowe Horyzonty)
Srebrna Sala – dla najlepszego filmu sekcji Trzecie oko:
Pora wylinki
reż. Sabrina Mertens, śr. 6,83/10
wyróżnienie:
Make up, reż. Claire Oakley, śr. 6,50/10
Srebrna Sala – dla najlepszego filmu sekcji Front Wizualny:
Gdybym sama była zimą
reż. Jasmin López, śr. 6,44/10
wyróżnienie:
Szczypce i skorupki, reż. Isamu Hirabayashi, śr. 6,09/10
Srebrna Sala – dla najlepszego filmu sekcji Lost Lost Lost:
Zmierzch
reż. Theo Court, śr. 7,27/10
wyróżnienie:
Prawdziwy film jest gdzieś indziej, reż. Mark John Ostrowski, śr. 7,06/10
Srebrna Sala – dla najlepszego filmu sekcji Oslo / Reykjavik 3:
Malarka i złodziej
reż. Benjamin Ree, śr. 7,00/10 (dystr. Against Gravity)
wyróżnienie:
Gunda, reż. Victor Kossakovsky, śr. 6,75/10 (dystr. Gutek Film)
Srebrna Sala – dla najlepszego filmu sekcji Nocne Szaleństwo:
Dwudzieste stulecie
reż. Matthew Rankin, śr. 6,88/10
wyróżnienie:
Fanny Lye wybawiona, reż. Thomas Clay, śr. 6,86/10
Srebrna Sala – dla najlepszego filmu sekcji Highlights:
Czarny niedźwiedź
reż. Lawrence Michael Levine, śr. 7,22/10
wyróżnienie:
Pierwsza krowa, reż. Kelly Reichardt, śr. 7,15/10
Srebrna Sala – dla najlepszego filmu sekcji Spectrum:
Shiva Baby
reż. Emma Seligman, śr. 7,41/10
wyróżnienie:
Surogatka, reż. Jeremy Hersh, śr. 7,00/10
Srebrna Sala – dla najlepszego filmu sekcji Special Docs:
Ratusz
reż. Frederick Wiseman, śr. 7,25/10
wyróżnienie:
Hopper / Welles, reż. Orson Welles, śr. 6,95/10
W tej edycji naszej akcji udział wzięli:
- Maciej Kowalczyk, Marcin Grudziąż, Krystian Prusak, Marcin Prymas, Jędrzej Sławnikowski, Dawid Smyk, Paweł Tesznar – Pełna Sala
- Michu Szczepański – Aberracje
- Krzysztof Osica, Kasia Wolanin – Filmaster
- Michał Piechowski, Maciej Kędziora – Filmawka
- Karolina Graczyk, Dorota Jędrzejewska-Szpak, Karolina Kostyra, Sara Nowicka – Final Girls
- Tomasz Poborca – Kalejdoskop Wrocław; Sorry, takie mamy kino
- Adam Krosnicki-Midon – Kalejdoskop Wrocław
- Wojtek Tutaj – Kultura Liberalna, 16mm, Filmweb
- Łukasz Mańkowski – Kinema Chromatica
- Maciej Roch Satora – Movies Room
- Paweł Guszkowski – recenzenci.pl
- Bartłomiej Nowak – Sezon nagród filmowych
- Julian Płoski – Płaski Kubek
- Mateusz Rot – Watching Closely
- Patrycja Mucha – Wtem, piosenka; Filmowe odloty
- Sławomir Kruk – selekcjoner festiwalu Ars Independent, specjalista d.s. promocji Szkoły Filmowej im. Krzysztofa Kieślowskiego Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach
- Paweł Skrzypczak – krytyk niezależny
- Jakub Wanat – krytyk niezależny
- Michał Zygmunt – pisarz, scenarzysta, krytyk niezależny