Kto otrzyma Wielką Salę? – podsumowanie gridu Nowe Horyzonty 2024

Skończyła się 24. edycja MFF Nowe Horyzonty skończył się także nasz festiwalowy grid. Nadeszła pora podsumowań!

W naszym gridzie wzięło udział 59 krytyków, dziennikarzy i blogerów filmowych, zobaczyli oni 259 różnych festiwalowych pozycji łącznie 3327 razy (nie licząc pozycji z sekcji Sezon, Pokazy na Rynku, Młode Horyzonty, Wydarzenia specjalne oraz filmów pokazywanych na telewizorze), co daje średnią równą ponad 56 seansów na osobę. 

Czas na nasze nagrody! Przypominamy, że aby film mógł zostać uwzględniony przy ich przyznawaniu musiał zostać oceniony przez co najmniej pięciu ekspertów.

NAGRODY OGÓLNOFESTIWALOWE:

Wielka Sala – dla najlepszego nowego filmu festiwalu:

Trenque Lauquen 🇦🇷
reż. Laura Citarella, śr. 8,57/10

wyróżnienie:
Nie obiecujcie sobie zbyt wiele po końcu świata 🇷🇴, reż. Radu Jude, śr. 8,52/10 (dystr. Aurora Films)

Zapomniana Sala - dla najlepszego nowego filmu bez dystrybucji kinowej:

Trenque Lauquen 🇦🇷
reż. Laura Citarella, śr. 8,57/10

wyróżnienie:
Ryuichi Sakamoto | Opus 🇯🇵, reż. Neo Sora 8,14/10

Krótka Sala – dla najlepszego filmu Shortlisty

Taniec w narożniku,
reż. Jan Bujnowski, śr. 8,36/10

wyróżnienie:
Grandmamauntsistercat, reż. Zuza Banasińska, śr. 7,35/10

Polska Sala – dla najlepszego polskiego filmu pełnometrażowego

Simona Kossak,
reż. Adrian Panek, śr. 5,75/10 (dystr. Next Film)

ex aequo:

Drzewa milczą,
reż. Agnieszka Zwiefka, śr. 5,75/10 (dystr. So. Films)

Sala przyszłości – dla najlepszego debiutu lub drugiego filmu fabularnego:

Viet i Nam 🇻🇳
reż. Minh Quy Truong, śr. 7,81/10 

wyróżnienie:
Substancja 🇫🇷, reż. Coralie Fargeat, śr. 7,53/10 (dystr. Monolith Films)

Podzielona sala - dla najbardziej kontrowersyjnego filmu:

Rei 🇯🇵
reż. Tanaka Toshihiko

wyróżnienie:
Rodzina 🇫🇷, reż. Christine Angot

Przepełniona Sala – dla najpopularniejszego filmu festiwalu:

Emilia Perez 🇫🇷
reż. Jacques Audiard (dystr. Gutek Film)

Śmierdząca Sala – dla najgorszego filmu festiwalu:

Próba łuku 🇵🇱
reż. Łukasz Barczyk, śr. 3,32/10

NAGRODY SEKCJI:

Złota Sala – dla najlepszego filmu konkursu głównego:

Wytłumaczenie wszystkiego 🇭🇺
reż. Gábor Reisz, śr. 7,62/10  (dystr. Aurora Films)

wyróżnienie:
Pepe 🇩🇴,
reż. Nelson Carlo De Los Santos Arias, śr. 7,21/10

Srebrna Sala – dla najlepszego filmu sekcji Pokazy Galowe:

Substancja 🇫🇷
reż. Coralie Fargeat, śr. 7,53/10 (dystr. Monolith Films)

wyróżnienie:
Grand Tour 🇵🇹, reż. Miguel Gomes, śr. 7,41/10 (dystr. Stowarzyszenie Nowe Horyzonty)

Srebrna Sala – dla najlepszego filmu sekcji Mistrzynie, Mistrzowie:

Nie obiecujcie sobie zbyt wiele po końcu świata 🇷🇴
reż. Radu Jude, śr. 8,52/10 (dystr. Aurora Films)

wyróżnienie: 
To nie ja 🇫🇷, reż. Leos Carax, śr. 8,00/10

Srebrna Sala – dla najlepszego filmu sekcji Fale:

DIRECT ACTION 🇫🇷
reż. Guillaume Cailleau, Ben Russell, śr. 7,50/10

wyróżnienie:
Tatami 🇺🇸, reż. Guy Nattiv, Zar Amir Ebrahimi, śr. 7,25/10 (dystr. Forum Films)

Srebrna Sala – dla najlepszego filmu sekcji Odkrycia:

Viet i Nam 🇻🇳
reż. Minh Quy Truong, śr. 7,81/10 

wyróżnienie:
I Saw the TV Glow 🇺🇸, reż. Jane Schoenbrun, śr. 7,26/10 (dystr. UIP)

Srebrna Sala – dla najlepszego filmu sekcji Smart7:

Pięć i pół historii miłosnych w mieszkaniu w Wilnie 🇱🇹
reż. Tomas Vengris, śr. 6,90/10

wyróżnienie:
Greice 🇵🇹,
reż. Leonardo Mouramateus, śr. 6,13/10

Srebrna Sala – dla najlepszego nowego filmu sekcji Pokazy Specjalne:

Ryuichi Sakamoto | Opus 🇯🇵,
reż. Neo Sora 8,14/10

wyróżnienie:
Aggro Dr1ft 🇺🇸
reż. Harmony Korine,  śr. 7,42/10

Srebrna Sala – dla najlepszego pełnometrażowego filmu sekcji Front Wizualny:

Mademoiselle Kenopsia 🇨🇦
 reż. Denis Côté, śr. 6,92/10

wyróżnienie:
Reas 🇦🇷, reż. Lola Arias, śr. 6,63/10

Srebrna Sala – dla najlepszego nowego filmu pełnometrażowego sekcji Trzecie oko - inne potwory:

Love Lies Bleeding 🇬🇧
reż. Rose Glass, śr. 6,81/10 (dystr. Gutek Film)

wyróżnienie:
Dotyk 🇩🇪, reż. Claudia Rorarius, śr. 6,50/10 

Srebrna Sala – dla najlepszego filmu sekcji Let's Go:

Trenque Lauquen 🇦🇷
reż. Laura Citarella, śr. 8,57/10

wyróźnienie:
Szlak asfodeli 🇫🇷, reż. Maxime Martinot, śr. 7,40/10

Srebrna Sala – dla najlepszego filmu sekcji Nocne szaleństwo:

Yannick 🇫🇷
reż. Quentin Dupieux, śr. 7,29/10

wyróżnienie:
Daaaaaaali! 🇫🇷, reż. Quentin Dupieux, śr. 6,50/10 (dystr. Aurora Films)

Srebrna Sala – dla najlepszego filmu sekcji Lost Lost Lost:

Allensworth 🇺🇸
reż. James Benning, śr. 6,83/10

wyróżnienie:
Misja na Marsa 🇪🇸, reż. Amat Vallmajor del Pozo, śr. 6,36/10

Srebrna Sala – dla najlepszego filmu sekcji Oslo / Reykjavik:

Jutro o świcie 🇮🇸
 reż. Rúnar Rúnarsson, śr. 7,08/10 (dystr. Aurora Films)

wyróżnienie:
Armand 🇳🇴, reż. Halfdan Ullmann Tøndel, śr. 6,31/10 (dystr. Best Film)

Srebrna Sala – dla najlepszego filmu sekcji Rumunia: Gry lustrzane

Wideogramy rewolucji
 reż. Andrei Ujică, Harun Farocki, śr. 8,77/10

wyróżnienie:
Nie obiecujcie sobie zbyt wiele po końcu świata, reż. Radu Jude, śr. 8,52/10 (dystr. Aurora Films)

Srebrna Sala – dla najlepszego filmu sekcji Afrykańskie Nowe Fale:

Czarna 🇸🇳
 reż. Ousmane Sembène, śr. 7,69/10

wyróżnienie:
Słońce, O! 🇲🇷, reż. Med Hondo, śr. 7,50/10

Srebrna Sala – dla najlepszego filmu retrospektywy Yvonne Rainer

Morderstwo i morderstwo, śr. 6,17/10

wyróżnienie:
Mężczyzna, który zazdrościł kobietom, śr. 6,00/10

Srebrna Sala – dla najlepszego filmu retrospektywy Mati Diop:

Dahomej, śr. 7,19/10 (dystr. Stowarzyszenie Nowe Horyzonty)

wyróżnienie:
Atlantyk, śr. 6,90/10

Srebrna Sala – dla najlepszego filmu retrospektywy Nagisy Oshimy:

Śmierć przez powieszenie, śr. 8,73/10

wyróżnienie:
Ceremonia, śr. 7,90/10

Srebrna Sala – dla najlepszego filmu retrospektywy Bertranda Bonello:

Apollonide. Zza okien domu publicznego, śr. 7,62/10

wyróżnienie:
Bestia, śr. 7,07/10 (dystr. Stowarzyszenie Nowe Horyzonty)

Srebrna Sala – dla najlepszego filmu retrospektywy Alaina Tannera:

W białym mieście, śr. 8,11/10

wyróżnienie:
Jonasz skończy 25 lat w roku 2000, śr. 7,90/10 

W tej edycji naszej akcji udział wzięli:

  • Patryk Ciesielczyk, Marcin Grudziąż, Maciej Hanus,
    Maciej Kowalczyk, Szymon Pazera, Marcin Prymas, Paweł Tesznar, Jędrzej Sławnikowski, Kacper Słodki – Pełna Sala
  • Michał Konarski – Kino Amondo, Pełna Sala
  • Grzegorz Narożny – PopKulturonauci Podcast, Pełna Sala
  • Julia Palmowska – Palma kulturalna, Pełna Sala
  • Agnieszka Pilacińska – Replika, Pełna Sala
  • Tomasz Poborca – Narodowe Centrum Kultury Filmowej, Pełna Sala
  • Michał Piepiórka – Bliżej Ekranu
  • Marta Stańczyk, Miłosz Stelmach – Czasopismo EKRANy
  • Kamila Szlaga – Esoteric Surgery
  • Jan Brzozowski – film.org.pl
  • Katarzyna Wolanin – Filmaster
  • Wiktor Małolepszy, Wiktor Szymurski – Filmawka
  • Martyna Harland – Filmoterapia
  • Maja Głogowska – filmoschron
  • Jakub Popielecki, Maciej Roch Satora – Filmweb
  • Karolina Graczyk, Karolina Kostyra, Sara Nowicka – Final Girls
  •  Jędrzej Lisowski – Godardowskie igraszki i wujkowie Apichatponga Weerasethakula
  • Filip Grzędowski, Filip Mańka – Portal Immersja
  • Maja Jankowska – Kalejdoskop Wrocław
  • Łukasz Mańkowski – Kinema Chromatica, Pięć Smaków
  • Maciej Stasierski – Kinotalk Podcast
  • Robert Siwczyk – Klatki na oczach 
  • Klaudia Rachubińska – Kwartalnik Filmowy
  • Małgorzata Czop – Moviway
  • Maja Głogowska – Popmoderna
  • Daniel Oklesiński – Replika
  • Anushe Dustova – thefilmpuff 
  • Mateusz Rot – Watching Closely
  • Maciej Kiełbas, Sławomir Wasiński – Wchłonięty przez Orien
  • Oskar Ciesielczyk – krytyk niezależny
  • Mateusz Demski – krytyk niezależny 
  • Bogna Goślińska – krytyczka niezależna
  • Igor Kierkosz – krytyk niezależny
  • Dominika Konopielko – krytyx niezależnx 
  • Aleksander Kmak – krytyk niezależny 
  • Juliusz Korczyński – krytyk niezależny
  • Sławomir Kruk – krytyk niezależny 
  • Remigiusz Różański – krytyk niezależny
  • Daria Sienkiewicz – krytyczka niezależna
  • Marcin Stachowicz – krytyk niezależny
  • Kuba Wanat – krytyk niezależny
  • Łukasz Kiełpiński – krytyk niezależny
  • Marcin Wilczyński – krytyk niezależny