Berlinale 2025 – relacja

Poniżej znajdziecie zbiór naszych publikacji związanych z 75. edycją Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Berlinie, odbywającego się w dniach 15-25 lutego 2024 w stolicy Niemiec. Naszymi przedstawicielami na festiwalu byli: Maciej Hanus, Julia Palmowska, Marcin Prymas, Tomasz Poborca i Michał Konarski oraz gościnnie Maks Reiter.

WOKÓŁ FESTIWALU

RECENZJE

KONKURS GŁÓWNY

PERSPECTIVES

FORUM

PANORAMA

BERLINALE SPECIAL GALA

GENERATION KPLUS

Zhi Wu Xue Jia /The Botanist [reż. Jing Yi ]

The Botanist Jinga Yi to subtelna i refleksyjna opowieść o kazachskim chłopcu, Arsinie, który dorasta na północnej granicy chińskiego Xinjiangu. Zafascynowany roślinami, otwiera swoje serce nie tylko na przyrodę, ale i na pierwszą miłość, Meiyu, dla której porywa się na jeden z najbardziej romantycznych gestów  – tworzy zielnik. Jego wędrówki, fizyczne i myślowe spacery, sprawiają, że granica między rzeczywistością a metafizyką staje się niewyraźna, rozpraszając się w wiatr, który delikatnie pieści azjatyckie stepy. Arsin, niczym Manoel Raúla Ruiza, szuka swojej destynacji, błądząc po rodzinnej wiosce. Choć nie spotyka siebie z przyszłości, to wciąż słyszy echa przeszłości zaginionego przed laty wuja. Zanurzony w naturze, podąża ich śladem, próbując go odnaleźć. Po drodze mija drzewa i rośliny, a wśród traw, zgodnie z kazachską tradycją spotyka wiernego towarzysza wędrującego – konia, który przy okazji mówi i obiecuje zabrać go do wymarzonego miasta w mgnieniu oka.

Pięknie nakręcony pierwszy film chińskiego reżysera, ucznia Bi Gana, zabiera widza w spokojny, ale pełen przeżyć wojaż. Towarzyszymy bohaterowi w planowaniu jego wymarzonej podróży do Szanghaju śladami młodzieńczej miłości. Razem z nim jemy świeżo wypieczony przez babcię naan z tandyra, patrzymy na celofanowy obraz na ścianie i odczuwamy gorycz porażki jego brata, gdy próba odnalezienia się w wielkim mieście kończy się powrotem do rodzinnej wioski z podkulonym ogonem. A przede wszystkim – chłoniemy jego zachwyt nad liśćmi, gałązkami, łodyżkami, źdźbłami czy drzewami, bo przecież każdy może zostać botanikiem!

Anushe Dust

BERLINALE CLASSICS

Vestida de azul / Dressed in Blue [reż. Antonio Giménez-Rico ]

Prapremiera Vestida de azul Antonio Giméneza-Rico wzbudziła jedne z najdłuższych oklasków podczas tegorocznego Berlinale. Na seansie obecni byli Nacha Sánchez, jedna z bohaterek filmu, oraz syn reżysera, który – jak się okazało – widział wszystkie dzieła swojego ojca, z wyjątkiem właśnie tego. Wraz z publicznością doświadczył więc światowej premiery cyfrowo odrestaurowanej wersji jednej z najważniejszych prac w dorobku Giméneza-Rico.  

Dokument opowiada historie sześciu transpłciowych kobiet: Loren, Renée, Evy, Nachy, Tamary i Josette – odrzuconych przez rynek pracy, zmuszonych do zarabiania na życie na madryckich ulicach. Na początku lat 80., w intymnych rozmowach przed kamerą, dzielą się wspomnieniami z dzieciństwa, dojrzewania, odrzucenia i nieustannych prób odnalezienia akceptacji. To także konfrontacja z rodziną, społeczeństwem oraz brutalną rzeczywistością dyktatury Franco.  

Reżyser zasługuje na uznanie za stworzenie przestrzeni, w której bohaterki mogą uwiecznić swoje jestestwo – czego tak często odmawiało im społeczeństwo. Subtelna praca kamery, zbliżenia na twarze w chwilach pracy i odpoczynku sprawiają, że zostają przedstawione jako narratorki własnych losów. Choć niektóre historie należy przyjmować z pewną rezerwą, to właśnie w tej subiektywnej prawdzie tkwi siła i autentyczność filmu. Na moment widz ma szansę na krótkie spotkanie z każdą z kobiet, zatracając się w ich opowieściach, pełnych bólu, jak i humoru.  

Nacha Sánchez jest jedyną spośród sześciu bohaterek, która wciąż żyje. Dzięki Vestida de azul wspomnienia tej niezwykłej grupy zostały na zawsze zachowane w cyfrowej pamięci kina.

Anushe Dust