Już 29 listopada rozpocznie się 19. edycja Festiwalu Filmowego Afrykamera, przybliżającego warszawskiej widowni kino tworzone w Afryce oraz dzieła współtworzone przez artystów wywodzących się z tego kontynentu. Seanse odbędą się w stołecznych kinach: Amondo, Atlantic i Wisła oraz w Państwowym Muzeum Etnograficznym. Dodatkowo wybrane filmy pełnometrażowe będzie można zobaczyć na towarzyszących imprezie pokazach w Łodzi w Narodowym Centrum Kultury Filmowej w EC1. Hasło przewodnie tej edycji festiwalu to African Gaze: Queer.
W ramach imprezy wyświetlane będą następujące filmy pełno- i średniometrażowe:
1996: ARBUZIARKA (reż. Cheryl Dunye)
1997: DAKAN / (reż. Mohamed Camara)
2001: KARMEN GEI // (reż. Joseph Gai Ramaka)
2002: MIĘDZY BÓSTWAMI A LUDŹMI / (reż. Anne Lescot, Laurence Magloire)
2010: MIŁOŚĆ MIMO WSZYSTKO (reż. Zanele Muholi, Peter Goldsmid)
2017: W CIENIU (reż. Nada Mezni Hafaiedh)
2019: FABULOUS (reż. Audrey Jean Baptiste)
2020: SZTUKA GRZECHU / (reż. Ibrahim Mursal)
2022: CZERWONA SUKIENKA (reż. Dionne Edwards)
2022: MIŁOŚĆ DZIECIŃSTWA (reż. Wapah Ezeigwe)
2022: RADYKAŁ (reż. Richard Finn Gregory)
2023: KANAVAL / (reż. Henri Pardo)
2024: DAHOMEJ // (reż. Mati Diop)
2024: ŚWIAT BALLROOMU (reż. Juru, Vitã)
2024: WYKLUCZENI (reż. Edson Da Conceicao)
2024: JAK ZOSTAŁAM PERLICZKĄ // (reż. Rungano Nyoni)
2024: GDY POWIEJE HARMATTAN (reż. Edyta Wróblewska)
Dahomej //
Nagrodzony Złotym Niedźwiedziem dokument Mati Diop – jednej z najciekawszych reżyserek z Afryki i bohaterki sekcji Focus tegorocznych Nowych Horyzontów. Urodzona w Paryżu autorka senegalskiego pochodzenia w swoim filmie pokazuje transport muzealnych eksponatów, stanowiących dziedzictwo nieistniejącego już państwa Dahomej z Francji do Beninu, czyli na terytoria historycznego królestwa. Dokument skupia się na obserwacji pracowników muzeum i prezentacji 26 niezwykle cennych eksponatów, jednocześnie motywując do refleksji na temat zjawiska tożsamości narodowej i procesu odzyskiwania jej w erze postkolonialnej.
Jak zostałam perliczką 🇿🇲/🇬🇧/🇮🇪
Dystrybuowany przez Stowarzyszenie Nowe Horyzonty film Rungano Nyoni (Nie jestem czarownicą) to historia żałoby w małej zambijskiej społeczności, nastawiona w szczególności na kobiecą perspektywę. Dzieło to naświetla ważne problemy afrykańskich kobiet, często pozbawianych podmiotowości i sprowadzonych do roli poddanych swoim mężom czy męskim członkom rodziny. Ten odważny i zaangażowany społecznie film został uhonorowany na tegorocznym festiwalu w Cannes nagrodą za reżyserię w sekcji Un Certain Regard.
Gdy powieje harmattan 🇵🇱
Prezentowany w tym roku na festiwalu Millennium Docs Against Gravity dokument Edyty Wróblewskiej to opowieść o młodej Ghance Barbarze. Bohaterka jeszcze jako ośmioletnia dziewczynka została oddana przez swoich rodziców do niemal niewolniczej pracy. Dziś dorosła już kobieta wspiera zarówno ich, jak i swoje młodsze rodzeństwo, które dzięki jej pomocy finansowej może, w przeciwieństwie do swojej siostry, chodzić do szkoły. Polska dokumentalistka portretuje trudy życia kobiety poświęcającej siebie dla innych. Po festiwalowym seansie odbędzie się spotkanie z reżyserką.
Arbuziarka 🇺🇸
Na koniec zaproponuję wam film nieco starszy, bo niemal 40-letni. Niezależna komedia początkującej wówczas Cheryl Dunye, która dziś pracuje przy wysokobudżetowych serialach (Bridgertonowie, Kraina Lovecrafta, The Umbrella Academy). W Arbuziarce w główną rolę wciela się sama reżyserka, grając Cheryl – pracownicę wypożyczalni VHS w wolnych chwilach tworzącą dokument o afroamerykańskiej gwieździe kina niemego Fae Richards. W trakcie swojej pracy kobieta odkrywa, że aktorka była lesbijką, co przyczynia się do zagłębienia w świat środowiska LGBT lat trzydziestych XX wieku. Film zdobył uznanie ze względu na poczucie humoru i eksperymentalną formę. Nie jest on jedynym działem tej autorki w programie tegorocznej Afrykamery, na widzów czeka również blok krótkometrażówek pod nazwą Wczesne prace Cheryl Dunye obejmujący 6 filmów z lat 1990-1996.
Artykuł Sponsorowany