American Film Festival 2021 – online

American Film Festival 2021 – online

Wirtualna część tegorocznego święta kina amerykańskiego w Polsce jest idealną okazją do nadrobienia, bądź przypomnienia sobie dzieł klasycznych. W selekcji znajdziemy jednak również sporo nowości - zarówno wśród fabuł, jak i dokumentów. W wielu przypadkach festiwal może okazać się jedyną okazją do obejrzenia tych dzieł, gdyż nie zainteresowały polskich dystrybutorów.

W programie znalazła się cała retrospektywa Idy Lupino, w Polsce kojarzonej głównie z występów aktorskich. Wśród siedmiu wczesnych wyreżyserowanych przez Lupino filmów dostępnych na AFF VOD znalazły się m.in. Niechciane (1949) i Autostopowicz (1953).

Od 1 do 14 grudnia oglądać będzie można również siedem pierwszych dzieł mistrza amerykańskiego kina niezależnego – Jima Jarmuscha. Chronologicznie – od Nieustających wakacji (1980), jego pełnometrażowego debiutu, aż po Kawę i papierosy (2003). Retrospektywa twórczości Jarmuscha na AFF związana jest z przeglądem 7x Jarmusch, który Gutek Film organizuje w całej Polsce. Poza filmami, w powszechnym dostępie znalazły się również plakaty autorstwa Andrzeja Klimowskiego.

Jonas Mekas
Jonas Mekas

Kilka dni przed rozpoczęciem części online festiwalu, organizatorzy poinformowali, że w selekcji znajdą się również dwa wczesne dzieła Jonasa Mekasa. Są nimi Działa wśród drzew (1961) – pierwszy fabularny film amerykańsko-litewskiego twórcy  oraz Klatka (1964) – transgresyjna relacja ze spektaklu The Living Theatre w Nowym Jorku. Ten przegląd stanowi pewien przedsmak przed przyszłoroczną edycją MFF Nowe Horyzonty. Programerzy ogłosili już szeroką retrospektywę mistrza kina awangardowego w stulecie jego urodzin.

Dodatkowo, w programie znajduje się średniometrażowy film George’a A. Romero – twórcy Nocy żywych trupów (1968). Park rozrywki (1975) leżał od czasu swojej premiery na półce, do której mało kto miał dostęp. Dziś, już po rekonstrukcji cyfrowej, możemy obejrzeć efekt współpracy ojca chrzestnego zombie horroru z luterańską organizacją starającą się stworzyć film na temat warunków życia osób starszych.

Park rozrywki
Park rozrywki
Spadkobierca
Spadkobierca

Miłośnicy Francuskiej Nowej Fali będą mieli okazję zmierzyć się z kolejną próbą przeniesienia godardowskich chwytów i inspiracji na realia współczesnego świata. Spadkobierca Ephraim Asili, która poza reżyserią odpowiada tu również za produkcję, scenariusz, zdjęcia i montaż stanowi hołd dla bohaterów radykalnych grup aktywistycznych, m.in. MOVE, Black Arts Movement, Sonii Sanchez czy Ursuli Rucker. O filmie pisał już dla Was z Berlina Marcin Prymas (TUTAJ).

Filmem, który idealnie wpisuje się w formę wirtualnego festiwalu zdają się być Lekcje języka w reżyserii Natalie Morales [NASZA RECENZJA]. W swoim debiucie Amerykanka, z pomocą świetnego Marka Duplassa, snuje opowieść o trudnościach w komunikacji, które ściągnęła na ludzkość pandemiczna izolacja. Twórczyni oparła historię Cariño i Adama rozmawiających ze sobą za pomocą platformy do wideokonferencji o motywy znane już amerykańskiemu kinu indie. Lekcje języka powinny trafić w gusta miłośników filmów takich jak Blue Jay (2016) czy Paddleton (2019).

Dla tych, którzy stęsknili się za Nicolasem Cagem, selekcjonerzy przygotowali dwa tegoroczne tytuły festiwalowe z jego udziałem. W sekcji Special Screenings dostępna jest Świnia w reżyserii Michaela Sarnoskiego (NASZA RECENZJA) oraz Więźniowie Ghostland Siona Sono. W pierwszej produkcji Cage wciela się w pustelnika, który musi mierzyć się ze stratą swojej czworonożnej towarzyszki. U japońskiego twórcy zaś, jeden z najbardziej rozpoznawalnych hollywoodzkich aktorów został obsadzony w roli kryminalisty zmuszonego wydostać zaginioną dziewczynę z tytułowej postapokaliptycznej krainy.

Więźniowie Ghostland
Więźniowie Ghostland

W programie niestety nie znajdziemy zwycięskiego filmu z konkursu Spektrum, aczkolwiek dostępny będzie zwycięzca z sekcji American Docs – Królowa pracująca. Obraz Angeli Washko przedstawia jej własne przemyślenia na temat poszukiwaniu własnej tożsamości. Amerykańska aktywistka sportretowała postać Kashy Davis z hitu Netfliksa o drag queens – RuPaul’s Drag Race.

Poza zwycięzcą, w wirtualnej selekcji znalazł się każdy pozostały film z sekcji poza nowym dokumentem Binga Liu – Wszyscy nasi synowie. Deskorolkowy klimat z Jutro albo Pojutrze (NASZA RECENZJA) tego twórcy powinien zapewnić jednak Spokój na ulicach: synergia hip-hopu i deskorolki (1987-97) w reżyserii Jeremy’ego Elkina. Filmy biorą udział w głosowaniu publiczności w ramach konkursu American Docs. Zwycięskiemu tytułowi przysługuje możliwość zaistnienia na stałe w ofercie platformy Nowe Horyzonty VOD.

Anchorage

Ciekawą propozycją zdaje się być także Anchorage (2021). Tragifarsa Scotta Monahana poruszająca jeden z najbardziej palących problemów współczesnej Ameryki cieszyła się sporą popularnością wśród wrocławskiej publiczności. Film opowiada o karkołomnej podróży Jacoba i Johna przez Stany Zjednoczone – z Florydy na Alaskę, do tytułowej miejscowości. Ich plan na nowe życie 7 tysięcy kilometrów od poprzedniego domu jest prosty – chcą handlować opioidami, które nabyli na wschodnim wybrzeżu. Współczesna wersja Czekając na Godota czy Las Vegas Parano w wersji indie?

To wszystko i jeszcze więcej można znaleźć od 1 do 14 grudnia na platformie Nowe Horyzonty VOD