20. Międzynarodowy Festiwal Filmowy WATCH DOCS – zapowiedź

Od jutra (4 grudnia) rusza 20. Międzynarodowy Festiwal Filmowy WATCH DOCS „Prawa Człowieka w filmie”. Jubileuszowa edycja potrwa do 13 grudnia. W tym roku wszystkie wydarzenia odbędą się online za pośrednictwem platformy mojeekino.pl.

W programie zwracany szczególna uwagę na sekcję Czuły obserwator: Kazuhiro Sôda, która jest mikro-retrospektywą japońskiego mistrza dokumentu obserwacyjnego. Znalazły się w niej trzy jego starsze dzieła (Kampania, Mental i Pokój) oraz tegoroczna produkcja, startująca też w konkursie, pod tytułem Zero. Japończyk odbierze, choć tylko wirtualnie, nagrodę im. Marka Nowickiego, przyznawaną przez Zarząd Helsińskiej Fundacji Praw Człowieka za wybitne osiągnięcia w ukazywaniu praw człowieka w filmie. Laureat z tej okazji poprowadzi swój masterclass. My przy tej okazji przypominamy naszą recenzję poprzedniego filmu Sôdy, czyli Morza wewnętrznego, pokazywanego na Nowych Horyzontach w 2018 roku (TUTAJ).

Z konkursu polecamy Zwyczajny kraj w reżyserii Tomasza Wolskiego, niezwykły projekt stworzony z archiwalnych nagrań Służby Bezpieczeństwa i milicji z okresu PRL-u. Dzięki doskonałej pracy na źródłach i montażowej biegłości autor Pałacu nawiązał do takich chwalebnych dokonaniach polskiego dokumentu jak dzieła Macieja Drygasa, Jednego dnia w PRL czy Cudze listy. Film nagrodzono Złotym Lajkonikiem na Krakowskim Festiwalu Filmowym. W tej sekcji znalazły się też m. in. pokazywane w Sundance Pewnego razu w Wenezuelio próbie ratunku dla Congo Mirador, pływającej wsi na jeziorze Maracaibo (wybrany wenezuelskim kandydatem do Oscara) czy prezentowany na Berlinale Punkt widzenia, o tym jak odbieramy audiowizualne świadectwa, gdy kłócą się z naszymi przekonaniami.

Zero
Zero

Interesująco zapowiada się także sekcja Dyskretny urok propagandy: Korpo-prawdy. Spośród trzech dokumentów tam zgrupowanych my największe nadzieje wiążemy z  Kampanią przeciw klimatowi w reżyserii Madsa Ellesøe, który opisuje „jak opłacani przez naftowe koncerny „eksperci” dezinformują opinię publiczną w sprawie globalnego ocieplenia”. Film pokazywano wcześniej na Ji.hlava International Documentary Film Festival.

Pozostałe sekcje festiwalu to Chcę zobaczyć, Nowe filmy polskie, Zmieniamy klimat, Na krótko, Stany dokumentalne. W pierwszej z nich znajdziemy Eksterminacje, wspólne dzieło Anne Agranat i Aleksander Edelman, syn Marka, opowiadające  o powtarzalności ludobójstwa w kontekście Rwandy  i Holocaustu oraz niezwykle aktualną w dzisiejszym dyskursie Ósmą poprawkę, w którym twórcy prześledzili walkę irlandzkich kobiet o dostęp do legalnej aborcji.

Wśród polskich produkcji warto wspomnieć pokazywane już na Warszawskim Festiwalu Filmowy Po złoto Ksawerego Szczepanika o cenie, „jaką Władysław Kozakiewicz zapłacił za swój słynny gest na Olimpiadzie w Moskwie” oraz Stolen Fish. Kiedy zabraknie ryb Małgorzaty Juszczak o tym jak „chińskie inwestycje w Gambii zabierają pracę miejscowym rybakom, zmuszając ich do emigracji”.

Ósma poprawka
Ósma poprawka

Oprócz pokazów dokumentów przewidziano kilka dyskusji o współczesnych zagrożeniach i tendencjach, np. Widziane z Ameryki: Kto rządzi rozmową o ekologii?, Białoruś 2020. Spotkanie z działaczami społeczeństwa obywatelskiego czy Czy 7 sierpnia obudził w Polsce “queer rage”?, która jest powiązana z premierą filmu 7-My Sierpnia opowiadającego historię osób, które zostały brutalnie zatrzymane przez policję w czasie protestu w obronie aktywistki LGBT+ Margot.

Pojedyncze bilety na seanse kosztują 9 zł, zaś karnety na pięć filmów – 30 zł. Filmy można oglądać w ciągu 48h od chwili zakupu biletu, a jeśli zostały wybrane w ramach karnetu, do zakończenia festiwalu lub do wyczerpania puli 5 filmów.

Jako bonus organizatorzy przewidzieli udostępnienie od 14 do 30 grudnia na VoD.pl kolekcji „20 lat WATCH DOCS”. Wszystkie wchodzące w jej skład filmy będą bezpłatne.