Już w czwartek 3 października rusza w Kinie U–jazdowski (należącym do Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie) druga edycja Tramway Film Festival, a my jako patron medialny przybliżamy program wydarzenia, które skupia się na „(…) promocji świadomego, oryginalnego i nowatorskiego kina autorskiego, w szczególności dorobku twórców filmów krótkometrażowych z całego świata”.
WOKÓŁ FESTIWALU
Filmem otwarcia, prezentowanym w ramach poświęconej polskim filmom sekcji Cine Polaco, będzie SOLARIS MON AMOUR stworzone przez trio Kuba Mikurda, Laura Pawela, Marcin Lenarczyk.
Po projekcji odbędzie się spotkanie z reżyserem.
Ta transowa, osobista opowieść o stracie, żałobie i pamięci w formie dokumentu found footage inspirowanego „Solaris” Stanisława Lema rozkochała nas w sobie od pierwszego seansu. Obraz zajął 12 miejsce w naszym rankingu najlepszych polskich filmów w historii, a w zeszłym roku pokazywaliśmy go na jednym ze spotkań DKF, które uświetnił sam Kuba Mikurda.
Maciej Kowalczyk tak pisał o Solaris Mon Amour:
„(…) praca nad skonstruowaniem tej wyjątkowej narracji musiała stanowić wyzwanie; foundfootage’owa pajęczyna została bowiem utkana nie tylko ze wspomnianych fragmentów oświatówek, ale też z kilku kadrów topiącej się taśmy (jak w Personie) oraz w warstwie audialnej z wycinków dwóch słuchowisk Solaris nagranych przez Polskie Radio (z roku 1963 ze Stanisławem Zaczykiem w roli głównej oraz roku 1970, gdzie Krisa zagrał Marek Walczewski). Trio brało pod uwagę aż 500 filmów z częściowo już zdigitalizowanego archiwum, liczącego kilka tysięcy sztuk; w końcu 300 z nich obejrzeli i wybrali wspomniane 70, które we fragmentarycznej formie weszły do finalnej układki” (CAŁY TEKST).

W sekcji Cinephile zobaczymy ELEMENTARY TRIPTYCH OF SPAIN , ostatni projekt filmowy José Vala del Omara (Granada, 1904 – Madryt, 1982). Pomysł zrodził się u kresu jego życia i miał na celu stworzenie trylogii wykorzystującej jego trzy „elementarne dzieła”: Aguaespejo granadino [Water-Mirror of Granada] (1955), Fuego en Castilla [Fire in Castille] (1960) i Acariño galaico [Galician Caress] (1961).
Jose Val del Omar jest często uważany za kluczową postać międzynarodowego kina eksperymentalnego. Jest on pomostem między awangardą lat 20. a nowym undergroundowym kinem lat 60. ubiegłego wieku.

Shahid Saless obserwuje świat niewzruszonym okiem. Jego filmy są wyczulone na okrucieństwo i niesprawiedliwość, ale nigdy nie osądzają. Są pozbawione sentymentalizmu, ale głęboko humanistyczne, uparcie konkretne, ale uniwersalnie rezonujące, surowe, ale poetyckie – sprawiają, że widzimy na nowo.
W programie festiwalu znalazły się:
FAR FROM HOME
,/
(1975), 91’→ pokazywany na festiwalach w Chicago i Berlinale (konkurs główny, nagroda FIPRESCI)
TIME OF MATURITY
(1976), 108′ → nagroda Jury Ekumenicznego w Locarno Film Festival

Tramway Film Festival w ramach sekcji Cinemundo odkryje dla polskiej publiczności kino z Peru!
Na pytanie, dlaczego Peru? – dyrektor artystyczny festiwalu Bartosz Reetz odpowiada – „Jest to wciąż bardzo mało znana, nieco egzotyczna kinematografia z naszego punktu widzenia. Z pewnością warta odkrycia, jeszcze w zasadzie niezbadana przez inne festiwale filmowe poza Ameryką Południową. Tak, jak wspomniałem wcześniej wychodzimy z założenia, że podróż utartą ścieżką jest jałowa, bo wiemy, dokąd nas doprowadzi. Co tam możemy zobaczyć? To samo, co inni zobaczyli przed nami. Zdecydowanie ciekawsze są miejsca dzikie i nieznane”.
Partnerem sekcji jest Lima Alterna Festival Internacional de Cine – jeden z najważniejszych i najciekawszych festiwali filmowych w Peru i Ameryce Południowej.
Lista filmów wybranych do sekcji pozakonkursowej Cinemundo:
After the dust
(Colectivo Silencio) 25’
Animal Within
(Ivonne Sheen Mogollón, Rebeca Alván), 12’
As I wait
(Nicole Remy), 6’
Center, Ring, Mall
(Mateo Vega) 17’
La fuente de agua
(Irma Cabrera Abanto), 3′
Notes on Connection III
(Andrea Franco) 12’
Summits and ashes
(Fernando Criollo), 17’
The distance of time
(Carlos Ormeño Palma), 19’
The oblivion of mirrors
(Miguel Ángel Calderón), 17’
To cut a tree in a green moon
(Felipe Esparza Pérez), 9’
Where is Marie Anne?
/
(Yaela Gottlieb), 6’

Vivien Buchhorn (przewodnicząca), Magdalena Hueckel i Kuba Mikurda.
Vivien Buchhorn – kuratorka i historyczka filmu. Jej zainteresowania badawcze obejmują transnarodowe kina i dzieła sztuki, a także kwestie związane z ich archiwizacją. Oprócz pracy naukowej, bada również w praktyce różne sposoby edukowania o filmach. Jest szefową sekcji filmów dokumentalnych i eksperymentalnych Internationales Frauen Film Fest Dortmund+Cologne. Jej wieloletnie badania nad twórczością Sohraba Shahida Salessa zakończyły się powstaniem ARCHIWUM SHAHID SALESS, którego zadaniem jest ponowne uwidocznienie całego dorobku filmowca.
Magdalena Hueckel – artystka wizualna, badaczka, autorka filmów, fotografka teatralna. Jej prace wystawiane były na ponad 40 indywidualnych i ponad 60 zbiorowych wystawach w kraju i na świecie (m.in. w Tate Britain w Londynie, Circulation w Paryżu, Unseen Amsterdam, Vienna Art Fair, Center for Contemporary Art w Berlinie). Współpracuje z Tomaszem Śliwińskim przy realizacji filmów jako współreżyserka, autorka scenariuszy i art director. Ich dokumentalny film „Nasza klątwa” otrzymał nominację do Oskara oraz kilkadziesiąt nagród na międzynarodowych festiwalach. Prezeska i założycielka Polskiej Fundacji CCHS „Zdejmij Klątwę”, uhonorowanej nagrodą EURORDIS Black Pearl Award 2020. Kuratorka i producentka projektu „Ondinata. Songs for Ondine”.
Kuba Mikurda – reżyser, badacz filmu. Twórca nagradzanych dokumentów „Love Express. Przypadek Waleriana Borowczyka” (2018), „Ucieczka na Srebrny Glob” (2021) i „Solaris Mon Amour” (2023). Wykłada w Szkole Filmowej w Łodzi.

W sekcji Cine Sin Fine znalazły się hybrydy fabularno-dokumentalne, eseje, filmy eksperymentalne i awangarda. O nagrody powalczy 14 obrazów, w tym aż 12 polskich premier.
Lista filmów wybranych do sekcji konkursowej Cine Sin Fine: A sense of nothing
(Francisco Rojas), 4’
Bleared eyes of blue glass
(Park Kyujae), 9’
Blue mountain. White cloud
/
(Miglė Križinauskaitė), 11’
Glimpses / Przebłyski
(Dominika Strobel), 6’
Light, noise, smoke, and light, noise, smoke
(Tomonari Nishikawa) 6’
Mast-del
/
(Maryam Tafakory), 17’
Mnemosyne
/
(Mário Fernandes), 16’
Paradiso, XXXI, 108
/
(Kamal Aljafari), 18’
Quebrante
(Janaina Wagner), 23’
Sensitive content
/
(Narges Kalhor), 8’
Shrooms
(Jorge Jácome / na zdjęciu), 18’
That day, on the river
(Lei Lei), 39’
The currency – sensing 1 Agbogbloshie
/
/
(Elom 20ce, Musquiqui Chihying, Gregor Kasper), 16’
We don’t talk like we used to
/
/
(Joshua Gen Solondz), 36’


Drugą sekcja, w której zostaną wyłonieni laureaci jest Cineverso – cinema from the other side. Trafiły tu krótkie metraże potrafiące ożywić zastane schematy kina fabularnego, a niekiedy wręcz zbudować nowe. W tym konkursie aż 8 filmów z dwunastu to polskie premiery.
Lista filmów wybranych do sekcji konkursowej Cineverso: Aqueronte
(Manuel Muñoz Rivas), 26’
A river stifled
(Bu Jingwei), 7’
Bird
(Ana Cristina Barragán), 22’
Full night
/
(Manon Coubia), 15’
Howling
(Aya Kawazoe), 23’
La Panadella
(Joel Jimenez), 17’
My life is wind (a letter)
/
(Anahita Ghazvinizadeh), 33’
Night shift
(Kayije Kagame, Hugo Radi), 23’
Sauna day
(Anna Hints, Tushar Prakash), 13’
Taniec w narożniku
(Jan Bujnowski), 13’
The birthday party
/
/
(Francesco Sossai), 17’
Wandering bird
(Victor Dupuis), 15’
O nagrodzonym w Cannes filmie Jana Bujnowskiego pisaliśmy przy okazji omawiania tegorocznej Shortlisty (Nowe Horyzonty): TUTAJ
Polecamy też wywiad z polskim reżyserem, który przeprowadził nasz redaktor Michał Konarski: TUTAJ


