2. Tramway Film Festival – program

Już w czwartek 3 października rusza w Kinie U–jazdowski (należącym do Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie) druga edycja Tramway Film Festival, a my jako patron medialny przybliżamy program wydarzenia, które skupia się na „(…) promocji świadomego, oryginalnego i nowatorskiego kina autorskiego, w szczególności dorobku twórców filmów krótkometrażowych z całego świata”.

WOKÓŁ FESTIWALU

Filmem otwarcia, prezentowanym w ramach poświęconej polskim filmom sekcji Cine Polaco, będzie SOLARIS MON AMOUR 🇵🇱 stworzone przez trio Kuba Mikurda, Laura Pawela, Marcin Lenarczyk.

Po projekcji odbędzie się spotkanie z reżyserem.

Ta transowa, osobista opowieść o stracie, żałobie i pamięci w formie dokumentu found footage inspirowanego „Solaris” Stanisława Lema rozkochała nas w sobie od pierwszego seansu. Obraz zajął 12 miejsce w naszym rankingu najlepszych polskich filmów w historii, a w zeszłym roku pokazywaliśmy go na jednym ze spotkań DKF, które uświetnił sam Kuba Mikurda.

Maciej Kowalczyk tak pisał o Solaris Mon Amour:

„(…) praca nad skonstruowaniem tej wyjątkowej narracji musiała stanowić wyzwanie; foundfootage’owa pajęczyna została bowiem utkana nie tylko ze wspomnianych fragmentów oświatówek, ale też z kilku kadrów topiącej się taśmy (jak w Personie) oraz w warstwie audialnej z wycinków dwóch słuchowisk Solaris nagranych przez Polskie Radio (z roku 1963 ze Stanisławem Zaczykiem w roli głównej oraz roku 1970, gdzie Krisa zagrał Marek Walczewski). Trio brało pod uwagę aż 500 filmów z częściowo już zdigitalizowanego archiwum, liczącego kilka tysięcy sztuk; w końcu 300 z nich obejrzeli i wybrali wspomniane 70, które we fragmentarycznej formie weszły do finalnej układki” (CAŁY TEKST).

solaris mon amour plakat

W sekcji Cinephile zobaczymy ELEMENTARY TRIPTYCH OF SPAIN 🇪🇸, ostatni projekt filmowy José Vala del Omara (Granada, 1904 – Madryt, 1982). Pomysł zrodził się u kresu jego życia i miał na celu stworzenie trylogii wykorzystującej jego trzy „elementarne dzieła”: Aguaespejo granadino [Water-Mirror of Granada] (1955), Fuego en Castilla [Fire in Castille] (1960) i Acariño galaico [Galician Caress] (1961).

Jose Val del Omar jest często uważany za kluczową postać międzynarodowego kina eksperymentalnego. Jest on pomostem między awangardą lat 20. a nowym undergroundowym kinem lat 60. ubiegłego wieku.

TRIPTYCH OF SPAIN / kolaż pochodzi ze strony Museum of the Moving Image
Drugą częścią pozakonkursowej sekcji Cinephile przybliża twórczość irańskiego filmowca Sohraba Shahida Salessa (1944-1998). Jego dorobek nie należy do jednego miejsca czy kanonu, jest własnym kontynentem – „centralnym masywem kina”. Jego powolne filmy opowiadają proste historie niemal bez słów, w medytacyjnych, ale przejmujących obrazach, które rejestrują najdrobniejsze szczegóły. Jego uważność na rutynę i powtarzalność codziennego życia znajduje odzwierciedlenie w rytmicznym przepływie jego filmów oraz w precyzyjnej jak w zegarku grze dźwięku i ciszy.

Shahid Saless obserwuje świat niewzruszonym okiem. Jego filmy są wyczulone na okrucieństwo i niesprawiedliwość, ale nigdy nie osądzają. Są pozbawione sentymentalizmu, ale głęboko humanistyczne, uparcie konkretne, ale uniwersalnie rezonujące, surowe, ale poetyckie – sprawiają, że widzimy na nowo.

W programie festiwalu znalazły się:

✅ FAR FROM HOME 🇮🇷,/🇩🇪 (1975), 91’→ pokazywany na festiwalach w Chicago i Berlinale (konkurs główny, nagroda FIPRESCI)

✅ TIME OF MATURITY 🇩🇪 (1976), 108′ → nagroda Jury Ekumenicznego w Locarno Film Festival 

TIME OF MATURITY

 Tramway Film Festival w ramach sekcji Cinemundo odkryje dla polskiej publiczności  kino z Peru! 

Na pytanie, dlaczego Peru? – dyrektor artystyczny festiwalu Bartosz Reetz odpowiada – „Jest to wciąż bardzo mało znana, nieco egzotyczna kinematografia z naszego punktu widzenia. Z pewnością warta odkrycia, jeszcze w zasadzie niezbadana przez inne festiwale filmowe poza Ameryką Południową. Tak, jak wspomniałem wcześniej wychodzimy z założenia, że podróż utartą ścieżką jest jałowa, bo wiemy, dokąd nas doprowadzi. Co tam możemy zobaczyć? To samo, co inni zobaczyli przed nami. Zdecydowanie ciekawsze są miejsca dzikie i nieznane”.

Partnerem sekcji jest Lima Alterna Festival Internacional de Cine – jeden z najważniejszych i najciekawszych festiwali filmowych w Peru i Ameryce Południowej.

Lista filmów wybranych do sekcji pozakonkursowej Cinemundo:

✅ After the dust 🇵🇪 (Colectivo Silencio) 25’
✅ Animal Within 🇵🇪 (Ivonne Sheen Mogollón, Rebeca Alván), 12’
✅ As I wait 🇵🇪 (Nicole Remy), 6’
✅ Center, Ring, Mall 🇳🇱 (Mateo Vega) 17’
✅ La fuente de agua 🇵🇪  (Irma Cabrera Abanto), 3′
✅ Notes on Connection III 🇵🇪 (Andrea Franco) 12’
✅ Summits and ashes 🇵🇪 (Fernando Criollo), 17’
✅ The distance of time 🇵🇪 (Carlos Ormeño Palma), 19’
✅ The oblivion of mirrors 🇵🇪 (Miguel Ángel Calderón), 17’
✅ To cut a tree in a green moon 🇵🇪 (Felipe Esparza Pérez), 9’
✅ Where is Marie Anne? 🇦🇷/🇵🇪 (Yaela Gottlieb), 6’

To cut a tree in a green moon
Festiwal ujawnił skład dwóch sekcji konkursowych, w których nagrody przyzna Jury:
Vivien Buchhorn (przewodnicząca), Magdalena Hueckel i Kuba Mikurda.

Vivien Buchhorn – kuratorka i historyczka filmu. Jej zainteresowania badawcze obejmują transnarodowe kina i dzieła sztuki, a także kwestie związane z ich archiwizacją. Oprócz pracy naukowej, bada również w praktyce różne sposoby edukowania o filmach. Jest szefową sekcji filmów dokumentalnych i eksperymentalnych Internationales Frauen Film Fest Dortmund+Cologne. Jej wieloletnie badania nad twórczością Sohraba Shahida Salessa zakończyły się powstaniem ARCHIWUM SHAHID SALESS, którego zadaniem jest ponowne uwidocznienie całego dorobku filmowca.

Magdalena Hueckel – artystka wizualna, badaczka, autorka filmów, fotografka teatralna. Jej prace wystawiane były na ponad 40 indywidualnych i ponad 60 zbiorowych wystawach w kraju i na świecie (m.in. w Tate Britain w Londynie, Circulation w Paryżu, Unseen Amsterdam, Vienna Art Fair, Center for Contemporary Art w Berlinie). Współpracuje z Tomaszem Śliwińskim przy realizacji filmów jako współreżyserka, autorka scenariuszy i art director. Ich dokumentalny film „Nasza klątwa” otrzymał nominację do Oskara oraz kilkadziesiąt nagród na międzynarodowych festiwalach. Prezeska i założycielka Polskiej Fundacji CCHS „Zdejmij Klątwę”, uhonorowanej nagrodą EURORDIS Black Pearl Award 2020. Kuratorka i producentka projektu „Ondinata. Songs for Ondine”.

Kuba Mikurda – reżyser, badacz filmu. Twórca nagradzanych dokumentów „Love Express. Przypadek Waleriana Borowczyka” (2018), „Ucieczka na Srebrny Glob” (2021) i „Solaris Mon Amour” (2023). Wykłada w Szkole Filmowej w Łodzi.

W sekcji Cine Sin Fine znalazły się hybrydy fabularno-dokumentalne, eseje, filmy eksperymentalne i awangarda. O nagrody powalczy 14 obrazów, w tym aż 12 polskich premier.

Lista filmów wybranych do sekcji konkursowej Cine Sin Fine:

✅ A sense of nothing 🇨🇱 (Francisco Rojas), 4’
✅ Bleared eyes of blue glass 🇰🇷 (Park Kyujae), 9’
✅ Blue mountain. White cloud 🇱🇹/🇰🇷 (Miglė Križinauskaitė), 11’
✅ Glimpses / Przebłyski 🇵🇱 (Dominika Strobel), 6’
✅ Light, noise, smoke, and light, noise, smoke 🇯🇵 (Tomonari Nishikawa) 6’
✅ Mast-del 🇮🇷/🇬🇧 (Maryam Tafakory), 17’
✅ Mnemosyne 🇬🇷/🇵🇹 (Mário Fernandes), 16’
✅ Paradiso, XXXI, 108 🇵🇸/🇩🇪 (Kamal Aljafari), 18’
✅ Quebrante 🇧🇷 (Janaina Wagner), 23’
✅ Sensitive content 🇮🇷/🇩🇪 (Narges Kalhor), 8’
✅ Shrooms 🇵🇹 (Jorge Jácome / na zdjęciu), 18’
✅ That day, on the river 🇨🇳 (Lei Lei), 39’
✅ The currency – sensing 1 Agbogbloshie 🇩🇪/🇹🇼/🇹🇬 (Elom 20ce, Musquiqui Chihying, Gregor Kasper), 16’
✅ We don’t talk like we used to 🇯🇵/🇭🇰/🇺🇸 (Joshua Gen Solondz), 36’

Shrooms
The currency – sensing 1 Agbogbloshie 

Drugą sekcja, w której zostaną wyłonieni laureaci jest Cineverso – cinema from the other side. Trafiły tu krótkie metraże potrafiące ożywić zastane schematy kina fabularnego, a niekiedy wręcz zbudować nowe. W tym konkursie aż 8 filmów z dwunastu to polskie premiery.

Lista filmów wybranych do sekcji konkursowej Cineverso:

✅ Aqueronte 🇪🇸 (Manuel Muñoz Rivas), 26’
✅ A river stifled 🇨🇳 (Bu Jingwei), 7’
✅ Bird 🇪🇨 (Ana Cristina Barragán), 22’
✅ Full night 🇧🇪/🇫🇷 (Manon Coubia), 15’
✅ Howling 🇯🇵 (Aya Kawazoe), 23’
✅ La Panadella 🇪🇸 (Joel Jimenez), 17’
✅ My life is wind (a letter) 🇺🇸/🇸🇪 (Anahita Ghazvinizadeh), 33’
✅ Night shift 🇨🇭(Kayije Kagame, Hugo Radi), 23’
✅ Sauna day 🇪🇪 (Anna Hints, Tushar Prakash), 13’
✅ Taniec w narożniku 🇵🇱 (Jan Bujnowski), 13’
✅ The birthday party 🇫🇷/🇩🇪/🇮🇹 (Francesco Sossai), 17’
✅ Wandering bird 🇧🇪 (Victor Dupuis), 15’

👉 O nagrodzonym w Cannes filmie Jana Bujnowskiego pisaliśmy przy okazji omawiania tegorocznej Shortlisty (Nowe Horyzonty): TUTAJ

🎙 Polecamy też wywiad z polskim reżyserem, który przeprowadził nasz redaktor Michał Konarski: TUTAJ

Bird
Sauna day
Wandering bird

PROGRAM