11. edycja Splat!FilmFest odbywa się w dniach: 24-31 października 2024 w warszawskiej Kinotece. Pełna Sala objęła patronat medialny nad imprezą. Poniżej prezentujemy niektóre z punktów wypchanego atrakcjami programu.
Lloyd Kaufman we własnej osobie zawita do Polski! Współzałożyciel kultowej wytwórni TROMA będzie gościem specjalnym tegorocznej edycji.
29 października o godzinie 20:30 odbędzie się masterclass z jego udziałem zatytułowany „Make your own damn movie”.
Oprócz tego dzień wcześniej odbędzie się premiera MR MELVIN
, czyli odświeżonej i ostatecznej wersji części II i III „Toksycznego mściciela”. Czekają nas także pokazy klasyków wytwórni takich jak TROMA’S WAR
czy SIERŻANT KABUKIMAN
.Córka Lloyda Lily Hayes Kaufman zaprezentuje także swój debiut NAPAD NA CANNES!
, będący kroniką z osobliwej wyprawy nowojorskiej ekipy Tromy na festiwal filmowy w Cannes, podczas której w swoim stylu promowali i próbowali sprzedać swój najnowszy wówczas projekt „Return to Nuke ’Em High Volume 1”. To jednocześnie osobiste spojrzenie na rolę buntu w kinie niezależnym, o czym z gościnią będzie można porozmawiać na Q&A po seansie.
Wśród zaproszonych znalazła się też Pat Swinney Kaufman – wieloletnia dyrektorka Urzędu Gubernatora stanu Nowy Jork ds. Kinematografii i rozwoju telewizji oraz była komisarz MOFTB, nowojorskiej agencji odpowiedzialnej za koordynację miejskiego wsparcia dla produkcji filmowej i telewizyjnej.
W piątek 24 października o 19:00 festiwal otworzy WAŻKA w reżyserii Paula Andrew Williamsa. Po seansie odbędzie się Q&A z udziałem reżysera. W 2021 roku twórca pokazywał na Splacie! film Bull, o mężczyźnie powracającym po dekadzie do rodzinnego miasteczka, by zemścić się na dawnych prześladowcach. Nasz redaktor pisał wtedy, że „[n]ie znajdując podstaw do złagodzenia konfliktu, [film] nadaje różny stopień namacalności przemocy wyrażanej w brutalnych egzekucjach”.
Jak czytamy w programie, jego najnowszy film z Andrei Riseborough (nominowany do Oscara To Leslie czy Mandy) w roli głównej to: „wstrząsający dreszczowiec, w którym najstraszniejsze są starość i samotność. Colleen ma poczucie, że jej życie skończyło się wraz z młodością, Elsie pożegnała się z nadzieją, gdy straciła samodzielność. Akcja toczy się tu na brytyjskim osiedlu domków socjalnych. Pachnie tam beznadzieją, ubóstwem i środkiem do dezynfekcji”.
ŻYCIE DLA POCZĄTKUJĄCYCH 🇵🇱
Film Pawła Podolskiego bierze na tapet losy Moni (w tej roli wspaniała Magdalena Maścianica), wampirki, która znalazła swoją oazę w położonym pośrodku niczego domu spokojnej starości. Karmi się krwią naturalnie umarłych staruszków, bierze wszystkie nocne zmiany i ma święty spokój oraz prawo współistnienia z piękną boazerią i przemyślanym wystrojem wnętrz. Nawet jeśli podopieczni robią coś dziwnego, jak kleptomanka Krystyna (Małgorzata Rożniatowska), czy jej trochę zbyt wszędobylski wnuk Czarek (Michał Sikorski, który zdobył serce całej Polski w roli Jakuba Adamczewskiego z 1670), to wszak są to tylko urozmaicenia względem nudy. Problem pojawia się, gdy charakterystyczne odciski kłów pojawiają się na szyjach kolejnych emerytek, a Monia nie ma z tym nic wspólnego. Jaki inny potwór zawitał pod strzechę domu starców?
WYPADEK FORTEPIANOWY 🇫🇷
Gdybym miał wskazać co jest największą zaletą stylu Dupieux, to właśnie ten mariaż francuskości i amerykańskości. Z ojczystych tradycji podebrał co najlepsze – inteligencki rys, erudycyjny humor, żywe zainteresowanie formą. U Amerykanów przeciwnie, zainspirował go idiotyzm, przekraczanie granic dobrego smaku i tych fizycznych. I taki właśnie jest Wypadek fortepianowy: po francusku, we Francji, ale w sercu, zamiast Balzaka czy Truffauta, bije Jackass i odmóżdżająca rozrywka. Dolary nie przesłoniły europejskich wartości – we właściwym sobie stylu Dupieux roztrząsa autotematyczne spory i ruga współczesność za wszystkie absurdy oraz niedogodności.
KARMADONNA 🇷🇸
Debiut współscenarzysty Serbskiego filmu Aleksandara Radivojevica postrzega się jako najbardziej niepokojący obraz pokazywany w sekcji Midnight Madness z tegorocznego festiwalu w Toronto, w jednej z recenzji nazwany „świętokradczym dzieckiem Piły i Samotnego Wilka i Szczenię”.
Dodatkowo 30 października 2025 o godzinie 19:00 odbędzie się Podczas wyjątkowego masterclass „Jak powstawał “Serbski film” najbardziej kontrowersyjny film w historii kina”.
GOOD BOY 🇺🇸
Przyrównywany do Skinamarink Kyle’a Edwarda Balla z 2022 roku horror Bena Leonberga nakręcony został z psiej perspektywy. Nasz redaktor Patryk Ciesielczyk opisał wrażenia po seansie słowami: „Niezachwiana lojalność wpatrzonego w jeden punkt czworonoga przekształca czające sie po kątach cienie w oznaki niknącej stałości, a nie tani dreszczyk grozy”.
MARTWY KOCHANEK 🇨🇦🇺🇸
Film Grace Glowicki można nazwać „poczwarnym bękartem Johna Watersa i Guya Maddina”. W queerowym podsumowaniu tegorocznej edycji festiwalu w Rotterdamie Dominika Konopielko pisałx: „Dead Lover to też squeerowana opowieść o kobiecych pragnieniach, pożądaniach i fantazjach. Dynamika między grzebaczką grobów a jej kochankiem to odwrócenie stereotypowej relacji par heteroseksualnych. Kochanek ubiera nawet koronkowy szlafrok bohaterki, w którym podryguje i kręci się we wspomnieniach bohaterki. Z kolei to grabarka wychodzi z inicjatywami, dominuje jako postać sprawcza. Choć pozostaje przede wszystkim bohaterką czułą, kochającą, przywiązaną do rodzinnych wartości i swojej łopaty.”
PRESENCE 🇺🇸
Jak napisał współpracujący z redakcją Jarosław Kowal hipnotyzujące dzieło Stevena Soderbergha to arthouse’owe Paranormal Activity, gdzie „schematy z filmu o nawiedzonym domu bez elementu grozy, ograne znakomitymi zdjęciami i przyjęciem perspektywy ducha”.
V/H/S/HALLOWEEN 🇺🇸
31 października o 21:30 festiwal zamknie polska premiera kolejnej odsłony kultowej antologii horroru „V/H/S/”, co już jest tradycją imprezy. Tym razem zobaczymy etiudy takich osób jak Casper Kelly (m.in. scenarzysta Mandy), Alex Ross Perry (Her Smell, Videoheaven), Paco Plaza (twórca serii [REC]) i innych.