Top 10: Wrzesień 2018 okiem redakcji

Top 10: Wrzesień 2018 okiem redakcji

Po wakacyjnej stagnacji mieliśmy prawdziwy desant oczekiwanych produkcji. Wrzesień upłynął pod znakiem premiery hitów światowych festiwali oraz kilku głośnych polskich filmów, z bijącym rekordy „Klerem” na czele. Co w minionym miesiącu wyróżniła redakcja Pełnej Sali? Zapraszamy do zapoznania się z naszym rankingiem.

Kraj: Polska

Reżyseria: Filip Bajon

Dystrybucja: Next Film

10. Kamerdyner

Choć epopeja narodowa Filipa Bajona spotkała się raczej z chłodnym odbiorem, zaskarbiła sobie uznanie części redakcji, dzięki czemu laureat tegorocznych gdyńskich Srebrnych Lwów znalazł się na dziesiątej pozycji wśród wrześniowych premier.

Średnia: 5,85/10
5 ocen

Bajon jeszcze może. Zaskakująco ambiwalentny historyczny fresk odchodzącej epoki i złożonych losów małej ojczyzny. Świetny Woronowicz, ale nędzny wątek miłosny.

Wojciech Koczułap
Wojcjech Koczułap
7/10

Fatalny melodramat, bardzo dobry film historyczny. Wizualnie rządzi światem, drugi plan rewelacyjny. Kiedy tylko uwierzysz że to dobry film to coś jebie na maxa

Marcin Prymas
Marcin Prymas
7/10

Bierze to, co dobre z "Novocento" i nawet działa jako fresk historyczny, ale ten scenariusz z romansem w centrum jest kuriozalny. Nierówny aktorsko.

Grzegorz Narożny
Grzegorz Narożny
5/10

Kino (CC Białołęka). Chciałby być "Wiekiem XX" z elegancją Viscontiego i odbębnić narodową pańszczyznę. Romans ciągnie całość w dół. Udane zdjęcia i drugi plan.

Maciej Kowalczyk
Maciej Kowalczyk
5/10

z każdym filmem Bajon popada w większe samouwielbienie

Ola Szwarc
Aleksandra Szwac
5/10
Plakat Korpo
Kraj: USA

Reżyseria: Joe Lynch

Dystrybucja: Mayfly

9. Korpo

Ograniczona dystrybucja tej korporacyjnej rzezi nie przyczyniła się do jej popularności wśród redakcji. Ci, którzy mieli okazję ją zobaczyć, jednogłośnie twierdzą, że choć to nic wielkiego, warto dać się ponieść i odreagować stres po ciężkim dniu.

Średnia: 6/10
4 oceny

"Battle Royale" zamknięte w szklanym wieżowcu. Odpowiednio przerysowane, krwawe, samoświadome. Hardrockowa Samara z pistoletem na gwoździe!

Maciej Kowalczyk
Maciej Kowalczyk
6/10

Przyjemna biurowa rozpierducha. Prawdopodobnie spełnienie marzeń niejednego pracownika korpo. Niezbyt to przemyślane, ale na tyle lekkie bym to wybaczył.

Adrian Burz
Adrian Burz
6/10

Lekkie i przyjemne mordobicie w platformówkowej narracji. Dobre na wieczór po ciężkim dniu w korpo 🙂

Ania Grudziąż
Ania Grudziąż
6/10

abawne, relaksujące, pozytywnie nastawiające do życia, tylko czemu takie wewnętrznie sprzeczne i łamiące własną logikę. ;/

Marcin Prymas
Grzegorz Narożny
6/10
Kraj: USA

Reżyseria: Aneesh Chaganty

Dystrybucja: UIP

8. Searching

Czy potrafimy docenić mariaż prostego kryminału z dramatem rodzinnym? Okazuje się, że tak, o ile posiada tak nowatorską formę jak „Searching”. Nie jest może pierwszym filmem, którego akcja rozgrywa się w całości na ekranie komputera, ale na pewno najbardziej popularnym. Być może czeka nas moda na tzw. „screen life movies”?

Średnia: 6,16/10
6 ocen

Wciągający i nowatorski kryminał, tylko ta końcówka lekko przedobrzona

Krystian Prusak
7/10

Czasami tania sensacja, ale dostarcza mnóstwo emocji. Eksperyment z ekranem komputera jako jedynym medium ewidentnie udany.

Marcin Grudziąż
Marcin Grudziąż
7/10

Pomimo niespójności i małych absurdów ja kupuję ten film. Trzymające w napięciu, ciekawie zrealizowane kino kryminalne. Najbardziej naciągany jest koniec. 7/10

Ania Grudziąż
Ania Grudziąż
7/10

Dzięki formie bardzo angażujący, ale twórcy świadomi ograniczeń przyjętej konwencji mocno ją naciagają, a kryminalna zagadka jak z pulpowej powieści z kiosku.

Grzegorz Narożny
Grzegorz Narożny
6/10

Koncept "dziania się na ekranie komputera" wymusza wiele niedorzeczności. Twisty są kompletnie nieprzekonujące. Do oglądania na VOD 😉

Maciej Kowalczyk
Maciej Kowalczyk
5/10

Urocze i nieszkodliwe, ale tak głupie że się w głowie nie mieści. Dziury logiczne i głupoty wypalają mózg.

Marcin Prymas
Marcin Prymas
5/10
Kraj: Wielka Brytania, Szwecja, USA

Reżyseria: Björn Runge

Dystrybucja: Spectator

7. Żona

Wiwisekcja małżeństwa z 40-letnim stażem oraz opowieść o życiu w cieniu współmałżonka to solidna, acz niepozbawiona wad produkcja. O „Żonie” mówi się najczęściej w kontekście oscarowej nominacji dla Glenn Close i głównie dzięki jej występowi film znalazł się w niniejszym rankingu.

Średnia: 6,25/10
4 oceny

Dobry temat i historia, ale myślę, że dałoby się ją opowiedzieć ciekawiej (okropne retrospekcje!). Glenn Close jest bezbłędna. Daliby jej w końcu tego Oscara!

Paweł Tesznar (Snoopy)
Paweł Tesznar
7/10

7/10

Ola Szwarc
Aleksandra Szwarc
7/10

Doskonała Close w poprawnym teatrze TV, który niestety zamiast igrać i zostawić widza z zagadką wpada w banał.

Maciej Kowalczyk
Maciej Kowalczyk
6/10

Końcówka ratuje, ale największym problem jest to że widać jak na dłoni jaki dobry to mógł być film gdyby nie to że nie jest.

Marcin Prymas
Marcin Prymas
6/10
Kraj: USA

Reżyseria: Justin Benson, Aaron Moorhead

Dystrybucja: M2 Films

6. Endless

Na łamach Pełnej Sali zawsze staramy się doceniać ciekawe niezależne projekty i tak jest też tym razem. Szczęśliwcy, którym udało się obejrzeć ten skromny horror sci-fi, twierdzą, że nie był to czas stracony.

Średnia: 6,33/10
3 oceny

Lubię zwłaszcza pierwszą połowę, kiedy umiejętnie buduje nastrój, powoli dokłada drewna do kominka niewiadomej. Finał nieco psuje wydźwięk, ale i tak szacun.

Maciej Kowalczyk
Maciej Kowalczyk
7/10

Intrygujący koncept, budzący spory niepokój w pierwszej połowie. Później za głęboko idzie to w komedię. I ten nieszczęsny morał. Atmosfera świetna.

Adrian Burz
Adrian Burz
6/10

Niewątpliwie pomysłowe. Atmosfera tajemnicy ze szczyptą humoru, dopracowane relacje między braćmi. Ale wprowadzenie wątku sci-fi prowadzi na manowce.

Wojciech Koczułap
Wojciech Koczułap
6/10
Kraj: Polska

Reżyseria: Wojciech Smarzowski

Dystrybucja: Kino Świat

5. Kler

Ogromne kontrowersje i jeszcze większy komercyjny sukces. Czy przekuwa się on na artystyczne walory „Kleru”? Choć nie słychać wśród redaktorów dzikiej ekscytacji, to raczej zgadzamy się, że Smarzowski podszedł do wyjątkowo drażliwego dla Polaków tematu w odpowiedni sposób.

Średnia: 6,77/10
9 ocen

Smarzol nadal w formie, atrakcyjnie dla widza, wciągająco i poruszając ważny temat, na duży plus niejednoznaczne postaci

Krystian Prusak
8/10

Bolesny. Skupia jak w soczewce największe problemy i stawia ważne pytania. Tylko czy ktoś będzie zainteresowany odpowiedzią?

Paweł Tesznar (Snoopy)
Paweł Tesznar
7/10

Skupia się na dewiacjach Kościoła, ale wskazuje drogę oczyszczenia. Za dużo anegdot w międzyczasie. Doskonali Braciak, Gajos i Jakubik.

Maciej Kowalczyk
Maciej Kowalczyk
7/10

Zaskakująco nieantyklerykalny. Trochę za dużo Szumowskiej, ale emocjonalnie niszczący. Scenografia wybitna.

Marcin Prymas
Marcin Prymas
7/10

Ważna, celnie postawiona diagnoza kościołowi. Trochę z tego koncentrat, ale i problemów się przez lata nazbierało.

Ania Grudziąż
Ania Grudziąż
7/10

Waham się pomiędzy 6 a 7. Aktorstwo wybitne, ale domknięcie wątków dramatycznych wypadło mdło.

Anna Strupiechowska
Anna Strupiechowska
6/10

Pełen sprzeczności. Z jednej strony tabloidyzacja, z drugiej niejednoznaczny dramat jednostek. Technicznie sraczka montażowa, ale też świetne aktorstwo.

Grzegorz Narożny
Grzegorz Narożny
6/10

Polsploitation i kino stereotypiczne. Najsłabszy Smarzowski, ale nadal znajduję w tym niesłabnącą umiejętność zainteresowania widza intrygą.

Adrian Burz
Adrian Burz
6/10

dobre aktorstwo, ale dużo szumu o nic

Ania Wieczorek
Ania Wieczorek
6/10
Silver Lake Plakat
Kraj: USA

Reżyseria: David Robert Mitchell

Dystrybucja: Gutek Film

4. Tajemnice Silver Lake

Reakcje na nowe dzieło Davida Roberta Mitchella były u nas skrajne. Od absolutnego zachwytu, przez sympatię i obojętność, aż po niechęć. Jedno jest pewne – to film, którego nie powinno się pominąć.

Średnia: 6,8/10
10 ocen

Zamach na popkulturę, Moja geekoza piała z zachwytu. Mitchell drwi z samonapędzającej się konsumpcyjnej paranoi, jednocześnie wciągając w nią widza. Wybitne!

Grzegorz Narożny
Grzegorz Narożny
10/10

Sacrum i profanum tworzą jedność. Zamknięci w mauzoleum popkultury, w niej szukamy prawd, odpowiedzi, metafizyki. Pragniemy potwierdzenia własnej wyjątkowości.

Wojciech Koczułap
Wojciech Koczułap
9/10

Jakby Hitchcock adaptował mix powieści Pynchona i komiksu o morderczej sowie. Mitchell używa za dużo przypraw, ale danie bardzo smaczne.

Maciej Kowalczyk
Maciej Kowalczyk
8/10

Wewnętrzny geek-kinofil zaspokojony, ale reszta ciała czuje, że nadmierne wykoncypowanie pozostawiło pustkę.

Krystian Prusak
7/10

Mitchell tworzy mieszankę kina Lyncha, Braci Coen i sam nie wiem kogo jeszcze. Nieszablonowe kino.

Marcin Grudziąż
Marcin Grudziąż
7/10

Mitchell jak zwykle do wielokrotnej interpretacji. Szkoda że fabularnie to ciąg podróży do króliczej nory i z powrotem.

Adrian Burz
Adrian Burz
6/10

What's The Frequency, Kenneth?

Paweł Tesznar (Snoopy)
Paweł Tesznar
6/10

Klejony na ślinę potwór Frankensteina. Olbrzymi zawód.

Marcin Prymas
Marcin Prymas
6/10

Może urodziłam się za późno na ten film? Ciężko mi wyjaśnić czemu mnie to nie bawi. Garfield pasuje do roli zapyziałego bezrobotnego zadziwiająco dobrze.

Ania Grudziąż
Ania Grudziąż
5/10

4/10

Ola Szwarc
Aleksandra Szwarc
4/10
Kraj: USA

Reżyseria: Spike Lee

Dystrybucja: UIP

3. Czarne bractwo. BlacKkKlansman

Od tegorocznego Cannes media krzyczą, że Spike Lee wrócił do formy. Po raz kolejny podejmuje swój ulubiony, niezmiennie ważny temat dyskryminacji rasowej. Czy kupujemy taką formę politycznego manifestu? Większość zdecydowanie tak!

Średnia: 6,87/10
8 ocen

Polityczny manifest, którego prowokacyjne ostrze Lee stępia dla mainstreamowego widza. Może nie każdy biały jest rasistą, a czy wszyscy rasiści są biali?

Wojciech Koczułap
Wojciech Koczułap
8/10

Świetny Driver, bardzo czarne poczucie humoru, niepotrzebne polityczne wstawki o Trumpie

Ania Wieczorek
Ania Wieczorek
8/10

Od dawna Spike nie był w tak dobrej formie (niezłe tempo). Biczowanie KKK do najtrudniejszych nie należy, chwilami idzie na łatwiznę.

Maciej Kowalczyk
Maciej Kowalczyk
7/10

Unapologetically political. I dobrze, kurwa!

Paweł Tesznar (Snoopy)
Paweł Tesznar
7/10

Śmiałe i ważne politycznie kino

Ola Szwarc
Aleksandra Szwarc
7/10

Celnie wypunktowuje różnice między dwiema rozgniewanymi organizacjami. Błyskotliwe kino z niestety, słabymi puentami fabularnymi.

Adrian Burz
Adrian Burz
6/10

Politycznie ważny, filmowo niezbyt ciekawy. Młody Washington to najbardziej z 300% SWAGiem

Marcin Prymas
Marcin Prymas
6/10

Satyra jest zbyt płytka, a żarty nie w moim stylu. Za bardzo to wszystko banalne i oczywiste. Na plus klimat i aktorzy.

Ania Grudziąż
Ania Grudziąż
6/10
Kraj: Włochy, Francja

Reżyseria: Matteo Garrone

Dystrybucja: Kino Świat

2. Dogman

Matteo Garrone oczarował nas w „Dogmanie” surową, acz lekko baśniową atmosferą włoskich przedmieść. Ta przygnębiająca historia z doskonałą, mocno działająca na widza rolą nagrodzonego w Cannes Marcello Fontego to w oczach większości z nas jedna z najlepszych premier roku.

Średnia: 7,37/10
8 ocen

Imponująca konsekwencja Garrone w budowaniu swojego uniwersum. Mroczna baśń korzystająca z dorobku neorealizmu, ale mówiąca własnym głosem.

Maciej Kowalczyk
Maciej Kowalczyk
8/10

Nie pamiętam kiedy miałem tak ambiwalentny stosunek do bohatera. Pogarda i współczucie. Alegoryczna wymowa usprawiedliwia grubą krechę.

Grzegorz Narożny
Grzegorz Narożny
8/10

Dramat wrażliwego przyjaciela Popka. A tak bez śmieszków, film z szacunkiem do klasyki (echa "Złodziei rowerów") oraz niebanalną mieszanką ludzi "różnej maści".

Adrian Burz
Adrian Burz
8/10

Rewelacyjny Marcello Fonte, zaskakująco dużo humoru.

Marcin Prymas
Macin Pymas
8/10

Nie bez kozery Benigni wręczał nagrodę dla najlepszego aktora 😉

Ola Szwarc
Aleksandra Szwarc
8/10

Historia o wściekłych psach - dosyć prosta, ale na szczęście wystarczająco zniuansowana i znakomicie opowiedziana. I ten lokalny koloryt Bella Italia! 😉

Paweł Tesznar (Snoopy)
Snoopy
7/10

Czasem cienka linia dzieli wybawcę od oprawcy, siłę od słabości, zwycięstwo od porażki. Było, ale ewolucję Marcello (świetny Fonte) śledzi się z uwagą.

Wojciech Koczułap
Wojciech Koczułap
6/10

Moja irytacja głównym bohaterem przyćmiła wszystkie pozytywne aspekty tego w sumie przyzwoitego filmu.

Ania Grudziąż
Ania Grudziąż
6/10
Fokstrot
Kraj: Izrael, Szwajcaria, Niemcy, Francja

Reżyseria: Samuel Maoz

Dystrybucja: Aurora Film

1. Fokstrot

Zdecydowanym faworytem okazał się dla nas „Fokstrot” Samuela Maoza. Formalnie powalający, pełen gorzkiego humoru antywojenny manifest i traktat o przemijaniu, balansujący między życiem a śmiercią mocno złapał za serca.

Średnia: 8,14/10
7 ocen

Zwiagnicew spotyka Haneke i zaczynają wspólnie smieszkować. Wielkie, potężne, choć może zbytnio uległe widzowi (?). Kocham.

Marcin Prymas
Marcin Prymas
9/10

Errare humanum est.

Paweł Tesznar (Snoopy)
Paweł Tesznar
9/10

Maoz sięga po absurd, by odmalować sytuację państwa w wojnie wieczystej. Piękna wstawka animowana. Czasem jeden (wiel)błąd robi różnicę.

Maciej Kowalczyk
Maciej Kowalczyk
8/10

"Błędne koło tańca życia: krok po kroku wracamy do punktu wyjścia. Nie wiemy, co nas spotka po drodze. Czy to powód, by się zatrzymać? Odświeżająco wieloznaczne.

Wojciech Koczułap
Wojciech Koczułap
8/10

"Full Metal Jacket" XXI wieku. Świetnie podróżuje między przeróżnymi nastrojami.

Adrian Burz
Adrian Burz
8/10

"tyle o sobie wiemy, na ile nas sprawdzono"

Ola Szwarc
Aleksandra Szwarc
8/10

"Antywojenny kop z kamasza w oparach kafkowskiego absurdu. Pozostałe akty nieco blakną w cieniu drugiego. Formalnie bomba.

Grzegorz Narożny
Grzegorz Narożny
7/10

Pozostałe filmy:

Czyściciele internetu – 3 oceny, średnia 5,66/10

Smak zemsty. Peppermint – 2 oceny, średnia 5/10

Predator – 5 ocen, średnia 4,8/10

Jesień we Francji – 6 ocen, średnia 4,66/10

Johnny English: Nokaut – 3 oceny, średnia 4,66/10

Juliusz – 4 oceny, średnia 4/10

Letnia szkoła życia – 1 ocena, 4/10

Zakonnica – 2 oceny, średnia 3,5/10

Gotti – 2 oceny, średnia 1,5/10