TOP10: Wakacje 2019 okiem redakcji

TOP10: Wakacje 2019 okiem redakcji

Według naszej tradycji podsumowujemy całe wakacje w polskich kinach. W lipcu i sierpniu oglądaliśmy zazwyczaj lżejsze produkcje, choć zdarzały się też artystyczne rodzynki. Przyznaliśmy aż dwa Złote Bilety, a oprócz tego śmialiśmy się, wzruszaliśmy, baliśmy. Poniżej znajdziecie dziesięć filmów, które zdecydowały o tym, że lato było pełne wrażeń.

Kraj: Wielka Brytania

Reżyseria: Ron Howard

Dystrybucja: Best Film

10. Pavarotti

Rzutem na taśmę na listę zakwalifikował się dokument uznanego hollywoodzkiego rzemieślnika Rona Howarda. Po Beatlesach tym razem jako bohatera wybrał śpiewaka operowego Luciano Pavarottiego, którego sława wykraczała daleko poza środowisko miłośników muzyki klasycznej, a życie prywatne ubarwiało nie raz i nie dwa tabloidy.


Średnia: 3,25/5
2 oceny

Nie da się ukryć, że wartość tego filmu to bardziej zasługa charyzmy i talentu Pavarottiego, a nie jak zazwyczaj dobrego rzemiosła Howarda.

Krystian Prusak
Krystian Prusak
3,5/5

Howard wciska do niecałe 2 godziny wszystko co znaleźli mu jego ludzie w archiwach. Nie ma tu wielkiej miłości do opery, ale miło posłuchać Pavarottiego.

Maciej Kowalczyk
Maciej Kowalczyk
3/5

Kraj: USA

Reżyseria: Gene Stupnitsky

Dystrybucja: UIP

9. Grzeczni chłopcy

Seth Rogen przedstawia najfajniejszą komedię tego półrocza. Bywa rubasznie i kloacznie, więc nie gwarantujemy, że każdego rozbawi, ale ma w sobie mnóstwo ciepła, pomysłów i nawiązań do popkultury.

Średnia: 3,30/5
5 ocen

Punchlines, energia, pościgi, strzelanina (!), SWAG, barwny język i do tego jeszcze niegłupie wnioski.

Adrian Burz
Adrian Burz
4/5

Dawno się tak nie uśmiałem. Timing gagów, casting młodej obsady (Tremblay, Williams, Noon) czy samoświadomość działają na korzyść uciechy.

Maciej Kowalczyk
Maciej Kowalczyk
3,5/5

Przyspieszony kurs dojrzewania, o dziwo dojrzały bromance i znajomość psychologii dziecięcej. Żarty za bardzo skupione wokół seksu, ale nie żenują.

Grzegorz Narożny
Grzegorz Narożny
3,5/5

Film bardzo mądry, ze słusznym przesłaniem. Ale too cringy for me.

Marcin Prymas
Marcin Prymas
3/5

E. T., wróć!

Paweł Tesznar (Snoopy)
Paweł Tesznar - Snoopy
2,5/5

Kraj: Wielka Brytania

Reżyseria: Alex Holmes

Dystrybucja: Gutek Film

8. Maiden

W ocenie tego dokumentu byliśmy wyjątkowo zgodni: dobre zaangażowane kino z ciekawą a mało znaną historią. Łapcie bez wahania w kinach studyjnych, nawet jeśli nie wiecie czym różni się fok od spinakera 😉


Średnia: 3,4/5
5 ocen

Ogląda się bardzo dobrze, ale to tylko typowy dokument o przezwyciężaniu trudności ze wszystkimi tanimi chwytami na pokładzie.

Ania Grudziąż
Adrian Grudziąż
3,5/5

Dokument, na podstawie historii, której zepsuć się chyba nie da. Nie wiem, czy nie najbardziej feministyczna historia, jaka wydarzyła się w sporcie.

Marcin Grudziąż
Marcin Grudziąż
3,5/5

Super zrobione, trzyma w napięciu, emocje są autentyczne, ale pewna manipulacja ("Wygrałyśmy odcinek", przemilczanie poparcia Rodziny Królewskiej) troche bodzie

Marcin Prymas
Marcin Prymas
3,5/5

Dokument godny polecenia, zapraszam do mojej recenzji

Krystian Prusak
Krystian Prusak
3,5/5

Koniec lat 80., a ogląda się jakby niektórzy urwali się z XVIII wieku. Dziewczynom nie da rady nie kibicować. Holmes trochę upiększa i koloryzuje.

Maciej Kowalczyk
Maciej Kowalczyk
3/5

Kraj: Hiszpania

Reżyseria: Pedro Almodóvar

Dystrybucja: Gutek Film

7. Ból i blask

Już przed festiwalem w Cannes (premiera hiszpańska odbyła się w marcu) mówiono, że Pedro Almodóvar powraca do wysokiej formy. Nie jest to może kosmiczny poziom z ubiegłego wieku, ale trzeba przyznać, że hiszpański mistrz stworzył bardzo osobisty film, w którym podsumowuje swoją karierę i obecną kondycję.

Średnia: 3,41/5
6 ocen

Trochę mnie zaskoczył, bo nie do końca tego się spodziewałem, ale to piękny, osobisty film. Wspaniała rola Banderasa.

Paweł Tesznar (Snoopy)
Paweł Tesznar - Snoopy
4/5

Trochę zbyt okrąglutki i puchaty - to nie jest mój Almodovar, ale historia przyjemnie płynie, bywa dowcipnie, łzawo, uwznioślająco. Znakomity Banderas.

Maciej Kowalczyk
Maciej Kowalczyk
3,5/5

Cudny Antonio ratuje cienką fabułę (niestety daleko do wybitnego Almodovara), choć świetnie odmalowano postać artysty. Blask sztuki rodzi się w bólu

Anna Strupiechowska
Anna Strupiechowska
3,5/5

Narcystyczne, zachowawcze i chaotyczne wspominki starego mistrza. Bardzo solidnie i szlachetnie, jednak dość ckliwie i bez ikry.

Grzegorz Narożny
Grzegorz Narożny
3,5/5

Kiczowate starcze gadanie, działa emocjonalnie, ale jednak trochę zbyt bezczelnie te emocje wymusza. Almodovar wciąż pogubiony.

Marcin Prymas
Marcin Prymas
3/5

Miękka, niezaskakująca i mało pojechana obyczajówka. Almodóvar tym razem odkrywa, że sztuka może być i zwykle jest autobiograficzna. Okej.

Dawid Smyk
Dawid Smyk
3/5

Kraj: USA

Reżyseria: Alexandre Aja

Dystrybucja: UIP

6. Pełzająca śmierć

To film mogący pochwalić się naszym ulubionym tytułem tego roku - trzeba oddać, że trzeba mieć sporą inwencję, żeby "Crawl" uczynić "Pełzającą śmiercią". Niemniej to katastroficzne widowisko i monster movie w jednym zupełnie bez ostrzeżenia okazało się być kinowym przeżyciem. Alexandre Aja zadbał, żeby aligatory śniły się nam jeszcze przez kilka dni po seansie.

Średnia: 3,5/5
2 oceny

Ależ mnie miło zaskoczył. Aja dba o ponura aurę i kataklizmy, dostarcza napięcia. trochę szkodzi patos i głupotki. Scodelario idealna do tej roli.

Maciej Kowalczyk
Maciej Kowalczyk
3,5/5

Prostota. Prostota zgrabnej realizacji gatunku, bez udziwnień, bez zbędnego sztafarzu przesłania lub tryhardowej ironizacji.

Marcin Prymas
Marcin Prymas
3,5/5

Kraj: USA

Reżyseria: Jon Watts

Dystrybucja: Disney

5. Spider-Man: Daleko od domu

Jako typowi fanboye Marvela;) nie mogliśmy opuścić epilogu do Infinity Sagi i, jak się później okazało, ostatniego występu Pajączka w MCU. Zdecydowanie nie narzekamy i z lekkim niepokojem oczekujemy co będzie dalej.


Średnia: 3,5/5
4 oceny

Blisko najlepszym Avengersom. Spiderman staje się pełnoprawnym herosem, udane zwroty akcji. Holland nigdy nie był tak dobry

Anna Strupiechowska
Anna Strupiechowska
4/5

Zgrabniutkie, smarkate wygibasy. Pajęczak tym razem nurkuje w basenie komromu. Do tego zawiera celny i aktualny komentarz na temat roli mediów.

Maciej Kowalczyk
Maciej Kowalczyk
3,5/5

Nie tak świeży jak Homecoming, ale ciągle rozrywka na wysokim poziomie

Krystian Prusak
Krystian Prusak
3,5/5

Lepszy, gdy jest eurotripową młodzieżową komedią. Watts potwierdza że nie do końca umie połączyć to z superhero, chociaż zręcznie bawi się skalą i oczekiwaniami

Grzegorz Narożny
Grzegorz Narożny
3/5

Kraj: Turcja

Reżyseria: Emin Alper

Dystrybucja: Aurora Films

4. Opowieść o trzech siostrach

Mamy w redakcji całkiem spore grono miłośników kina tureckiego, a nowy obraz twórcy "Blokady" nie mógł ujść naszej uwadze. Jest inaczej, ale równie ciekawie. Więcej takich małych perełek prosimy w polskich kinach.


Średnia: 3,5/5
4 oceny

Kolejne dzieło od twórcy "Blokady", na Turcji można zawsze polegać

Krystian Prusak
Krystian Prusak
4/5

Bardzo smutny, bolesny seans.

Paweł Tesznar (Snoopy)
Paweł Tesznar - Snoopy
3,5/5

W biedzie blisko do nieszczęścia, daleko do odnalezienia drogi do lepszego świata. Nieposzlakowana opinia działa na korzyść, a los bywa mniej przykry w chorobie

Anna Strupiechowska
Anna Strupiechowska
3,5/5

Film-motywator. Każda tragedia odparta zostaje olbrzymim pokładem nadziei. Szkoda, że tak przegadamy i najlepszymi scenami są fabularnie nieistotne.

Adrian Burz
Adrian Burz
3/10

Kraj: USA

Reżyseria: Josh Cooley

Dystrybucja: Disney

3. Toy Story 4

Pixar po raz czwarty wchodzi do tej samej rzeki i... znowu wychodzi z tego zwycięsko. "Toy Story 4" imponuje na wielu poziomach, od technicznej maestrii i pieczołowitej scenografii (sklep z antykami!) przez wartką akcję i cudowny humor (maskotkowy duet!) po finał z obowiązkowym morałem, który uczy i wzrusza. Takiej letniej rozrywki pragniemy jak kania dżdżu.


Średnia: 3,75/5
2 oceny

Dorastałem z tą serią - wiem jak Chudy, że fajnie działać na wspólne dobro, ale nigdy nie zapominać o sobie. Feministyczny, mądry, zabawny.

Maciej Kowalczyk
Maciej Kowalczyk
4/5

Nie czuję się zbyt mocno związany emocjonalnie z tymi bohaterami, choć ładnie mówi o rodzicielstwie, odpowiedzialności i samospełnieniu.

Grzegorz Narożny
Grzegorz Narożny
3,5/5

Kraj: USA

Reżyseria: Ari Aster

Dystrybucja: Gutek Film

złoty bilet

2. Midsommar. W biały dzień

Świetna passa artystycznego horroru trwa w najlepsze, a Ari Aster znów to zrobił i po bardzo dobrym "Hereditary" dostarczył kapitalny "Midsommar" powalając niemal całą redakcję na kolana. Nie było wyjścia, zasłużony Złoty Bilet został skasowany.


Średnia: 3,85/5
10 ocen

Traumę najlepiej oswaja się herbatką psylocybinową. Drzwi percepcji wyjebane razem z futryną

Grzegorz Narożny
Grzegorz Narożny
4,5/5

Ari Aster i tym razem nie zawiódł, a wręcz przerósł wszystkie moje oczekiwania

Krystian Prusak
Krystian Prusak
4,5/5

Nordycka głusza leczy i odnawia z zabójczą skutecznością. Olśniewająca wizualnie, pojemna układanka zmierzająca spokojnym krokiem ku nieuchronnemu przesileniu.

Wojciech Koczułap
Wojciech Koczułap
4/5

O rozpadzie związku, amerykańskim gonieniu za eurotripem i budowaniu mitu. Asterowi potrzebny dobry producent i montażysta. Pugh jak córka Colette.

Maciej Kowalczyk
Maciej Kowalczyk
4/5

Kawał dobrej obyczajówki przebrany za folk-horror. Pogorzelski to rewelacja.

Marcin Prymas
Marcin Prymas
4/5

Horror skrajnie irracjonalny, czyli wzorowy. Kultury tradycyjne ogarniały żałobę – tak kolektywnie pocierpieć w unisonie, miast wypierać, zostawiać psychiatrze.

Dawid Smyk
Dawid Smyk
4/5

A wy jak sobie radzicie z waszymi mrocznymi instynktami i pragnieniami?

Paweł Tesznar (Snoopy)
Paweł Tesznar - Snoopy
3,5/5

Pochłania odświętnym nastrojem, pięknem w okrucieństwie. To się nazywa nadawać śmierci znaczenie. Ciekawe co tam biorą. Happy end był nawet

Anna Strupiechowska
Anna Strupiechowska
3,5/5

Ależ ten film mnie zostawił z ambiwalentnymi uczuciami. Ileż tu rzeczy które uwielbiam, a ileż takich, których nie cierpię. Bardzo nieobojętne 6/10.

Adrian Burz
Adrian Burz
3/5

Wydmuszka pomalowana w ludowe wzorki, same gatunkowe schematy, wkurzające efekty niczym filtry z instagrama. Duże oczekiwania to i duży zawód.

Ania Grudziąż
Ania Grudziąż
3/5
Pewnego Razu w Hollywood

Kraj: USA

Reżyseria: Quentin Tarantino

Dystrybucja: UIP

złoty bilet

1. Pewnego razu ... w Hollywood

Dziewiąte i według zapowiedzi Quentina Tarantino jego przedostatnie dzieło. Większość redakcji pokochało ten nieśpieszną narrację, epizodyczną kompozycję, kunszt aktorski i realizatorski - czyli wszystkie elementy, do których reżyser "Pulp Fiction" przyzwyczaił nas przez lata. Teraz śrubuje swój styl do perfekcji, unikając jednocześnie efekciarstwa. Jeśli jakimś cudem przegapiliście to cudo to pędźcie co sił w nogach, ten film trzeba zobaczyć na wielkim kinowym ekranie!


Średnia: 4,00/5
9 ocen

O herosach i ludziach u schyłku epoki, na rozstaju dróg. Życie jak film, kino jako życie: azyl, wehikuł wyobraźni, egzorcyzm. Quentin tym razem mnie wzruszył.

Wojciech Koczułap
Wojciech Koczułap
5/5

QT po raz pierwszy miga się od gry na efekt, a skupia się na kreacji świata przedstawionego. Opowiada nie tylko o latach 60., ale też o obecnym przełomie.

Maciej Kowalczyk
Maciej Kowalczyk
4,5/5

Kino rozliczeniowe i powrót do formy! O dziwo epizodyczna struktura i ograniczenie szpanerskiej szermierki słownej wyszło QT na dobre.

Grzegorz Narożny
Grzegorz Narożny
4,5/5

Nie chciałem, żeby się kończył.

Paweł Tesznar (Snoopy)
Paweł Tesznar - Snoopy
4,5/5

Po raz pierwszy QT skupia się bardziej na portretowaniu społeczności niż opowiedzeniu historii. List miłosny do Hollywood

Marcin Grudziąż
Marcin Grudziąż
4/5

Quentin pierwszy raz zrobił film, który wzrusza, widz nie przygląda się tym razem z boku. Umiejętnie dozowana przemoc <3 nie czuć w niczym przesady, przemyślane

Anna Strupiechowska
Anna Strupiechowska
4/5

Pierwsza godzina to zaledwie ładna scenografia epoki. Ale gdy się rozkręca jest już odjazd. Doceniam że to mniej rozgadany, spokojniejszy Tarantino.

Adrian Burz
Adrian Burz
3,5/5

List miłosny? Raczej pomnik że spiżu. Bezpieczny i chaotyczny.

Ania Grudziąż
Ania Grudziąż
3/5

Najlepszy technicznie, najsłabszy scenariuszowo QT. Próżna rekonkwista patriarchalnego blasku Hollywood z kulejącą dramaturgią (oglądanie filmu to nie B-story).

Dawid Smyk
Dawid Smyk
3/5

Pozostałe filmy:

Gdzie jesteś, Bernadette? – 3 oceny, średnia: 3,00/5
Diego – 2 oceny, średnia 3,00/5 NASZA RECENZJA
Supa Modo – 1 ocena średnia: 3,00/5
Dora i Miasto Złota – 1 ocena. średnia 3,00/5
W deszczowy dzień w Nowym Jorku – 5 ocen, średnia 2,90/5 NASZA RECENZJA
Antologia miasta duchów – 5 ocen, średnia 2,80/5 NASZA RECENZJA
Yuli – 2 oceny, średnia 2,75/5
Piranie – 3 oceny, średnia 2,67/5 NASZA RECENZJA
Szybcy i wścielki: Hobbs & Shaw – 3 oceny, średnia 2,50/5
Upiorne opowieści po zmroku  – 1 ocena, średnia 2,50/5
Cienie imperium  – 1 ocena, średnia 2,50/5
Yesterday  – 3 oceny, średnia 2,33/5
Magiczne noce – 2 oceny, średnia 2,25/5 NASZA RECENZJA
Nietykalny – 2 oceny, średnia 2,25/5
Król Lew – 2 oceny, średnia 2,25/5
Truposze nie umierają – 7 ocen, średnia 2,14/5
Sługi wojny – 3 oceny, średnia 2,00/5
Annabelle wraca do domu – 1 ocena, średnia 2,00/5
Stuber – 1 ocena, średnia 2,00/5
I znów zgrzeszyliśmy, dobry Boże! – 1 ocena, średnia 2,00/5
Trafikant – 4 oceny, średnia 1,88/5 NASZA RECENZJA
Pamiątki Clair Darling – 4 oceny, średnia 1,5/5
Na bank się uda – 1 ocena, średnia 1,5/5
Fighter – 3 oceny, średnia 1,33/5