Top 10: Październik 2018 okiem redakcji

Top 10: Październik 2018 okiem redakcji

Po świetnym wrześniu nadszedł czas na słabszy repertuarowo październik. W kinach rządziło polskie kino, "Kler", "7 uczuć" i "Serce nie sługa" wspierane przez blockbustery UIP, czyli "Venoma" i "Hotel Transylwania 3". Absorbował nas głównie Warszawski Festiwal Filmowy i przegląd horrorów Fest Makabra, ale udało się nam ułożyć listę ulubionych filmów Pełnej Sali.

Kraj: Polska

Reżyseria: Ewa Bukowska

Dystrybucja: Next Film

10. „53 wojny”

Aktorka Ewa Bukowska wybrała na swój reżyserski debiut adaptację powieści Grażyny Jagielskiej "Miłość z kamienia. Życie z korespondentem wojennym". Choć naszym zdaniem jej film ma wiele problemów (m.in. chaotyczny scenariusz, doklejony finał z innej książki) to nie można odmówić mu kilku przewag, w tym szarżującej Magdaleny Popławskiej czy zabiegom formalnym rzadko stosowanym w rodzimej kinematografii.


Średnia: 5,75/10
4 oceny

Debiutująca reżyserka czasami całkowicie traci kontrolę nad filmem co nieźle rezonuje z tematyką. Świetna Popławska. Lubię chyba bardziej niż zasługuje.

Marcin Prymas
Marcin Prymas
7/10

Ola Szwarc
Ola Szwarc
6/10

Odważny debiut, choć nie do końca udany. Popławska jest doskonała, ale reżyserka nie kontroluje jej ekspresji. Ostatni akt to kpina.

Maciej Kowalczyk
Maciej Kowalczyk
5/10

Obiecujący początek, ale stopniowo dryfuje na niebezpieczne wody. Bohaterka traci grunt pod nogami, a film staje się męcząco chaotyczny. Dobra rola Popławskiej.

Wojciech Koczułap
Wojcjech Koczułap
5/10

Kraj: Brazylia

Reżyseria: Filipe Matzembacher, Marcio Reolon

Dystrybucja: Tongariro Releasing

9. „Hard Paint”

Na kolejnej pozycji znalazło się miejsce dla wyróżnionego nagrodą Teddy w Berlinie brazylijskiego "Hard Paint". Obok zwyczajowego motywu poszukiwania własnej tożsamości dla kina LGBTQ+ film ma do zaoferowania uroczą, neonową warstwę wizualną oraz całkiem udane aktorstwo.


Średnia: 5,8/10
5 ocen

6,5 Wtórny, ale przekonująco zagrany. Warstwa wizualna pasuje tu. Pstrokatymi barwami odzwierciedla wzbierający, samotny, tłumiony krzyk buntu

Anna Strupiechowska
Anna Strupiechowska
7/10

Jasne, nieźle to wygląda (neony!), temat zawsze aktualny, ale aktorsko i scenariuszowo tu brakuje sporo. Proces raczej zbędny.

Maciej Kowalczyk
Maciej Kowalczyk
6/10

Ładniejsze niż lepsze. Dobre aktorstwo, piękne kolory, wtórna treść.

Marcin Prymas
Marcin Prymas
6/10

Kolejny dramat LGBTQ+ o zagubionych ludziach z problemami. Fabułę nawet kupuję, ale ten neonowy film zamiast pobudzać usypia.

Ania Grudziąż
Ania Grudziąż
6/10

Ola Szwarc
Ola Szwarc
4/10
first_man

Kraj: USA

Reżyseria: Damien Chazelle

Dystrybucja: UIP

8. „Pierwszy człowiek”

Wbrew naszej recenzji (chyba najchłodniejszej w polskim Internecie), nasza redakcja wcale nie potępia kameralnego blockbustera Damiena Chazelle'a. Imponuje nam trzymane na wodzy tempo i rozmach scen kosmicznych, które wbijają w fotel. Gorzej niestety wypada, gdy trzeba budować wiarygodne psychologicznie postaci



Średnia: 5,83/10
6 ocen

Zostawia z gorzkim posmakiem. Opowiada o wielkim triumfie, lecz zadaje pytanie - jakim kosztem? Przeciągnięty, ale przy lądowaniu ciary murowane.

Grzegorz Narożny
Grzegorz Narożny
7/10

Chazelle wciąż o pracy w życiu człowieka. Do tego niesamowicie oddaje dyskomfort lotów kosmicznych i szczegółowo przygląda się osobowości bohatera.

Adrian Burz
Adrian Burz
7/10

Nie pamiętam kiedy tak bardzo nie interesował mnie plot i protagonista. Sceny kosmiczne przepiękne, monumentalne, chwilami o dziwo wyciszone.

Maciej Kowalczyk
Maciej Kowalczyk
6/10

Sztampowe, acz nader solidnie zrealizowane filmidło skrojone pod oscary. Sentymentalnie,ale na szczęście bez patosu. Świetna Foy, która stworzyła coś z niczego

Paweł Tesznar (Snoopy)
Paweł Tesznar
6/10

Perfekcja techniczna, pustka treściowa. Chazelle jednak nie umie pisać normalnych ludzi a jednak próbuje pokazać na ekranie rodzinę Goslinga. Godzinę za długi.

Marcin Prymas
Marcin Prymas
5/10

największy zawód 2018 roku

Ola Szwarc
Ola Szwarc
4/10
7 uczuć plakat

Kraj: Polska

Reżyseria: Marek Koterski

Dystrybucja: Kino Świat

7. „7 uczuć”

Marek Koterski wraca na ekrany po 7 latach nieobecności z kolejnym filmem, którego bohaterem jest Adaś Miauczyński. Tym razem stara się scharakteryzować dziecięce lata Polaków, oczywiście w krzywym zwierciadle. Reżyser korzysta z właściwego sobie humoru, co nie każdemu będzie w smak, ale spora część redakcji dała się porwać jego wizji.



Średnia: 6,28/10
7 ocen

"Kiedyś coś mi się chciało, co się nagle z tym stało? Teraz zimno, gorąco, smutno i źle". Dzieciństwo to jest stresujące jednak jest. Jak życie.

Wojciech Koczułap
Wojciech Koczułap
8/10

Nierówny jak każdy film K.. Przeciąga nieśmieszne gagi, jest też dużo zabawnych scen, a wszystko podszyte smutkiem. Doskonała Muskała.

Maciej Kowalczyk
Maciej Kowalczyk
7/10

Koterski potwierdza,że jest najoryginalniejszym twórcą kina autorskiego w PL. Festiwal żenady, którego się obawiałem, umieszczony w kontekście staje się zaletą.

Grzegorz Narożny
Grzegorz Narożny
7/10

Ola Szwarc
Ola Szwarc
7/10

" Jeśli jesteś chujowym rodzicem to dziecku jest źle." Nie wystarczy sfilmować mierną acz kreatywną sztukę w plenerach by powstał udany film.

Marcin Prymas
Marcin Prymas
5/10

Piątka z minusem! Scenariusz ma kilka dobrych pomysłów, ale jeszcze więcej tu bałaganu i zmarnowanych szans. Broni się aktorstwem - błyszczą nawet epizody.

Paweł Tesznar (Snoopy)
Paweł Tesznar
5/10

Anna Strupiechowska
Anna Strupiechowska
5/10

Kraj: Ukraina / Niemcy / Francja / Holandia / Rumunia

Reżyseria: Siergiej Łoznica

Dystrybucja: Against Gravity

6. „Donbas”

Najnowsze dzieło Siergieja Łoźnicy pozostawiło nas tak samo zmieszanych, jak wstrząśniętych. W jego wizji, konflikt rosyjso-ukraiński przybiera kształt makabrycznej farsy. Reżyser łączy tu sytuacje rodem z dzieł Kafki oraz brutalne, niemal dokumentalne ujęcia przemocy. Jakkolwiek sprzeczne uczucia wywoła taka kompozycja, pozostaje długo przed oczami.


Średnia: 6,6/10
5 ocen

Łoźnica nawet kręcąc na styku dokumentu używa za mocnych środków. A może w tej chorej rzeczywistości absurd to jedyna droga?

Maciej Kowalczyk
Maciej Kowalczyk
7/10

Tym razem bez komentarza.

Paweł Tesznar (Snoopy)
Paweł Tesznar
7/10

Forma się sprawdza: karykaturalna, absurdalna zdaje się trafiać w samo sedno bezsensu wojny. Ten kocioł zadziornie przyprawia dzika, niespokojna ukrańska dusza

Anna Strupiechowska
Anna Strupiechowska
7/10

Transatlantyk: 6,5. Polityczna makabreska na temat stosunków rosyjsko-ukraińskich. Ciężkie, brutalne, wulgarne, a jednak wciąż komedia.

Adrian Burz
Adrian Burz
6/10

Piękna klamra, udanie bawi się dokumentalną formą. Ale jeny toporność tej propagandy sprawia że aż chce się pocałować portret Putina.

Marcin Prymas
Marcin Prymas
6/10

Kraj: USA

Reżyseria: David Gordon Green

Dystrybucja: UIP

3. „Halloween”

Minęło 40 lat od premiery "Halloween" Johna Carpentera. Z tej okazji, Laurie Strode powraca, by ostatecznie rozprawić się z Michaelem Myersem. A może na odwrót? Jakkolwiek by nie było, zgadzamy się, że jest to kontynuacja potrzebna, z klasą hołdująca oryginałowi i zdecydowanie lepsza, niż odtwórczy remake Roba Zombiego.



Średnia: 7,00/10
3 oceny

Bardzo skrupulatnie odtwarza nastrój z pierwszej części, nie unika dowcipów (dynia!). Wszystkie głupstwa wynikają z prawideł slashera.

Maciej Kowalczyk
Maciej Kowalczyk
7/10

Świetna zabawa, brakuje może trochę więcej zabawy z formułą i trochę za dużo idiotyzmów, ale całościowo klasa.

Marcin Prymas
Marcin Prymas
7/10

Nie lubię takiego anulowywania franczyz, ale dla takiego zaskakująco dobrego slashera i potrójnej final girl było warto

Krystian Prusak
Krystian Prusak
7/10

Kraj: Szwecja / Norwegia

Reżyseria: Jane Magnusson

Dystrybucja: Stowarzyszenie Nowe Horyzonty

3. „Bergman. Rok z życia”

Bergman reżyserem był genialnym... Ale jakim człowiekiem? Jane Magnusson analizuje wycinek z życia artysty, by przyjrzeć się bliżej jego życiu prywatnemu. Dokumenty-biografie nie muszą być zrazu laurkami, mogą stanowić uczciwy bilans.


Średnia: 7,00/10
3 oceny

Ola Szwarc
Ola Szwarc
8/10

nie jest typową laurką, pokazuje ciemną stronę Bergmana, ale wciąż portretuje mistrza

Ania Wieczorek
Ania Wieczorek
7/10

Mitoman, kobieciarz, nazista, pożeracz jogurtów, wulkan energii, dyktator. Wszystko przesłania w końcu mistrz kina. Niezbyt kohorenty film.

Maciej Kowalczyk
Maciej Kowalczyk
6/10
NOC POŻERA ŚWIAT - plakat

Kraj: Francja

Reżyseria: Dominique Rocher

Dystrybucja: Kino Świat

3. „Noc pożera świat”

Brutalny horror o zombie i wyciszone kino na temat samotności znajdują kompromis. Tegoroczna propozycja przeglądu Fest Makabra połączyła naszą redakcję w opinii, iż o nieumarłych da się jeszcze opowiadać w oryginalny sposób.


Średnia: 7,00/10
3 oceny

Survival horror na nowych zasadach. Zbieractwo, kreatywność i nutka szaleństwa to szansa na uniknięcie plagi zombie. Fajny epizod Lavanta.

Maciej Kowalczyk
Maciej Kowalczyk
7/10

Kreatywność/nuda/samotność w obliczu zagłady. Sprawdza się jako dramat egzystencjalny/metafora/horror. Plus smaczki muzyczne.

Adrian Burz
Adrian Burz
7/10

Dobra rzecz, wieczna samotność jako kara za odrzucenie innych ludzi?

Marcin Prymas
Marcin Prymas
7/10

Kraj: USA

Reżyseria: Drew Goddard

Dystrybucja: Imperial-Cinepix

2. „Źle się dzieje w El Royale”

Drew Goddard, autor "Domu w głębi lasu", znów postanawia pobawić się kinem. Tym razem bierze na warsztat konwencję thrillera, zagęszcza wszystko sporą ilością dialogów i podbija metraż do dwóch i pół godziny. Nie obyło się bez zgrzytów, lecz ostateczny rozrachunek jest jasny, to największe pozytywne zaskoczenie minionego miesiąca.


Średnia: 7,20/10
5 ocen

Pyszna pulpa skupiająca jak w soczewce dawne amerykańskie grzechy, które jak wiadomo mają długie cienie. Zbyt efekciarski scenariusz, ale nie umiem nie kochać.

Grzegorz Narożny
Grzegorz Narożny
8/10

Trochę sztuka teatralna, a trochę mini-serial. Brawurowo napisany, zrealizowany i zagrany. Dopieszczony w każdym szczególe. I ogląda się "jednym tchem".

Paweł Tesznar (Snoopy)
Paweł Tesznar
8/10

Nie jest to poziom Pulp Fiction, nawet do Ósemki trochę brakuje, ale mimo to bardzo przyjemne i świetnie obsadzone kino z bezbłędnym Pullmanem

Krystian Prusak
Krystian Prusak
7/10

Tarantino samymi dialogami rozkłada Goddarda na łopatki. Dopracowane i stylowe, ale też efekciarskie i wymęczone. Ocena w górę za piosenki, postacie i Bridgesa.

Wojciech Koczułap
Wojciech Koczułap
7/10

Tarantino wannabe w kostiumie z epoki. Design, czucie przestrzeni, niektóre kreacje (Bridges, młody Pullman, Erivo) naprawdę imponują.

Maciej Kowalczyk
Maciej Kowalczyk
6/10

Kraj: Francja / Belgia / USA

Reżyseria: Gaspar Noé

Dystrybucja: Gutek Film

1. „Climax”

W redakcyjnym gronie ten film to już kult. Cytowaliśmy go niezliczoną ilość razy, na imprezach wybieramy sangrię, na naszych odtwarzaczach nadal gości soundtrack, a dla niektórych powtórny seans jest tylko kwestią czasu. Najnowszy twór Gaspar Noé to nie tylko propozycja świetnego seansu, lecz zjawisko.


Średnia: 7,66/10
9 ocen

Lubię jak Gaspar dosypuje mi coś do drinka: płynę sobie z obrazem i muzyką. Ładnie cytuje swoich mistrzów (Żuławski!). Zośka Boutella bombowa

Maciej Kowalczyk
Maciej Kowalczyk
9/10

Gdy sangria wejdzie za mocno. Życie 😉

Adrian Burz
Adrian Burz
9/10

Kino totalne. Nie chce widzieć tego filmu nigdy więcej.

Marcin Prymas
Marcin Prymas
9/10

Niestety chyba ominął mnie etap młodzieńczego buntu... 🙁

Krystian Prusak
Krystian Prusak
8/10

Tak wyglądają imprezy w piekle. Noe osacza i obezwładnia widza. Nie chcecie tego doświadczyć, ale jeśli już musicie to tylko w kinie!

Grzegorz Narożny
Grzegorz Narożny
8/10

Ola Szwarc
Ola Szwarc
8/10

Sugestywny, choć osiąga to prostymi środkami. Da się czytać jako diagnoza społeczna, ale lepiej działa jako sensualne doświadczenie, a nie dyskurs intelektualny

Paweł Tesznar (Snoopy)
Paweł Tesznar
7/10

Szalony, bad trip, który chyba jednak nieco mnie rozczarował. Liczyłem, że Gaspar jedzie po bandzie jeszcze bardziej.

Marcin Grudziąż
Marcin Grudziąż
7/10

Orgia na dyskotece. Na uwagę zasługuje strona techniczna, ale poza tym szokowanie dla szokowania.

Ania Grudziąż
Ania Grudziąż
4/10

Pozostałe filmy:

The World Is Yours – 4 oceny, średnia: 5,50/10
Wyleczeni – 2 oceny, średnia 5,50/10
Mrok – 2 oceny, średnia: 5,50/10
Młodość Astrid – 3 oceny. średnia 5,33/10
Nina – 7 ocen, średnia 5,28/10
Jak pies z kotem – 3 oceny, średnia 5,00/10
Z perspektywy Paryża – 3 oceny, średnia 5,00/10
Dziewczyna w sieci pająka – 2 oceny, średnia 5,00/10
Poroniony– 2 oceny, średnia 5,00/10
22 lipca – 6 ocen, średnia 4,50/10
Venom – 4 oceny, średnia 4,00/10

I odpuść nam nasze długi – 2 oceny, średnia 3,00/10
Ocean ognia – 1 ocena, 7/10
Zabij i żyj – 1 ocena, 6/10
Hotel Transylwania 3 – 1 ocena, 5/10
Zwyczajna przysługa – 1 ocena, 5/10
Serce nie sługa – 1 ocena, 3/10