Top 10: Grudzień 2018 okiem redakcji

Top 10: Grudzień 2018 okiem redakcji

Grudzień zapisał się premierami kilku tytułów, bez znajomości których nie wypada pisać ani rozmawiać o tegorocznym kinie. Są wśród nich: tradycyjnie długo dojrzewające dzieło Koreańczyka Lee Chang-donga, drugi film Polki, która podbiła USA oraz jeden z najważniejszych kandydatów do Oscarów prosto z gorącego Meksyku. W kinach mogliśmy także odbyć dwie podwodne podróże, poczytać komiks oraz przenieść się w niebezpieczny, lecz kusząco niezwykły świat przyszłości.

Kraj: Francja / Belgia / Luksemburg

Reżyseria: Thomas Vinterberg

Dystrybucja: Kino Świat

10. Kursk

Najnowsze dzieło Thomasa Vinterberga opowiada o tragicznych wydarzeniach z 2000 roku, gdy zatonął tytułowy atomowy okręt podwodny. Film ten okazał się jednak nieprzyjemnym rozczarowaniem. „To kompetentnie zrealizowane kino, pozbawione jakichkolwiek powodów, by je oglądać”. My jednak je obejrzeliśmy, a potem - zgodnie z bezdusznymi regułami matematyki - umieściliśmy na dziesiątym miejscu w podsumowaniu miesiąca. Sami nie wiemy, jak to się stało.

Średnia: 6,2/10
5 ocen

Z dala od polityki: dramat jednostek w starciu z absurdami bezdusznego systemu, który zapomniał o wartości życia. Bezpieczne i schematyczne, ale poruszające.

Wojciech Koczułap
Wojciech Koczułap
8/10

7,5 Pod koniec troche juz nie czułam postaci, tylko samego reżysera. Poprowadzenie historii porusza, a świetne zdjęcia tylko w tym pomagają.

Anna Strupiechowska
Anna Strupiechowska
7/10

Mało tu Vinterberga, zakończenie zostawia niepotrzebne tropy, ale bilans pozostaje pozytywny

Krystian Prusak
Krystian Prusak
6/10

EuropaCorp kończcie już to udawanie Ameryki, w Holly ten film miałby chociaż napięcie. Dla Vinterberga to kilka kroków w tył.

Maciej Kowalczyk
Maciej Kowalczyk
5/10

Vinterberg spadaj na emeryturę zanim całkiem nie przestanę cię szanować.

Marcin Prymas
Marcin Prymas
5/10

Kraj: Nowa Zelandia / USA

Reżyseria: Christian Rivers

Dystrybucja: UIP

9. Zabójcze maszyny

Londyn wyrusza na łowy! Biedną zwierzyną jest bawarska osada górnicza. Tłum pragnie igrzysk! Wszak nie bez powodu kopuła katedry św. Pawła góruje teraz nad pustkowiem kontynentu europejskiego. Tylko Wielki Historyk wie jednak, że municypalny darwinizm dobiega końca, a Liga Antytrakcyjna skrywa klucz do władzy nad światem. Ale o co chodzi i co ten film robi w naszym topie? Sami zostaliśmy zaskoczeni. Guilty pleasure czy powrót do dzieciństwa? Przekonajcie się sami. Na miejscu dziewiątym - widowisko powstałe pod kuratelą samego Petera Jacksona.

Średnia: 6,33/10
3 oceny

Wizualnie olśniewa, a opowieść wzrusza mimo schematów. Złożony świat, wątek Hester i Shrike'a oraz kilka wspaniałych scen - i znów można poczuć się dzieckiem.

Wojciech Koczułap
Wojciech Koczułap
7/10

Kino (CC Arkadia). Moje guilty pleasure - bawiłem się pysznie. Ładny design i sklecona z hitów fabuła (m.in. Terminator, Mad Max, Matrix).

Maciej Kowalczyk
Maciej Kowalczyk
6/10

Zaskakująco wciągający świat, pełen misz-maszów popkulturowych

Krystian Prusak
Krystian Prusak
6/10

Kraj: Szwajcaria / Rosja / Chiny / Korea Południowa / USA

Reżyseria: Christian Frei, Maksim Arbugajew

Dystrybucja: Against Gravity

8. Genesis 2.0

Dzieło nominowanego do Oscara Christiana Freia oraz Maksima Arbugajewa pokazuje niewiarygodną historię poszukiwaczy mamucich kłów na Wyspach Nowosyberyjskich na Oceanie Atlantyckim. Pośród wiecznej zmarzliny rozgrywa się współczesna gorączka złota. Nie mniej wstrząsające wydarzenia mają jednak miejsce w laboratoriach, gdzie naukowcy próbują z wykonanych szczątków odtworzyć prawdziwego żywego mamuta. Jak się okazuje, taka zabawa w Boga nie jest niczym odosobnionym, gdyż obserwujemy również bogaczy klonujących swoich zmarłych pupili domowych. Autorzy dokumentu, budząc z letargu zaprzątanego codziennym życiem widza, mimowolnie zadają pytanie o etyczne zagrożenia płynące z zabaw z ewolucją. Dobrego dokumentu w kinach nigdy nie za wiele, stąd pozycja w naszym grudniowym zestawieniu.


Średnia: 6,66/10
3 oceny

Przemyślana konstrukcja. Poetyckie sceny z Nowej Syberii zderzono z poszukiwaniami sposobów na wyhodowanie mamuta. Brakuje Herzoga jako narratora 🙂

Maciej Kowalczyk
Maciej Kowalczyk
7/10

Aż trudno uwierzyć, że to prawda, przerażające

Krystian Prusak
Krystian Prusak
7/10

Mistycyzm jakuckich łowców szczątków mamutów i bezduszność laboratoriów genetycznych. Prawdziwy Black Mirror powstaje na naszych oczach.

Grzegorz Narożny
Grzegorz Narożny
6/10

Kraj: USA

Reżyseria: Paul Dano

Dystrybucja: M2 Films

7. Kraina wielkiego nieba

Paul Dano w reżyserskim debiucie zdołał przekazać intensywne emocje towarzyszące przełomowym chwilom życia, a refleksyjną, wyciszoną opowieść ubrał w piękne kadry, trafnie podkreślające bezsilność i pustkę otaczające bohaterów. Skromna amerykańska produkcja przekonała nas także dzięki roli Carey Mulligan, choć zauważyliśmy pewne niedostatki scenariusza. Na siódme miejsce w sam raz.



Średnia: 6,86/10
7 ocen

Dorastaniu towarzyszy utrata bezpiecznego azylu rodziny i rozpad małżeństwa. Kunsztowna, subtelna, ale i emocjonalna miniaturka z rewelacyjną Carey Mulligan.

Wojciech Koczułap
Wojciech Koczułap
8/10

Rozpad rodziny i upadek amerykańskiego snu z perspektywy dorastającego chłopca. Chłodne, subtelne, a jednak intensywne. Świetnie obsadzeni aktorzy.

Grzegorz Narożny
Grzegorz Narożny
8/10

Mulligan wreszcie dostaje materiał na miarę talentu. Dano zgrabnie manewruje, choć w środku nieco się gubi. Poruszył we mnie kilka strun.

Maciej Kowalczyk
Maciej Kowalczyk
7/10

Złożony psychologicznie i wiarygodny portret pewnego małżeństwa; Panie Dano, czekamy na więcej

Krystian Prusak
Krystian Prusak
7/10

Gdy żywioł szaleje możesz tylko patrzeć jak twój świat płonie. Ładny, smutny film. Rewelacyjna Mulligan!

Paweł Tesznar (Snoopy)
Paweł Tesznar
7/10

Wybitna Mulligan i bardzo dobry początek, niestety im dalej w las tym scenariusz się wali, Symbolika atakuje a widz się nudzi.

Marcin Prymas
Marcin Prymas
6/10

5/10

Ola Szwarc
Ola Szwarc
5/10

Kraj: Szwajcaria / Austria / Polska

Reżyseria: Grzegorz Zgliński

Dystrybucja: Velvet Spoon

6. Zwierzęta

Robiący karierę głównie w zachodniej Europie polski reżyser, Grzegorz Zgliński, powrócił pierwszym od sześciu lat filmem pełnometrażowym. W „Zwierzętach” „opowiada historię kryzysu małżeńskiego, lawirując między Davidem Lynchem a Romanem Polańskim. Zgliński nie pozostaje jedynie naśladowcą: potrafi zbudować niesamowite napięcie, a kiedy osiągnie ono apogeum, błyskawicznie rozładowuje je, windując poziom absurdu w kosmos. „Zwierzęta" rozpadają się fabularnie, żeby intensywniej zadziałać na poziomie symbolicznym. Prawdziwa gratka dla widzów lubujących się w psychodelicznych mindfuckach”. Czyli już wiecie, dlaczego w grudniowym topie Pełnej Sali ten film znalazł się na przyzwoitym szóstym miejscu.


Średnia: 7/10
4 oceny

Rasowy mindfuck, ale też pomysłowe przedstawienie życiowego i twórczego zagubienia, zręczne mieszanie gatunków i reżyserska dyscyplina do samego końca.

Wojciech Koczułap
Wojciech Koczułap
8/10

Sympatyczne ćwiczenie stylistyczne. Zgliński oddychał innym powietrzem przez kilka lat i to czuć w jego kinie. Trzymam kciuka za kolejne dzieła.

Maciej Kowalczyk
Maciej Kowalczyk
7/10

Zgliński tworzy napięcie i błyskawicznie je rozładowuje zmieniając w dosadny pastisz mindfuckowych thillerów. Może zbyt dosadny, ale szanuję zamysł.

Grzegorz Narożny
Grzegorz Narożny
7/10

Przyjemna głupotka.

Marcin Prymas
Krystian Prusak
6/10

Kraj: Polska / Czechy / Szwecja

Reżyseria: Agnieszka Smoczyńska

Dystrybucja: Kino Świat

5. Fuga

Długo oczekiwany drugi film Agnieszki Smoczyńskiej nie mógł być chyba bardziej odmienny od niepoprawnie odważnych, neonowych „Córek dancingu”. Mroczną i niepokojącą „Fugę” można uważać za wspólne dzieło wrocławianki oraz Gabrieli Muskały, która nie tylko potwierdziła, że jest wyśmienitą aktorką, ale dała się też poznać jako przyzwoita scenarzystka. Warto przekonać się zatem, jakie niespodzianki skrywa polskie kino.


Średnia: 7,22/10
9 ocen

Przede wszystkim wiarygodny i złożony obraz relacji między główną bohaterką a jej mężem i wyśmienita rola Muskały

Krystian Prusak
Krystian Prusak
9/10

Obcy we mnie: lepiej nie wiedzieć, co skrywa ludzki umysł. Odklejenie bohaterki od świata rozegrane jak w horrorze. Niepokojąca aura i ciekawa rola Muskały.

Wojciech Koczułap
Wojciech Koczułap
8/10

8/10

Ola Szwarc
Ola Szwarc
8/10

Smoczyńska tworzy zupełnie inny film od debiutu i bardzo dobrze! Przekonująca psychodrama z popisową rolą Muskały i bardzo dobrym Simlatem.

Maciej Kowalczyk
Maciej Kowalczyk
7/10

Fabuła trochę jak "Paryz, Teksas" w estetyce "Under the Skin", ale o wiele bardziej przystępnej. Muskała nieodgadniona jak Johansson w tym ostatnim.

Grzegorz Narożny
Grzegorz Narożny
7/10

gdzie kolory, gdzie muzyka, gdzie syrenki Całkowicie inny od „córek”

Ania Wieczorek
Ania Wieczorek
7/10

Pani Smoczyńska postanowiła się przeprosić z polską krytyką i zrobiła zachowawczy film podobny do każdego innego psychologicznego. Szkoda.

Marcin Prymas
Marcin Prymas
7/10

Polskie reżyserki jako pierwsze w historii ogarniają dziecięce aktorstwo! Dojrzalsze niż debiut, choć mogłoby pójść dalej. Psychologia ciekawsza niż zagadka.

Dawid Smyk
Dawid Smyk
6/10

Pomimo solidnej roboty Smoczyńskiej, Muskały i Kijowskiego, nie byłem w stanie wkręcić się w tę historię. Żałuję bardzo, bo to chyba dobry film.

Paweł Tesznar (Snoopy)
Paweł Tesznar
6/10

Kraj: USA / Australia

Reżyseria: James Wan

Dystrybucja: Warner Bros. Entertainment Polska

4. Aquaman

Kto by się tego spodziewał jeszcze miesiąc temu? Spisane na straty uniwersum wypuszcza wreszcie od początku do końca spójny i autorski projekt. Nie jest to film ani o Batmanie, ani o Supermanie, a o herosie znanym tylko zagorzałym komiksomaniakom. Mamy nadzieję, że to nie był łabędzi śpiew i oczekujemy kontynuacji. A w zestawieniu najlepszych filmów grudnia „Aquaman” tuż tuż za podium.

Średnia: 7,5/10
4 oceny

To jest cudowne <3 Spiderman Uniwersum to najlepszy film superhero, ale Aquaman to mój ulubiony.

Marcin Prymas
Marcin Prymas
8/10

Bezpretensjonalna blockbusterowa zabawa na wysokim poziomie, DCEU odbite od dna, dosłownie

Krystian Prusak
Krystian Prusak
8/10

Kicz i przeładowanie atrakcjami. W pewnym momencie pomyślałem: "Czego tu nie ma? chyba tylko dinozaurów brakuje". 5 minut później się pojawiły! Świetna zabawa.

Grzegorz Narożny
Grzegorz Narożny
7/10

Mieszkanka wedlowska (jumpscarsy light, ośmiornica-perkusista, Indiana Jones, Szekspir i tuzin innych) - mdli po tylu smakach, ale jest fun.

Maciej Kowalczyk
Maciej Kowalczyk
7/10
Spider-Man Plakat

Kraj: USA

Reżyseria: Bob Persichetti, Peter Ramsey, Rodney Rothman

Dystrybucja: UIP

3. Spider-Man: Uniwersum

Myślicie, że kino superbohaterskie w ostatnim czasie zaczęło zjadać własny ogon? „Spider-Man Uniwersum” wyprowadzi Was z błędu. To nie tylko najlepszy film poświęcony Spideyowi, ale przede wszystkim rewolucja w koncepcji tworzenia komiksowej adaptacji. Poprawka: to nie adaptacja komiksu - to żywy komiks!


Średnia: 7,62/10
8 ocen

Zabawa pełną gębą, komiksowe tour de force i geekowska pieszczota, którą pojmie każdy. Czuć wpływ Lorda. Nieliczne rysy (motywacje postaci).

Maciej Kowalczyk
Maciej Kowalczyk
8/10

W końcu jakiś powiew świeżości ze strony Marvela, a morał chyba taki że Sony robi to lepiej niż Disney.

Ania Grudziąż
Ania Grudziąż
8/10

Ojacieeeee. Najpiękniejsza animacja, najlepszy film superhero, najcudowniejszy Spidey. Cud, miód i orzeszki mimo tego że w 3 akcie scenariusz szwankuje.

Marcin Prymas
Marcin Prymas
8/10

To nie film, to żywy komiks! Formalna rewolucja, samoświadomość i niezły humor sprytnie maskują generyczną historię. Najlepsze sceny akcji w tym roku.

Grzegorz Narożny
Grzegorz Narożny
8/10

Wspaniały obraz wyprzedza trochę dialogi, tryska komiksowością, a od połowy wraz z wkroczeniem reszty bohaterów i wątku z wujkiem - ekstaza

Anna Strupiechowska
Anna Strupiechowska
8/10

Popkulturowa parodia za obiekt żartów częściej wybierająca konwencję, niż motywy. To co tu się dzieje, czasami przekracza wszelkie wyobrażenie 😉

Adrian Burz
Adrian Burz
7/10

Spider-mana tak długo nie brali do Avengers, że założył własne Avengers z samymi Spider-manami. Dużo luzu i humoru. Przyjemne odświeżenie historii pająka.

Marcin Grudziąż
Marcin Grudziąż
7/10

Pop Art. Niesamowicie pomysłowy. Animacja zapiera dech.

Paweł Tesznar (Snoopy)
Paweł Tesznar
7/10

Kraj: Korea Południowa / Japonia

Reżyseria: Lee Chang-dong

Dystrybucja: Aurora Films

2. Płomienie

Walka o pierwszą pozycję na liście toczyła się do samego końca. Tym razem Azja musiała zadowolić się drugim miejscem. Lee Chang-dong po raz kolejny zyskał jednak niekłamany podziw prawie całej redakcji Pełnej Sali. „Płomienie” to kino precyzyjne, zaskakujące, wyśmienicie napisane, urzekające lirycznym oddaniem pragnień i oczekiwań młodych ludzi, których sylwetki wpisano w społeczne uwarunkowania współczesnej Korei, ale też świata ery globalizacji. To film odświeżająco odmienny od południowokoreańskiego kina gatunkowego, z którym wyraźnie dyskutuje, zwodząc widza i igrając z jego oczekiwaniami. Kino spełnione? No cóż, panie Lee, i tak czekamy na więcej!

Średnia: 8/10
8 ocen

Lee tworzy kryminał na własnych zasadach, często skręcając w bardziej liryczne rejony. Jakże inny od typowych koreańskich gatunkowców.

Grzegorz Narożny
Grzegorz Narożny
9/10

Lee korzysta m.in. z Murakamiego, Faulknera, "Przygody", by opowiadać o Korei, ale i o uniwersalnych problemach. Zdjęcia i narracja prima sort!

Maciej Kowalczyk
Maciej Kowalczyk
9/10

Przepięknie i poetycko zbudowany romans jest raptem przedmową, do gęstego thrillera. Fenomenalnie zbudowani bohaterowie i świetnie poprowadzona narracja.

Marcin Grudziąż
Marcin Grudziąż
9/10

"Nie ma dobra i zła. Jest moralność natury". Lee igra z percepcją i konwencją, z precyzją buduje świat. Pozory mylą, a tego, co jest najbliżej, nie dostrzegamy.

Wojciech Koczułap
Wojciech Koczułap
8/10

Super, mimo pozornie słabszej kryminalnej końcówki

Anna Strupiechowska
Anna Strupiechowska
8/10

A jednak Murakamiego da się sfilmować!

Ania Grudziąż
Ania Grudziąż
8/10

Drugi akt to absolutne arcydzieło, trzeci ma za dużo zakończeń, a pierwszy przynudza. Mimo to świetny film mający w sobie pierwiastek arcydzieła.

Marcin Prymas
Marcin Prymas
8/10

Cud zdjęcia. Nieznośny bohater, spłycające dialogi. Mylne przedsądy, niepewność statusu ontologicznego rzeczy? Są o tym mniej nudne filmy, głównie Antonioniego.

Dawid Smyk
Dawid Smyk
5/10

Kraj: Meksyk / USA

Reżyseria: Alfonso Cuarón

Dystrybucja: Netflix / Gutek Film

1. Roma

Chyba nie mogło być inaczej. Nowy film Cuaróna po prostu zawładnął naszymi sercami. To czołówka nie tylko miesiąca, ale i całego roku. Oglądając „Romę” musicie sięgnąć do Waszej wrodzonej, dziecięcej ciekawości, bo każdy kadr to prawdziwe bogactwo szczegółów, skrywający dużo więcej, niż zobaczymy na pierwszy rzut oka. Jeśliby szukać tu w ogóle jakichś analogii estetycznych, to najbliżej byłby wielki japoński humanista kina – Yasujirō Ozu. Piękno bijące z harmonii kolejnych arcydzieł monochromatycznej fotografii wykonanych na taśmie 65-milimetrowej jest absolutnie obezwładniające. Cuarón wydobywa z nawet najbardziej statycznych scen prawdziwy wulkan kotłujących się niepostrzeżenie emocji i problemów, tworząc mistrzowską egzemplifikację slice of life.

Średnia: 8,23/10
13 ocen

Fanny i Aleksander doprawione neorealizmem i lokalnym kolorytem. Formalnie to mistrzostwo świata, Cuarón zawsze umiał w te klocki.

Maciej Kowalczyk
Maciej Kowalczyk
10/10

Jedni pojawiają się i odchodzą, inni nie przychodzą, choć są oczekiwani. Niektórzy trwają na przekór pustce, którą nie zawsze można wypełnić. To dopiero Kino.

Wojciech Koczułap
Wojciech Koczułap
9/10

Cleo od 5.00 do 19.00. Kobieta. Invicta. A Cuarón chyba zapatrzył się trochę w Lava Diaza. Na dobre mu to wyszło, bo film jest mistrzowsko zrealizowany.

Paweł Tesznar (Snoopy)
Paweł Tesznar
9/10

Kino w stanie czystym, bez domieszek

Krystian Prusak
Krystian Prusak
9/10

9/10

Ola Szwarc
Ola Szwarc
9/10

Jak to przepięknie płynie! Realizacja scen zbiorowych perfekcyjna. Bogactwo detali w kadrze i dźwięków tła działa niezwykle immersyjnie. Po co komu fabuła?

Grzegorz Narożny
Grzegorz Narożny
8/10

Slice of life w obezwładniającej formie, z niesamowitą wrażliwością na rzadko eksplorowane doświadczenia. Prawie Ozu.

Dawid Smyk
Dawid Smyk
8/10

Napięcie budowane bardzo powoli, ale ostatnie 30 minut zamiata. Niesamowicie estetyczny, bardzo ludzki.

Marcin Grudziąż
Marcin Grudziąż
8/10

Chyba w wyobraźni Cuaróna najpierw powstały sceny, później dopiero nić fabularna. W niczym to na szczęście nie przeszkadza: jakościowo wyborny seans. Kinowy!

Adrian Burz
Adrian Burz
8/10

W bolesnych realiach rozgrywają się, w ukryciu przed oczami innych czułe chwile na plaży, pełne uzewnętrzniania skrywanych emocji. Chcę być częścią tej rodziny

Anna Strupiechowska
Anna Strupiechowska
8/10

Piękne i subtelne

Marcin Prymas
Marcin Prymas
8/10

Chyba nie do końca moja wrażliwość, płynie się z nim jak ze Sklepami Cynamonowymi. Gdyby był krótszy, nic by nie stracił, a może zyskał.

Ania Wieczorek
Ania Wieczorek
7/10

Słodko-gorzki portret z życia rodziny. Bardzo feministyczny, mimo że fabuła nie jest szczególnie wciągająca to obraz nadrabia hipnotyzującymi zdjęciami.

Ania Grudziąż
Ania Grudziąż
7/10
Pozostałe filmy:

Amatorzy – 1 ocena, 7/10
Oni – 3 oceny, średnia: 6/10
Mary Poppins powraca – 2 oceny, średnia 6/10
The Quake. Trzęsienie ziemi – 1 ocena, 5/10
Nadmiar łaski – 2 oceny, średnia 3/10
Diabeł: Inkarnacja – 1 ocena, 1/10
Autsajder – 1 ocena, 1/10