Top 10: Czerwiec 2019 okiem redakcji

Czerwiec to miesiąc gatunkowego urodzaju. Dwie polskie produkcje to retrofuturystyczna igraszka i filozoficzna baśń inspirowana średniowieczem. Muzyczny biopic oczaruje, by potem poczuć się ciut niewygodnie wkraczając do świata zakazanego romansu. Prócz wysypu opowieści o kobietach walecznych, w topie czerwca znalazły się propozycje o aktualnym przesłaniu: kino moralnego niepokoju czy diagnoza patologii rosyjskiego systemu. Kto jest naszym redakcyjnym faworytem? Jako wielbiciele horroru nie mogliśmy wybrać inaczej. Zgadnijcie.

Krew Boga

Kraj: Francja

Reżyseria: Benjamin Renner, Patrick Imbert

Dystrybucja: Bomba Films

10. Krew Boga

Dziesiątkę otwiera "Krew Boga", która zdołała nas podzielić. W nowym filmie Bartosza Konopki jedni widzą uniwersalną filozoficzną przypowieść odwołującą się do mistrzów kina, inni jedynie nieskładny bełkot. Wszyscy doceniamy jednak popisowe zdjęcia.


Średnia: 2,58/5
6 ocen

Ziemiste, chaotyczne zdjęcia i zabiegi językowe pomysłowo oddają zagubienie i problemy z porozumieniem. Działa na emocje, mimo że treściowo nie zawsze nadąża.

Wojciech Koczułap
Wojciech Koczułap
7/10

Filozoficzna baśń inspirowana średniowieczem. Pozytywnie odbieram wzorce z Żuławskiego, Królikiewicza, Herzoga, Millera czy wykorzystanie prac Sagazana.

Maciej Kowalczyk
Maciej Kowalczyk
6/10

Dobrze buduje nastrój, Urodzaj zabiegów językowych zaczął mi przeszkadzać, i słabo oddane wątpliwości Willibroda.

Anna Strupiechowska
Anna Strupiechowska
6/10

Jak to świetnie wygląda! Szkoda, że treść nie nadąża za wizualiami. Ale trzeba docenić pomysł i podjęcie tematu.

Paweł Tesznar (Snoopy)
Paweł Tesznar
5/10

Niestety przeestetyzowany bełkot. Późny Malick spotyka biedne "Na srebrnym globie". Ciekawe kadry i jazdy kamery nie rekompensują tej męki.

Grzegorz Narożny
Grzegorz Narożny
4/10

Co tu się dzieje i dlaczego to się dzieje i dlaczego te teksty są takie drętwe

Marcin Prymas
Marcin Prymas
3/10
Anna

Kraj: Francja

Reżyseria: Luc Besson

Dystrybucja: Monolith Films

9. Anna

Zamiast zastanawiać się, kim tak naprawdę jest Anna, warto przyjrzeć się pomysłowo skontruowanej fabule z użyciem retrospekcji na wzór matrioszki. Odwołania do przeszłości są za każdym razem krótsze i bliżej teraźniejszości. Luc Besson stworzył przyzwoity pastisz kina szpiegowskiego z kreacją niezawodnej Helen Mirren.


Średnia: 2,83/5
3 oceny

Nawet fajne i z pomysłem. Realizatorsko niemrawe, choć ma momenty. Wierzę, że to pastisz (Mirren, zdjęcia) z dystansem do gatunkowych (i bessonowskich) klisz.

Wojciech Koczułap
Wojciech Koczułap
6/10

Sprawdza się jako pastisz. Gwiazdka mniej za mało przekonującą aktorkę (ale jej rola była złożona xp)

Anna Strupiechowska
Anna Strupiechowska
6/10

Akcyjniak kategorii B, wielokrotnie bardzo, bardzo słaby, ale ma w sobie coś że oglądanie go to jednak guilty pleasure.

Ania Grudziąż
Ania Grudziąż
5/10
Petra

Kraj: Dania, Francja, Hiszpania

Reżyseria: Jaime Rosales

Dystrybucja: Aurora Films

8. Petra

"Petra" zachwyca ascetyzmem i powrotem do korzeni europejskiej kultury. Jaime Rosales stworzył dzieło, którego nie powstydziłby się sam Sofokles. Krajobrazy, sztuka oraz duch "Króla Edypa" przeplatają się i tworzą coś, na co warto zwrócić uwagę.



Średnia: 3,13/10
4 oceny

Gdyby Rosales nie pilnował dyscypliny (montażu i fenomenalnych zdjęć - znowu Louvart!) byłaby to najzwyklejsza telenowela. Kocham Cię Bárbaro Lennie

Maciej Kowalczyk
Maciej Kowalczyk
8/10

Nie dajcie się zwieść nieco telenowelowej fabule. Pod tą powierzchnią jest sporo kości do odkrycia.

Paweł Tesznar (Snoopy)
Paweł Tesznar
7/10

Żelazna konstrukcja narracyjna, żonglowanie i zabawa konwencjami, każdy kocha twisty;) chyba najbardziej satysfakcjonujący finał ever

Krystian Prusak
Krystian Prusak
7/10

Telenowela i Slow Cinema jako gatunki bardzo źle się dodają a zabawa chronologią by ukryć mielizny scenariusza to zabieg za który powinno się odbierać licencje

Marcin Prymas
Marcin Prymas
3/10
Milcząca rewolucja

Kraj: Niemcy

Reżyseria: Lars Kraume

Dystrybucja: Aurora Films

7. Milcząca rewolucja

Niezawodna Aurora dostarczyła nam niemieckie dzieło o mniej znanym epizodzie z historii NRD, którego przesłanie wydaje się być równie aktualne dzisiaj jak w pół wieku temu. Tego filmu nie można przemilczeć, polujcie na niego w kinach studyjnych.



Średnia: 3,16/5
3 oceny

Cum tacent, clamant, moje przemyślenia w recenzji

Krystian Prusak
Krystian Prusak
7/10

Kino moralnego niepokoju dotarło również do filmów lgbt (jakby gejowski Zanussi nakręcił raz jeszcze "Strukturę kryształu").

Maciej Kowalczyk
Maciej Kowalczyk
6/10

Poprawny. Dobrze by było, gdyby przemówił do młodych, którzy nie zawsze zdają sobie sprawę z konsekwencji tego, co dzieje się w polityce.

Paweł Tesznar (Snoopy)
Paweł Tesznar
6/10
Ja teraz kłamię

Kraj: Polska

Reżyseria: Paweł Borowski

Dystrybucja: Kino Świat

6. Ja teraz kłamię

Powrót Pawła Borowskiego po dekadzie filmowego milczenia znalazł u nas kilku zwolenników. Nie nie docenić wyjątkowego kunsztu i konsekwencji w tworzeniu świata przedstawionego w "Ja teraz kłamię". Retrofuturyzm w polskim filmie jeszcze nigdy nie wyglądał tak stylowo, a syntezatory nie brzmiały tak dobrze. Żałujemy jedynie, że scenariusz nie idzie w parze z tą audiowizualną ucztą.  


Średnia: 3,0/5
4 oceny

Jestem zauroczony prawdopodobnie najlepszą retrofuturystyczną stylówą jaką widziało polskie kino. Niestety film ma jeszcze scenariusz, ale wybaczam.

Grzegorz Narożny
Grzegorz Narożny
7/10

Cała para poszła w wymyślenie retrofutystycznej oprawy (design z lat 70. romansujący z Blade Runnerem), więc Borowski na na szybko zremakował "Rashōmon".

Maciej Kowalczyk
Maciej Kowalczyk
5/10

Ocena trochę naciągana ze względu na wizualia i stylówę.

Paweł Tesznar (Snoopy)
Paweł Tesznar
5/10
Kobieta idzie na wojnę

Kraj: Francja, Islandia, Ukraina

Reżyseria: Benedikt Erlingsson

Dystrybucja: M2 Films

5. Kobieta idzie na wojnę

Nikomu ostatnio tak nie kibicowaliśmy, jak eko-wojowniczce sabotującemu zakłady przemysłowe przy użyciu łuku i strzał. Filmy z Jamesem Bondem i z serii Mission Impossible mówią inaczej, ale jednym z największych zagrożeń stojących przed ludzkością są zmiany klimatu. "Kobieta idzie na wojnę" chce być czasem na siłę fajna niczym hollywoodzkie akcyjniaki, ale doceniamy w niej garść pomysłów i humor.



Średnia: 3,20/5
5 ocen

Już dawno nikomu tak nie kibicowałem!

Paweł Tesznar (Snoopy)
Paweł Tesznar
8/10

Lubię tę dzielną dziewuchę na wyrost, bo jest bliźniaczką Lady Stark, ma extra gadżety i serducho po właściwej stronie. Film ciut przefajnowany.

Maciej Kowalczyk
Maciej Kowalczyk
7/10

Bardzo amerykański. Oddany swojemu przesłaniu oczywisty I przewidywalny. Szkoda że,zwłaszcza w końcówce,zbyt toporny. Dobra zabawa,fajne pomysły i bohaterowie.

Marcin Prymas
Marcin Prymas
6/10

Obywatelskie nieposłuszeństwo to nie kaprys czy prowokacja, a zobowiązanie. Szanuję czyste intencje, mimo że jakieś to powierzchowne. Fajny zabieg z muzyką.

Wojciech Koczułap
Wojciech Koczułap
6/10

Lubię ten film, bo jest szpanerski w przyjemny sposób. Tyle, że "muzycy" to powtarzanie ciągle tego samego dowcipu, a wniosków mało.

Adrian Burz
Adrian Burz
5/10
Świadkowie Putina

Kraj: Łotwa / Czechy / Szwajcaria

Reżyseria: Witalij Manski

Dystrybucja: Against Gravity

4. Świadkowie Putina

Hit tegorocznego Docs Against Gravity urzekł nas wszystkich swoją prostotą oraz "insajderską" wnikliwością. Mimo że jest złożony z materiałów archiwalnych, okazuje się zaskakująco aktualną diagnozą patologii u podstaw rosyjskiego systemu i trafną charakterystyką najważniejszych postaci, które go tworzyły.


Średnia: 3,40/5
5 ocen

Film o przekazywaniu władzy. Manski mógł zajrzeć tam, gdzie już nikt nie ma dostępu. Spod maski tyrana wystaje jeszcze twarz cwaniaka i kunktatora.

Maciej Kowalczyk
Maciej Kowalczyk
7/10

Jelcyn to moja ulubiona postać literacka XX weku. Powtarza oczywste prawdy co do Putina, ale forma opowieści ze strony osoby która tam była i to robiła robi.

Marcin Prymas
Marcin Prymas
7/10

Gadanie z offu niepotrzebnie dopowiada. "Wielka polityka" jako niezręczna uroczystość rodzinna, na której nikt nie chce być – złoto! Jelcyn zaskakująco memiczny

Dawid Smyk
Dawid Smyk
7/10

Putin: geneza. Prosta, a jakże czytelna narracja.

Adrian Burz
Adrian Burz
7/10

Milczący świadkowie stają się współwinni. Film trochę męczący, ale nigdy dość takich przestróg. Polsko, oglądaj!

Paweł Tesznar (Snoopy)
Paweł Tesznar
6/10
Rocketman

Kraj: Wielka Brytania, USA

Reżyseria: Dexter Fletcher

Dystrybucja: UIP

3. Rocketman

"Rocketman" udowodnił, że muzyczny biopic można ubrać w atrakcyjne sekwencje musicalowe dla każdego i nasycić energią wzorem wielkich poprzedników. Nawet jeśli pozostawia lekki niedosyt, wciąż warto dla wybornej kreacji Tarona Egertona.


Średnia: 3,50/5
6 ocen

Piosenki integralną częścią całości, kino autorskie pełną gębą, może tylko finał pozostawia lekki niedosyt

Krystian Prusak
Krystian Prusak
8/10

Ma dużo słabości. Ale dotyka intymną perspektywą, czaruje musicalem i blichtrem megalomanii, nie tracąc z oczu zmagań człowieka. Rok Eltona trwa w najlepsze!

Wojciech Koczułap
Wojciech Koczułap
7/10

Takie biopiki mogę oglądać - energia, inwencja, najlepsze wzorce (Fosse, Russell, Jarman, Temple). Egerton wyborny, a Howard wreszcie dobrze obsadzona.

Maciej Kowalczyk
Maciej Kowalczyk
7/10

Ile razy już to widzieliśmy? Tu wyjątkowo dużo sentymentalnych banałów, ale gwiazdka więcej za obłędne numery muzyczne. i że jest musicalem, w którym śpiewają aktorzy.

Paweł Tesznar (Snoopy)
Paweł Tesznar
7/10

Fajny musical o samotności i potrzebie miłości. Dobrze, że nie idzie w generyczny muzyczny biopek.

Marcin Prymas
Marcin Prymas
7/10

Nie chciałem być jak co drugi internetowy filmoznawca za 5zł... ale "widzę wpływy Kena Russella". Dlaczego wszystkie muzyczne biopiki tak nienawidzą matek?

Dawid Smyk
Dawid Smyk
6/10
krolowa_kier

Kraj: Dania, Szwecja

Reżyseria: May el-Toukhy

Dystrybucja: Gutek Film

2. Królowa kier

Wraz z "Królową kier" widz wkracza na niepewny grunt. Film sprowokuje, oszołomi, a zasługa leży po stronie Trine Dyrholm, która swoją zmysłową grą oddaje ogrom nagromadzonych frustracji. W redakcji też ulegliśmy sztuczkom podstępnej bohaterki.


Średnia: 3,58/5
6 ocen

Stopniuje napięcie i zagęszcza atmosferę niczym rasowy thriller. Z czasem uderza w mocno publicystyczne tony, ale i wtedy nie wytraca tempa. Wspaniała Dyrholm

Grzegorz Narożny
Grzegorz Narożny
8/10

Dawno nie miałem efektu "noża otwierającego się w kieszeni" na skutek filmowych wydarzeń, a tu kilka razy. Dyrholm kradnie każdą sekundę.

Maciej Kowalczyk
Maciej Kowalczyk
7/10

1poł to wybitne kino psychologiczne o niszczącej potędze frustracji seksualnej. W perfekcyjny sposób przeplatające realnośc i imaginacje. 2poł to nudna sztampa

Marcin Prymas
Marcin Prymas
7/10

Największy żal do finału-niczego nie wnosi. Trine odegrała to świetnie-historia toczy się wokół Anny, a widz miota się między uczuciami niechęci i empatii

Anna Strupiechowska
Anna Strupiechowska
7/10

Podoba mi się poetyka tego filmu i rozumiem zamysł, ale fabuła momentami za bardzo szarżuje.

Ania Grudziąż
Ania Grudziąż
7/10

Kino niemoralnego pokoju (do czasu). Kamera genialnie oddaje stany postaci. Świetna Trine Dyrholm!

Adrian Burz
Adrian Burz
7/10
laleczka

Kraj: Francja, Kanada, USA

Reżyseria: Lars Klevberg

Dystrybucja: Kino Świat

1. Laleczka

Tego chyba nikt się nie spodziewał. My festiwalowicze, wielbiciele niszowych dramatów, kontemplacyjnych obrazów slow cinema i azjatyckich snujów wybraliśmy na film miesiąca horror, remake klasycznego ejtisowego slashera, który zapowiadał się na kolejną nieudaną próbę odgrzewania kotletów na fali nostalgii za latami 80. A jednak, Mark Hamill kolejny raz pokazał, że jest królem dubbingu, a Klevberg awansował do grona reżyserów, których kolejnych filmów będziemy wypatrywać z wypiekami na twarzy.


Średnia: 3,60/5
5 ocen

Ależ zaskoczenie, świeży, pomysłowy, tak powinno się robić remaki

Krystian Prusak
Krystian Prusak
8/10

Klevberg wybiera kolejny scenariusz z "Gęsiej skórki". Naprawdę fajowa kolorystyka, kadrowanie, kreatywne zbrodnie. Wolę niż oryginał.

Maciej Kowalczyk
Maciej Kowalczyk
7/10

Wow. Gigantyczne pozytywne zaskoczenie. I straszno i śmieszno. Przepiękne zdjęcia, od cholery udanych nawiązań. Gdyby To było dobrym filmem to byłoby Laleczką.

Marcin Prymas
Marcin Prymas
7/10

Laleczka na miarę naszych czasów. Strawny miszmasz gatunkowy i prosta refleksja nad rzeczywistością, w której przemoc jest najłatwiej przyswajalnym językiem.

Grzegorz Narożny
Grzegorz Narożny
7/10

Metahorror przygodowo-familijny z krwawymi torturami i społecznym komentarzem. Plus świetna relacja Andy-Chucky i Krysiron na plakacie w pokoju Andy'ego.

Adrian Burz
Adrian Burz
7/10

Pozostałe filmy:

X-men. Mroczna Phoenix – 3 oceny, średnia: 2,50/5
Man in Black: International – 3 oceny, średnia 2,50/5
Godzilla – 5 ocen, średnia: 2,50/5
Oszustki – 2 oceny. średnia 2,50/5
Polaroid – 3 oceny, średnia 2,00/5
Tajemnice Joan – 2 oceny, średnia 2,00/5
Z pianą na ustach – 1 ocena, średnia 1,00/5
Ma – 2 oceny, średnia 2,00/5
Catalina – 1 ocena, średnia 0,50/5

czerwiec_tabela