Top 10: Luty-Marzec 2020 okiem redakcji

Wszyscy tęsknimy za kinem, tym naszym świętym przybytkiem, gdzie smutek, śmiech, refleksja spotykają się często podczas jednego seansu. Zdecydowaliśmy, że połączenie lutego i tej części marca, gdy wolno było jeszcze korzystać z przybytków kultur oraz dołączenie do tego wszystkich premier vod będzie najuczciwszym zabiegiem wobec tego dziwnego okresu. Poniżej znajdziecie też informacje gdzie znaleźć poszczególne filmy, jeśli ukazały się na legalnych platformach.

 

Kraj: USA

Reżyseria: Guy Ritchie

Dystrybucja: Monolith Films

10. Dżentelmeni

Plotki o artystycznej śmierci Guya Ritchie były przesadzone. Anglik wciąż potrafi dostarczyć mięsistych dialogów, pięknie skrojonej intrygi gangsterskiej oraz zabójczo zaprojektowanych dresów i garniturów. Już występ Hugh Granta, Colina Farrella i Matthew McConaugheya na jednym planie to zresztą wystarczająca zachęta. Film, według niedawnej zapowiedzi dystrybutora, niebawem będzie dostępny na vod - także wypatrujcie i zaserwujcie sobie przyjemny wieczór.


Średnia: 3,2/5
5 ocen

Świetny bezkompromisowy humor i stylizacja języka. Gorzej z przesadzoną częstotliwością podawania kolejnych wątpliwych twistów. Ogólnie przednia zabawa kinem.

Grzegorz Narożny
Grzegorz Narożny
3,5/5

Stary, dobry klasyczny Richie. Niby wszystko już było między Porachunkami a Przekrętem, ale i tak smakowity seans.

Krystian Prusak
Krystian Prusak
3,5/5

Co się ubawiłem to moje, Ritchie w formie, a gangsterzy w dobrym stylu.

Marcin Prymas
Marcin Prymas
3,5/5

Walka ras, klas, pokoleń i narodowości. Szkoda tylko, że kobieta jest tu w zasadzie ornamentem, księżniczką do uratowania i nagrodą na zakończenie.

Paweł Tesznar (Snoopy)
Paweł Tesznar (Snoopy)
3/5

Podręcznik chwytliwej gadki. Im bardziej uliczny, tym bardziej mi się podoba, im bardziej dżentelmeński, tym mniej.

Adrian Burz
Adrian Burz
2,5/5
naprzód

Kraj: USA

Reżyseria: Dan Scanlon

Dystrybucja: Disney

9. Naprzód

To, że Pixar zostawił resztę konkurencji już dawno w tyle jest tak oczywiste jak różnica między koniem pociągowym a pegazem. I tym razem jest to piękna i mądra animacja. O tym, że magia jest w nas, i że przeszłości nie można zapomnieć. Scenarzyści jak zwykle zaplanowali zgrabnie przygodę, pełną atrakcji i żartów. Dla tych, którzy posiadają rodzeństwo albo tęsknią za kimś bliskim seans obowiązkowy.


Średnia: 3,25/5
2 oceny

Braterska relacja działa znakomicie. Bardzo sprawna narracja, jest przygoda, wzrusz i humorek (Mantykora, jak wygląda smok). Pixar wciąż w punkt.

Maciej Kowalczyk
Maciej Kowalczyk
3,5/5

Mało oryginalny jak na Pixara, szkoda bo pomysł na świat DnD sympatyczny.

Ania Grudziąż
Ania Grudziąż
3/5
Lalka

Kraj: Belgia / Francja / Algieria / Katar

Reżyseria: Mounia Meddour

VoD: Player.pl

8. Lalka

Jeśli lubicie kino społeczne i nie jest Wam obojętna walka o prawa obywatelskie (tu grupy dzielnych nastolatek z Algierii) to nie możecie przejść obok filmu Mounii Meddour obojętnie. My widzieliśmy dzieło kandydujące do Oscara na Warszawskim Festiwalu Filmowym i bardzo ucieszyła nas informacja, że szlachetna produkcja trafiła niedawno do katalogu playera.



Średnia: 3,25/5
4 oceny

Dziewczyny walczą o to by nie być cyklopami ani ptakami w klatce. Film porusza, jest naprawdę dobrze zagrany, ale dialogi bywają zbyt deklaratywne.

Maciej Kowalczyk
Maciej Kowalczyk
3,5/5

Niesamowita historia walki silnych niezależnych kobiet ze spychającymi je na margines religijnymi fanatykami.

Marcin Grudziąż
Marcin Grudziąż
3,5/5

Momentami zbyt schematyczny i uładzony, ale urzeka szlachetnością i determinacją bohaterek. Potępia ekstremizm, a chwali patriotyzm.

Grzegorz Narożny
Grzegorz Narożny
3/5

Dobrze zagrane, ważne treściowo. Szkoda tylko niedorpacowanego scenariusza i łopaty w finale.

Marcin Prymas
Marcin Prymas
3/5
ptaki nocy

Kraj: USA

Reżyseria: Cathy Yan

Dystrybucja: Warner Bros.

7. Ptaki Nocy (i fantastyczna emancypacja pewnej Harley Quinn)

Po przeraźliwie nieudanych Legionie samobójców i obu częściach przygód mesjanistycznego Supermana filmowe unierwum DC złapało w końcu drugi oddech. Na fali rewelacyjnego Aquamana Margot Robbie postanowiła spróbować uratować swoją kreację Harley Quinn. Ptaki Nocy to utrzymane w stylityce Guya Ritchiego dwie godziny szalonej i krwawej zabawy przy rewelacyjnej muzyce. Nawet jeśli seans ten nie pozostanie na długo w waszej pamięci, to pozwoli na chwilę uciec od szarości epidemicznej rzeczywistości.


Średnia: 3,25/5
6 ocen

Pop-punk, pop-feminizm, pop-emancypacja. Kolorowe lody o smaku gumy balonowej, czyli doskonałe guilty pleasure, o którym przestałem myśleć kwadrans po seansie.

Grzegorz Narożny
Grzegorz Narożny
3,5/5

Fantastyczna feministyczna zabawa, chociaż w środku trochę siada i zaczyna męczyć to finał wraca do formy. Za tydzień nie będę nic pamiętał.

Marcin Prymas
Marcin Prymas
3,5/5

Wszystko to co chcieliśmy zobaczyć w Legionie samobójców, a czego jego twórcy nie umieli nam pokazać.

Krystian Prusak
Krystian Prusak
3,5/5

ylko dla tego że dobrze się bawiłam i bo Margot Robbie. Kanarek i Łowczyni kompletnie niepotrzebne. Czym dalej w fabułę tym gorzej, ale zawsze zostaje muzyka

Ania Grudziąż
Ania Grudziąż
3/5

Dobrze skrojony popcorniak: odpowiednio kolorowe, energetyczne (choć sceny akcji generyczne), z dającymi się lubić bohaterkami, żarty raczej udane.

Maciej Kowalczyk
Maciej Kowalczyk
3/5

Nie zawsze oceny to odzwierciedlają, ale wolę takie charakterne i stylowe DC, niż kolejne odcinki serialu Marvela.

Marcin Grudziąż
Marcin Grudziąż
3/5

Kraj: Ialandia / Dania / Szwecja

Reżyseria: Hlynur Pálmason

Dystrybucja: Stowarzyszenie Nowe Horyzonty

6. Biały, biały dzień

Hlynur Palmason zachwycił nas przed dwoma laty eksperymentalnymi i odważnymi Zimowymi braćmi . W drugiej fabule postanowił zrobić coś dużo bardziej przystępnego. Biały, biały dzień to połączenie slow cinema i filmu zemsty, opowiadające o walce starszego męzczyzny z traumą po tragicznej śmierci żony. Aktorski koncert Sigurdsosona niestety nie wszywstkim wynagrodziła przyciężkie metafory pierwszej połowy.


Średnia: 3,25/5
10 ocen

Po twórcy Zimowych braci nie spodziewałem się tak przystępnego filmu. Obsesja sposobem na przepracowanie straty. Przyjemnie gatunkowy.

Grzegorz Narożny
Grzegorz Narożny
3,5/5

Pálmason przystępniejszy, czyli żałoba na biało. Zapamiętam dwie zjawiskowo oświetlone sekwencje, Cohena, scenę z kamieniem i znakomitego Sigurðssona

Jędrzej Sławnikowski
Jędrzej Sławnikowski
3,5/5

Czarna, czarna noc. Swoiste memento mori i przypomnienie kruchości życia, ciała, psychiki i pamięci.

Paweł Tesznar (Snoopy)
Paweł Tesznar
3,5/5

Islandia nie zawodzi, świetna rola Sigurðssona

Krystian Prusak
Krystian Prusak
3,5/5

Anna Strupiechowska
Anna Strupiechowska
3,5/5

Pálmason w debiucie miał więcej pomysłów i ikry, tutaj przez długie minuty uprawia symulkę. Sigurðsson trzyma jednak przy ekranie. Film odpala w połowie.

Maciej Kowalczyk
Maciej Kowalczyk
3/5

Z całego arsenału emocjonalnego jaki wytoczył, trafił mnie jedynie humorem. Na szczęście poza tym ma jeszcze rewelacyjne pomysły inscenizacyjne.

Adrian Burz
Adrian Burz
3/5

Nie zawsze oceny to odzwierciedlają, ale wolę takie charakterne i stylowe DC, niż kolejne odcinki serialu Marvela.

Marcin Grudziąż
Marcin Grudziąż
3/5

6 tylko dla tego że dobrze się bawiłam i bo Margot Robbie. Kanarek i Łowczyni kompletnie niepotrzebne. Czym dalej w fabułę tym gorzej, ale zawsze zostaje muzyka

Ania Grudziąż
Ania Grudziąż
3/5

Oglądając piłem fatalne wino, film przez długi czas trzymnał jego poziom, ale w finale się poprawił. Bardzo dobra główna rola.

Marcin Prymas
Marcin Prymas
2,5/5
Prawda, plakat

Kraj: Francja / Japonia

Reżyseria: Hirokazu Koreeda

Dystrybucja: Kino świat / Velvet Spoon

5. Prawda

Europejski debiut Hirokazu Koreedy został poważnie skrzywdzony, zaraz po jego premierze epidemia zamknęła kina w całym kraju. Obyczajowa rodzinna drama z Catherine Deneuve, Juliette Binoche i Ethanem Hawkem w rolach głównych zachwyca głównie aktorstwem. Chociaż wolimy japońskie produkcje tego mistrza slice of life, to jest to wciąż bardzo dobre kino, które zasługuje na wszelką uwagę.


Średnia: 3,28/10
7 ocen

O aktorstwie w relacjach rodzinnych. Mało wyróżnia się na tle innych tego typu filmów, ale jest sprawny i świetnie zagrany. Uwierzyłbym, że reżyserował Francuz.

Jędrzej Sławnikowski
Jędrzej Sławnikowski
3,5/5

Widać, że tworząc europejski film Koreeda wyszedł nieco ze strefy komfortu, ale jego styl jest zachowany. Subtelny dramat, z ciekawymi postaciami.

Marcin Grudziąż
Marcin Grudziąż
3,5/5

Na pewno lepsze od Złodziejaszków, 95% esencji tego filmu to Deneuve, 5% Koreeda (właściwie to głównie widziałam go w smażeniu kurek i tarciu sera).

Ania Grudziąż
Ania Grudziąż
3,5/5

Koreeda niby na nieznanych wodach, ale trzyma się brzegu. Najkorzystniej wypada subtelny humor Japończyka. Nareszcie ktoś napisał rolę dla dojrzałej Deneuve.

Maciej Kowalczyk
Maciej Kowalczyk
3/5

Cudnie mi się to oglądało - głównie ze względu na dialogi i aktorstwo. Wszyscy wspaniali, ale to jest film Deneuve.

Paweł Tesznar (Snoopy)
Paweł Tesznar
3,5/5

Przewrotne już na poziomie tytułu.

Adrian Burz
Adrian Burz
3/5

Niuanse relacji kobiecych fajnie oddane. Niestety styl Koreedy średnio pasuje do scenariusza, który świetnie spisałby się w rękach francuskich mistrzów

Anna Strupiechowska
Anna Strupiechowska
3/5

Kraj: USA, Chiny

Reżyseria: Lulu Wang

Dystrybucja: M2 Films

4. Kłamstewko

Kłamstewko to jeden z największych przegranych tegorocznej kampanii oscarowej. Ulubieniec amerykańskiej krytyki, pomimo świetnych recenzji i entuzjastycznego przyjęcia widzów nie zdobył żadnej nominacji do Nagród Akademii. Ta prosta rodzinna historia zdobyła za to nasze serca. Bo jak można nie pokochać babci Nai Nai, albo nie uwielbiać Awkwafiny?


Średnia: 3,33/5
9 oceny

Opowieść oparta na prawdziwym kłamstwie, zawieszona między Chinami i USA. Idealny balans humoru i wzruszeń. Niepozornie oczyszczający seans. 8-

Jędrzej Sławnikowski
Jędrzej Sławnikowski
4/5

Nie spodziewałem się tak nieskomplikowanej opowieści, ale to atut, bo wybrzmiewa dysonans między kulturami (także komediowo). Przełomowa rola Awkwafiny..

Maciej Kowalczyk
Maciej Kowalczyk
3,5/5

Dobitny, przeciągnięty wykład łamaną chińszczyzną o mentalności Wschodu i Zachodu. Dobrze, że jest szczery i powstrzymuje się od łatwych ocen. Awkwafina super.

Wojciech Koczułap
Wojciech Koczułap
3,5/5

Miłe indie, ale nie do końca jestem pewien co nam chciało przekazać. Zasadniczo to film o tym jak tradycja i wygodnictwo niszczą życie dwójki młodych ludzi.

Marcin Prymas
Marcin Prymas
3/5

W sam raz na dzień babci.

Paweł Tesznar (Snoopy)
Paweł Tesznar
3,5/5

Głębszy niż oczekiwałem, pomysłowo zainscenizowany, z garścią wizualnych metafor. Są niestety też uproszczenia pt. "patrzcie Amerykanie, różnice kulturowe!"

Dawid Smyk
Dawid Smyk
3,5/5

Takie amerykańskie kino multikulturowe chcę oglądać. Nie jestem fabularnie wszystkiego pewna bo oglądałam bez napisów, ale to co zrozumiałam to moje 🙂

Ania Grudziąż
Ania Grudziąż
3,5/5

Anna Strupiechowska
Anna Strupiechowska
3,5/5

Okruchy życia. Ale z fajnym zakończeniem i niejednoznaczną rolą kłamstwa.

Adrian Burz
Adrian Burz
2/5

Kraj: Kolumbia, Argentyna, Urugwaj, Szwecja, Niemcy, Holandia

Reżyseria: Alejandro Landes

Dystrybucja: Against Gravity

3. Monos

W ocenie „Monosa” byliśmy zaskakująco jednomyślni. Zgadzamy się, że film jest rewelacyjny audiowizualnie, ale nierówny: pierwsza połowa wydała się większości z nas dużo ciekawsza od drugiej. W mocniejszym miesiącu kolumbijski kandydat do Oscara znalazłby się pewnie na dole dziesiątki, w lutym zaś wylądował prawie na szczycie.


Średnia: 3,39/5
9 ocen

Mix Herzoga i Goldinga. Gdyby utrzymało rygor formalny z pierwszej połowy to byłoby arcydzieło. Mica Levi znowu oszałamia dźwiękami.

Maciej Kowalczyk
Maciej Kowalczyk
3,5/5

Porównania do "Władcy much" są trafione, bo to niemal adaptacja, tylko wywracająca sens książki. 8/10 za pierwszą godzinę i 5/10 za teledyskowość drugiej.

Adrian Burz
Adrian Burz
3,5/5

Pierwsza połowa oczarowuje klimatem, który niestety ulatuje ze zmianą lokacji. Doznania audiowizualne (piękne zdjęcia, wspaniała muzyka) dominują nad historią.

Jędrzej Sławnikowski
Jędrzej Sławnikowski
3,5/5

Pierwsza część ciekawsza estetycznie i nastrojowo, druga dająca większego kopa, bardziej skupiona na bohaterach i rozpadzie oddziału. Sporo zostawia w domyśle.

Wojciech Sławnikowski
Wojciech Sławnikowski
3,5/5

Planeta małp. Chyba nie do końca może się zdecydować o czym chce być, ale realizacja naprawdę imponująca.

Paweł Tesznar (Snoopy)
Paweł Tesznar
3,5/5

Życie, śmierć i władza w nieustających dźwiękach dżungli. Hierarchia i mentalność stada małp w zderzeniu z instynktem jednostki to brutalna walka o przetrwanie.

Wojciech Koczułap
Wojciech Koczułap
3,5/5

Anna Strupiechowska
Anna Strupiechowska
3,5/5

Rewelacyjne otwarcie, ale w którymś momencie zmienia się w nudne bieganie po dżungli. Audiowizualna perła..

Marcin Prymas
Marcin Prymas
3/5

Od początku wygrywa lokacją i świdrującą czaszkę muzyką. Z czasem ta ciekawa wariacja na temat "Władcy much" staje się filmem o bezsensownym bieganiu po dżungli

Grzegorz Narożny
Grzegorz Narożny
3/5
Sala samobójców. Hejter plakat

Kraj: Polska

Reżyseria: Jan Komasa

Dystrybucja: Kino Świat

VoD: vod.pl, ipla, chili.tv, player.pl

2. Sala samobójców. Hejter

Jedna z najważniejszych polskich premier roku, która przyniosła nam kolejny dowód na niezbity talent Jana Komasy. W tym przypadku na szczęście dystrybutor zareagował bardzo szybko i już od ponad dwóch tygodni możemy oglądać Hejtera w internecie. To rozdzierający epos o współczesnej Polsce i ostra satyra zarówno na liberalne elity, jak i prawicowych rewolucjonistów.


Średnia: 3,82/5
11 ocen

Musiałowski to Rastignac doby fejknewsów i farm trolli. Komasa wyczuwa doskonale płynący z obu stron sceny politycznej fetor. Uproszczenia służą historii.

Maciej Kowalczyk
Maciej Kowalczyk
4/5

Dawid Smyk
Dawid Smyk
4/5

Dawno nie przeżyłem tak emocjonującego seansu. Znakomita realizacja, arcyciekawy bohater, genialny MM i dojrzały komentarz społeczno-polityczny. Duma z Polaków!

Jędrzej Sławnikowski
Jędrzej Sławnikowski
4/5

Takiej dysproporcji na korzyść kontynuacji jeszcze w kinie nie było. Bardzo mocny, bardzo aktualny, niesamowicie wciągający, czasem zbyt dosłowny.

Marcin Grudziąż
Marcin Grudziąż
4/5

Jak na dłoni widać rozwój Komasy, którego pełnię talentu pokazało "Boże ciało". Film zaskakująco aktualny, obiektywny, a przy tym niezwykle trafny.

Krystian Prusak
Krystian Prusak
4/5

Na pewno częściowo zadziałał efekt zaskoczenia. Ale to i tak diabelnie dobry film z rewelacyjną rolą Musiałowskiego, potwierdzający wnikliwość Pacewicza.

Wojciech Sławnikowski
Wojciech Sławnikowski
4/5

Jak na film z gatunku "słuszny i potrzebny" wyszło całkiem dobrze. Znakomici Musiałowski i Stenka, bardzo dobra Kulesza i dobry Stuhr.

Paweł Tesznar (Snoopy)
Paweł Tesznar
3,5/5

O niebezpieczeństwach liberalnej beki z 500+. Najciekawszy film Komasy, rewelacyjnie wpisany w zaigest.

Marcin Prymas
Marcin Prymas
3,5/5

Dziel i rządź. Poprzetykana deus ex machinami gatunkowość sprawia, że ogląda się jak genezę villaina, który lubi patrzeć jak świat płonie. A płonie na serio.

Grzegorz Narożny
Grzegorz Narożny
3,5/5

Ania Grudziąż
Ania Grudziąż
3,5/5

Anna Strupiechowska
Anna Strupiechowska
3,5/5
Emma

Kraj: USA, Wielka Brytania

Reżyseria: Autumn de Wilde

Dystrybucja: UIP

1. Emma

Adaptacji książek Jane Austen było już bez liku, ale niestety wiele z nich tonęło w morzu schematów narzuconych przez gatunek komedii romantycznej, jaka dziwnym trafem na stałe związał się z tymi opowieściami. Film Autumn de Wilde nie umyka od romansów, wręcz przeciwnie: tematy damsko-męskie stawia na pierwszym miejscy. Jednak lekkość i dowcip z jakim są one poruszane są obliczone z precyzją szwajcarskiego zegarmistrza. Do tego dochodzi idealny casting: Bill Nighy, Miranda Hart, Josh O'Connor, Mia Goth czy Anya Taylor-Joy są obsadzeni w punkt.


Średnia: 3,87/5
4 oceny

Chyba największe zaskoczenie pierwszego kwartału w kinach. Niezwykłe połączenie subtelnego, inteligentnego poczucia humoru i odrobiny uroczej dziwaczności.

Krystian Prusak
Krystian Prusak
4,5/5

Ekwiwalent słodkiej eklerki jaką czasem lubię zjeść. Rozkosznie rozbujane, napisane z gracją Stillmana, aktorsko też cudownie-cudaczne. Pychotka.

Maciej Kowalczyk
Maciej Kowalczyk
4/5

Przepiękne, zabawne, rewelacyjnie obsadzone.

Marcin Prymas
Marcin Prymas
3,5/5

Anna Strupiechowska
Anna Strupiechowska
3,5/5

Pozostałe filmy:

Miles Davis: Ikona Jazzu – 1 ocena, średnia: 4.00/5 – vod: Neftlix, itunes
Nędznicy – 7 ocen, średnia: 3.14/5  NASZA RECENZJA
Pamiątka ( The Souvenir ) – 8 ocen, średnia 3.12/5 NASZA RECENZJAvod: player.pl
Tommaso – 6 ocen, śrenia: 3.00/5 NASZA RECENZJA
Śledźtwo Spencera – 1 ocena, średnia: 3.00/5 – vod: Netflix
Niewidzialny człowiek – 6 ocen, średnia: 2.83/5
W lesie dziś nie zaśnie nikt – 8 ocen, średnia: 2.81/5  NASZA RECENZJA  vod: Netflix
Matthias i Maxime – 10 ocen; średnia: 2.75/5 NASZA RECENZJA
Sonic. Szybki jak błyskawica – 2 oceny, średnia: 2.75/5
Miłość mojego brata – 2 oceny, średnia: 2.50/5 NASZA RECENZJA
Cóż za piękny dzień – 2 oceny, średnia: 2.50/5
Platforma – 1 ocena, średnia: 2.50/5 – vod: Netflix
Marianne i Leonard: Słowa miłości – 4 oceny, średnia: 2.38/5
Zenek – 4 oceny, średnia: 2,10/5
Bad Boy – 3 oceny, 2.00/5
Sybilla – 5 ocen, średnia: 1.90/5 NASZA RECENZJA
W labiryncie – 3 oceny, średnia: 1.83/5 NASZA RECENZJA
Wyspa fantazji – 1 ocena, średnia: 1.50/5
365 dni – 4 oceny, średnia: 1.13/5 – vod: Netflix
Swingersi – 2 oceny, średnia: 0.75/5