Lepszy gołąb w garści… – recenzja filmu „Showing Up” – Nowe Horyzonty 2023
W swojej najnowszej produkcji Kelly Reichardt udowadnia, że zasługuje na tytuł mistrzyni małych narracji. „Showing Up” jest przy tym bliżej do „Wendy i Lucy” sprzed
Oczy szeroko zamknięte – recenzja filmu „Samsara” – Nowe Horyzonty 2023
Choć stosowanie nieszablonowych zabiegów formalnych w celu pogłębienia transowych doznań i głębszej kontemplacji obrazu stanowi esencję kina nowohoryzontowego, nie spotkałem się jeszcze z tak intensywnym,
La Famiglia – recenzja filmu „Porwany” – Nowe Horyzonty 2023
W swojej długiej karierze Marco Bellocchio wielokrotnie piętnował hipokryzję i nadużycia władzy i religii, nie uciekając również od tematyki mafijnej. Nic więc dziwnego, że postanowił
Przyjaciel w 3D – recenzja filmu „Anselm” – Nowe Horyzonty
Technologia 3D była z powodzeniem używana w kinie dokumentalnym, wnosząc dodatkowe jakości, nie służące jedynie rozrywce. Sprawdziła się szczególnie w filmach dotykających tematu twórczości i
Made in China – recenzja filmu „Młodość” – Nowe Horyzonty 2023
Ubrania z metką oznaczoną trzema słowami „Made in China” znajdziemy prawdopodobnie pod każdą szerokością geograficzną, a być może nawet w każdej galerii handlowej na świecie.
The Final Countdown – recenzja film „Oppenheimer”
21 lipca 2023 roku prawdopodobnie przejdzie do historii kinowej dystrybucji. Premiera dwóch największych, a jednocześnie skrajnie różnych estetycznie hitów sezonu przyniosła dość nieoczekiwany boom na
Była mojej byłej – recenzja filmu „Dziewczyna mojej dziewczyny” – Nowe Horyzonty 2023
Czy, oglądając klasykę filmową, zdarzyło Wam się pomyśleć, że dane dzieło byłoby znacznie ciekawsze, gdyby miało więcej wątków queerowych? Że może dialogi u Érica Rohmera
Silent love – recenzja filmu „Cicha dziewczyna” – Nowe Horyzonty 2023
Co łączy pełnometrażowy debiut dokumentalny Marka Kozakiewicza, Silent love, z pierwszą fabułą irlandzkiego reżysera, Colma Bairéada? Z pewnością rok produkcji, ale przede wszystkim to, że
Poczwarka i motyl – recenzja filmu „W żółtym kokonie” – Nowe Horyzonty 2023
Każdej festiwalowej premierze filmu wchodzącego w dialog z istniejącą i uformowaną już poetyką towarzyszą bezkresne dysputy o zjadaniu własnego ogona i lenistwie twórczym. Zwłaszcza w
Blaknąca magia – recenzja filmu „Alma Viva” – Tofifest
Odchodzenie światów, utrata znanej rzeczywistości na rzecz postępu to jeden z najstarszych toposów w sztuce. Można by wręcz rzec, że zawsze kończy się jakaś epoka.
Love Island – recenzja filmu „How to Have Sex” – Cannes 2023
Tegorocznym zwycięzcą sekcji Un Certain Regard podczas festiwalu w Cannes okazał się How to Have Sex debiutującej w pełnym metrażu Molly Manning Walker. Gdyby tytuł
Make love, not hate – recenzja filmu „Jesteśmy idealni”
Marek Kozakiewicz za punkt wyjścia swojego najnowszego filmu, Jesteśmy idealni, zrealizowanego dla platformy Netflix, wybrał casting do fabularnej produkcji Fanfik w reżyserii Marty Karwowskiej, do
W życiu najtrudniej nauczyć się żyć – recenzja filmu „Wśród wyschniętych traw” – Cannes 2023
Nuri Bilge Ceylan – najważniejszy ze współczesnych tureckich twórców kina – bez wątpienia traktuje Cannes jako miejsce szczególne. Siedem z dziewięciu nakręconych przez niego filmów
Kufer ze slajdami – recenzja filmu „8 mm cudownych lat” – Millennium Docs Against Gravity
Uznana francuska pisarka Annie Ernaux i jej syn David Ernaux-Briot z zakurzonej kolekcji domowych kaset wideo nakręconych w latach 70. i 80. złożyli 8 mm
Bracie, gdzie jesteś? – recenzja filmu „Close Your Eyes” – Cannes 2023
Nasłuchując rozmów w licznych kolejkach wokół słynnego canneńskiego Pałacu Festiwalowego, nie dało się w tym roku nie usłyszeć jednego słowa „Scorsese”. Premiera najnowszego dzieła hollywoodzkiego
Czuły przewodnik po światach niepołączonych – recenzja filmu „Perfect Days” – Cannes 2023
Przyglądając się fabularnym wybrykom Wima Wendersa z ostatniej dekady, zarówno sceptycy, jak i zwolennicy niemieckiego prominenta kina mogliby podejrzewać, że jego powrót na ten grunt
Smutne piękno – recenzja filmu „Pieśni ziemi” – Krakowski Festiwal Filmowy
Jeśli potraktować Pieśni ziemi Margreth Olin jako list miłosny do natury, to z pewnością nie mamy do czynienia z romantycznym peanem zdradzającym onieśmielenie majestatem, a
Cha-cha niepodległości – recenzja filmu „Omen” – Cannes 2023
Muzyków siadających za reżyserskim stołkiem kojarzymy w ostatnich latach z aberracją Sii pod tytułem Music. Całkiem inny smak pozostawiał w ustach jednak Neptune Frost, absolutne
Hummus po persku – recenzja filmu „Inshallah a Boy” – Cannes 2023
Jordania portretowana w kinie nie jest niczym nadzwyczajnym. Względna stabilność polityczna połączona z pięknymi plenerami sprawiły, że ten arabski kraj stał się Mekką nie tylko
Poza systemem – recenzja filmu „Elfriede Jelinek – język wyzwolenia” – Millennium Docs Against Gravity
W sekcji Siła słowa 20. edycji festiwalu Millennium Docs Against Gravity znalazł się pełnometrażowy debiut Claudii Müller, portretujący jedną z najwybitniejszych współczesnych pisarek, laureatkę Literackiej
Gra w życie – recenzja filmu „Riddle of Fire” – Cannes 2023
W ostatnich latach w kinie niezależnym pojawiło się wiele dzieł przedstawiających świat oczami dzieci. The Florida Project czy Mała mama oferowały świeże spojrzenie na wspomnienia
Ocalić ocalonych – recenzja filmu „Dziki” – Millennium Docs Against Gravity
Czy żeby mówić o przetrwaniu, samemu trzeba być ocalałym? Czy można uciec od swojej przeszłości, zwłaszcza kiedy większość wspomnień z dzieciństwa wypełnia wędrówka po obozach
Ślady na śniegu – recenzja filmu „Anatomia upadku” – Cannes 2023
Podczas 76. edycji MFF w Cannes jak co roku organizatorzy zadbali o to, żeby rodzime kino miało swoją liczną reprezentację w konkursie głównym. Jak uczy
Życie to są chwile, chwile, tak ulotne jak motyle – recenzja filmu „In Our Day” – Cannes 2023
Hong Sang-soo nie ustaje w swoim pościgu za rekordem w twórczej płodności. Jeszcze nie opadł kurz po berlińskiej premierze in water, polska publika wciąż czeka
Syzyfowe prace – recenzja filmu „On the Edge” – Cannes 2023
Współczesny dokument obserwacyjny, czerpiący z amerykańskiego direct cinema i francuskiego cinéma vérité w ostatnich latach w końcu zyskuje zasłużone uznanie na światowych festiwalach. Ex Libris
Ciało na sprzedaż – recenzja filmu „Części intymne” – Millennium Docs Against Gravity
Ruch metoo uruchomił nie tylko odwagę od mówienia o ciemnej stronie przemysłu filmowego (i artystycznego w ogóle), przynosząc takie fabularne tytuły, jak Asystentka (2019) Kitty
Demolished – recenzja filmu „The Occupied City”– Cannes 2023
Steve McQueen potrzebował niespełna dekady, żeby z nieopierzonego debiutanta stać się reżyserem na stałe wpisanym do annałów kinematografii, za sprawą nagrodzonego Oscarem za najlepszy film
Bus Stops Will Never Stop – recenzja filmu „Sowieckie przystanki autobusowe” – Millennium Docs Against Gravity
Festiwal Millennium Docs Against Gravity od zawsze gromadzi filmy non-fiction na aktualne tematy, przygląda się zjawiskom globalnym i słynnym postaciom, ale jednocześnie zerka uważnie na
Wszystko na sprzedaż – recenzja filmu „May December” – Cannes 2023
Poprzednia wizyta Todda Haynesa w Cannes, podczas której jego Wonderstruck był pokazywany w ramach konkursu głównego, zakończyła się niepowodzeniem zarówno pod kątem nagród, jak i
Big Poppa — recenzja filmu „Szybcy i wściekli 10”
To już dziesiąta odsłona najdzikszej z kasowych franczyz, w której precyzyjne i ultrabezpieczne planowanie ścieżek filmowego uniwersum do jak największego zwrotu z inwestycji zastępują scenariusze