„Sny wędrownych ptaków” – W drodze na Oscary: Kolumbia
Co zachodniemu ignorantowi może przychodzić na myśl po usłyszeniu hasła „Kolumbia”? Prawdopodobnie góra trzy byty: Pablo Escobar, Gabriel García Márquez, Shakira. Ta ostatnia niestety nam
Droga donikąd – recenzja filmu „Via Carpatia”
Polskie kino społecznie zaangażowane zamyka się ostatnimi czasy w bezpiecznej bańce problematyki krajowej, nadzwyczaj rzadko otwarcie mówiąc o bolączkach kontynentu europejskiego i świata. Wyjątkiem były
Na co do kina? #77 – cotygodniowy przegląd premier
W tym tygodniu czeka nas wysyp propozycji filmowych. W polskich kinach premierują jeden z faworytów sezonu nagród z przełomową rolą Lady Gagi, trzecia już wersja
Świat Bobbiego – recenzja filmu „Krwawa wyprawa” – Pięć Smaków
Są takie chwile na festiwalach filmowych, kiedy id wygrywa z ego i człowiek przesycony kinem artystycznym pragnie dać odpocząć szarym komórkom na niezobowiązującym nocnym seansie.
Policyjna opowieść – recenzja filmu “Śmiertelny paradoks” – Pięć Smaków
Hongkong od pół wieku jest jednym z najważniejszych ośrodków kina akcji na świecie. W latach 70. za sprawą Bruce’a Lee i jego udziału w kultowym
Lawendowe sny – recenzja filmu „Belladonna smutku” – Pięć Smaków
Trwająca ponad dekadę współpraca Osamu Tezuki i Eiichiego Yamamoto zaowocowała kilkunastoma tytułami filmów i seriali, których różnorodna tematyka i forma stanowią dowód kreatywności obu twórców.
Całus z zaświatów – recenzja filmu „Moja babcia jest czarownicą” – Pięć Smaków
„Moja babcia jest czarownicą” jako opowieść o zmarłych i duchach przywołuje mimowolne, acz niekoniecznie słuszne skojarzenia z produkcjami Hayao Miyazakiego, takimi jak „Spirited Away: W
We Have All the Time in the World – recenzja filmu „If Beale Street Could Talk”
Jest taki znany anglosaski epitet, sophomore slump. Prawdopodobnie znacie to zjawisko choćby z wypowiedzi słynnych muzyków, którzy często przywołują pracę nad drugim albumem, jako jedną
Jak ojciec i syn – recenzja filmu „Creed II”
Utalentowany reżyser Ryan Coogler stworzył udany reboot serii o Rockym, a wszystko zaistniało za sprawą elektryzującego duetu z aktorem Michaelem B. Jordanem. Przy kontynuacji przeboju
W podwodnym zagajniku – recenzja filmu „Cudowne chwile” – Pięć Smaków
„Cudowne chwile” to tajwański miszmasz. Skutecznie łącząc realizm z opowieścią fantastyczną obnaża oblicze współczesnego Tajwanu, depresyjną rzeczywistość młodych ludzi parających się gangsterką i dysfunkcyjne rodziny.
Wszystkie nieprzespane noce – recenzja filmu “Wyśniona kraina” – Pięć Smaków
Na tegorocznym festiwalu w Locarno triumfowała “Wyśniona kraina” w reżyserii Yeo Siew Hua. Singapurska produkcja oprócz głównej nagrody Złotego Lamparta zdobyła także wyróżnienie Jury Ekumenicznego.
Powrót do marzeń – recenzja filmu “Ulica Szczęśliwa” – Pięć Smaków
Kiedy Sung Hsin-yin pisała swój pierwszy scenariusz filmowy na studiach, zrozumiała, że najlepsze historie to te, opierające się na własnych doświadczeniach. Postanowiła więc napisać o
Złamana ketmia – recenzja filmu “Ostatni rok” – Pięć Smaków
Koreańczycy nie od dziś znani są ze swojego zamiłowania do rodzimych rzewnych melodramatów i seriali, zwanych dramami. Azjatyccy twórcy bazując na sprawdzonych amerykańskich schematach filmów
Hotel radości, hotel samotności – recenzja filmu „Hotel nad rzeką” – Pięć Smaków
Martin Scorsese określił reżysera Honga Sang-soo koreańskim Woodym Allenem. Inni widzą w nim spadkobiercę Yasujiro Ozu i Erica Rohmera. Co by nie mówić, to twórca
Życie to nie Ale Kino – recenzja filmu „Serce świata”
„Nic nie jest takie jakim się wydaje, so don’t judge the book by its cover” śpiewała w pierwszym singlu swojego ostatniego albumu Maria Peszek. Hasło
Na co do kina? #76 Cotygodniowy przegląd premier
Po wysypie zimowo-świątecznych pozycji filmowych możemy śmiało powiedzieć, że sezon wkracza w okres kiedy Mikołajki i Boże Narodzenie wymuszać będą na kiniarzach infantylizację repertuaru. W
Miasto otwarte – recenzja filmu „Roma” – W drodze na Oscary: Meksyk
Kariera Alfonso Cuaróna biegnie przedziwnym torem. Wychowany w inteligenckiej rodzinie, w jednej z przyjaźniejszych dzielnic stolicy Meksyku, młody reżyser miał dużo możliwości rozwoju. W światek
Przedstawienie musi trwać – recenzja filmu “Song Lang” – Pięć Smaków
Nie tak dawno temu, bo na początku lat 20. ubiegłego wieku, w okresie francuskiego kolonializmu w Wietnamie zaczęła kształtować się opera cải lương, rozkwitająca jako
It’s a man’s world! – recenzja filmu „Wdowy”
Steve McQueen jest reżyserem wywodzącym się ze świata sztuki i w jego filmach zawsze jest widoczna duża kompetencja i wrażliwość wizualna. Poza tym, jak na
Historia pewnego rabunku – recenzja filmu „Wdowy”
Steve McQueen lubi bez pardonu opowiadać historie wzbudzające spore kontrowersje. Najpierw był „Głód”, który wstrząsał naturalistycznym obrazem strajku głodowego irlandzkich więźniów politycznych. „Wstyd” rozprawiał się
Umieranko – recenzja filmu “Umrzesz jutro” – Pięć Smaków
Publiczności festiwalu Pięć Smaków twórczość Nawapola Thamrongrattanarita jest doskonale znana. Gościł w Warszawie już z debiutanckim “36” (nagroda People’s Jury”), a potem z “Atakiem serca”.
2 Minutes to Midnight – recenzja filmu “Brzeg rzeki” – Pięć Smaków
W ostatnich latach nostalgia w kinie za latami 80. i 90. osiągnęła apogeum. Niedawno na ekranach gościł kolejny „Predator”, rok wcześniej zagraliśmy znów w „Jumanji”,
Pieśń pozostaje ta sama – recenzja filmu „Melodia życia” – Pięć Smaków
Poznali się ciepłego letniego wieczora. Cicha wioska, idylla nastoletnich marzeń. Pierwszy taniec, wymiana uśmiechów. Czas się zatrzymał – a gdy nagle przyspieszył, rzeczywistość była już
Co się stało z Państwem ludzi-orzechów? – recenzja filmu „Strażnik Dahufa” – Pięć Smaków
Tegoroczny festiwal Pięć Smaków wziął na tapet azjatyckie animacje, chcąc pokazać, że gatunek ten nie kończy się na anime. Jedną z flagowych propozycji oferowanych przez
Biedroneczko, biedroneczko – recenzja filmu „Mord” – Pięć Smaków
Shinya Tsukamoto nie zwykł kręcić konwencjonalnych fabuł. Od zawsze zainteresowany reinterpretacją gatunków, wywracał do góry nogami zasady, mieszał z błotem wszelkie prawidła i świętości. Genialnym
Krótki Format: „Czternaście jabłek” – Pięć Smaków
„Czternaście jabłek”, reż. Midi Z Ocena: 3/5 Midi Z spotyka swojego przyjaciela, który pogrążony w kłopotach zawodowych cierpi na bezsenność. Wedle porady wróżki ma udać
Dziecięcy świat – recenzja filmu „Przerywane tłumaczenie” – Pięć Smaków
Najnowszy film Shireen Seno przenosi nas w późne lata 80. XX wieku do Manili. Właśnie skończyła się Rewolucja Siły Ludu. Filipiny na nowo muszą utworzyć
Zwierzęta nocy – recenzja serialu „Ślepnąc od świateł”
„Ślepnąc od świateł” to historia warszawskiego dilera, Kuby, którego poukładane życie ulega nagłemu rozpadowi. Najpierw była mroczna i duszna powieść Jakuba Żulczyka o tym samym
Reminiscencje – recenzja filmu „Młodość” – Pięć Smaków
Pokazywana na tegorocznej edycji Festiwalu Filmowego Pięć Smaków “Młodość” to efekt współpracy reżysera Fenga Xiaoganga z pisarką i scenarzystką Yan Geling. Pierwowzorem była po części
Na co do kina? #75 – cotygodniowy przegląd premier
Mimo, że sezon festiwalowy nadal w pełnym rozkwicie i gros naszej redakcji doświadcza właśnie pereł kina azjatyckiego na Pięciu Smakach, nie można też narzekać na
Syberyjski król – recenzja filmu „Car-ptak”
Filmów o przyjaźni człowieka ze zwierzętami było już bez liku. Chętnie z tej konwencji korzysta kino familijne. Ranny lisek (“Mój przyjaciel lis”), zaszczuty waleń (seria
Samotny wilk i szczenię – recenzja filmu „Krew wilków” – Pięć Smaków
W 1991 roku w Kraju Kwitnącej Wiśni wszedł w życie pierwszy z serii aktów prawnych podcinających skrzydła zorganizowanej przestępczości. Upoważniał on władze do prowadzenia listy
Święty Franciszek – recenzja filmu „Papież Franciszek – człowiek, który dotrzymuje słowa”
Wim Wenders przyzwyczaił nas do znakomitych dokumentów o artystach. Czy opowiadał o fotografie („Sól ziemi”), czy o choreografce („Pina”), czy o grupie muzyków („Buena Vista
W imię miłości – recenzja filmu „Podrzutki”
Będący nadal przed trzydziestką Iwan I. Twierdowski należy do wąskiego grona młodych i już uznanych rosyjskich twórców. Reżyser pokazywał na festiwalu Sputnik nad Polską obie
Najlepiej smakuje na zimno – recenzja filmu „Samui Song” – Pięć Smaków
Azjatycka kobieta chcąc przystosować się do życia w społeczeństwie musi być dobrą aktorką, odgrywającą rolę posłusznej żony, uległej i uroczej osoby na co dzień. Po
Obnażeni – recenzja filmu „Touch Me Not”
Rumuński dramat “Touch Me Not”, mimo że nie porusza kwestii politycznych, można by określić mianem kina społecznie zaangażowanego. Mówi on o akceptacji, niepełnosprawności i o
„Spitak” – w drodze na Oscary: Armenia
Gdy przychodzi do selekcji produkcji, która ma reprezentować ojczyznę, często wyżej od jakości obrazu stawia się rozpoznawalność reżysera i wagę poruszanego tematu. Jako nacja przez
Pewnego razu w listopadzie – recenzja filmu „Dowłatow”
“Dowłatow” Aleksieja Germana młodszego został ciepło przyjęty na festiwalu w Berlinie, wywożąc znad Szprewy nagrodę czytelników 'Berliner Morgenpost’ oraz Srebrnego Niedźwiedzia za wybitny wkład artystyczny
„Winni” – w drodze na Oscary: Dania
„Z wielką mocą wiąże się wielka odpowiedzialność” uczył Wujek Ben w „Spider-Manie” Sama Raimiego. Podobne zdanie możemy znaleźć w wypowiedziach takich prominentnych osobowości jak Winston
Ofiarowanie – recenzja filmu „Listopad”
Twórcy „Listopada” mieli trudne zadanie: stworzyć surrealistyczną baśń, wierną swoim źródłom i mitologii oraz książce stanowiącej wyzwanie adaptacyjne. Powstał obraz tragiczny, urzekający, łączący magiczną, romantyczną
Człowiek z krwi i kości – recenzja filmu „Bergman – rok z życia”
Woody Allen niegdyś powiedział, że Ingmar Bergman jest najwybitniejszym artystą od czasów wynalezienia kamery. Na barkach Jane Magnusson spoczywała duża odpowiedzialność. Odważyła się zmierzyć z
Złe wychowanie – recenzja filmu „7 uczuć”
Gdy myślę o rodzimym kinie autorskim, moim pierwszym skojarzeniem jest twórczość Marka Koterskiego. Twórca “Dnia świra” od lat konsekwentnie obnaża przed publicznością swoje neurozy, lęki,
Na co do kina? #74 – cotygodniowy przegląd premier
Między festiwalem koreańskim a Sputnikiem, myślami już przy Pięciu Smaków, ostatnim tchnieniem sporządzamy dla Was wykaz premier z tego tygodnia. Nie będzie to zajmująca lista,
Nieśmiertelny – recenzja filmu „Bohemian Rhapsody”
Człowiek chętnie stawia pomniki: bogom, cnotom, wreszcie innym ludziom. Wyniesienie kogoś na piedestał spuszcza zasłonę milczenia na jego wady, słabości, wątpliwości. Wiele wyznaczników kruchego humanistycznego
Gonić króliczka – recenzja filmu “Delta Boys”
Warsaw Korean Film Festival dostarczył widzom przemiłej niespodzianki. “Delta Boys” to nakręcona w dwa tygodnie kosztem skromnej sumy 2,5 milionów wonów (nieco ponad 8 tysięcy
Twardy orzech do zgryzienia – recenzja filmu „Dziadek do orzechów i cztery królestwa”
Disney nie miał ostatnio dobrej passy jeśli chodzi o produkcje skierowane do najmłodszych. “Pułapka czasu” zebrała negatywne oceny od krytyków i została wycofana zanim nawet
„Cukiernik” – w drodze na Oscary: Izrael
„Cukiernik”, reż. Ofir Raul Graizer Ocena: 2,5/5 Podróż w poszukiwaniu własnej tożsamości jest częstym motywem w kulturze żydowskiej. Nie jest to zaskakujące, wszak naród ten
Siostry w akcji – recenzja filmu „Bracia Sisters”
Zachodnie Wybrzeże USA, XIX wiek, gorączka złota, miasta powstają dosłownie z niczego w kilka miesięcy. Czas prężnego rozwoju zachodniej cywilizacji, ale również mitotwórczy początek amerykańskiego
Wykluczeni – recenzja filmu „Wyleczeni” – Fest Makabra 3
Czy w tak wyeksploatowanym przez popkulturę podgatunku, jakim jest zombie horror da się jeszcze powiedzieć coś nowego? Żywe trupy w rozmaitych tekstach kultury były już
„Nie obchodzi mnie, czy przejdziemy do historii jako barbarzyńcy” – w drodze na Oscary: Rumunia
Jeden z najbardziej obiecujących reżyserów rumuńskiej nowej fali, twórca m.in. głośnego “Aferim” – westernu/”osternu” o romskim doświadczeniu opresji, nakręcił kolejne rozliczenie z trudną historią swojego
Vanitas – recenzja filmu „Pierwszy człowiek”
„Pierwszy człowiek” miał być przełomowy na wielu płaszczyznach. Urósł do rangi wielkiego sprawdzianu dla Damiena Chazella. Najmłodszy laureat Oscara za reżyserię w swojej wcześniejszej twórczości
„Donbas” – w drodze na Oscary: Ukraina
Siergiej Łoźnica naprawdę nienawidzi Rosji. Widać to szczególnie w fabularnych obrazach tego uznanego dokumentalisty. „Szczęście ty moje” i „Łagodna” wręcz taplały się w morzu biedy,
Na co do kina? #73 – cotygodniowy przegląd premier
Za moment wpadniemy w prawdziwy cyklon festiwali, a dystrybutorzy nie ułatwiają zadania, bo przed nami chyba najbardziej zajmujący tydzień tego roku. Wielki pojedynek stoczą Queen
Confusão – recenzja filmu „Jeszcze dzień życia”
Wyobraźcie sobie bardzo ciekawą grę przygodową, powiedzmy ze świętej pamięci studia Telltale. Estetyczna, acz ze względu na wiekowość silnika graficznego, mocno już niedzisiejsza grafika, przyzwoici
Rozterki pastora – recenzja filmu „Pierwszy reformowany”
Paul Schrader to scenarzysta, który wraz z Martinem Scorsese za kamerą, podarował filmowemu światu klasyki jak „Taksówkarz” „Wściekły byk” czy „Ostatnie kuszenie Chrystusa”.„Pierwszy reformowany” został
„Marlina: Zbrodnia w czterech aktach” – w drodze na Oscary: Indonezja
„Marlina: Zbrodnia w czterech aktach”, reż. Mouly Surya Ocena: 4/5 Indonezja bez wątpienia kinem gatunkowym stoi i „Marlina” jest tego kolejnym doskonałym przykładem. Reżyserka Mouly
Po drugiej stronie lustra – recenzja filmu „Suspiria”
Wzrok małego Luki Guadagnino przyciągnął nietypowy, barwny plakat z tajemniczym tytułem „Suspiria”. Skorzystał z tego, że mama miała trochę sprawunków do załatwienia i wszedł do
„Zostaw moje maleństwo” – recenzja filmu „Poroniony”
Temat przytłaczających obowiązków młodej matki wydaje się w kinie niedostatecznie wyeksploatowany. Cieszy więc fakt, że mniej więcej w podobnym czasie powstały dwa filmy, portretujące historię
Robinson Crusoe i zombie – recenzja filmu „Noc pożera świat”
Film o zombie może mieć różne oblicza, ale zbyt często twórcy wybierają formułę, w której jedyną atrakcją są ataki hordy nieumarłych. Świeże spojrzenie na ten
„Khrustal” – w drodze na Oscary: Białoruś
Surowy Mińsk, imprezy techno, brak pieniędzy, czarny rynek, wypłata w kryształach na eksport i zapijaczona wieś. Taki obraz Białorusi przedstawia tamtejszy kandydat do Oscara “Khrustal”.
Uciekając przed sobą samym – recenzja filmu „Zatrzyj ślady”
Temat traumy był już niejednokrotnie eksploatowany w kinematografii. Najczęściej o trudach radzenia sobie ze stresem pourazowym opowiadano w kontekście weteranów wojennych, jak choćby w klasycznym
To jest nas dwoje – recenzja filmu „Mrok”
W kinie często stykamy się z opowieściami o monstrach. W „Kształcie wody” wodny „wybryk natury” był niebezpieczny dla otoczenia, nie licząc jednostek, z którymi znalazł
Krótki Format: „Znikające góry” – WFF
„Znikające góry”, reż. Yuxi Cui Ocena: 3,5/5 Odkąd w latach 80. XX wieku nauka zaczęła zajmować się procesem postępującej globalizacji, zaczęto zauważać coraz to nowe
„Delegacja” – recenzja zwycięzcy Warszawskiego Festiwalu Filmowego 2018
„Delegacja”, reż. Bujar Alimani Ocena: 3/5 Jeśli można powiedzieć, że albańska kinematografia jest z czegoś znana na świecie, to są to polityczne komediodramaty. Kraj o
„Noc przez dwanaście lat” – w drodze na Oscary: Urugwaj
Álvaro Brechner (“Zły dzień na wędkowanie“, “Mr. Kaplan”) po raz trzeci stara się o nominację do Oscara dla Urugwaju. Być może tym razem jego współprodukowany
Krwawa zemsta – recenzja filmu „Mandy”
Kiedy w 2010 roku nieznany twórca Panos Cosmatos wypuścił na festiwalowy świat filmowy swoje debiutanckie dzieło „Beyond the Black Rainbow”, od razu wiadomo było, że
Śmiechoterapia – recenzja filmu „Motyle” – WFF
Nie jestem typem widza, który śmieje się w kinie pod byle pretekstem. Często, nawet, gdy filmowi uda się mnie rozbawić, nie uzewnętrzniam swoich reakcji. “Motyle”
Na co do kina? #72 – cotygodniowy przegląd premier
Jesienna słota zaskoczyła nas wszystkich – być może to lato trwające do października nieco nas zmyliło. Ale my czy słońce czy deszcz szukamy okazji, żeby
Przyjaźń czy kochanie? – recenzja filmu „Koleżanka” – WFF
Korea Południowa często kojarzy się z konserwatyzmem, jako kraj w którym młodzi ludzie pozostają pod silnym wpływem rodziców nawet, kiedy już dawno osiągnął dorosłość. Oczywiście
Zawód: komornik – recenzja filmu „I odpuść nam nasze długi” – WFF
Wielu reżyserów na pewnym etapie swojej kariery zdecydowało się na działalność producencką. Przypadki Quentina Tarantino czy Zacka Snydera pokazują, że często efektem takiej współpracy są
Odyseja cielesna – recenzja filmu „High Life” – WFF
Robert Pattinson wyrusza w kosmos rakietą zaprojektowaną przez Claire Denis. Perspektywa eksploracji gwiezdnej przestrzeni to tylko pretekst. Francuska reżyserka zapuszcza się powtórnie w głąb ludzkich
Krwawe sceny z życia małżeńskiego – recenzja filmu „Zabij i żyj”
Duet The Vicious Brothers stał się rozpoznawalną marką na rynku kanadyjskim za sprawą horroru found footage „Tropiciele mogił”. Film z miejsca okazał się kultowy nie
Ananke – recenzja filmu „53 wojny”
Sytuacja kobiet i równouprawnienie to tematy coraz częściej spotykane we współczesnym kinie. Powoli przyzwyczajamy się, że ukazywane nam są kobiety silne, niezależne, spełnione zawodowo i
Dziennik pani służącej – recenzja filmu „Jej praca” – WFF
Władze Unii Europejskiej od dłuższego czasu bacznie i z obawą przyglądają się sytuacji ekonomicznej w Grecji, gdzie od 2010 roku trwa kryzys zadłużeniowy, który w
Ukryty w mieście krzyk – recenzja filmu „Gorące prochy” – WFF
Ryôko i jej mąż wychowywali się razem w latach 80., kiedy to powojenny kryzys zmienił się w oszałamiający wzrost gospodarczy. Z początkiem lat 90. nastąpił
Czerwona sukienka – recenzja filmu „Łagodna obojętność świata” – WFF
Cenię, że Warszawski Festiwal Filmowy wprowadza na kinowy firmament nowe reżyserskie gwiazdy i gwiazdeczki. Przed laty zupełnym przypadkiem znalazłem się na seansie “Właścicieli” Adilchana Jerżanowa.
Czterdzieści lat minęło – recenzja filmu „Upadek” – WFF
Niezależnie w jakim kraju żyjemy, są zjawiska, które pozostają niezmienne. Jednym z nich jest bezlitosny upływ czasu. Drugim sytuacja prywatnych przedsiębiorców, próbujących przetrwać w świecie
W górach szaleństwa – recenzja filmu „Mrzyj, monstrum, mrzyj” – WFF
Argentyńczyk Alejandro Fadel wraca na Warszawski Festiwal Filmowy po sześciu latach od swojego debiutu “Dzikusy”. W sekcji Wolny Duch oglądaliśmy jego oniryczny horror o enigmatycznym
„Wielki Mistyczny Cyrk” – w drodze na Oscary: Brazylia
„Wielki Mistyczny Cyrk”, reż. Carlos Diegues Ocena: 1,5/5 Brazylijski kandydat do Oscara, “Wielki Mistyczny Cyrk” Carlosa Dieguesa, dąży od samego początku do oczarowanie widza. Już
„Zdecyduj się” – w drodze na Oscary: Estonia
„Zdecyduj się”, reż. Liina Trishkina Ocena: 4/5 Są różne klucze wybierania oscarowego kandydata. Niektóre komisje kierują się rozpoznawalnością twórcy, inne budżetem i fajerwerkami. inne czują,
Gdyby miało nie być jutra – recenzja filmu „Jesteśmy gorączką” – WFF
Jednym Kolumbia kojarzy się z lasami równikowymi, innym z kawą czy narkotykami, a jeszcze innym ze znakomitą reprezentacją piłkarską, która w tym roku pozbawiła naszych
Wszystko płynie – recenzja filmu „Rzeka” – WFF
“Rzeka” stanowi zwieńczenie „trylogii Aslana”, kazachskiego reżysera Emira Baigazina. Od początku kariery zgłaszał on akces raczej do malarzy kina, niż tych, którzy operują dialogiem czy
Miłość ma swoje granice – recenzja filmu „Ederlezi Rising” – WFF
„Człowiek wyruszył na spotkanie innych światów, innych cywilizacji, nie poznawszy do końca własnych zakamarków, ślepych dróg, studni, zabarykadowanych, ciemnych drzwi”. Stanisław Lem w swojej twórczości
Manta rhei – recenzja filmu „Diabeł morski” – WFF
Kryzys migracyjny to jeden z największych i najbardziej polaryzujących problemów, z jakimi boryka się obecnie świat. W ciągu ostatnich lat powstało wiele dzieł filmowych próbujących
Watching the Wheels – recenzja filmu „Diabelski młyn” – WFF
Pobudka skoro świt, szybkie śniadanie, kawa w biegu, byle zdążyć na autobus. Tłok, korki, docieramy na miejsce w ostatniej chwili. Ekspresowe przypomnienie planu zajęć i
Na co do kina #71: Cotygodniowy przegląd premier
Kinowy pociąg rozpędza się na dobre. Sezon festiwali (my nadal w większości na Warszawskim Festiwalu Filmowym) nie może przyćmić zupełnie premier trafiających do dystrybucji. Zwłaszcza,
Pecunia non olet – recenzja filmu „Upadek amerykańskiego imperium” – WFF
Tęsknicie za Woodym Allenem i jego błyskotliwym poczuciem humoru? Nie są Wam obce lewicowe satyry społeczne, jakie w ostatnich latach dostarcza Costa-Gavras? A może lubicie
Pieski małe dwa – recenzja filmu „Jak pies z kotem”
Janusz Kondratiuk ze swoim najnowszym obrazem wrócił z twórczych zaświatów. Dość powiedzieć, że najnowszy film młodszego brata autora „Hydrozagadki” promowany jest przypominaniem średniometrażowych, telewizyjnych „Dziewczyn
Native – recenzja filmu „Ziemia” – WFF
Dawno temu w Ameryce, za czasów Pocahontas żyli wolni Indianie, nadeszła jednak wojna secesyjna podczas której porucznik Dunbar ‘tańczył’ z wilkami, a następnie Dziki Zachód
Malkontent – recenzja filmu “Z perspektywy Paryża”
Jean-Paul Civeyrac w “Z perspektywy Paryża” próbuje konfrontacji ze stereotypem pretensjonalnego młodego artysty zakochanego w sobie, opowiada z czułością, a wszystko to otacza dobrą muzyką
Krótki Format: Sierpień u Akiko – WFF
„Sierpień u Akiko”, reż. Christopher Makoto Yogi Ocena: 3,5/5 “Sierpień u Akiko” to reżyserski debiut Christophera Makoto Yogiego. Urodzony na Hawajach twórca opowiada w nim
Asfaltowa dżungla – recenzja filmu „Bambusowe psy” – WFF
W roku 1995 na przedmieściach stolicy Filipin, Manili, zamordowano kilkunastu członków syndykatu Kuratong Baleleng, którzy byli współpracownikami miejscowej policji. Śledztwo w sprawie ciągnęło się przez
Evviva l’arte! – recenzja filmu „Ruben Brandt, kolekcjoner” – WFF
Animacja słoweńskiego artysty Milorada Krsticia to prawdziwa uczta nie tylko dla kinomanów, ale przede wszystkim miłośników szeroko pojętej sztuki. Reżyser, także malarz, od podstaw stworzył
Tramwaj Jerozolima – recenzja filmu „Tramwaj w Jerozolimie” – WFF
Jerozolima, kluczowe miasto dla trzech największych monoteistycznych religii, cel pielgrzymek niezliczonej rzeszy wiernych i destynacja milionów turystów. To również miejsce o bardzo skomplikowanej historii i
Pożegnanie z Afryką – recenzja filmu „Rafiki” – WFF
Nairobi, dwaj przeciwnicy polityczni walczą o poparcie lokalnej społeczności. John Mwaura (Jimmy Gathu) to właściciel małego sklepu, a Pater Okemi (Dennis Musyoka) bogaty biznesmen. Kiedy
W kręgu natury – recenzja filmu „Trzecia żona” – WFF
Kino w ostatnich latach coraz częściej pozwala nam spojrzeć na rzeczywistość oczyma kobiet. Reżyserki nie boją się sięgać po kostium historyczny, by opowiedzieć o ponadczasowych
Straceńcy – recenzja filmu „Źle się dzieje w El Royale”
Przychodzi ksiądz, Murzynka, akwizytor i hippiska do hotelu… To zdanie brzmi jak początek kiepskiego dowcipu, ale jeśli wszyscy opowiadaliby je w tak pięknym stylu jak
„Eldorado” – w drodze na Oscary: Szwajcaria
Skala kryzysu uchodźczego w Europie przerosła najśmielsze oczekiwania fachowców. Ekonomiczny, społeczny, polityczny wymiar wielkiej migracji odmienił dyskurs, do status quo nie będzie można już wrócić.
Na co do kina #70: Cotygodniowy przegląd premier
Przed nami ciekawy tydzień. My co prawda w większości poświęcimy się Warszawskiemu Festiwalowi Filmowemu, ale w regularnej dystrybucji nie będzie brakowało też atrakcji. Od jesiennych
Krótki format: Hard Paint
„Hard Paint”, reż. Filipe Matzembacher, Marcio Reolon Ocena: 3/5 Mimo nieustannie napływających filmów z kategorii LGBT, sportretowanie relacji homoseksualnej w sposób pozbawiony pretensjonalności, wzbudzając po