Grzegorz Narożny 17 grudnia 2017 0 comments

Nowy porządek – recenzja filmu „Gwiezdne wojny: Ostatni Jedi”

Rian Johnson to prawdziwy wywrotowiec. Po klasycznym, lecz bardzo bezpiecznym „Przebudzeniu mocy” J.J. Abramsa, odbił w zupełnie innym kierunku. „Ostatni Jedi” to powiew świeżości, wręcz rewolucja w skostniałym świecie Gwiezdnych wojen. Film, który jeszcze długo będzie wzbudzał skrajne emocje. George Lucas niestety okazał się wyrodnym ojcem dla swojego cudownego dziecka,
Filmy Premiery
Marcin Prymas 16 grudnia 2017 0 comments

Chicago is the new NY – recenzja filmu „I tak cię kocham”

Wakacje raczej nie łączą się z dobrym kinem. Rozleniwiony wysokimi temperaturami i relaksacyjnymi urlopami widz według dystrybutorów woleć będzie „Valeriana” od „Manchester by the Sea”. Nawet w takich okresach trafiają się jednak perły. Jedna z nich, najlepiej oceniany przez amerykańskich krytyków film tegorocznych wakacji właśnie melduje się w naszych kinach.
Filmy Premiery
Marcin Kempisty 15 grudnia 2017 1 comment

Ballada o tym, że nie giniemy – recenzja filmu „Coco”

  Niech nikogo nie zmylą pstrokate plakaty, z których spoglądają uśmiechnięte buźki animowanych bohaterów – w „Coco” o wiele poważniej i dojrzalej podejmowane są sprawy życia i śmierci, niż w większości ostatnio wyświetlanych w kinach produkcji. Życie młodego Miguela Rivery upływa w idyllicznej atmosferze meksykańskiego miasteczka. Jako członek wielopokoleniowej familii,
Filmy Premiery
Anna Strupiechowska 13 grudnia 2017 0 comments

Podnosząc się z błota – recenzja filmu „Mudbound”

  „Mudbound” pozytywnie zaskakuje doborowymi kreacjami aż siedmiorga aktorów, dzięki którym zdawałoby się typowa opowieść o podnoszeniu się z tragedii życiowych wybija się ponad przeciętność. Estetyka obrazu pozwala doskonale wczuć się w realia lat 40. gdy nawet w nazistowskich Niemczech osoby o ciemnym kolorze skóry były traktowane lepiej niż w
Filmy Premiery VOD
Marcin Kempisty 9 grudnia 2017 0 comments

Narodziny legendy – recenzja filmu „The Disaster Artist”

  Nakręcenie filmu, określanego przez wielu jako najgorszego w historii, chluby nie przynosi, niemniej jednak to dzięki temu „The Room” Tommy’ego Wiseau osiągnął status niemalże kultowego. Co takiego się wydarzyło, że intelektualna i finansowa porażka stała się obiektem fascynacji ludzi na całym świecie? O tym między innymi opowiada „The Disaster
Filmy Premiery
Marcin Prymas 7 grudnia 2017 0 comments

Puste historie – recenzja filmu „Atak paniki”

  Udana polska komedia, brzmi to w ostatnich latach trochę jak oksymoron. Kolejne „Volty”, „Wkręceni” i „Kobiety bez wstydu” wzbudzały w widzach raczej zażenowanie niż autentyczną radość. Czy bardzo chwalony na tegorocznym festiwalu w Gdyni debiut reżyserski Pawła Maślony przyniesie przełamanie tej smutnej passy? „Atak paniki” w zamyśle przypomina argentyńskiego
Filmy Premiery
Marcin Grudziąż 6 grudnia 2017 0 comments

Zbrodnia w tak pięknych okolicznościach przyrody – recenzja filmu „Morderstwo w Orient Expressie”

Kiedy na jaw wyszło, że nakręcona ma zostać kolejna adaptacja „Morderstwa w Orient Expressie”, jeden z moich znajomych uznał, że stworzenie kryminału na podstawie historii, której zakończenie zna każdy, mija się z celem. Chociaż rozmowy z ludźmi mniej zainteresowanymi szeroko pojętą kulturą dość skutecznie obaliły podstawę tej tezy, trzeba przyznać,
Filmy Premiery
Marcin Kempisty 6 grudnia 2017 0 comments

O sztuce jako życiu – recenzja filmu „Serce miłości”

Polskich eksperymentów filmowych w kinach jak na lekarstwo, także z tym większym zainteresowaniem wyczekiwano najnowszego obrazu Łukasza Rondudy. Wojciech Bąkowski, Zuzanna Bartoszek, a w tle ich trudna i niejednoznaczna relacja – oto „Serce miłości”. Już sam koncept wydaje się karkołomny – stworzenie filmu o nieznanych szerokiej publiczności artystach, w dodatku
Filmy Premiery
Marcin Kempisty 2 grudnia 2017 0 comments

Allen w sosie własnym – recenzja filmu „Na karuzeli życia”

  Wielu już było astrologów i wszelkiej maści proroków próbujących ustalić datę końca świata. Każdy poniósł klęskę, Ziemia wciąż się kręci. Bogatsi w wiedzę od poprzedników, możemy stwierdzić, że życie na naszej planecie przestanie istnieć w roku, w którym na ekrany kin nie trafi żaden film Woody’ego Allena. Amerykański reżyser
Filmy Premiery
Maciej Kowalczyk 29 listopada 2017 0 comments

tREFNy towar – recenzja filmu „Totem”

Na króla polskiego kina gangsterskiego samozwańczo koronował się Patryk Vega. Jego przynoszące krociowe zyski dzieła to produkty rozciągnięte między dowcipasami, a tanią próbą szokowania publiczności tematami z tabloidów. Czy nad Wisłą jest jeszcze miejsce na inne spojrzenie na filmy o tej tematyce? Po wielu gatunkowych próbach z lat 90. (m.in.
Filmy Premiery
Marcin Prymas 26 listopada 2017 5 comments

Głośny chaos – recenzja filmu „Cicha noc”

Polskie kino po miałkości początków stulecia zaczęło się odradzać. Powstają uznawane na całym świecie dzieła jak „Ostatnia rodzina”, „Wszystkie nieprzespane noce”, „Demon”, czy „Córki dancingu”. Festiwal w Gdyni to znów jedno z najważniejszych wydarzeń w roku. Tym większe nadzieje pokładałem w bardzo chwalonym zwycięzcy tegorocznej edycji – czy słusznie? Zachowując
Filmy Premiery
Marcin Kempisty 17 listopada 2017 2 comments

Evviva l’arte! – recenzja filmu „Manifesto”

  Nad „Manifesto” Juliana Rosefeldta od dłuższego czasu unosi się aura dużego zainteresowania. Przypominanie manifestów z poprzedniego wieku, jak również Cate Blanchett w kilkunastu odsłonach, przyciągają widzów gotowych na konfrontację z kinem eksperymentalnym. Czy zapowiedzi przyniosą spodziewane owoce? Doświadczyła już wiele, a ciągle chętnie sprawdza, co jest za siedmioma górami
Filmy Premiery
Marcin Kempisty 8 listopada 2017 1 comment

Po trupie do celu – recenzja filmu „Najlepszy”

  Łukasz Palkowski ostatnimi filmami otwiera polskie kino na rejony zarezerwowane dotąd dla amerykańskich produkcji. Przedstawia naładowane pozytywną energią historie z cyklu „od zera do bohatera”, korzystając z biografii nietuzinkowych osób. W tej stylistyce czuje się jak ryba w wodzie, czego „Najlepszy” jest znakomitym przykładem. Najnowszy film Palkowskiego to oparta
Filmy Premiery
Adrian Burz 7 listopada 2017 1 comment

The house that Joko built – recenzja filmu „Słudzy diabła”

  Druga edycja przeglądu Fest Makabra przyniosła do naszych kin sporo egzotycznych horrorów. Jednym z nich jest najnowszy utwór Indonezyjczyka, Joko Anwara. Po raz pierwszy będzie miał on okazję sprawdzić się jako twórca remake’u. Jak mu wyszło, przeczytacie poniżej. Joko Anwar jest indonezyjskim specjalistą od kina gatunków. Ma na swoim
Filmy Premiery
Grzegorz Narożny 6 listopada 2017 0 comments

Gnoza dla opornych — recenzja filmu „mother!”

Darren Aronofsky nigdy nie bawił się w subtelności i nie krył swoich fascynacji metafizyką. Już w debiucie dał się poznać jako poszukiwacz boskiego znaczenia liczby Pi, a przy okazji „Źródła” kontemplował pojęcie śmierci i samozbawienia. Zawsze jednak cechowało go wielkie napuszenie i kaznodziejskie zacięcie. Mimo to sądziłem, że po artystycznej porażce jego poprzedniego
Filmy Premiery
Maciej Kowalczyk 5 listopada 2017 0 comments

Nadzieja umiera ostatnia – recenzja filmu „Łagodna”

  Siergiej Łoźnica w prezentowanej na tegorocznym festiwalu w Cannes “Łagodnej”, wbrew tytułowi, wcale nie mierzy się z powieścią Fiodora Dostojewskiego, ale uderza w istotę relacji społecznych rządzących putinowską Rosją. Czy i tym razem ukraiński reżyser udanie opowiada o postsowieckiej rzeczywistości? Mąż głównej bohaterki (wyborna, zniuansowana rola Wasiliny Makowcewej) odsiaduje
Filmy Premiery Ucieczka z multipleksu
Anna Strupiechowska 3 listopada 2017 0 comments

W szponach systemu – recenzja filmu „Skazany”

„Skazany” („Shot Caller”) to ostatnia część amerykańskiej trylogii więziennej Rica Romana Waugha. Czym różni się od poprzedniej odsłony tryptyku („Felon”)? Jakie są motywy wiążące tego typu produkcje? O tym wszystkim możecie przeczytać poniżej. Zacznijmy od tego, że bohater nie jest niewinny (jak to miało miejsce w „Felon”). Kierował samochodem pod
Filmy Premiery
Marcin Kempisty 1 listopada 2017 1 comment

Krótki film o odchodzeniu – recenzja filmu „A Ghost Story”

  Wrażliwość jest towarem deficytowym na rynku filmowym. Tym bardziej warto docenić „A Ghost Story” Davida Lowery’ego, ponieważ nikt tak pięknie nie mówił, że się boi śmierci. Ona (Rooney Mara) i On (Casey Affleck). Dwie wyspy połączone mostem zwanym miłością. Prowadzą spokojne życie w sielskiej atmosferze. Kreślą plany na przyszłość,
Filmy Premiery Ucieczka z multipleksu
Marcin Prymas 30 października 2017 0 comments

A może frytki do tego? – recenzja filmu „Po tamtej stronie”

Finlandia nie jest pierwszym krajem, jaki przychodzi nam do głowy, kiedy myślimy o losie uchodźców z Bliskiego Wschodu. Patrząc na błękitny krzyż na białej fladze, zamiast śniadych ofiar konfliktu, przed oczyma pojawiają nam się raczej renifery, alkoholicy i Janne Ahonen. Aki Kaurismäki, prawdopodobnie najważniejszy Fin w świecie filmu, w swoim
Filmy Premiery
Maciej Kowalczyk 22 października 2017 0 comments

W ukryciu przed oczami innych – recenzja filmu „Zapytaj seksperta”

  W Indiach postępy w edukacji seksualnej stąpają małymi krokami. Ta sfera jest podtrzymywana głównie przez ludzi-misjonarzy, pasjonujących się taką pracą, których niepowstrzymują niechętne reakcje otoczenia. Kim jest tajemniczy Dr Mahinder Watsa, który w Mumbai Mirror we własnej rubryce Ask the sexpert zainicjował w 2005 roku udzielanie porad dotyczących seksualności
Filmy Premiery
Marcin Kempisty 22 października 2017 2 comments

W objęciach fatum – recenzja filmu „Zabicie świętego jelenia”

Bez wątpienia najnowszy film Yorgosa Lanthimosa jest jednym z najbardziej wyczekiwanych tytułów tego roku. Czy „Zabicie świętego jelenia” okaże się kolejnym triumfem greckiego reżysera? Źle się dzieje u państwa Murphy. Z pozoru ich losy odzwierciedlają mieszczańskie fantazje o dobrze sytuowanej rodzinie, w której każdy z członków może się w pełni
Filmy Premiery
Grzegorz Narożny 20 października 2017 2 comments

W domach ze szkła nie ma wolnej miłości – recenzja filmu „Człowiek z magicznym pudełkiem”

Science-fiction jest w polskim kinie zdecydowanie towarem deficytowym. Bodo Kox, który zjadł zęby na filmach offowych, postanowił zmienić ten stan rzeczy. Swoim drugim pełnym metrażem próbuje udowodnić, że Warszawa A.D. 2030 to wielce nieprzyjazne miejsce, w którym miłość to zbrodnia, a prywatność nie istnieje. Nic nowego? Taka wizja niedalekiej przyszłości
Filmy Premiery
Marcin Kempisty 17 października 2017 1 comment

Homo viator – recenzja filmu „Pomiędzy słowami”

  Samotność w wielkim mieście. Emigracja. Powrót ojca marnotrawnego. Problemy z tożsamością narodową. A to wszystko skąpane w czarno-białych kadrach. Brzmi nieciekawie? Nic z tych rzeczy! Proszę Państwa, oto „Pomiędzy słowami” Urszuli Antoniak. Najnowszy film reżyserki, na stałe mieszkającej poza granicami Polski, opowiada historię młodego adwokata Michaela (Jakub Gierszał), który
Filmy Premiery
Marcin Kempisty 14 października 2017 0 comments

Życie jest nowelą – recenzja filmu „Opowieści o rodzinie Meyerowitz (utwory wybrane)”

  W wygłoszonej przemowie z okazji odebrania nagrody Nobla pisarz William Faulkner stwierdził, że od początku świata ludzkość opowiada wciąż tę samą historię. Najprawdopodobniej to zdanie za bardzo wziął sobie do serca Noah Baumbach, ponieważ „Opowieści o rodzinie Meyerowitz (utwory wybrane)” to film w zasadzie nieróżniący się niczym od jego
Filmy Premiery
Marcin Grudziąż 12 października 2017 0 comments

Stworzenia świata część pierwsza – recenzja filmu „Photon”

  Nauki ścisłe w dość zabawny sposób dzielą ludzi na dwie kategorie. Jedni podchodzą do nich z ekscytacją, widząc przed sobą coś, co pozwala lepiej poznać i zrozumieć świat, być może z czasem realnie go zmienić. Inni z miejsca traktują je jak czary, coś z innej planety, czego nigdy nie
Filmy Premiery Ucieczka z multipleksu
Maciej Kowalczyk 12 października 2017 1 comment

Miłość w czasach zarazy – recenzja filmu „Zgoda”

Macieja Sobieszczańskiego mogliśmy poznać do tej pory jako reżysera krótkometrażowych “Urodzin” na podstawie opowiadania Etgara Kereta oraz współautora filmu o Oskarze Dawidzkim, “Performer”. Pierwszy miał być wprawką, drugi raczej spełnieniem artystycznych ambicji Łukasza Rondudy niż jego wspólnika. Można zatem śmiało stwierdzić, że “Zgoda” to debiut Sobieszczańskiego jako autonomicznego twórcy. Czy
Filmy Premiery
Grzegorz Narożny 8 października 2017 0 comments

Myślę, więc jestem – recenzja filmu „Blade Runner 2049”

Ostatnie lata w Hollywood to wciąż napływająca fala nostalgii. Producenci prześcigają się w pomysłach na reaktywację kolejnych kultowych marek. Wszak za przywołanie dziecięcych wspomnień dzisiejsi trzydziestolatkowie chętnie sięgają do portfeli. Czy nowy Blade Runner to tylko kolejny pretekst do drenażu naszych kieszeni, czy może Denis Villeneuve stanął na wysokości zadania
Filmy Premiery
Anna Strupiechowska 6 października 2017 0 comments

Hart ducha nosi kobiece imię – recenzja filmu „Fantastyczna kobieta”

  „Fantastyczna kobieta” to pełen szczerej prostoty film, który świetnie się ogląda w kinie po ciężkim tygodniu. Doświadczamy opowieści o miłości pary z dużą różnicą wieku: on jest o połowę od niej starszy, ona bardzo go kocha. Brzmi jak zapowiedź romansu – nic bardziej mylnego. Podczas jednego ze wspólnie spędzonych
Filmy Premiery Ucieczka z multipleksu
Marcin Grudziąż 6 października 2017 1 comment

Na jednej z dzikich plaż – recenzja filmu „Dziecko Apokalipsy”

W sennej atmosferze ostatnich dni lata, ciepłych letnich wieczorów spędzonych w towarzystwie przyjaciół i alkoholu, zawsze było dla mnie coś niesamowicie romantycznego i magicznego. Część filmowych twórców z pewnością podziela ten pogląd, ale tak się złożyło, że wykorzystanie tego motywu niemal zawsze wiąże się z nurtem tzw. kina „coming of
Filmy Premiery Ucieczka z multipleksu
Ania Wieczorek 5 października 2017 1 comment

Jak z obrazka – recenzja filmu „Twój Vincent”

Jako miłośniczka animacji (nie tylko tych dla dzieci) i sztuki Vincenta van Gogha nie mogłam przegapić pierwszych pokazów tego filmu na festiwalu Nowe Horyzonty we Wrocławiu. Na samą premierę czekałam odkąd dowiedziałam się o jego powstawaniu czyli około 2 lata. No i się doczekałam… Za produkcję odpowiedzialni byli Dorota Kobiela
Premiery
Maciej Kowalczyk 4 października 2017 0 comments

Harce na zgliszczach – recenzja filmu „Park”

  “Park” pokazywany w zeszłym roku w ramach konkursu 1-2 na Warszawskim Festiwalu Filmowego trafił w piątek do polskich kin studyjnych. Film opowiada o grupie młodocianych wyrzutków społecznych koczujących na obiektach sportowych wybudowanych na Igrzyska Olimpijskie w Atenach. Czy reżyserka proponuje w nim coś ponad nihilistyczny zbiór klisz o młodzieży?
Filmy Premiery Ucieczka z multipleksu
Marcin Kempisty 20 września 2017 1 comment

Powtórka z rozrywki – recenzja filmu „Kingsman: Złoty krąg”

Duch inżyniera Mamonia unosi się nad najnowszym filmem Matthew Vaughna. Brytyjski reżyser najwidoczniej wziął sobie do serca stwierdzenie, że najbardziej lubi się melodie, które już wcześniej się słyszało, ponieważ w „Kingsman: Złoty krąg” zaserwował historię doskonale znaną z pierwszej części. Źle się dzieje w całym świecie. W wyniku skoordynowanego ataku
Filmy Premiery
Marcin Grudziąż 15 września 2017 0 comments

Sztuka dla sztuki – recenzja filmu „The Square”

W świecie kinowej krytyki ciężko o lepszą rekomendację dla filmu niż krótkie, a treściwe zdanie: „Zwycięzca Złotej Palmy w Cannes”. Polski dystrybutor prawdopodobnie uznał, że ta informacja sama w sobie sprawia, że widz traktuje film jako ciężki i nieprzystępny, więc całą kampanię buduje w oparciu o aspekty komediowe najnowszego obrazu
Filmy Premiery
Grzegorz Narożny 11 września 2017 0 comments

Pensjonarskie żądze – recenzja filmu „Na pokuszenie”

Sofia Coppola swoją twórczością dowodzi, że jest w pełni autonomiczna artystką, zrzucając z siebie brzemię skojarzeń z bycia w pierwszej linii córką legendarnego ojca. Ta czołowa przedstawicielka amerykańskiego kina kobiecego, ponownie próbuje uwieść nas swoim dotykiem – pełnym subtelności, ale i podskórnego erotyzmu. Podejmuje ponowną próbę adaptacji powieści Thomasa Culinana
Filmy Premiery
Ania Wieczorek 10 września 2017 0 comments

Strach w przebraniu – recenzja filmu „To”

„To” było filmem wyjątkowym już w momencie promocji, na którą notabene wyłożone zostały niemałe środki. Chyba każdy widział czerwone baloniki przy scrollowaniu Facebooka. Adaptacja kultowej powieści Stephena Kinga jawiła się jako nadchodząca perełka wśród horrorów ostatnich lat. Coś, co mimo powrotu do korzeni miało być świeże. Po piątkowym seansie mogę
Filmy Premiery
Marcin Kempisty 9 września 2017 1 comment

Przekleństwa kobiecości – recenzja filmu „Mięso”

  Wchodzenie w dorosłość zawsze niesie ze sobą smutne konsekwencje. Wyrwawszy się z ciepłego gniazda rodziców, młoda osoba nie doświadcza tylko niczym nieskrępowanej wolności. Widzi również, jak hodowany w cieplarnianych warunkach idealizm rozpada się w zderzeniu z dojmującą codziennością. Dokonuje się zasadnicza rewolucja w życiu człowieka, której celem jest uformowanie
Filmy Premiery
Marcin Kempisty 6 września 2017 1 comment

Victoria półśrodków – recenzja filmu „Powiernik królowej”

  Brytyjczycy uwielbiają mówić o swojej historii. Niezliczona liczba produkcji filmowych oraz telewizyjnych dotyczących przeszłości wskazuje na wciąż niewygasłą potrzebę prowadzenia opowieści w kostiumie z innej epoki. Jak gdyby przeglądanie się w lustrze minionych zdarzeń prowadziło do większej mądrości oraz samoświadomości. Czy „Powiernik królowej” również należy do tego typu produkcji?
Filmy Premiery
Marcin Kempisty 2 września 2017 0 comments

Miłość jedno ma imię – recenzja filmu „Tanna”

  Życie jest zbyt krótkie, by poznać wszystkie dzieła sztuki traktujące o miłości. To najważniejsze z ludzkich uczuć zdaje się być studnią bez dna, z której czerpią kolejni artyści w celu snucia swoich opowieści. Czas czy miejsce życia nie ma znaczenia – źródłem miłości jest zawsze chęć przezwyciężenia wszelakich przeszkód,
Filmy Premiery
Grzegorz Narożny 26 sierpnia 2017 0 comments

Podwójna przyjemność – recenzja filmu „Podwójny kochanek”

  Po wyjątkowo powściągliwym, eleganckim, klasycznym wręcz „Frantzu”, François Ozon, jako jeden najbardziej eklektycznych europejskich filmowców, postanowił zwolnić hamulec i zapuścić się w zupełnie inne, choć nie do końca dla niego dziewicze, rejony. Nadal jest zainteresowany badaniem najskrytszych zakamarków ludzkiej psychiki, zgłębianiem żądz i pragnień, ale tym razem bezwstydnie, z
Filmy Premiery
Marcin Prymas 26 sierpnia 2017 0 comments

Sam Taylor-Ozon przedstawia – recenzja filmu „Podwójny Kochanek”

  Niektórzy twórcy mają na tyle mocną pozycję w filmowym światku, że mogą odpiąć wszelkie hamulce i zrealizować swoją wizję, jakakolwiek by ona była. Ale, czy warto coś zrobić tylko dlatego, że możesz? Françoisowi Ozonowi to pytanie nie przyszło do głowy podczas prac nad filmem „Podwójny kochanek”. Od początku seansu
Filmy Premiery
Marcin Prymas 24 sierpnia 2017 1 comment

Trudne sprawy po bułgarsku – recenzja filmu „Sława”

  Nie ma gorszej i bardziej bezdusznej instytucji niż państwo, artyści lubią nam o tym regularnie przypominać, a jury wszelkich festiwali przypominanie to nagradzać. W najbliższy piątek, komediodramat, „Sława”. Czy warto mu dać szansę? „Sława” to trzeci obraz bułgarskiego duetu filmowców Grozeva-Valchanov, będący jednocześnie drugą częścią ich „gazetowej trylogii”. Cykl
Filmy Premiery Ucieczka z multipleksu
Maciej Kowalczyk 23 sierpnia 2017 0 comments

Puszka Pandory – recenzja filmu „Annabelle: Narodziny zła”

  Uniwersum “Obecności” rozrasta się coraz bardziej, po dwóch odsłonach walki z demonami małżeństwa Warrenów, i nieudanej “Annabelle”, przyszedł czas na drugą część tej ostatniej. Na horyzoncie widać też już kolejny spin-off, czyli “The Nun”. Sądząc po zniżkowej formie tego horrorowego serialu w najbliższych latach czeka nas sporo odgrzewanych kotletów.
Filmy Premiery
Marcin Kempisty 18 sierpnia 2017 1 comment

W objęciach romantyzmu – recenzja filmu „Królewicz olch”

  Po zaskakującym „Baby Bump” Kuba Czekaj nie zwalnia tempa i w swoim kolejnym filmie znowu zajmuje się trudnym etapem dorastania. Jak młodzieńcze fantazje wytrzymają starcie z szarą rzeczywistością? Jak radzić sobie w życiu niespełniającym pokładanych w nim oczekiwań? I co wspólnego z tym wszystkim ma Goethe i romantyzm? O
Filmy Premiery Ucieczka z multipleksu
Marcin Grudziąż 2 sierpnia 2017 1 comment

Czas wojny – recenzja filmu „Dunkierka”

  „Dunkierka” to film, który od pierwszych dni zdjęciowych, nieprzerwanie budzi w widzach olbrzymie emocje. Kiedy jego długo wyczekiwana premiera doszła do skutku, sytuacja mogła rozwinąć się dwojako. Pompowana miesiącami bańka wybujałych oczekiwań mogła pęknąć, zostawiając za sobą jedynie jęki zawodu lub wciąż stopniowo rosnąć, przy akompaniamencie peanów międzynarodowej krytyki.
Filmy Premiery
Grzegorz Narożny 2 sierpnia 2017 0 comments

Papierowy tygrys – recenzja filmu „Dunkierka”

  Jeśli chcecie się dowiedzieć, dlaczego „Dunkierka” może się podobać, zapraszam do tekstu Marcina. Natomiast ja wkładam kij w mrowisko i pokazuję drugą stronę medalu, przyglądając się temu, co się w filmie Nolana nie udało. Nie chcę przy tym, żeby ten tekst stał się tylko litanią narzekań, dlatego przedstawię i
Filmy Premiery
Maciej Kowalczyk 25 lipca 2017 0 comments

Mieć czy być? – recenzja filmu „Olli Mäki. Najszczęśliwszy dzień jego życia”

  Film Juho Kuosmanen został oparty na faktach. Olli Mäki, piekarz z fińskiej Kokkoli w latach 50. zdobył tytuł mistrza Europy wagi piórkowej, po czym przeszedł na zawodowstwo. Niedługo potem stanął przed szansą walki o mistrzowski pas z Amerykaninem Daveyem Moorem (tym samym, o którego tragicznej śmierci śpiewał Bob Dylan).
Filmy Premiery Ucieczka z multipleksu
Grzegorz Narożny 17 lipca 2017 0 comments

Diabeł za kółkiem – recenzja filmu „Baby Driver”

  Edgar Wright to twórca, który już kilkukrotnie udowodnił, że potrafi przygotować wykwintne danie z popkulturowej pulpy, zdobywając tym serca widzów. Serwował nam już zombie, kosmitów, śmiał się z kina akcji i opowiadał językiem gier wideo. W „Baby Driver” postanowił przelać na ekran swoją miłość do muzyki, realizując prawie dwugodzinny
Filmy Premiery
Maciej Kowalczyk 10 lipca 2017 0 comments

Puzderko pełne wspomnień – recenzja filmu „Aquarius”

  Kleber Mendonça Filho, twórca ciepło przyjętych „Sąsiedzkich dźwięków” długo kazał czekać na swoje kolejne dzieło. Film pokazywany w zeszłym roku na festiwalu w Cannes udowadnia, że nie zatracił społecznej wrażliwości, a jego język filmowy nadal się rozwija. W „Aquarius” pod płaszczykiem opowieści o starciu jednostki z wielkim biznesem ukrywa
Filmy Premiery Ucieczka z multipleksu
Marcin Grudziąż 4 lipca 2017 0 comments

Londinium Calling – Recenzja filmu „Król Artur: Legenda miecza”

  Ciężko doliczyć się ile to już razy historia Króla Artura była przenoszona na wielki ekran. Od najbardziej docenianych adaptacji tej historii minęły dekady. Najświeższą próbą wskrzeszenia angielskiej legendy był film w reżyserii Antoine Fuqua, który niestety ciężko uznać za udany. „Król Artur” (2004) mimo niezbyt pochlebnych opinii krytyki przyciągnął
Filmy Premiery
Adrian Burz 3 lipca 2017 0 comments

The time to kill is now – recenzja filmu „Lady M.”

Katherine ma prawo czuć się jak przedmiot. Ojciec sprzedaje ją jako dodatek do nieruchomości, przez co zmuszona jest do ślubu z bogatym dziedzicem, Alexandrem. W rękach mężczyzny zdaje się być zabawką, na której ten do woli eksperymentuje. Spełnia on między innymi swoje fantazje erotyczne, polegające na poniżaniu dziewczyny, gdyż jest
Filmy Premiery
Grzegorz Narożny 25 czerwca 2017 0 comments

Nie trzeba mówić nic – recenzja filmu „Czerwony Żółw”

  Dzięki inicjatywie Scope 100 mamy wreszcie okazję obejrzeć w Polsce efekt współpracy japońskiego studia Ghibli z reżyserem Michaelem Dudokiem de Witem. „Czerwony Żółw” to nietuzinkowa, liryczna, minimalistyczna w formie i uniwersalna w wymowie metafora życiowej drogi. Zdecydowanie warta wizyty w kinie. O ile studia Ghibli pod batutą Hayao Miyazakiego
Filmy Premiery Ucieczka z multipleksu
Maciej Kowalczyk 21 czerwca 2017 0 comments

W życia wędrówce, na połowie czasu – recenzja filmu „Słodkich snów”

  Goszczące obecnie w kinach „Słodkich snów” daje asumpt do zapoznania się z twórczością weterana włoskiej kinematografii. Marco Bellocchio adaptuje tym razem książkę Massimo Gramelliniego. Reżyser snuje dwie przeplatające się opowieści, dziecinne traumy rezonują bowiem w dorosłym życiu głównego bohatera. Widz razem z nim musi ułożyć puzzle rozrzucone w przeszłości
Filmy Premiery Ucieczka z multipleksu
Ania Wieczorek 19 czerwca 2017 0 comments

Czy to koniec kariery Zygzaka McQueena? – recenzja filmu „Auta 3”

  Po 7 latach od premiery poprzedniej części, której osią fabularną były kryminalno-mafijne przekręty, Pixar wraca z kolejną odsłoną losów znanej czerwonej wyścigówki. Jest to powrót na właściwe tory. Dosłownie i w przenośni, bowiem w „Autach 3” Zygzak McQueen trenuje na legendarnych trasach, wraca do korzeni i na stare śmieci.
Filmy Premiery
Grzegorz Narożny 18 czerwca 2017 1 comment

Rodzina słowem silna – recenzja filmu „Sieranevada”

  „Sieranevada” to zrealizowana z zegarmistrzowską precyzją wiwisekcja rodzinnych relacji. Film Cristiego Puiu z jednej strony wiele mówi o rumuńskich narodowych tradycjach, a przy tym jest bardzo bliski każdemu, kto kiedykolwiek doświadczył rodzinnych spędów. Kiedy wczujemy się już w atmosferę panującą  podczas spotkania, trzy godziny upłyną niepostrzeżenie. Reżyser z premedytacją
Filmy Premiery Ucieczka z multipleksu
Marcin Grudziąż 10 czerwca 2017 1 comment

Był sobie chłopiec – Recenzja filmu „Serce z Kamienia”

  Islandia stanowi dla mnie prawdziwy fenomen. Państwo, które swoją populacją nie przekracza liczby mieszkańców Lublina, a jednak regularnie potrafi zachwycać cały świat. Jej reprezentacja piłkarska potrafiła wyeliminować anglików z mistrzostw starego kontynentu, a ich kinematografia to ostatnio pasmo sukcesów. W ostatnich latach Polacy pokochali „Barany”, „Fusiego” czy „Wróble”, a
Filmy Premiery Ucieczka z multipleksu
Grzegorz Narożny 7 czerwca 2017 0 comments

Cud-kobieta – recenzja filmu „Wonder Woman”

  Po nie do końca trafionych eksperymentach, jakimi okazały się „Batman v Superman” i „Legion samobójców” studio Warner postanawia zagrać bezpieczną kartą. „Wonder Woman” to dosyć sztampowe origin story w otoczce klasycznego kina przygodowego. Bez formalnego szaleństwa, bez autorskiego sznytu, za to z wyjątkowo uroczą bohaterką, którą z miejsca zaskarbiła
Filmy Premiery
Marcin Grudziąż 3 czerwca 2017 1 comment

Słodko-gorzka cukinia – recenzja filmu ”Nazywam się Cukinia”

  Dziecko z patologicznej rodziny przypadkowo zabija swoją matkę alkoholiczkę, kiedy ta pijana próbuje wymierzyć mu karę cielesną. Osierocone trafia do domu dziecka, w którym jest prześladowane przez kolegów i koleżanki. Tak można w skrócie opisać początek najnowszej pogodnej animacji dla dzieci, która już w ten weekend zawita do polskich
Filmy Premiery Ucieczka z multipleksu
Maciej Kowalczyk 1 czerwca 2017 0 comments

Nie taki diabeł straszny – recenzja filmu „Szatan kazał tańczyć”

  Fragmentaryczna struktura „Szatan kazał tańczyć” Katarzyny Rosłaniec na pozór przypomina godardowskie eksperymenty z formą. Niestety reżyserce nie udaje się ukryć pod kunsztowną skorupką równie intrygującej treści. W zamyśle Rosłaniec jej najnowsze dzieło miało być rodzajem przestrogi. Główną bohaterkę, Karolinę, obdarza wątłym sercem i szalenie intensywnym trybem życia. Po wydaniu
Premiery
Marcin Grudziąż 30 maja 2017 1 comment

Stan Wojenny Anno Domini 2017 – Recenzja filmu „Najpiękniejsze fajerwerki ever”

Ostatnim polskim filmem, zakwalifikowanym do głównego konkursu Cannes był powstały grubo ponad dekadę temu „Pianista”. Wobec takiego niedosytu pozostaje nam tylko cieszenie się z mniejszych nagród. W tym roku powody do radości dała nam Aleksandra Terpińska, która za film „Najpiękniejsze fajerwerki ever” otrzymała aż dwie nagrody dedykowane filmom krótkometrażowym: Rails d’Or
Filmy Premiery
Marcin Kempisty 29 maja 2017 0 comments

Na wschodzie bez zmian – recenzja filmu „Machina wojenna”

Ofensywa Netflixa trwa w najlepsze. Na rynku serialowym jest to już uznana marka, dlatego też teraz sprawdzana jest możliwość zaistnienia tej platformy wśród produkcji pełnometrażowych. Pierwsze sukcesy przez włodarzy Netflixa mogą być już odnotowane – w końcu aż dwa filmy z ich „stajni” brały udział w konkursie głównym 70. Festiwalu
Filmy Premiery
Grzegorz Narożny 22 maja 2017 0 comments

Ćpuny religii – recenzja filmu „Uczeń”

  Oparty na sztuce teatralnej Mayusa von Mayerburga, zwycięski obraz zeszłorocznego Festiwalu Filmów Rosyjskich – Sputnik, nie tylko przestrzega przed fanatyzmem religijnym, ale przede wszystkim obnaża absurdy polityki spolegliwej wobec populistycznych postaw. Pokazuje też przy okazji, jak cienka jest granica między racjonalizmem, a obsesją. U Serebrnnikowa nikt nie jest bez
Filmy Premiery Ucieczka z multipleksu
Maciej Kowalczyk 20 maja 2017 0 comments

Dyskretny urok pożądania – recenzja filmu „Butterfly Kisses”

  Debiutujący w pełnym metrażu Rafał Kapeliński udowadnia, że o pedofilii można mówić bez rozdzierania szat i budzenia kontrowersji. Jego „Butterfly Kisses” 12 maja trafiło do kin studyjnych całej Polski. Skrupulatnie dobierając temat i źródła finansowania Rafał Kapeliński doczekał prawie pięćdziesiątki (urodził się w 1970), ale ten późny debiut pozwala oceniać
Premiery Ucieczka z multipleksu