Oscary 2019 – przewidywania

Oscary 2019 – przewidywania

Już w najbliższą niedziele gala rozdania nagród Amerykańskiej Akademii Filmowej zakończy sezon nagród 2018/19. Z tej okazji nasz redaktor Marcin Prymas przyjrzał się nominowanym i spróbował przewidzieć rozstrzygnięcia. Zapraszamy do zapoznania się i podzielenia się swoimi typami w komentarzach.

Najlepszy film pełnometrażowy

Wygra

„Roma”

Alternatywa

 „Faworyta” / „The Favourite”

Teoretycznie wiemy niewiele, żaden z tegorocznych nominowanych w wyścigu nie zdominował wyraźnie konkurencji. Kolejni teoretycznie silni kandydaci odpadali jak muchy, kto dziś pamięta o oscarowych ambicjach „Pierwszego człowieka” czy „Narodzin gwiazdy”. Tylko jeden obraz od początku sezonu jest chwalony wszędzie. Promowana gigantycznymi pieniędzmi Netflixa „Roma” od Alfonso Cuaróna, z jednej strony ma dobrą „legendę” (pierwszy nieanglojęzyczny zwycięzca w historii), z drugiej twórcę rozpoznawanego i wielokrotnie nagradzanego Amerykańską Akademię Sztuki i Wiedzy Filmowej. Pytanie jednak czy akademicy zdecydują się na tak radykalny krok i nagrodę dla czegoś tak „nieoscarowego”. Zwycięstwa w bezpośrednich starciach z „Faworytą” m.in. na BAFTA-ch i festiwalu w Wenecji nastrajają optymistycznie. To właśnie prowadzony przez trzy wybitne kreacje aktorskie dramat kostiumowy Yorgosa Lanthimosa w tym momencie jawi się jako jedyna możliwa konkurencja dla Meksykanina. Zaskoczyć jeszcze może feelgoodowy i powszechnie lubiany, ale też szeroko krytykowany za kwestie rasowe „Green Book„, ale tu brak nominacji za reżyserię wydaje się swoistym votum nieufności dla Farrelly’ego. Na czwartym miejscu „Czarne bractwo” silne i obecne wszędzie, które przez cały długi sezon nie wygrało nic poza BAFTĄ za scenariusz.

Najlepszy aktor pierwszoplanowy

Wygra

Rami Malek za „Bohemian Rhapsody”

Alternatywa

Christian Bale za „Vice”

Dwie teatralne i utopione w make-upie kreacje w bardzo słabo ocenianych biopkach. Do tego się sprowadził tegoroczny wyścig. Wydaje się, że miłość do „Queen” i „Bohemian Rhapsody” jest tak wielka, że nie pozwoli akademikom na pominięcie Freddiego Mercurego. 

Najlepsza aktorka pierwszoplanowa

Powszechnie bardziej chwalona jest, i słusznie, Brytyjka, jej film także widziało dużo więcej osób. Mimo to stawiam na Close, stronnictwo nawołujące do tego by wreszcie dać tej jednej z najwybitniejszych aktorek pierwszego Oscara wydaje się zbyt silne by skończyć wieczór na tarczy. 

Wygra

Glenn Close za „Żonę”

Alternatywa

Olivia Colman za „Faworytę”

żona

Najlepszy aktor drugoplanowy

Wygra

Richard E. Grant za „Can You Ever Forgive Me?”

Alternatywa

Mahershala Ali za „Green Book”

Tu stawiam na niespodziankę. Te są wszak nieodłączym elementem oscarowych emocji, a Grant to dobry kandydat by ją sprawić. Rozpoznawany w branży, a jednocześnie wciąż niedoceniony aktor zazwyczaj umieszczany w epizodach. Podobnie scharakteryzować można Reginę King, ale jej rola wydaje się bardziej dzielić publikę. A i Ali bardzo niedawno triumfował w odróżnieniu od Weisz.

Najlepsza aktorka drugoplanowa

Regina King to ulubienica krytyki, pytanie czy to cokolwiek znaczy aktualnie na Oscarach. Za Weisz stoi potężny film i bardzo widowiskowa i chwalona kreacja. Zasadniczo jej jedynym problemem podczas dzisiejszej gali będzie Emma Stone. Amerykanka raczej nie ma szans na końcowy triumf, ale z powodzeniem może podzielić zwolenników „Faworyty”.

Wygra

Rachel Weisz za „Faworytę”

Alternatywa

Regina King za „Gdyby ulica Beale umiała mówić”

Najlepszy reżyser

Wygra

Alfonso Cuarón za „Romę”

Alternatywa

Tu nie ma dyskusji, ani wątpliwości. Nawet jeśli ktoś sprzątnie „Romie” sprzed nosa główną statuetkę to na poletku reżyserów nikt Cuarónowi zagrozić nie ma prawa. Meksykańska dominacjo trwaj.

Najlepszy scenariusz oryginalny

Anglia czy USA. Komedia z tragedią, czy tragedia z komedią. Twórcy finansowych przebojów idący w stronę większych ambicji czy najbardziej przystępny film szalonego Greka. „Faworytę” i „Green Book” dzieli tyle co i łączy, ja po porażce Książeczki w Gildii Scenarzystów stawiam kino kostiumowe. Ale nie zapominajmy o „Pierwszym reformowanym”.

Wygra

Tony McNamara i Deborah Davis za „Faworytę”

Alternatywa

Brian Hayes Currie, Nick Vallelonga i Peter Farrelly za „Green Book”

Najlepszy scenariusz adaptowany

Wygra

Kevin Willmott, Charlie Wachtel, Spike Lee i David Rabinowitz za „Czarne bractwo. BlacKkKlansman”

Alternatywa

Barry Jenkins za „Gdyby ulica Beale umiała mówić”

Akademicy coś będą chcieli dać Spikowi Lee, a jak nie da się reżyserii ani filmu to pozostaje scenariusz. Również dlatego, że podobnie jak przed rokiem jest to bardzo słabo obsadzona kategoria. Nie wyobrażam sobie triumfu remake’u remake’u remake’u, dla Coenów i Holofcener już nominacja jest sukcesem dlatego moją alternatywą będzie tekst Barry’ego Jenkinsa. Ale mówię to bez przekonania.

Najlepszy film nieanglojęzyczny

Wygra

Meksyk za „Romę”

 

Alternatywa

Polska za „Zimną wojnę”

Wygra „Roma”. No chyba, że akademicy będą tak pewni wygranej „Romy” w Best Picture, że tu postanowią dać kogoś innego. Wtedy wygra „Zimna wojna”. Ale wygra jednak „Roma”.

Najlepszy pełnometrażowy film dokumentalny

Wygra

„Free Solo”

Alternatywa

„Jutro albo pojutrze” / „Minding the Gap”

Najlepszy krótkometrażowy film dokumentalny

Wygra

„Black Sheep”

Alternatywa

„Koniec gry” / „End game”

Najlepszy pełnometrażowy film animowany

Wygra

„Spider-Man Unierwsum” / „Spider-Man: Into the Spider-verse”

Alternatywa

„Iniemamocni 2”

Najlepszy krótkometrażowy film animowany

Wygra

„Bao”

Alternatywa

„Weekendy” / „Weekends”

Najlepsza muzyka oryginalna

Wygra

Ludwig Göransson za „Czarną Panterę”

Alternatywa

Terence Blanchard za „Czarne bractwo. BlacKkKlansman”

Najlepsza piosenka oryginalna

Wygra

„Shallow” z filmu „Narodziny gwiazdy”

Alternatywa

Najlepsze zdjęcia

Wygra

Alfonso Cuarón za „Romę”

Alternatywa

Łukasz Żal za „Zimną wojnę”

Najlepsza scenografia

Wygra

„Faworyta”

Alternatywa

„Roma”

Najlepsze kostiumy

Wygra

Ruth E. Carter za „Czarną Panterę”

Alternatywa

Sandy Powell za „Faworytę”

Najlepsza charakteryzacja i fryzury

Wygra

„Vice”

Alternatywa

Najlepszy montaż

Wygra

Hank Corwin za „Vice”

Alternatywa

Yorgos Mavropsaridis za „Faworytę”

Najlepszy montaż dźwięku

Wygra

„Pierwszy człowiek”

Alternatywa

„Bohemian Rhapsody”

Najlepszy dźwięk

Wygra

„Pierwszy człowiek”

Alternatywa

„Bohemian Rhapsody”

Najlepsze efekty specjalne

Wygra

„Avengers: Wojna bez granic”

Alternatywa

„Pierwszy człowiek”

Najlepszy krótkometrażowy film aktorski

Wygra

„Marguerite”

Alternatywa

„Skin”