Oscary 2019 – przewidywania nominacji

Już we wtorek, gdy miliony Amerykanów zasiądą do śniadania, a Polacy do obiadu (około 14:20 naszego czasu), Amerykańska Akademia Filmowa ustami komików Tracee Ellis Ross i Kumaila Nanijaniego ("I tak cię kocham") ogłosi nominacje do swoich tegorocznych nagród. Jak co roku nasz oscarowy ekspert Marcin pobawił się we wróżkę i po prześledzeniu tego wyrównanego i emocjonującego sezonu przedstawia Wam swoje typy. Kto zaskoczy? Kto zawiedzie? Tradycyjnie nieuwzględnione zostały kategorie krótkometrażowe.

Filmy z największą liczbą nominacji:

1. Roma – 10
2. Czarna Pantera – 9
      Faworyta – 9
4. Czarne bractwo. BlacKkKlansman – 8
      Vice – 8
6. Bohemian Rhapsody – 5
     Gdyby ulica Beale mogła mówić – 5
     Green Book – 5
     Narodziny gwiazdy – 5
     Pierwszy człowiek – 5
10. Can You Ever Forgive Me – 3
       Zimna wojna – 3
"And the Oscar goes to... Bohemian Rhapsody"

Najlepszy film pełnometrażowy


1. Roma
2. Green Book
3. Czarne bractwo. BlacKkKlansman
4. Narodziny gwiazdy
5. Faworyta
6. Vice
7. Bohemian Rhapsody
8. Czarna Pantera
9. Gdyby ulica Beale umiała mówić


Może zaskoczyć:  „Zimna wojna”

Tegoroczna rywalizacja upływa pod znakiem braku chętnego na główną statuetkę. W tym wyścigu żółwi trudno nie wierzyć w czarno-biały (!) hiszpańskojęzyczny (!!) dramat historyczny Netflixa (!!!). Gdzieś dalej mamy „Oscar bait żywcem z lat 80.”, czwarty remake, antytrumpowską brukową publicystykę, lesbijski film Lanthimosa, dwie produkcje zmiażdżone przez krytykę i wreszcie film superhero. Trudno w tej klęsce wątpliwego urodzaju skreślać szanse któregoś z dwóch cichych arthouse’owiczów z poparciem wielkich studiów. Za Jenkinsem miała opowiedzieć się tak zwana „nowa akademia”, za Pawlikowskim – Europa i „stare wygi”. Któremu z nich się uda zgarnąć dziewiąte miejsce? A może przegrywająca co się da Pantera odpadła na finiszu?

"Spróbujcie mi nie dać Oscara, to zrobię wam z dupy Irak"

Najlepszy aktor pierwszoplanowy

1. Christian Bale za „Vice
2. Rami Malek za „Bohemian Rhapsody
3. Viggo Mortensen za „Green Book
4. Bradley Cooper za „Narodziny gwiazdy
5. John David Washington za „Czarne bractwo. BlacKkKlansman

Może zaskoczyć: Ethan Hawke za „Pierwszego reformowanego

Okoliczności, w których ulubieniec Akademii Bradley „nominujemy cię za wszystko” Cooper w kilka miesięcy z pozycji pewnego zwycięzcy stał się kimś, kto do końca musi drżeć o nominacje, będą niewątpliwie przez lata obiektem analiz historyków Oscarów. Tymczasem o jego miejsce najmocniej zabiega ulubieniec krytyków Ethan Hawke, który w ostatnich tygodniach co prawda kroczy od klęski do klęski, ale każda zła passa musi się skończyć. Pewny swojej pozycji wciąż nie może być także John David Washington – jego rola raczej nikogo nie zachwyciła, nie dominuje swojego filmu tak jak pozostała piątka i ewentualna nominacja miałaby raczej miejsce na plecach silnego filmu. Pytanie, czy „Czarne bractwo” jest wystarczając silne?

"Ale jak to Lady Gaga..."

Najlepsza aktorka pierwszoplanowa

1. Glenn Close za „Żonę
2. Olivia Colman za „Faworytę
3. Lady Gaga za „Narodziny gwiazdy
4. Melissa McCarthy za „Can You Ever Forgive Me?
5. Yalitza Aparicio za „Romę

Może zaskoczyć: Toni Collette za „Dziedzictwo. Hereditary”, Emily Blunt za „Mary Popins powraca”, Viola Davis za „Wdowy”, Joanna Kulig za „Zimną wojnę

Wśród pań wiele emocji, mimo faktu że aż czterem z nich już nic nie grozi. Piąte miejsce jest gorące. Początkowo wydawało się, że przypadnie ono w udziale Emily Blunt, ale średnie recenzje filmu Marshalla połączone z brakiem zainteresowania oraz pominięciem tej roli w ojczyźnie aktorki wydają się decydujące. Alfonso Cuarón i machina Netflixa starają się za wszelką cenę umieścić w stawce swoją gwiazdę i o ile „Roma” faktycznie jest frontrunnerem, to powinno się im to udać. Na kryzys meksykańskiej produkcji liczą niewątpliwie te, które nie mają oparcia w swoich filmach, czyli lubiana przez krytyków Collette i wyróżniona przez BAFTĘ Davis. W tym całym zamieszaniu wygrać może Amazon bardzo intensywnie walczący o szanse Kulig.

"O kim ja w ogóle mogę wspomnieć w tym przemówieniu? Może opowiem o swoim kocie..."

Najlepszy aktor drugoplanowy

1. Mahershala Ali za „Green Book
2. Richard E. Grant za „Can You Ever Forgive Me”
3. Adam Driver za „Czarne bractwo. BlacKkKlansman
4. Sam Rockwell za „Vice
5. Timothée Chalamet za „Mojego pięknego syna

Może zaskoczyć: Sam Elliott za „Narodziny gwiazdy

Pierwszej trójce nic nie zagraża, za ich plecami trzech kandydatów raczej słabszych niż silniejszych. Sam Rockwell wciąż jest na fali po zeszłorocznym zwycięstwie, w „Vice” ma malutką rolę, ale George W. Bush jest w pamięci Amerykanów żywy, a film McKaya wydaje się mieć poparcie. Chalamet jest w bardzo innej sytuacji, jego kreacja niewątpliwie jest najsilniejszą stroną dość dyskutowanej jakości obrazu, w którym występuje, „Mój piękny syn” zresztą nie liczy się w walce o jakąkolwiek inną nominację. Złote dziecko ma dużą rolę i w sezonie zgarnęło wszystko, co mogło, ale wciąż nie może spać spokojnie. Sam Elliott od wielu lat czeka na należne mu uznanie i przez jakiś czas wydawało się, że „to jest ten rok”. Jednakże kryzys „Narodzin gwiazdy” w jego szanse uderzył chyba najmocniej. Stonowana, cicha rola może mu nie wystarczyć na pierwszą (!) w karierze nominację.

"To nic osobistego, Emmo..."

Najlepsza aktorka drugoplanowa

1. Rachel Weisz za „Faworytę
2. Amy Adams za „Vice
3. Emma Stone za „Faworytę
4. Regina King za „Gdyby ulica Beale umiała mówić
5. Margot Robbie za „Marię, królową Szkotów

Może zaskoczyć: Claire Foy za „Pierwszego człowieka”, Emily Blunt za „Ciche miejsce

Jedna z najdziwniejszych kategorii. Amy Adams zbiera fatalne recenzje w średnio ocenianym filmie, a i tak idzie od nominacji do nominacji. Regina King dokładnie na odwrót: po zachwyceniu krytyków pominęły ją SAG i BAFTA, chociaż doceniły populistyczne Globy. Weisz byłaby pewniakiem w tej sytuacji, ale wciąż grozi jej kanibalizacja głosów za strony jej pewnej nominacji koleżanki z planu. Robbie wystąpiła w typowo oscarowym filmie, a i tak okazał się on za słaby, by jej pomagać, to samo zresztą można powiedzieć o Foy. Jednak wydaje się, że w tym momencie bardziej prawdopodobne jest nagrodzenie monarchini niż żony Armstronga. Czarnym koniem może być Blunt, mogąca tu odbić sobie niepowodzenie na pierwszym planie. Pytanie, czy wystarczająco wiele osób wciąż pamięta o „Cichym miejscu”?

"A tam stał mój nocnik"

Najlepszy reżyser

1. Alfonso Cuarón za „Romę
2. Spike Lee za „Czarne bractwo. BlacKkKlansman
3. Adam McKay za „Vice
4. Peter Farrelly za „Green Book
5. Paweł Pawlikowski za „Zimną wojnę

Może zaskoczyć: Bradley Cooper za „Narodziny gwiazdy”, Yorgos Lanthimos za „Faworytę”, Barry Jenkins za „Gdyby ulica Beale umiała mówić

O tegorocznej reżyserii wiemy tylko tyle, że nic nie wiemy. Alfonso Cuarón i Spike Lee wydają się pewni. Do niedawna do tej listy moglibyśmy dopisać Coopera, ale nie jest tajemnicą, że „Narodziny gwiazdy” nie są specjalnie szanowane przez reżyserów, także debiutanci mają zazwyczaj w tej kategorii ciężko, a oscarowy buzz wokół filmu już dawno umarł. W tej sytuacji spodziewam się, że zastąpi go Peter Farrelly, o poparciu dla którego w branży świadczy sobotnie zwycięstwo w gildii producentów. Wydaje się, że na pewno przynajmniej jedno miejsce przypadnie przedstawicielowi kina bardziej artystycznego. Tu stawiam na Pawlikowskiego, którego film akurat wśród reżyserów powinien być znany powszechnie.

"I oni myśleli, że podskoczą Baldwinowi. Mówię ci, ziom"

Najlepszy scenariusz adaptowany

1. Gdyby ulica Beale umiała mówić
2. Can You Ever Forgive Me?
3. Czarne bractwo. BlacKkKlansman
4. Śmierć Stalina
5. Czarna Pantera

Może zaskoczyć: „Ballada o Busterze Scruggsie”, „Narodziny gwiazdy”,  „Zatrzyj ślady”

Scenarzyści zeszłoroczną nominacją „Logana”, a także miejscem dla „Czarnej Pantery” w nagrodach adaptatorów, pokazali, że polubili superbohaterów i dlatego raczej spokojny byłbym o nominację dla filmu Cooglera. Drugie z wolnych miejsc daję Europie w postaci powszechnie lubianej „Śmierci Stalina”. Brak innej czysto komediowej kandydatury w tej kategorii na pewno pomaga, podobnie jak fakt, że to jedyny nieamerykański film w stawce.

"Drogi pamiętniczku..."

Najlepszy scenariusz oryginalny

1. Roma
2. Faworyta
3. Green Book
4. Vice
5. Eighth Grade

Może zaskoczyć: „Zimna wojna”,  „Ciche miejce”, „Pierwszy reformowany”

A24 raczej nie może skończyć sezonu z pustymi rękami, więc przynajmniej w kategorii scenariuszowej powinni dać radę urwać miejsce, a „Eighth Grade” wydaje się tu odrobinę silniejsze. Zawieść może wciąż krytykowane „Vice” lub uginające się pod ciężarem kontrowersji związanych z poglądami pana Vallelongi juniora „Green Book”. A kto na ich miejsce? Czemu nie nominowany do BAFTY najlepszy europejski scenariusz roku?

"A tu wkleimy nagą modelkę"

Najlepsze zdjęcia

1. Roma
2. Faworyta
3. Zimna wojna
4. Gdyby ulica Beale umiała mówić
5. Narodziny gwiazdy

Może zaskoczyć: „Pierwszy człowiek”,  „Czarna Pantera”

Najlepszy montaż

1. Vice
2. Roma
3. Czarne bractwo. BlacKkKlansman
4. Pierwszy człowiek
5. Czarna Pantera

Może zaskoczyć: „Green Book”,  „Narodziny gwiazdy”, „Mission: Impossible – Fallout”
"Będę się uśmiechał, to może nikt nie zauważy, że nie mam zielonego pojęcia, co tu wejdzie"

Najlepszy film nieanglojęzyczny

1. Meksyk – „Roma”
2. Polska – „Zimna wojna”
3. Korea Południowa – „Płomienie”
4. Kolumbia – „Sny wędrownych ptaków”
5. Niemcy  – „Werk ohne Autor”

Może zaskoczyć: Japona – „Złodziejaszki”,  Kazachstan – „Ajka”

Najlepszy film dokumentalny

1. Won’t You Be My Neighbor?
2. Three Identical Strangers
3. Shirkers
4. RBG
5. Free Solo

Może zaskoczyć: „Jutro albo pojutrze”,  „Crime + Punishment”, „O ojcach synach”

"Szklane sufity..."

Najlepszy film animowany

1. Spider-Man: Uniwersum
2. Iniemamocni 2
3. Ralph Demolka w Internecie
4. Wyspa psów
5. Mirai

Może zaskoczyć: „Grinch”,  „Ruben Brandt, kolekcjoner”, „Jaskiniowiec”

Najlepsze efekty specjalne

1. Avengers: Wojna bez granic
2. Player One
3. Witajcie w Marwen
4. Czarna Pantera
5. Pierwszy człowiek

Może zaskoczyć: „Han Solo: Gwiezdne wojny – historie”,  „Mary Poppins powraca”
"Przynajmniej piosenkę wygra-a-a-a-my"

Najlepsza muzyka oryginalna

1. Gdyby ulica Beale umiała mówić
2. Wyspa psów
3. Pierwszy człowiek
4. Czarne bractwo. BlacKkKlansman
5. Czarna Pantera

Może zaskoczyć: „Mary Poppins powraca”,  „Ciche miejsce”

Najlepsza piosenka

1. „Shallow” z filmu „Narodziny gwiazdy”
2. „All the Stars” z filmu „Czarna Pantera”
3. „When a Cowboy Trades His Spurs for Wings” z filmu „Ballada o Busterze Scruggsie”
4. „Suspirium” z filmu „Suspiria”
5. „I’ll Fight” z filmu „RBG”

Może zaskoczyć: „Revelation” z filmu „Wymazać siebie”, „Girl in the Movies” z filmu „Kluseczka”
"Nie zapeszaj!"

Najlepszy montaż dźwięku

1. Roma
2. Pierwszy człowiek
3. Czarne Bractwo. BlacKkKlansman
4. Faworyta
5. Bohemian Rhapsody

Może zaskoczyć: „Czarna Pantera”,  „Ciche miejsce”

Najlepszy dźwięk

1. Ciche miejsce
2. Narodziny gwiazdy
3. Spider-Man: Uniwersum
4. Roma
5. Bohemian Rhapsody

Może zaskoczyć: „Pierwszy człowiek”, „Czarna Pantera”,
"Wakanda forever!"

Najlepsza scenografia

1. Czarna Pantera
2. Roma
3. Pierwszy człowiek
4. Faworyta
5. Mary Poppins powraca

Może zaskoczyć: „Bohemian Rhapsody”,  „Maria, królowa Szkotów”

Najlepsze kostiumy

1. Czarna Pantera
2. Faworyta
3. Maria, królowa Szkotów
4. Bohemian Rhapsody
5. Suspiria

Może zaskoczyć: „Ballada o Busterze Scruggsie”, „Fantastyczne zwierzęta: Zbrodnie Grindewalda”

Najlepszy makijaż i fryzury

1. Vice
2. Czarna Pantera
3. Granica

Może zaskoczyć: „Suspiria”, „Bohemian Rhapsody”