nić widmo

Luty zawsze jest jednym z najciekawszych miesięcy w kalendarzu kinomana. Niezliczone premiery, niedobitki, które nie zmieściły się w planach dystrybutorów na 2017, produkcje nominowane do Oscara. W tym miesiącu w naszym podsumowaniu znajduje się rekordowa liczba filmów, jak i rekordowe średnie. Zapraszamy do zapoznania się z poniższym rankingiem.

Miód dla dakini
Kraj: Bhutan

Reżyseria: Dechen Roder

Dystrybucja: Pięc Smaków

10. Miód dla dakini

Pierwszy w historii szerokodystrybuowany film z Bhutanu, okazał się zaskakująco interesujący i mimo kilku wad, godny polecenia. Dobra średnia pozwoliła mu ulokować się na dziesiątej pozycji naszego rankingu.

Średnia: 6,29/10
7 ocen

Jestem zdumiony jak bardzo amerykańsko ten film wygląda. Szkoda tylko, że kiepski kryminał zabiera czas fascynującym mitom i relacji bohaterów.

Maciej Kowalczyk
Maciej Kowalczyk
7/10

Nie sądziłem, że będzie tak kurczowo trzymał się gatunku, ale nie jest to zarzut. Śledztwo angażuje, folklor czaruje, a bhutańska sceneria urzeka.

Grzegorz Narożny
Grzegorz Narożny
7/10

Powiązanie magicznych opowieści Dakini z zdarzeniami fajne-lepsze niż przebieg wydarzeń rozgrywających się naprawdę (niepotrzebnie niejasne,miejscami naciągane)

Anna Strupiechowska
Anna Strupiechowska
7/10

Pierwsza godzina jest super, z pomysłem dawkuje poszlaki i opiera się na motywie podróży (świetne widoki!). Potem śledztwo przysłania wszystko.

Adrian Burz
Adrian Burz
6/10

Można posmakować obyczajowości i religii Bhutanu, ale intryga jest mocno zagmatwana i chyba nie zawsze sensowna

Krystian Prusak
Krystian Prusak
6/10

Za dużo rzeczy dzieje się bo magia, a natłok klisz chwilami boli, ale klimat jest. Bardzo ciekawe spojrzenie w tak obcy nam świat, za pomocą czegoś tak naszego.

Marcin Prymas
Marcin Prymas
6/10

Wątek kryminalny kuleje, a i w zbudowanej przez Roder świątyni brakuje Boga. Jak gdyby kręcił to Europejczyk zafascynowany "egzotyką".

Marcin Kempisty
Marcin Kempisty
5/10
kształt-wody-poster
Kraj: USA

Reżyseria: Guillermo del Toro

Dystrybucja: Imperial - Cinepix

9. Kształt wody

Tegoroczny zwycięzca Oscara podzielił redakcję. Większość z nas jednak nie należy do fanów tego werdyktu, co widać było w naszym przedoscarowym tekście. Mimo to udało się temu filmowi załapać do naszego podsumowania miesiąca.

Średnia: 6,43/10
7 ocen

Piękne i urocze, takie bajki to ja lubię i szanuję. Stuhlbarg tegoroczną Amy Adams....

Marcin Prymas
Marcin Prymas
8/10

Wizualnie bardzo ładnie. Drażni sposób przekazania treści - pokazuje, że powstał na rynek amerykański. Za słabo wyjaśnia baśniową stronę, a sporo wątków nie dopracowano.

Anna Strupiechowska
Anna Strupiechowska
7/10

Nostalgia i styl zawstydzają "La La Land". Baśń o wykluczeniu zaskakuje odwagą i urokliwą prostotą wpadającą w naiwność. Działa i wygląda, ale nie syci w pełni.

Michu Szczepański
7/10

Wizualnie absolutnie zachwyca, ale samą historię raczej ciężko kupić. Niektórych pewnie oczaruje, nie mnie.

Marcin Grudziąż
Marcin Grudziąż
6/10

Odtwórcza warstwa audiowizualna (filmy Jeuneta, Bioshock) działa lepiej od grubo ciosanej metaforyki. Fajnie wypadają Jenkins i Hawkins.

Maciej Kowalczyk
Maciej Kowalczyk
6/10

Wielkie oscarowe rozczarowanie, wykalkulowana na zwycięstwo gorsza wersja "Labiryntu Fauna"

Krystian Prusak
Krystian Prusak
6/10

Bardzo ładne, ale od kiedy to słówko "baśń" usprawiedliwia scenariuszowe braki? Pierwszy przypadek promocji zoofilii w mainstreamowym kinie? Nie, dziękuję 🙂

Grzegorz Narożny
Grzegorz Narożny
5/10
Kraj: USA

Reżyseria: Ryan Coogler

Dystrybucja: Disney

8. Czarna Pantera

Wielki przebój amerykańskiego boxoffice nie zrobił w Polsce takiej furory jak za oceanem, ale wśród naszych redaktorów zdobył pewną uwagę.

Średnia: 6,6/10
5 oceny

Olbrzymie zaskoczenie, bo to jeden z moich ulubionych Marveli, ma własną tożsamość i wreszcie ciekawych złoli

Krystian Prusak
Krystian Prusak
8/10

Główny koteł ma mało charyzmy, ale nadrabia drugi plan i antagonista (Jordan!). Brawa dla Morrison (fake-mastershot w kasynie) i designu.

Maciej Kowalczyk
Maciej Kowalczyk
7/10

Bazuje na świetnych złych charakterach (klucz do sukcesu dla Marvela). Fajna wycieczka po świecie Czarnej Pantery. Kiepsko z wykorzystaniem potencjału Shuri.

Anna Strupiechowska
Anna Strupiechowska
7/10

Barwny świat i nadwyraz współczesny problem opakowane w standardowe głupoty i brak stylu Marvela. Niektóre klisze śmierdzą Hamletem, inne tylko śmierdzą.

Michu Szczepański
6/10

Co z tego, że w końcu ciekawy antagonista i niezły setting, jak historia do bólu generyczna, a bohater bezjajeczny?

Grzegorz Narożny
Grzegorz Narożny
5/10
Kraj: Polska

Reżyseria: Urszula Antoniak

Dystrybucja: Best Film

7. Pomiędzy słowami

Wyświetlany podczas Warszawskiego Festiwalu Filmowego najnowszy film Urszuli Antoniak zostaje w naszej redakcji najlepszą polską premierą tego miesiąca.

Średnia: 6,67/10
3 oceny

Samotność w wielkim mieście przez pryzmat doświadczenia emigracyjnego. Antoniak tworzy mądre i wysmakowane kino, a Gierszał z Chyrą odnajdują porozumienie, jakiego dawno nie można było uświadczyć w polskim kinie.

Marcin Kempisty
Marcin Kempisty
8/10

Zbyt deklaratywny, wykoncypowany, metafory przyciężkie, a wątek z uchodźcami dopisany. Pięknie wypada relacja Chyra-Gierszał i foteczki.

Maciej Kowalczyk
Maciej Kowalczyk
6/10

Genialnie zagrany, przepiękny, fajny koncept. Wszystko upada przez absolutny brak zaufania Antoniak do widza i łopatologię.

Marcin Prymas
Marcin Prymas
6/10
The Disaster Artist
Kraj: USA

Reżyseria: James Franco

Dystrybucja: Warner

6. Disaster Artist

Po licznych zawirowaniach związanych z premierą kinową, a późniejszymi oscarowymi nominacjami filmu Franco, oczekiwania wobec niego były bardzo duże. Mimo to nie zawiódł nas i zameldował się na wysokim miejscu.

Średnia: 7,14/10
7 ocen

James, ty zawadiako...

Marcin Kempisty
Marcin Kempisty
8/10

Prawdziwy hołd dla pasji tworzenia, panowie Franco w najwyższej formie, koń i fan "The Room" by się uśmiał 🙂

Krystian Prusak
Krystian Prusak
8/10

Świetne, zaskakująco poruszające również jako dramat ujęciem postaci Wiseau. Genialny Franco.

Marcin Prymas
Marcin Prymas
8/10

Hołd i kpina w jednym. Nieźle wygrywa tragizm Wiseau. Warto oglądać li tylko po seansie "The Room". Obaj bracia Franco spisali się na medal.

Maciej Kowalczyk
Maciej Kowalczyk
7/10

Przewrotnie spełniony American dream. Zabawny, a przy tym gorzkawy. Wiseau to dorosłe dziecko i Franco świetnie to oddał. Warto wcześniej znać "The Room".

Grzegorz Narożny
Grzegorz Narożny
7/10

Marzyciele zaliczają wzloty i upadki. Nieco zbyt holywoodzki jak na mój smak. Za to pięknie hołduje twórczości Wiseau, jako fan "The Room" cieszy mnie to bardzo

Adrian Burz
Adrian Burz
6/10

Lepiej od scenicznych rekonstrukcji wypadają sekwencje spoza planu (Franco spina się i stara się za bardzo), a Tommy W. grał w "Room" bez rozpoznawalnych emocji

Anna Strupiechowska
Anna Strupiechowska
6/10
Jeszcze nie koniec
Kraj: Francja

Reżyseria: Xavier Legrand

Dystrybucja: Solopan

5. Jeszcze nie koniec

Drugi z filmów z zeszłorocznego festiwalu w Wenecji, który zobaczyliśmy w kinach w lutym zdobył większe uznanie niż zwycięzca Złotych Lwów. Czy przed Xavierem Legrandem wielka kariera? Debiut na to wskazuje.

Średnia: 7,17/10
6 ocen

Literą prawa można zaklinać rzeczywistość, ale rozszalała męska bestia i tak w finale udowodni ile znaczą takie ugody.

Maciej Kowalczyk
Maciej Kowalczyk
8/10

Operatorsko i narracyjnie różnorodny, ale przez to mało charakterystyczny stylowo. Zakończenie idzie ciut za daleko. Mimo to, autentyczne, dobre kino.

Adrian Burz
Adrian Burz
7/10

Prawo rozmija się z rzeczywistością. Surowy i zimny, ale dzięki temu mocniej pozwala wybrzmieć finałowi. Chociaż chciałbym trochę szerszego kontekstu konfliktu.

Grzegorz Narożny
Grzegorz Narożny
7/10

Film który pozostawia widza ze wszechogarniającym niedosytem. Tragiczna końcówka, psuje budowaną przez Legranda opowieść.

Marcin Prymas
Marcin Prymas
7/10

Do finału satysfakcjonują wnioski wysnuwane z scen podawanych oszczędnie,Każda kolejna scena dodaje tylko smaku,by z tupetem w kiepskiej końcówce odebrać apetyt

Anna Strupiechowska
Anna Strupiechowska
7/10

Reżyser ma znakomite wyczucie sytuacji, także szkoda, że nie pokusił się o odrobinę dłuższy metraż. Finałowa scena wstrząsająca.

Marcin Kempisty
Marcin Kempisty
7/10
Kraj: USA

Reżyseria: Martin McDonagh

Dystrybucja: Imperial - Cinepix

4. Trzy Billboardy za Ebbing, Missouri

Jeden z faworytów tegorocznych Oscarów w każdym innym miesiącu byłby zapewne zwycięzcą naszego podsumowania. Redakcję kupiły dialogi, ale niektórzy mieli pretensje do słabości scenariusza.

Średnia: 7,8/10
10 ocen

Nieoczekiwanie mój Oscarowy faworyt. Mnóstwo smaczków i świetnie sportretowane relacje międzyludzkie. Znakomicie zagrany.

Marcin Grudziąż
Marcin Grudziąż
8/10

Terapeutyczna czarna komedia, z postaciami pisanymi z wielkim sercem. Każda scena Frances i Woody'ego to cymes. Tempo niemal idealne.

Maciej Kowalczyk
Maciej Kowalczyk
9/10

Nieoczywisty, niebanalny scenariusz i wielkie kreacje aktorskie, jeden z najlepszych filmów Coenów... a nie... chwila 😉

Krystian Prusak
Krystian Prusak
8/10

Satysfakcja z każdej sceny,a dialogi są jak wyjęte z ust postaci,a nie aktorów. Dosadny w wymowie, a zarazem lekkostrawny <3 Tylko w oryginalnej wersji językowej

Anna Strupiechowska
Anna Strupiechowska
8/10

W niemal terapeutycznym pełnym przerysowań tyglu poszukiwania nie tyle sprawiedliwości, co zemsty mieszają się krwiste postacie i mięsista konstrukcja skryptu.

Michu Szczepański
8/10

niesamowicie autentyczny; niczym główna bohaterka udaje twardziela, a jest przepełniony emocjami; świetne dialogi

Ania Wieczorek
Anna Wieczorek
8/10

Brudne południe. Przerysowany w na tyle przystępny sposób, iż sprawia frajdę, jednocześnie zostawiając miejsce na refleksję. Co ten McDonagh ma do karłów?

Adrian Burz
Adrian Burz
7/10

Niezrozumiałe przemiany bohaterów. Początek genialny, a później czar pryska.

Marcin Kempisty
Marcin Kempisty
7/10

Świetne szermierki słowne, i gra konwencją kina zemsty, ale scenariuszowo zbyt często idzie na łatwiznę, żebym uznał go za coś wybitnego.

Grzegorz Narożny
Grzegorz Narożny
7/10

Zbieg okoliczności: The Movie; Bardzo zabawny, bardzo dobrze się ogląda, niestety scenariusz chwilami pociesznie niezgrabny. Niektóre sceny to nieporozumienie.

Marcin Prymas
Marcin Prymas
7/10
Kraj: Portugalia

Reżyseria: Teresa Villaverde

Dystrybucja: Bomba Film

3. Gniazdo

Niektóre produkcje przechodzą przez nasze kina niemal niezauważone. Należy do nich najnowsza produkcja Bomba Film, przywieziona z zeszłorocznego Berlinale. Tylko jeden z naszych redaktorów miał przyjemność się z nią zapoznać, ale jego wrażenia są więcej niż pozytywne.

Średnia: 8/10
1 ocena

Kawał dobrego kryzysowego slow cinema. O pełzającym kryzysie i brutalnej ingerencji.

Marcin Prymas
Marcin Prymas
8/10
Niemiłość
Kraj: Rosja

Reżyseria: Andriej Zwiagincew

Dystrybucja: Against Gravity

2. Niemiłość

Największy współczesny mistrz kina rosyjskiego po raz kolejny przedstawił nam pełną bólu alegoryczną opowieść o rodzinie i współczesnej Rosji.

Średnia: 8/10
8 ocen

Kontemplacja pustki. Ego jako źródło cierpień. Odrobinę zbyt manieryczny, lecz i tak boleśnie ukazujący transgeneracyjny przekaz traumy.

Marcin Kempisty
Marcin Kempisty
10/10

Pękło mi serce...

Grzegorz Narożny
Grzegorz Narożny
9/10

Chyba po raz pierwszy na tym festiwalu poczułem taki żal że film już się kończy. Mocny i wciągający. Bardzo smutny.

Marcin Grudziąż
Marcin Grudziąż
8/10

Działa na poziomie realistycznym i metaforycznym. Krichman jest fachura, więc obrazek w sam raz, bez upiększeń. Szkoda trochę zakończenia.

Maciej Kowalczyk
Maciej Kowalczyk
8/10

Świetnie opowiadane kino, które na swej surowości umie dźwignąć ciężar tematu i emocji. Momentami niebezpiecznie nachalne wydźwiękiem, ale nadal klimatyczne

Michu Szczepański
8/10

Swobodny remake "Przygody". Zwiagincew nieco słabszy, ale nadal pewniak. Minus za kilka zbyt oczywistych metafor. Duży plus za audio/wizualną stronę.

Adrian Burz
Adrian Burz
7/10

To było solidne, ale ze Zwiagnicewem chyba się nie polubię.

Marcin Prymas
Marcin Prymas
7/10

Następstwa degradacji wartości. Społeczeństwo daleko nie zajdzie zmierzając w rejony "niemiłości". Tli się współczucie. Doskwierający mróz przerasta ciut fabułę.

Anna Strupiechowska
Anna Strupiechowska
7/10
Kraj: USA

Reżyseria: Paul Thomas Anderson

Dystrybucja: United International Pictures Sp z o.o.

1. Nić widmo

Zwycięzca mógł być tylko jeden. Jedna z najbardziej oczekiwanych produkcji tego roku, dzieło amerykańskiego mistrza zawładnęło sercami i umysłami redaktorów Pełnej Sali.

Średnia: 8,44/10
9 ocen

Wielopłaszczyznowa, zniuansowana historia, która pozwala widzowi na domysły. Bajeczny score Greenwooda. DDL i Manville bez fałszywej nuty.

Maciej Kowalczyk
Maciej Kowalczyk
10/10

Zupełnie jakby Hitchcock zmartwychwstał i wyreżyserował nową, lepszą i o wiele bardziej pojemną "Rebekę" Poraża dbałość o detale.

Grzegorz Narożny
Grzegorz Narożny
9/10

Śledzone z wytężeniem. Zachwyt nad mnogością,drobnych subtelności roztaczających się w powietrzu.Delektujemy się z postaciami każdym posiłkiem i przymiarką sukni

Anna Strupiechowska
Anna Strupiechowska
9/10

PTA i DDL opowiadają jak ciężko żyć z perfekcjonistą. Autotematyczny do bólu, zwłaszcza dla tego drugiego. Szkoda, że inne postaci pozostają tylko tłem.

Marcin Grudziąż
Marcin Grudziąż
8/10

PTA slalomuje między wieloma konwencjami. Oddaje hołd klasycznemu kinu (ile tu Ophulsa i Hitchcocka), zaskakuje ironicznym autotematyzmem.

Marcin Kempisty
Marcin Kempisty
8/10

Wysmakowanie i maestria PTA

Krystian Prusak
Krystian Prusak
8/10

(Arcy)dzieło

Marcin Prymas
Marcin Prymas
8/10

Dopięty na przedostatni guzik. Profesjonalny, acz nie sterylny. Chłodny, ale podszyty ciepłem. Wymuskany, ale fragmentarycznie zabrudzony pastą do butów.

Michu Szczepański
8/10

uszyty z perfekcją godną najbardziej wysublimowanej sukni.

Ania Wieczorek
Anna Wieczorek
8/10

Pozostałe filmy:

Plan B – 3 oceny, średnia: 6/10 
Ja, Godard – 2 oceny, średnia 6/10
Miasto duchów – 2 oceny, średnia: 6/10
W ułamku sekundy – 7 ocen, średnia: 5,86/10
Czwarta władza – 4 oceny, średnia: 5,75/10
Blask – 5 ocen, średnia: 5,2/10 
Słudzy diabła – 4 oceny, średnia 4,75/10
Kobiety mafii – 2 oceny, średnia: 4/10
Pełnia życia – 1 ocena, średnia: 4/10
The Place – 5 ocen, średnia: 3,6/10
Szron – 2 oceny, średnia: 3/10
Nowe oblicze Greya – 1 ocena, średnia: 2/10