Na co do kina? #123 Cotygodniowy przegląd premier

Chociaż nadchodzący tydzień nie oszałamia ilością premier kinowych, to są wśród nich prawdziwe perły, których nie można przegapić. Święcący tryumfy wszędzie gdzie się pojawia francuski melodramat kostiumowy Céline Sciammy, jednej z najciekawszych współczesnych reżyserek, należy zdecydowanie do najbardziej oczekiwanych tytułów roku. Cieszy też fakt, że na nasze ekrany trafia wreszcie niezwykły film kazachskiego reżysera, Emira Baigazina. Filmowym hitem tego tygodnia może się jednak okazać polska produkcja biograficzna o muzyku jazzowym, którą popularnością spróbuje przebić co najwyżej najnowszy familijny film Disneya. Norweski komediodramat dla dzieci i młodzieży będzie miał raczej pod górkę, konkurując z tą amerykańską produkcją. Widzowie szykujący się już na Halloween mogą powoli wchodzić w klimaty grozy za sprawą komediowego horroru, będącego sequelem popularnego tytułu sprzed dziesięciu lat.

PREMIERA TYGODNIA

PORTRET KOBIETY W OGNIU

Tytuł oryginalny: Portrait de la jeune fille en feu

Rok: 2019

Gatunek: Dramat historyczny

Kraj produkcji: Francja

Reżyser: Céline Sciamma

Występują: Noémie Merlant, Adèle Haenel, Luàna Bajrami i inni

Dystrybucja: Gutek Film

JUŻ WIDZIELIŚMY

Ten piękny kostiumowy melodramat warto obejrzeć na dużym ekranie, a jeśli jeszcze się wahacie, przeczytajcie koniecznie recenzję Dawida, który zachwycony filmem pisał o nim m. in. tak:

[Céline Sciamma] unika przedstawieniowych klisz w sposobie eksponowania ciała kobiecego, skupia się na trudach szczerego dialogu, budowania intymności i zaufania w siostrzanych relacjach, niepasujących do zastanych struktur społecznych. (…) Reżyserka decyduje się dopuszczać do głosu właściwie wyłącznie “drugą płeć”. (…) “Portret” wpisuje się niejako w [queerowy] dyskurs, ale też go komplikuje i rozmywa (…) Sam wątek romansu pomiędzy kobietami, choć pozostaje sercem filmu i został poprowadzony z niezwykłą subtelnością, oparty na znaczących przemilczeniach, delikatnych gestach oraz wolny od melodramatycznych klisz, to nie jest bardziej istotny niż ogólna idea siostrzeństwa, kobiecej solidarności. (…) Mamy do czynienia wcale nie z oskarżycielskim, “anty-męskim” manifestem feministycznym, a po prostu krytyczną “wypowiedzią kobiecocentryczną” (…), która podejmuje próbę reinterpretacji wizji rzeczywistości z dostępnych źródeł faktograficznych i tekstów kultury. (…) Przy tym całym rozpływaniu się nad emocjonalną siłą i gęstością potencjalnej intelektualnej refleksji na temat filmu, może wręcz nie starczyć miejsca, by opisać na jak wielu poziomach “Portret” jest niezwykły. 

 
Dawid Smyk
Dawid Smyk

RZEKA

Tytuł oryginalny: Ozen

Rok: 2018

Gatunek: Dramat

Kraj produkcji: Kazachstan / Norwegia / Polska

Reżyser: Emir Baigazin

Występują: Zhalgas Klanov, Zhasulan Userbayev, Ruslan Userbayev i inni

Dystrybucja: Madness

JUŻ WIDZIELIŚMY

Po roku od seansów na Warszawskim Festiwalu Filmowym na nasze ekrany wchodzi wreszcie malowniczy film kazachskiego reżysera Emira Baigazina. Szukajcie tego tytułu w kinach, bo naprawdę warto, o czym przekonuje nas Maciek w swojej recenzji:

[Emir Baigazin] od początku kariery zgłaszał (…) akces raczej do malarzy kina, niż tych, którzy operują dialogiem czy zgrabną intrygą. W nagrodzonym w Wenecji filmie nie porzuca swojego stylu i tka z obrazów niezapomniany całun. (…) Osadza (…) akcję na zupełnym pustkowiu, gdzieś na stepie, z dala od miast, zgiełku, problemów współczesności. Jedynym urozmaiceniem monotonnego krajobrazu jest pełna zgubnych wirów rwąca rzeka – kwintesencja niepowstrzymanego wodnego żywiołu. Ta ziemia nie należy do człowieka, to domena Natury. Jedyną enklawą w okolicy pozostaje małe gospodarstwo zamieszkałe przez małżeństwo z piątką synów. (…) Głowa rodziny, srogi niczym starotestamentowy Bóg, wystawia swoje dzieci na próbę. (…) Baigazin nader chętnie posługuje się symbolami i zamiast wykładać swoją filozofię w rozbudowanych scenach dialogowych, woli pozostawiać interpretację odbiorcom. Jedną z kwestii, jakiej dotyka film, jest wychowanie (…). Reżysera interesuje jednak nie tylko to zagadnienie. Sięga po odwieczny konflikt Natura – Cywilizacja, tu bardziej funkcjonujący jako starcie tradycyjnego pojmowania stanu rzeczy z tym reprezentowanym przez ponowoczesne społeczeństwo.

 
Maciej Kowalczyk
Maciej Kowalczyk

IKAR. LEGENDA MIETKA KOSZA

Rok: 2019

Gatunek: Biograficzny

Kraj produkcji: Polska

Reżyser: Maciej Pieprzyca

Występują: Dawid Ogrodnik, Justyna Wasilewska, Jowita Budnik i inni 

Dystrybucja: Next Film

Dawid Ogrodnik, jeden z naszych najlepszych aktorów, powoli zaczyna się specjalizować w rolach biograficznych. W najnowszym filmie Macieja Pieprzycy („Chce się żyć”, „Jestem mordercą”) wciela się w postać Mietka Kosza, legendarnego, choć nieco zapomnianego pianisty jazzowego. Jeszcze jako dziecko utracił on wzrok, co nie przeszkodziło mu zostać wirtuozem fortepianu. Film był bardzo dobrze przyjęty na festiwalu w Gdyni, gdzie otrzymał aż siedem ważnych nagród, w tym Srebrne Lwy oraz nagrodę publiczności Złoty Klakier. Czy uda się osiągnąć sukces frekwencyjny w kinach na miarę takich „biopiców” jak „Bogowie” czy „Ostatnia rodzina”? Naszym zdaniem szanse są spore.

OCZEKIWANIA:

  • Historia nietuzinkowej postaci, która zasługiwała na przypomnienie
  • Dawid Ogrodnik, Justyna Wasilewska, Jowita Budnik, Piotr Adamczyk, Maja Komorowska to więcej niż solidna obsada
  • Muzyka Leszka Możdżera rozrusza każdy film – a tu będzie miała niemałą rolę do spełnienia
  • Poprzednie filmy Macieja Pieprzycy to solidne kino środka dla szerokiej publiczności – i tym razem spodziewamy się podobnych efektów

OBAWY:

  • Nawet najbardziej solidne kino środka dla szerokiej publiczności niekoniecznie zadowoli wytrawnych kinomanów
  • Spodziewamy się raczej konwencjonalnej i schematycznej biografii, bez szczególnej subtelności i polotu
 

INNE PREMIERY

Wśród pozostałych premier znajdziemy familijne fantasy „Czarownica 2″ oraz komediowy horror „Zombieland: Kulki w łeb”, czyli kontynuacje hitów sprzed paru lat. Oba filmy mogą pochwalić się niezłą obsadą, ale też oba wyglądają na typowy „skok na kasę”. Produkcja Disneya ma do tego kiepski wynik 44% na Rotten Tomatoes. Listę dopełnia norweskie „Co gryzie Gilberta Grima” – kolejny film dla młodego widza wprowadzany przez Vivarto – który poza polskim tytułem „pożyczonym” od klasyka z lat 90. niczym szczególnym nie przykuł naszej uwagi.

CZAROWNICA 2

Tytuł oryginalny: Maleficent: Mistress of Evil
Rok: 2019
Gatunek: Fantasy, familijny
Kraj produkcji: USA
Reżyser: Joachim Rønning
Występują: Angelina Jolie, Elle Fanning, Michelle Pfeiffer i inni
Dystrybucja: Disney

ZOMBIELAND: KULKI W ŁEB

Tytuł oryginalny: Zombieland: Double Tap
Rok: 2019
Gatunek: Komedia, horror
Kraj produkcji: USA
Reżyser: Ruben Fleischer
Występują: Woody Harrelson, Emma Stone, Jesse Eisenberg i inni
Dystrybucja: United International Pictures

CO GRYZIE GILBERTA GRIMA

Tytuł oryginalny: Gilberts grusomme hevn
Rok: 2016
Gatunek: Komedia, dramat
Kraj produkcji: Norwegia
Reżyser: Hanne Larsen
Występują: Simon Hobbel Rosendahl, Gisken Armand i inni
Dystrybucja: Vivarto