Okiem redakcji: marzec 2018

Po lutowym desancie hitów, przyszedł czas na nieco spokojniejszy marzec. Co nie znaczy, że nie mieliśmy w czym wybierać. Ostatnie oscarowe propozycje, kilka mniejszych produkcji spoza Hollywood oraz nieoczekiwane gatunkowe perełki. Jak na miesiąc kobiet przystało, w niniejszym zestawieniu dominują charyzmatyczne protagonistki.

Marlina
Kraj: Indonezja

Reżyseria: Mouly Surya

Dystrybucja: Pięć Smaków

10. Marlina. Zbrodnia w czterech aktach

Druga tegoroczna produkcja debiutujących na rynku dystrybucyjnym Pięciu Smaków znów załapała się do naszej miesięcznej topki. Krwawa i liryczna opowieść o zemście, feministyczne kino rodem z muzułmańskiej Indonezji nie porwało tłumów, ale wciąż wierzymy w drugie życie na VOD.

Średnia: 6,63
8 ocen

Ładnie sfotografowana ballada o silnych kobietach w patriarchalnym świecie. Przemyślana struktura scenariusza i krwawa, westernowa opowieść z nutką egzotyki.

Wojciech Koczułap
Wojciech Koczułap
8/10

Proste, mięsiste kino zemsty ze świetnym humorem i niesamowicie wymuskanymi zdjęciami. Warto!

Grzegorz Narożny
Grzegorz Narożny
8/10

Feministyczny western ze sporą domieszką czarnego humoru. Surya oko do symetrycznych i pomysłowych kadrów, choć chwilami zdjęcia chcą być zbyt fajowe.

Maciej Kowalczyk
Maciej Kowalczyk
7/10

Indonezyjskie kino gatunków zawsze daje radę. Chociaż po świetnym pierwszym akcie, następne wydają sie nieco puste. Forma nadrabia.

Adrian Burz
Adrian Burz
6/10

Jak na cztery lata produkcji, to trochę za mało treści i okazji do przemyśleń jest w tym filmie. Bombastyczne zdjęcia.

Marcin Kempisty
Marcin Kempisty
6/10

Preferowałbym zbrodnię w pierwszym akcie w formie krótkometrażówki

Krystian Prusak
Krystian Prusak
6/10

Pewien zawód, film mnie odrobinę zanudził, po pierwszym akcie zwalnia i nie zapewnia tyle ile się oczekuje.

Marcin Prymas
Marcin Prymas
6/10

Udana stylizacja robiona zbyt pod zachodnią publikę. Po seansie ciężko uznać, że wszystkie działania Marliny mają sens, ale po próbach zrozumienia zdaje egzamin

Anna Strupiechowska
Anna Strupiechowska
6/10
Kraj: USA

Reżyseria: John Francis Daley, Jonathan Goldstein

Dystrybucja: Warner Bros.

9. Wieczór gier

Jak widać nawet amerykańska komedia może znaleźć się w naszym podsumowaniu, jeśli prezentuje odpowiedni poziom. Często podkreślane związki ze słynnym thrillerem Davida Finchera niewątpliwie nie zaszkodziły nowości, podobnie jak słaba konkurencja. A może to po prostu naprawdę dobry film?

Średnia: 6,67/10
3 oceny

Konsekwentnie poprowadzona intryga i szereg spełnionych żartów. Energetyczna McAdams i fantastyczny epizod Plemonsa.

Maciej Kowalczyk
Maciej Kowalczyk
7/10

Jestem pod wrażeniem liczby udanych żartów. Nawet running jokes nie męczą i dążą do czegoś. Operatorsko też bywa ciekawy. Od dziś kocham McAdams.

Grzegorz Narożny
Grzegorz Narożny
7/10

Mimo że wiele żartów jest na niskim poziomie, to są one podawane w tak lekki i niewymuszony sposób, że "Wieczór gier" sprawia mnóstwo frajdy.

Marcin Kempisty
Marcin Kempisty
6/10
Jestem najlepsza. Ja Tonya - plakat
Kraj: USA

Reżyseria: Craig Gillespie

Dystrybucja: Monolith Films

8. Jestem najlepsza. Ja, Tonya

Teledyskowo zrealizowana opowieść o najsłynniejszej aferze w historii łyżwiarstwa figurowego nie przyciągnęła przed ekrany naszych kin tłumów widzów, ale w naszej redakcji zaskarbiła sobie dużą sympatię.

Średnia: 6,71/10
7 ocen

Zręcznie poprowadzona narracja, soczyste postacie, świetne role Robbie i Janney oraz poruszająca opowieść ukazana z nietypowej perspektywy. Elementy kryminalno-komediowe wypadły słabiej.

Wojciech Koczułap
Wojciech Koczułap
8/10

Może i efekciarski, ale chciałbym, żeby każdy biopic miał w sobie tyle energii. Świetna Margot, drugi plan też błyszczy, jakby wyjęty z filmu Coenów.

Grzegorz Narożny
Grzegorz Narożny
7/10

Efektownie opowiedziany, oscarowo zagrany

Krystian Prusak
Krystian Prusak
7/10

Kreacja Robbie ciut odbiega od wizerunku prostej osoby. Kariera utalentowanej łyżwiarki bez pozycji w prymitywnym kraju. Czuć w występach Tonyi, że kocha jeździć

Anna Strupiechowska
Anna Strupiechowska
7/10

Powierzchowny, efekciarski, ale dobrze się ogląda. Znakomita Robbie.

Marcin Kempisty
Marcin Kempisty
6/10

Coenowskie chciwość i głupota mieszają się z narracyjnymi tropami Ritchiego. I o dziwo wychodzi film bez energii czy napięcia. Tylko miłe śledzenie skryptu.

Michu Szczepański
6/10
Kraj: USA

Reżyseria: Johannes Roberts

Dystrybucja: Monolith Films

6. Nieznajomi: Ofiarowanie

Jednym z dwóch filmów, które na nasze tegoroczne podsumowanie załapały się tylko z jednym głosem jest sequel amerykańskiego remake'u głośnego francuskiego horroru. Dystrybuowany przez Monolith film grozy jest uważany za najlepszą część serii i w naszych kinach odbił się zdecydowanie zbyt małym echem.

Średnia: 7,00/10
1 ocena

Znów horror sięga po eightisowy klimat i znów to działa. Dobra robota operatora, świetna dynamika starć i dowód, że jumpscaresy nie muszą być nudne.

Adrian Burz
Adrian Burz
7/10
Kraj: Francja

Reżyseria: Tom Volf

Dystrybucja: M2 Films

6. Maria Callas

Biograficzna opowieść o jednej z najważniejszych wokalistek drugiej połowy XX-go wieku znów nie przywiodła wielkiego zainteresowania naszych redaktorów, mimo to polecamy poszukać w kinach tego francuskiego filmu.

Średnia: 7,00/10
1 ocena

Volf pięknie pracuje na źródłach. Film o udręczonej kobiecie i spełnionej diwie. Można sobie trochę posłuchać tego zniewalającego głosu.

Maciej Kowalczyk
Maciej Kowalczyk
7/10
Kraj: Serbia

Reżyseria: Miloš Radović

Dystrybucja: Media Move

5. Dziennik maszynisty

Zeszłoroczny serbski kandydat do Oscara i komediowy przebój Warszawskiego Festiwalu Filmowego A.D. 2016 bardzo długo musiał czekać na dystrybucję w naszych kinach, a ta okazała się mocno ograniczona. Nie pozbawia to jednak walorów tej przewrotnej czarnej komedii, zasługującej na wysokie miejsce w naszym podsumowaniu.

Średnia: 7,00/10
3 oceny

Bałkany tonące w obłokach absurdu. Lepiej wypada, gdy ucieka się do humoru niż powagi. W wiodącej roli przekonujący występ Ristovskiego.

Maciej Kowalczyk
Maciej Kowalczyk
7/10

Bałkański czarny humor na dobrym poziomie, coś w sam raz na WFF

Krystian Prusak
Krystian Prusak
7/10

Bardzo dobra komedia andersonowska oparta na świeżym pomyśle, in minus chwilowe popadanie w sztampę (szczególnie w 3 akcie) ale zapewnia bardzo.

Marcin Prymas
Marcin Prymas
7/10
w czterech ścianach życia
Kraj: Belgia

Reżyseria: Philippe Van Leeuw

Dystrybucja: Aurora Films

4. W czterech ścianach życia

Klaustrofobiczna opowieść o wojnie w Syrii opowiedziana oczami bezbronnych cywili. Film, który zrobił furorę na zeszłorocznych Berlinale i Transatlanyku to bez dwóch zdań najciekawsza propozycja Aurory od czasu styczniowej "Duszy i Ciała"

Średnia: 7,00/10
4 oceny

Błyskotliwy zabieg scenariuszowy skutkuje podsycanym w widzu napięciem i nerwami naciąganymi aż do granicy wytrzymałości. A to tylko film – co muszą czuć ludzie, których życie toczy się w cieniu wojny?

Wojciech Koczułap
Wojciech Koczułap
8/10

Świetnie buduje napięcie i poczucie beznadziei oraz ulotności życia. Popada jednak w zbytnią teatralność.

Marcin Prymas
Marcin Prymas
7/10

Spore zaskoczenie. Muzyka ciut nie pasuje, ale świetna praca kamery i wprawna reżyseria konsekwentnie zmierzają do wytyczonego finału. Efekt rozbicia gwarantowany

Anna Strupiechowska
Anna Strupiechowska
7/10

Niby stara się opowiedzieć historię blisko bohaterów, ale poprzez kilka zagrań gdzieś po drodze wytraca naturalizm. Cenię na pewno fakt, że ucieka od polityki.

Maciej Kowalczyk
Maciej Kowalczyk
6/10
Kraj: USA

Reżyseria: Greta Gerwig

Dystrybucja: UIP sp. z.o.o.

3. Lady Bird

Ulubieniec krytyki na całym świecie, największy przegrany tegorocznych Oscarów, rewelacyjny samodzielny debiut reżyserski Grety Gerwig w naszym podsumowaniu zajmuje trzecie miejsce.

Średnia: 7,60/10
10 ocen

Cudo, zdecydowanie najlepszy z tegorocznej oscarowej czołówki, Greta ponownie opowiada o sobie, a Ronan ponownie błyszczy na ekranie.

Marcin Prymas
Marcin Prymas
9/10

Historia urzekająca w swojej prostocie i zwyczajności. Spośród wszystkich dwudziestoparolatków wcielających się w licealistów Ronan wypadła najlepiej.

Marcin Grudziąż
Marcin Grudziąż
8/10

Wspaniale łapie tę ulotną chwilę życia, gdy obawa przed zmianami przeplata się z niecierpliwym oczekiwaniem na ich nadejście. Gdy szukanie swojego miejsca i budowanie własnego świata oznacza burzenie porządku bliskich osób.

Wojciech Koczułap
Wojciech Koczułap
8/10

Coming of age, ale opowiadane z pierwszego rzędu, bez protekcjonalnego tonu. Ronan i Metcalf dają popis. Czekam na kolejny film Grety.

Maciej Kowalczyk
Maciej Kowalczyk
8/10

Biorę tę szczerość i prostotę z całym dobrodziejstwem inwentarza. Greta jest z mojego rocznika, więc z sentymentem patrzę na przedstawioną tam rzeczywistość

Grzegorz Narożny
Grzegorz Narożny
8/10

Niby nic odkrywczego, ale jednak jakoś trafił do mojego serca. Może przez bliską mi główną bohaterkę. Uwielbiam Saoirse

Ania Wieczorek
Anna Wieczorek
8/10

Świetnie zagrany, ale jednak dość typowy Sundance

Krystian Prusak
Krystian Prusak
7/10

Sam koniec wymuszony. Ronan kradnie ekran wraz z całą resztę. Świetnie wyreżyserowany film o dorastaniu w USA

Anna Strupiechowska
Anna Strupiechowska
7/10

Motywy sprane i widziane, ale nadal skutecznie ożywiane ostrym dialogiem, mięsistym bohaterem i niewypowiedzianą miłością w wielu odsłonach. Czuć ciepło.

Michu Szczepański
7/10

Przyjemny, skutecznie żerujący na westchnięciach za idealizowaną przeszłością. Nie potrafię jednak przekonać się do takiego "błahego" stylu.

Marcin Kempisty
Marcin Kempisty
6/10
Wieża jasny dzień
Kraj: Polska

Reżyseria: Jagoda Szelc

Dystrybucja: Against Gravity

2. Wieża. Jasny dzień.

Drugi raz z rzędu Against Gravity zasługuje na drugie miejsce w naszym podsumowaniu, ponownie ten znany głównie z dokumentów dystrybutor, osiąga to za sprawą usianej symbolami fabuły. Debiut Jagody Szelc to bez wątpienia ścisła czołówka tegorocznych polskich filmów.

Średnia: 7,71/10
7 ocen

Narodził się wielki talent, Szelc reżyseruje i pisze jak diabeł. Wzrusza mnie to jak używa dźwięku i otwiera bebechy na interpretacje.

Maciej Kowalczyk
Maciej Kowalczyk
9/10

To piękne jak film trzyma balans. Niby czuć inspiracje, ale dla równowagi dołożono sporo własnych pomysłów. Wygrywa jako fabuła, spełnia się jako kino symboli.

Adrian Burz
Adrian Burz
8/10

Koniec małej stabilizacji: twórczy chaos prowadzi ku nowemu. Precyzyjnie napisana, niepokojąca alegoria zostawiająca widza z wieloma przemyśleniami. Strona artystyczna przeważnie udana

Wojciech Koczułap
Wojciech Koczułap
8/10

Realizm swobodnie przenika się z metafizyką tworząc podskórne napięcie. Piękne surrealistyczne tąpnięcie w finale, ale czułem się lekko przytłoczony symboliką.

Grzegorz Narożny
Grzegorz Narożny
8/10

Szelc pozwala sobie na zbyt duże rozpasanie w sferze symbolicznej, a za mało w tym rygoru formalnego. Mimo to zniewala i uwodzi destrukcyjnym pięknem.

Marcin Kempisty
Marcin Kempisty
7/10

Muszę dojrzeć z tym filmem, dobę po seansie wciaż nie mam przekonania, że go zrozumiałem w jakimś significant stopniu.

Marcin Prymas
Marcin Prymas
7/10

Kino złych omenów. Chociaż śmierdzi inspiracjami od kilku zagranicznych kolegów, to buduje swoją prywatną grozę. Za mało w tym rygoru, ale to debiuto-wybaczalne

Michu Szczepański
7/10
Kraj: Rosja

Reżyseria: Kantemir Bałagow

Dystrybucja: Stowarzyszenie Nowe Horyzonty

1. Bliskość

Emocjonalna bomba która przybyła do nas przez Cannes i Wrocław z Kaukazu to nie jest kino całkowicie pozbawione wad, a słynna już scena w połowie filmu nie przez przypadek wzbudza tak wiele emocji. Mimo to nie jesteśmy w stanie nie kochać tak pięknego i bolesnego obrazu.

Średnia: 8,00/10
6 ocen

Dresiarska i uwikłana w konflikty etniczne wersja "Romea i Julii" boli bardziej od szekspirowskiego pierwowzoru.

Marcin Kempisty
Marcin Kempisty
9/10

Ten film jest tak pięknie sfilmowany, że niezależnie od treści bym go uwielbiał. Z tymże ta treść tu też jest cudowna. Pięknie bolesne coming of age.

Marcin Prymas
Marcin Prymas
9/10

Dojrzały debiut. Kilka zbędnych elementów (np. kaseta). Pięknie operuje zbliżeniami i kolorystyką mistrzów Renesansu. Żownar jak młoda Weaver.

Maciej Kowalczyk
Maciej Kowalczyk
8/10

Ależ niezwykła główna bohaterka, osaczona przez skonfliktowaną społeczność.

Krystian Prusak
Krystian Prusak
8/10

Mocno trzyma w uścisku, jak na tytułową ciasnotę przystało. Wygrywa przede wszystkim estetyką, ale niektórych decyzji reżyserskich nie jestem w stanie pojąć.

Grzegorz Narożny
Grzegorz Narożny
7/10

Ciasnota i intymność tego filmu potrafi przytłoczyć. Rozpad emocjonalny ogarnia obraz i widownię. Jednakże ten wieczny uścisk i braki subtelności niemiło męczą.

Michu Szczepański
7/10

Pozostałe filmy:

Czerwona Jaskółka – 4 oceny, średnia: 6,25/10
Pitbull. Ostatni pies – 5 ocen, średnia 6,20/10
Happy End – 7 ocen, średnia: 5,57/10
Boski porządek – 3 oceny, średnia: 5,33/10
Wielkie zimno – 2 oceny, średnia: 5,00/10
Do zakochania jeden krok – 1 ocena, średnia: 5,00/10
Święty niezłomny – 1 ocena, średnia 5,00/10
Pacific Rim: Rebelia – 3 oceny, średnia: 4,33/10
Madame – 2 oceny, średnia: 4,00/10
Każdego dnia – 1 ocena, średnia: 4,00/10
Gnomeo i Julia. Tajemnica zaginionych krasnali – 1 ocena, średnia: 3,00/10
Kobieta sukcesu – 1 ocena, średnia: 2,00/10