Kto otrzyma Wielką Salę? – podsumujemy festiwal NH/AFF wg gridu Pełnej Sali

Kto otrzyma Wielką Salę? – podsumujemy festiwal NH/AFF wg gridu Pełnej Sali

Skończył się łączony festiwal Nowe Horzyonty / American Film Festival, skończył się także nasz festiwalowy grid. Nadeszła pora podsumowań!

W naszym gridzie wzięło udział 30 krytyków, dziennikarzy i blogerów filmowych, zobaczyli oni 129 różnych festiwalowych pozycji łącznie 1229 razy (nie licząc shortów, oraz pozycji z sekcji Kino Dzieci, Sezon i Archiwum), co daje średnią równą niemal 41. Tylko dwa pokazywane online produkcje nie zostały obejrzane przez żadnego z naszych ekspertów („Doktor Miami” i „Truth or Consequences” – oba z sekcji American Docs).

Czas na nasze nagrody! Przypominamy, że aby film mógł zostać uwzględniony przy ich przyznawaniu musiał zostać oceniony przez co najmniej pięciu ekspertów.

NAGRODY OGÓLNOFESTIWALOWE:

Wielka Sala – dla najlepszego filmu festiwalu:

DAU. Natasza 
reż. Ilja Chrzanowski i Jekaterina Oertel, śr. 7,91/10 (dystr. Stowarzyszenie Nowe Horyzonty)

wyróżnienie: 
Vitalina Varela, reż. Pedro Costa, śr. 7,89/10

Zapomniana Sala - dla najlepszego nowego filmu bez dystrybucji kinowej:

Vitalina Varela
reż. Pedro Costa, śr. 7,89/10

wyróżnienie:
Atlantyda, reż. 7,65/10

Amerykańska Sala – dla najlepszego filmu American Film Festival:

Shiva Baby,
reż. Emma Seligman, śr. 7,41/10

wyróżnienie:
Ratusz, reż. Frederick Wiseman, śr. 7,25/10

Tęczowa Sala – dla najlepszego filmu o tematyce LGBT+:

Shiva Baby
reż. Emma Seligman, śr. 7,41/10

wyróżnienie: 
Dni, reż. Tsai Ming-Liang, śr. 7,32/10

Kobieca Sala – dla najlepszego filmu wyreżyserowanego przez kobietę:

Metamorfoza ptaków
reż. Catarina Vasconcelos, śr. 7,66/10  (dystr. Stowarzyszenie Nowe Horyzonty)

wyróżnienie:
Shiva Baby, reż. Emma Seligman, śr. 7,41/10

Sala przyszłości – dla najlepszego debiutu lub drugiego filmu:

Metamorfoza ptaków
reż. Catarina Vasconcelos, śr. 7,66/10  (dystr. Stowarzyszenie Nowe Horyzonty)

wyróżnienie:
Shiva Baby, reż. Emma Seligman, śr. 7,41/10

Podzielona sala - dla najbardziej kontrowersyjnego filmu:

Purpurowe morze, reż. Khaled Abdulwahed, Amel Alzakout

wyróżnienie: 
Powolna maszyna, reż.
Joe DeNardo, Paul Felten

Przepełniona Sala – dla najpopularniejszego filmu festiwalu:

Berlin Alexanderplatz
reż. Burhan Qurbani  (dystr. Stowarzyszenie Nowe Horyzonty)

Śmierdząca Sala – dla najgorszego filmu festiwalu:

Col0Zio
reż. Artemio Narro, śr. 2,75/10

NAGRODY SEKCJI:

Złota Sala – dla najlepszego filmu konkursu głównego:

Metamorfoza ptaków
reż. Catarina Vasconcelos, śr. 7,66/10  (dystr. Stowarzyszenie Nowe Horyzonty)

wyróżnienie:
Czerwony księżyc, reż. Lois Patiño, śr. 6,88/10

Srebrna Sala – dla najlepszego filmu sekcji Pokazy Galowe:

Aida
reż. Jasmina Żbanić, śr. 7,50/10 (dystr. Gutek Film)

wyróżnienie:
Berlin Alexanderplatz, reż. Burhan Qurbani, śr. 7,04/10 (dystr. Stowarzyszenie Nowe Horyzonty)

Srebrna Sala – dla najlepszego filmu sekcji Mistrzowie:

DAU. Natasza 
reż. Ilja Chrzanowski i Jekaterina Oertel,
śr. 7,91/10 (dystr. Stowarzyszenie Nowe Horyzonty)

wyróżnienie: 
Vitalina Varela, reż. Pedro Costa, śr. 7,89/10

Srebrna Sala – dla najlepszego filmu sekcji Odkrycia:

Niepamięć
reż. Christos Nikou, śr. 7,03/10
(dystr. Stowarzyszenie Nowe Horyzonty)

wyróżnienie:
Ojciec Nafi, reż. Mamadou Dia, śr. 6,95/10

Srebrna Sala – dla najlepszego filmu sekcji AleKino+:

Atlantyda
reż. Walentyn Wasjanowicz, śr. 7,65/10

wyróżnienie:
Słudzy, reż. Ivan Ostrochovsky, śr. 6,95/10 (dystr. Stowarzyszenie Nowe Horyzonty)

Srebrna Sala – dla najlepszego filmu sekcji Trzecie oko:

Pora wylinki
reż. Sabrina Mertens, śr. 6,83/10

wyróżnienie:
Make up, reż. Claire Oakley, śr. 6,50/10

Srebrna Sala – dla najlepszego filmu sekcji Front Wizualny:

Gdybym sama była zimą
reż. Jasmin López, śr. 6,44/10

wyróżnienie:
Szczypce i skorupki, reż. Isamu Hirabayashi, śr. 6,09/10

Srebrna Sala – dla najlepszego filmu sekcji Lost Lost Lost:

Zmierzch
 reż. Theo Court, śr. 7,27/10

wyróżnienie:
Prawdziwy film jest gdzieś indziej, reż. Mark John Ostrowski, śr. 7,06/10

Srebrna Sala – dla najlepszego filmu sekcji Oslo / Reykjavik 3:

Malarka i złodziej
reż. Benjamin Ree, śr. 7,00/10 (dystr. Against Gravity)

wyróżnienie:
Gunda, reż. Victor Kossakovsky, śr. 6,75/10 (dystr. Gutek Film)

Srebrna Sala – dla najlepszego filmu sekcji Nocne Szaleństwo:

Dwudzieste stulecie
reż. Matthew Rankin, śr. 6,88/10

wyróżnienie:
Fanny Lye wybawiona, reż. Thomas Clay, śr. 6,86/10

Srebrna Sala – dla najlepszego filmu sekcji Highlights:

Czarny niedźwiedź
reż. Lawrence Michael Levine, śr. 7,22/10

wyróżnienie:
Pierwsza krowa, reż. Kelly Reichardt, śr. 7,15/10

Srebrna Sala – dla najlepszego filmu sekcji Spectrum:

Shiva Baby
reż. Emma Seligman, śr. 7,41/10

wyróżnienie:
Surogatka, reż. Jeremy Hersh, śr. 7,00/10

Srebrna Sala – dla najlepszego filmu sekcji Special Docs:

Ratusz
 reż. Frederick Wiseman, śr. 7,25/10

wyróżnienie:
Hopper / Welles, reż. Orson Welles, śr. 6,95/10

W tej edycji naszej akcji udział wzięli:

  • Maciej Kowalczyk, Marcin Grudziąż, Krystian Prusak, Marcin Prymas, Jędrzej Sławnikowski, Dawid Smyk, Paweł Tesznar – Pełna Sala
  • Michu Szczepański – Aberracje
  • Krzysztof Osica, Kasia Wolanin  – Filmaster
  • Michał Piechowski, Maciej Kędziora – Filmawka
  • Karolina Graczyk, Dorota Jędrzejewska-Szpak, Karolina Kostyra, Sara Nowicka – Final Girls
  • Tomasz Poborca – Kalejdoskop Wrocław; Sorry, takie mamy kino
  • Adam Krosnicki-Midon – Kalejdoskop Wrocław
  • Wojtek Tutaj – Kultura Liberalna, 16mm, Filmweb
  • Łukasz Mańkowski – Kinema Chromatica
  • Maciej Roch Satora – Movies Room
  • Paweł Guszkowski – recenzenci.pl
  • Bartłomiej Nowak – Sezon nagród filmowych
  • Julian Płoski – Płaski Kubek
  • Mateusz Rot – Watching Closely
  • Patrycja Mucha – Wtem, piosenka; Filmowe odloty
  • Sławomir Kruk – selekcjoner festiwalu Ars Independent, specjalista d.s. promocji Szkoły Filmowej im. Krzysztofa Kieślowskiego Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach
  • Paweł Skrzypczak – krytyk niezależny
  • Jakub Wanat – krytyk niezależny
  • Michał Zygmunt – pisarz, scenarzysta, krytyk niezależny