Na co do kina? #96 Cotygodniowy przegląd premier

Na co do kina? #96 Cotygodniowy przegląd premier

W ten weekend do poważnej rozgrywki powraca Monolith Films. Nie tylko filmy tego dystrybutora znowu będą puszczane w sieci Cinema City, ale od razu zapowiada się na to, że mogą one zdominować słabo obsadzony weekend przed Wielkanocą. Na ekrany trafia bowiem adaptacja komiksu o diable-detektywie, tym razem z domieszką gore i czerstwych żartów oraz ekranizacja bestsellerowej powieści dla młodzieży. Szczególnie ten drugi, może okazać się hitem frekwencyjnym. My jednak zajrzymy raczej w inne rejony. W studyjnikach i minipleksach szukajcie najnowszego dzieła Papieża Nowej Fali, francuskiego dramatu o pożararch i miłości z elektryzującym duetem Pierre Niney - Anaïs Demoustier oraz koprodukowanego przez PISF projektu greckiego reżysera o toksycznej rodzinie z Republiki Południowej Afryki. A i pamiętajcie, że do niedzieli trwa Wiosna Filmów!

PREMIERA TYGODNIA

ŻNIWA

Tytuł oryginalny : Die Stropers
Rok: 2018
Gatunek: dramat
Kraj produkcji: RPA, Francja, Grecja, Polska
Reżyser: Etienne Kallos
Występują: Alex van Dyk, Danny Keogh, Juliana Venter i inni
Dystrybucja: Velvet Spoon

JUŻ WIDZIELIŚMY

Tym razem naszą premierą tygodnia jest film niepozorny i trudno dostępny w kinach. A szkoda. Południowoafrykańskie „Żniwa” stanowią swoistą syntezę europejskiego spojrzenia na kulturę, szczególnie tą filmową z burskim społeczeństwem i wrażliwością. Współfinansowany przez Francję, Grecję i Polskę obraz, który do naszych kin wprowadza Velvet Spoon, to opowieść o świecie oderwanym od wszystkiego co znamy a zarazem bardzo bliskim. Mający greckie korzenie Etienne Kallos wykorzystał poetykę kojarzącą się z grecką Nową Falą by pokazać nam ultrakonserwatywne i ultrareligijne społeczeństwo położonej w środku kraju rolniczej prowincji Wolne Państwo. Gdy do wydawałoby się ułożonej i wzorcowej rodziny Janno dołącza adoptowany nastoletni buntownik Pieter wszystko się zmienia a ideały i pewniki zostają poddane pod wątpliwość. Ozdobą pokazywanego w sekcji Un Certain Regard zeszłorocznego Cannes są zdjęcia Michała Englerta.
Marcin Prymas
Marcin Prymas

JEAN-LUC GODARD. IMAGINACJE

Tytuł oryginalny : Le livre d’image
Rok: 2018
Gatunek: esej filmowy
Kraj produkcji: Francja
Reżyser: Jean-Luc Godard
Dystrybucja: PMPG Polskie Media

JUŻ WIDZIELIŚMY

To, że „Imaginacje” Godarda trafiły do naszej dystrybucji zakrawa niemal na cud. Jest to bowiem rodzaj wizualnego eseju, składającego się z kolażu fragmentów filmów, tekstów (mówionych i pisanych) oraz różnego rodzaju dźwięków. Tradycyjnie rozumiana narracja jest nieobecna, komentarz ograniczony do minimum i rzeczywiście przez cały seans prowadzą nas obrazy (tzw. „found footage”), zmontowane, a niekiedy przekształcone przez Godarda. Seans tej „Księgi obrazów” (taki jest oryginalny tytuł filmu) to doświadczenie jedyne w swoim rodzaju, skłaniające do wielorakich refleksji na temat roli obrazów w życiu człowieka i naszej cywilizacji. Trudno pozostać wobec tego „eseju” obojętnym – naszym zdaniem warto zaryzykować i wybrać się do kina. Na zachętę proponujemy aż dwa teksty redaktorów „Pełnej sali” – oba bardzo entuzjastyczne. Kolejny filmowy eksperyment Godarda uznać możemy za wyjątkowo udany.

Paweł Tesznar (Snoopy)
Paweł "Snoopy" Tesznar

HELLBOY

Gatunek: superhero, akcja, sci-fi, horror
Kraj produkcji: USA
Reżyser: Neil Marshall
Występują: David Harbour, Mila Jovovich, Ian McShane i inni
Dystrybucja: Monolith Films

Kolejna ekranizacja komiksu, o którą nikt nie prosił. Najnowsza część przygód łowcy demonów i detektywa z piekła rodem wyreżyserowana została przez Neila Marshala, twórcę m.in. „Zejścia” i „Dog Soldiers”. Jego „Hellboy” to reboot serii zapoczątkowanej przez Guillermo del Toro, który miał być bliższy komiksowemu pierwowzorowi, o czym świadczy udział Mike’a Mignoli – ojca demonicznego herosa.

OCZEKIWANIA:

  • udział w produkcji autora pierwowzoru może korzystnie wpłynąć na jakość filmu,
  • ekranizacje komiksów z kategorią R zawsze w cenie, nawet jeśli „Hellboy” ma działać jedynie jako guilty pleasure,
  • reżyser ma już na koncie bezpretensjonalną krwawą jatkę jaką był „Dog Soldiers”.

OBAWY:

  • Niepochlebne recenzje krytyków zza oceanu
  • Brak Rona Perlmana w roli głównej, który był jednym z jaśniejszych punkntów filmów Del Toro,
  • Zwiastuny nie prezentują się zbyt zachęcająco.
Grzegorz Narożny
Grzegorz Narożny

OCALIĆ I ZGINĄĆ

Tytuł oryginalny: Sauver ou périr
Rok: 2018
Gatunek: dramat
Kraj produkcji: Francja
Reżyser: Frédéric Tellier
Występują: Pierre Niney, Anaïs Demoustier, Vincent Rottiers i inni
Dystrybucja: HAGI

Bohaterem „Ocalić i zginąć” jest ambitny, młody mężczyzna Franck, który wraz ze swoją żoną mieszka w remizie strażackiej. Wymagająca pokładów heroizmu praca to całe jego życie. Niewiele jednak potrzeba, aby wydarzyło się nieszczęście. Jak protagonista zareaguje, gdy po wypadku całe jego życie i kariera zmienią się diametralnie? Jaką obierze drogę, by podnieść się z trudnego położenia pokonując własne słabości? Frédéric Tellier stworzył kolejną kipiąca realizmem opowieść o zespołach ratunkowych. Poprzednia fabuła reżysera, „SK1” o codzienności policjantów otrzymała w 2016 roku nominację do Cezara za najlepszy debiut i najlepszą adaptację. Scenariusz napisał David Oelhoffen, twórca wyświetlanego w sekcji Odkryć na tegorocznym WFF filmu “Bliscy wrogowie”. Zapowiada się, że będzie poruszająco i autentycznie, aczkolwiek konwencjonalnie.

OCZEKIWANIA:

  • w głównej roli Pierre Niney – wielka nadzieja francuskiego kina zalicza kolejny udany występ (wcześniej w „Franz”, „Obietnicy poranka”),
  • świetnie udokumentowana tragedia człowieka wyważona między szczęściem i bólem,
  • prócz tego, bezbłędnie ugruntowana emocjonalnie historia miłosna.

OBAWY:

  • jest ryzyko, że całość wpadnie w pułapkę retoryki i melodramatyzmu,
  • nie uda się przełamać ograniczeń gatunku.
Anna Strupiechowska
Anna Strupiechowska

MAKSYMIUK. KONCERT NA DWOJE

Rok: 2018
Gatunek: dokumentalny
Kraj produkcji: Polska
Reżyser: Tomasz Drozdowicz
Dystrybucja: Mayfly

JUŻ WIDZIELIŚMY

Jerzy Maksymiuk to tytan polskiej muzyki klasycznej, którego ogromny dorobek nadaje mu już za życia praktycznie status legendy. Jest perfekcjonistą, kompozytorem (napisał muzykę do ponad stu filmów m.in. „Sanatorium pod Klepsydrą” Wojciecha Hasa), pianistą grającym dla największych światowych oper, dyrygentem, który mimo choroby wciąż pozostaje niezwykle aktywny zawodowo. Jest również mężem i to przede wszystkim jest tematem dokumentu Tomasza Drozdowicza „Maksymiuk. Koncert na dwoje”. Mamy więc wgląd w intymne życie artysty, jego niezwykle zażyłą relację z żoną Ewą i jednocześnie niekończące się sprzeczki małżeńskie. Jeżeli dawno nie mieliście okazji posłuchać kłócących się staruszków, a naszła was ochota to oto nadeszła 75 minutowa szansa.
Ania Grudziąż
Anna Grudziąż

AFTER

Rok: 2019
Gatunek: melodramat
Kraj produkcji: USA
Reżyser: Jenny Gage
Występują: Josephine Langford, Hero Fiennes Tiffin, Selma Blair i inni
Dystrybucja: Monolith Films

Adaptacja pierwszej części serii pióra Anny Todd (wciąż dumnie celebrującej swój internetowy pseudonim imaginator1d), która ma swój początek w erotycznym fanficu o toksycznym romansie grzecznej i niedoświadczonej studentki z “bad-boyem” Hardinem Scottem (pierwotnie nawet Hardinem Stylesem). Opowiadanie ma dziś ponad pół miliarda wyświetleń na Wattpadzie, autorka kontynuuje karierę literacką, wydając m.in. przeróbkę “Małych kobietek” Louisy May Alcott, a jej idol lat młodzieńczych, Harry Styles nie jest już tylko najlepszą dupeczką z One Direction, a ma swoją własną, imponującą karierę solową. Studio Paramount nabyło prawa do adaptacji “After. Płomień pod moją skórą” już w 2014 roku, jednak porzuciło projekt po kapitulacji jednej ze scenarzystek. Czy z mniejszym budżetem i pod okiem niezależnych producentów, “After” ma szansę powtórzyć sukces “Pięćdziesięciu twarzy Greya”?

OCZEKIWANIA:

  • szansa na umowę między studiami i powstanie Erotic Teen Fanfic Cinematic Universe? W takim przypadku wszyscy czekamy na scenę łóżkową Christian Grey + Hardin Scott!
  • z kiepskiej literatury powstawały już dobre filmy “Ojciec chrzestny”!
  • kolejny cover bardzo znanej piosenki śpiewanej dwa razy wolniej? (jak ktoś lubi)
  • poniekąd zerwanie z programowym male gaze i faworyzowanie kobiecej perspektywy…

OBAWY:

  • ….sprowadzającej się do uprzedmiotowienia nastoletniego idola, stawiając go w roli spełnionej fantazji o przemocowym partnerze
  • gloryfikowanie toksycznych związków
  • zwiastun wskazuje na skrajnie nieoryginalne, kliszowe, schematyczne i pozbawione poczucia humoru reprodukowanie schematu teen movie, z typową “dramą” na pierwszym planie
  • niedomaganie niesprawdzonych aktorów w głównych rolach
  • kategoria wiekowa PG-13 = ugrzecznienia wobec oryginału w celu przyciągnięcia młodszego targetu
Dawid Smyk
Dawid Smyk

INNE PREMIERY

Poza wymienionymi wyżej filmami w kinach zobaczymy jeszcze dwie produkcje. Do multipleksów wejdzie kolejny przedstawiciel jakże popularnego w Polsce nurtu protestanckiej paszy, tym razem w postaci „Przypływu wiary”, czyli historii o cudzie medycznym dzięki modlitwie. Amerykańskie recenzje wskazują, że to kompetentny film dla przekonanych o raczej niskim potencjale ironicznym. „Porwanie” to z kolei duńska komedia familijna sprzed dwóch lat będąca adaptacją popularnej w tym kraju książki dla dzieci. Historia zaradnych urwisów, które decydują się porwać dla okupu bogatego kolegę by zdobyć pieniądze na czynsz zbierała w krajowej prasie raczej mierne opinie, ale może być dobrym wyjściem jeśli nie mamy co zrobić z dzieckiem podczas strajku.

PORWANIE

Tytuł oryginalny: Kidnapning
Rok: 2017
Gatunek: komedia, familijny, kryminał
Kraj produkcji: Dania
Reżyser: Frederik Meldal Nørgaard
Występują: Alfred Bjerre Larsen, Luca Reichardt Ben Coker, Samuel Jacob Hallas i inni
Dystrybucja: Vivarto

PRZYPŁYW WIARY

Tytuł oryginalny: Breakthrough
Rok: 2019
Gatunek: biograficzny, dramat
Kraj produkcji: USA
Reżyser: Roxann Dawson
Występują: Chrissy Metz, Topher Grace, Josh Lucas i inni
Dystrybucja: Imperial – Cinepix

CO NA VOD?

WYŚNIONA KRAINA

Tytuł oryginalny: A Land Imagined
Rok: 2018
Gatunek: kryminał, film społeczny
Kraj produkcji: Singapur
Reżyser:  Siew Hua Yeo
Występują: Yue Guo, Xiaoyi Liu, Peter Yu i inni
Dystrybucja: Netflix

Ostatnimi czasy coraz częściej na Netflixie możemy oglądać perły kina azjatyckiego. Dopiero co cieszyliśmy się „Brzegiem rzeki” a dziś na platformie swoją premierę ma inna rewelacja tegorocznego Festiwalu Filmowego Pięć Smaków – „Wyśniona kraina„. Singapurski zwycięzca festiwalu w Locarno 2018 to przepięknie sfilmowany i niejednoznaczny kryminał będący jednocześnie wielkim aktem oskarżenia wobec ojczyzny reżysera jak i wyrazem miłości dla kina, szczególnie tego amerykańskiego. Produkcja w której wielką rolę odgrywa gra w Counter Strike’a 1.6 to swoisty hołd dla kina noir jak i jakże popularnej w XXI wieku neonowej estetyki świata. To także głęboko oniryczne i przełamujące horyzonty realności kino, które rewelacyjnie rymuje się z „Tajemnicami Silver Lake” Davida Roberta Mitchella dodając jednak także wiele z produkcji Davida Lyncha. Trudno pisząc o tym filmie mówić o fabule tak by nie popaść w spoilery i nie zepsuć zabawy, także pozostaje mi polecić „Wyśnioną krainę” jako obowiązkowy seans oraz recenzję Macieja Kowalczyka jako najlepszą lekturę uzupełniającą.

Marcin Prymas
Marcin Prymas