Na co do kina? #121 Cotygodniowy przegląd premier

Na co do kina? #121 Cotygodniowy przegląd premier

Jesienna aura za oknem sprzyja wizytom w kinie. W tym tygodniu znaleźliśmy jeden film, na który nie wypada nie pójść. Na rodzime ekrany trafia bowiem zwycięzca Złotego Lwa na festiwalu w Wenecji, który nie tylko jest reinterpretacją historii niesławnego przeciwnika Batmana, ale też mocno odcina się od komiksowych wzorców poszukując raczej wzorców w kinie Martina Scorsese, a psychologiczno-socjologiczną obserwację stawia wyżej niż superbohaterską rozwałkę i dowcipne onelinery. Oprócz tego fascynującego dzieła kinomani mają szansę zapoznać się, m.in. z kontynuacją familijnego hitu o psie, którego dusza wędrowała do kolejnych wcieleń, dokument o zimowej wyprawie na K2 polskiej ekspedycji oraz oldschoolowy kryminał w duchu Agathy Christie spod ręki Janusza Majewskiego.

PREMIERA TYGODNIA

JOKER

Rok: 2019

Gatunek: thriller, dramat

Kraj produkcji: USA, Kanada

Reżyser: Todd Phillips

Występują: Joaquin Phoenix, Robert De Niro, Zazie Beetz i inni

Dystrybucja: Warner Bros Polska

W głosowaniu na premierę tygodnia byliśmy całkowicie zgodni, choć „Joker” to projekt, w który na początku trudno było uwierzyć. Wydawałoby się, że solowy film poświęcony tej postaci to porywanie się z motyką na słońce. Po pierwsze, jak dowiódł choćby Christopher Nolan w „Mrocznym Rycerzu”, Joker jako postać nie może istnieć bez Batmana i vice versa. Po drugie, geneza tego superzłoczyńcy od zawsze była owiana tajemnicą i fakt, że nie sposób ustalić kanonicznej wersji wydarzeń, stanowił clou postaci. A jednak dochodzące zewsząd zachwyty wskazują na to, że dostaliśmy jeden z najlepszych filmów roku plasujący się w czołówce kina około-superbohaterskiego, z wybitną rolą Joaquina Phoenixa. Pojedyncze głosy zawodu nie studzą naszych emocji.

OCZEKIWANIA:

  • Złoty Lew, który zapewne była początkiem deszczu nagród, rozbudza nadzieje,
  • Phoenix!
  • Porównania z filmami Martina Scorsese,
  • Komiks “Zabóczy żart”, jako jedne z głównych źródeł inspiracji.

OBAWY:

  • Dotychczasowy dorobek reżyserski Todda Phillipsa,
  • Show jednego aktora,
  • Jak donoszą niektóre źródła, wątpliwy wydźwięk moralny.

OSTATNIA GÓRA

Rok: 2019

Gatunek: dokument

Kraj produkcji: Polska

Reżyser: Dariusz Załuski

Występują: Andrzej Bedrejczuk, Adam Bielecki, Jarosław Bator i inni

Dystrybucja: Mayfly

JUŻ WIDZIELIŚMY

Uczestnicy wypraw na K2 świadomie godzą się na ekstremalne warunki, aby życie stało się cenniejsze i by poczuć wolność. Ryzyko tak duże, że wielu przypłaca życiem próby zdobycia szczytów mierzących ponad 8000 m. Zgrany zespół podnosi znacznie szanse powodzenia przedsięwzięcia. W praktyce okazuje się, że pojawiają się różnice w podejściu do osiągnięcia celu zmagań. Zniecierpliwiony Denis Urubko, nie czekając na resztę, wyrusza sam na szczyt. Udaje mu się wrócić do obozu cało i zdrowo. Takiego szczęścia nie miał młody alpinista z filmu „Czekając na Joe”, który dociera do obozowiska w stanie wycieńczenia z poważnymi uszkodzeniami ciała i urazem psychicznym. Napięcia pojawiające się w grupie, łagodzą chwile integracji przy świętowaniu rocznicy zdobycia innego szczytu, wspólnym oglądaniu zawodów w skokach narciarskich i posiłkach, jak również współdziałanie w trwożących akcjach ratunkowych.

Twórca dokumentu „Ostatnia góra”, wieloletni himalaista, nie brnie w techniczne analizy. Dariusz Załuski pozwala widzowi znaleźć dla siebie miejsce w jednej wielkiej rodzinie jaką tworzy grupa wspinaczy. Ukazuje ludzi wraz z ich zaletami i dzielącymi ich różnicami charakterów. Mimo, że wyprawa nie osiąga ostatecznie celu, z pewnością każdy z członków ekspedycji dowiedział się czegoś cennego o sobie samym.

Anna Strupiechowska
Anna Strupiechowska

CZARNY MERCEDES

Rok: 2019

Gatunek: kryminał

Kraj produkcji: Polska

Reżyser: Janusz Majewski

Występują: Maria Dębska, Artur Żmijewski, Aleksandar Milićević i inni

Dystrybucja: Kino Świat

JUŻ WIDZIELIŚMY

Dziś do kin wchodzi także najnowszy projekt Janusza Majewskiego – „Czarny mercedes”. Ten nestor polskiego kryminału, twórca „Sprawy Gorgonowej”, „Zazdrości i medycyny” czy komediowych „C.K. Dezerterów” tym razem wziął na warsztat własną powieść. „Czarny mercedes” to osadzona w czasie drugiej wojny światowej historia polskiego adwokata Karola Holzera (Artur Żmijewski), jego studentki, żydówki Anety Landau (Maria Dębska) oraz ich przyjaciela, oficera SS Maximiliana von Fleckensteina (Aleksandar Milićević). Gdy Aneta ginie w tajemniczych okolicznościach sprawę próbują rozwiązać nadkomisarz niebieskiej policji Rafał Król (Andrzej Zieliński), oraz kochanek Anety, Jędrek (Łukasz Sikora). Niestety, jest to skrajnie nieudana produkcja, której problemy trudno zliczyć. Bardzo literackie dialogi, brane zapewne żywcem z powieści, w ustach aktorów brzmią nienaturalnie i kuriozalnie. Ordynarny humor, słabość do którego Majewski ujawnił już w „Excentrykach”, jest niesmaczny i objawia się m.in. w długich monologach postaci Andrzeja Seweryna, który opowiada o podglądaniu nagiej Marii Dębskiej. Intryga kryminalna nie działa i w całości zawiera się w serii monologów, nie ma tu żadnego śledztwa, ani żadnej przyczynowości. Całkowicie nie ma sensu wątek Jędrka, którego wiedza jest zmienna i nieuzasadniona. Dodatkowo „Czarny mercedes” jest wyjątkowo niesmaczny i niedzisiejszy w portretowaniu postaci homoseksualnych. To film nieudolny, przestarzały, często bezsensowny i jeszcze częściej niestrawny. Nie polecamy seansu.

Marcin Prymas
Marcin Prymas

BYŁ SOBIE PIES 2

Tytuł oryginalny: A Dog’s Journey

Rok: 2019

Gatunek: Familijny, Komedia

Kraj produkcji: USA

Reżyser: Gail Mancuso

Występują: Josh Gad (głos), Dennis Quaid, Kathryn Prescott i inni

Dystrybucja: Monolith

Komediodramat familijny jest kontynuacją przeboju Lasse Hallströma sprzed dwóch lat. Tym razem nasz bohater pies Bailey opiekuje się wnuczką swojego dawnego pana. Przez kilka wcieleń (po reinkarnacji pamięta wszystko z poprzedniego życia) towarzyszy CJ od dzieciństwa aż po wyprowadzkę do wielkiego miasta. Tytuł oryginalny sprytnie ukrywa nawiązania do pierwszego filmu, gdyż w Stanach film miał duże problemy reputacyjne, gdy wyszło na jaw złe traktowanie zwierząt na planie. Tym razem za stołkiem reżyserskim stanęła Gail Mancuso, a w głównych rolach wrócili wrócili lubiani aktorzy z oryginału.

OCZEKIWANIA:

  • Lepsze oceny krytyków od pierwszego filmu (choć nadal nie entuzjastyczne),
  • Szansa na wzruszający seans dla całej rodziny.

OBAWY:

  • Brak Hallströma, nowa reżyserka ma doświadczenie głównie w serialach,
  • Sequel zrobiony dla pieniędzy i idealny do szybkiego zapomnienia.

INNE PREMIERY

Vechtmeisje_2018


Weekend bez familijnego hitu z małego kraju zachodniej Europy jest weekendem straconym. Tym razem dorastająca dziewczynka z rozbitego domu, po przeprowadzce do nowego miasta nie może się zaaklimatyzować w nowej szkole i postanawia znaleźć ujście dla tłumionej w sobie złości w miejscowym “fight clubie”. Reszta jest historią. Na plus etniczne zróżnicowanie obsady, dzieciakom nieznającym jeszcze schematu filmu sportowego może się spodobać, ale rodzicom mogą krwawić uszy od dubbingu.

KICKBOKSERKA

Tytuł oryginalny: Vechtmeisje
Rok: 2018
Gatunek: familijny, sportowy
Kraj produkcji: Holandia
Reżyser: Johan Timmers
Występują: Johan Timmers i inni
Dystrybucja: Vivarto