Na co do kina? #116 Cotygodniowy przegląd premier

Na co do kina? #116 Cotygodniowy przegląd premier

Ostatni weekend wakacji zapowiada się raczej leniwie. Nie będziemy tak pędzić jak w ubiegłym tygodniu. Skupimy się na rozważaniach o mijającym lecie, kończących się dniach beztroski. W stan melancholii wprowadzi nas hiszpański mistrz Pedro Almodóvar. Jego powrót do formy z rewelacyjnym Antonio Banderasem wybraliśmy naszym filmem tygodnia. Liczymy też na trzecie dzieło w dorobku autora tureckiej "Blokady" (konkurs w Berlinie), dobrze ocenianą komedię ze stajni Judda Apatowa oraz polski eksperyment nakręcony podobno w jednym ujęciu.

PREMIERA TYGODNIA

BÓL I BLASK

Tytuł oryginalny: Dolor y gloria
Rok: 2019
Gatunek: Dramat
Kraj produkcji: Hiszpania
Reżyser: Pedro Almodóvar
Występują: Antonio Banderas, Penélope Cruz, Nora Navas i inni
Dystrybucja: Gutek Film

JUŻ WIDZIELIŚMY

Pedro Almodóvar w swoim najnowszym filmie opowiada historię Salvadora Mallo, podstarzałego reżysera filmowego (znakomity Antonio Banderas). Wydaje się, że Salvador ma już największe sukcesy za sobą. Od lat nie zrobił żadnego filmu. Spowodowane jest to może nie tyle niemocą twórczą, co problemami zdrowotnymi. Jak sam to opisuje, całe jego ciało jest splotem różnego rodzaju dolegliwości. Do tego dochodzi depresja, stany lękowe i inne psychiczne problemy. Czy można sobie z tym wszystkim poradzić – nie tylko za pomocą leków, ale i narkotyków? A może da się te wszystkie bóle oświetlić blaskiem tworzenia i przekuć w sztukę?

Almodóvar jest zaskakująco wyciszony, żeby nie powiedzieć „ugrzeczniony”. Na próżno szukać tu energii, szaleństwa i transgresji, które znamy z jego najlepszych dokonań. Tym razem podąża ścieżką kina obyczajowego, nie stroni od melodramatyzmu, który tylko niekiedy stara się łagodzić poczuciem humoru i pewnym dystansem do siebie samego. Być może taka jest cena za niezwykle osobisty ton, który da się wyczuć w tej opowieści? Film jest po prostu piękny: potrafi wzruszyć opowiadaną historią i zachwycić estetyką obrazu. Sprawia przy tym wrażenie bardzo szczerego, co sprawia, że jesteśmy w stanie zaakceptować te może niezbyt oryginalne, a nawet nieco tanie chwyty, jakimi się posługuje. I chociaż nie mówi nam może Pedro nic ponad to, co lepiej i ciekawiej zrobili przed nim inni twórcy, to jego najnowsze dzieło potrafi zachwycić miłością do kina i do życia, z jego bólami i blaskami.

Paweł Tesznar (Snoopy)
Paweł Tesznar

OPOWIEŚĆ O TRZECH SIOSTRACH

Tytuł oryginalny : Kız Kardeşler
Rok: 2019
Gatunek: dramat
Kraj produkcji: Turcja, Niemcy, Holandia, Grecja
Reżyser: Emin Alper
Występują: Cemre Ebüzziya, Ece Yüksel, Helin Kandemir i inni
Dystrybucja: Aurora Films

JUŻ WIDZIELIŚMY

Kiedy kilka lat temu musiałem walczyć w projekcie Scope100 by „Blokada”, poprzedni film Emira Alpera dostał się do dystrybucji, mało kto wierzył w sukces dzieła Turka. Tym bardziej cieszy, że znalazł się dystrybutor dla jego nowego obrazu. Tym razem nie jest to ani kino gatunkowe, ani tym bardziej surrealistyczne i oniryczne. Mimo pewnych baśniowych elementów „Opowieść o trzech siostrach” jest na wskroś realistyczna. Ani trochę nie ujmuje to jednak jego sile przekazu i przyjemności płynącej z seansu. W przepięknych krajobrazach tureckiej Anatolii poznajemy rodzinę żyjącą w biedzie i trzy siostry próbujące wyrwać się do miasta. Owdowiały ojciec oddaje je wg zwyczaju „belsame” do bogatych rodzin jako przysposobione siostry by opiekowały się dziećmi. Mimo feministycznego wydźwięku reżyser nie serwuje prostych odpowiedzi, niuansując zachowania bohaterów i pokazując skomplikowane układy w konserwatywnych środowisku. Ja zabieram się za recenzję, ale Wy nie czekając lećcie czym prędzej do kina.

Krystian Prusak
Krystian Prusak

GRZECZNI CHŁOPCY

Tytuł oryginalny : Good Boys
Gatunek: komedia
Kraj produkcji: USA
Reżyser: Gene Stupnitsky
Występują: Jacob Tremblay, Keith L. Williams, Molly Gordon i inni
Dystrybucja: United International Pictures

Widzowie spragnieni rubasznej komedii w stylu „Supersamca” powinni rozważyć seans produkowanych przez Setha Rogena „Grzecznych chłopców”. Film opowiada o dwunastoletnim Maksie, którego okoliczności zmuszają do nauki całowania. W tym celu razem z dwoma kumplami, za pomocą ukradzionego ojcu drona podgląda okoliczne pary. Jako, że urządzenie ulega zniszczeniu, chłopcy wyruszają na pełne przygód poszukiwania nowego.

OCZEKIWANIA:

  • „Supersamiec” wciąż nie doczekał się godnego następcy
  • Znany ze świetnych występów w „Pokoju” i „Cudownym chłopcu” Jacob Trembley w roli głównej
  • 70% na Rotten Tomatoes
  • Zwiastun prezentuje się bardzo obiecująco

OBAWY:

  • Dorobek reżysera Gene’a Stupnitsky’ego (nie licząc scenariuszy do niektórych odcinków „The Office” i „Master of None”) nie jest zbyt imponujący
  • Prymitywny, wulgarny humor może zdominować film
Grzegorz Narożny
Grzegorz Narożny

LETNIE POPOŁUDNIE

Rok: 2019
Gatunek: dramat obyczajowy
Kraj produkcji: Polska
Reżyser: Youssef Ouarrak
Występują: Maria Pawłowska, Anna Moskal, Aleksander Janiszewski i inni
Dystrybucja: Holly Pictures

Polskie artystyczne kino LGBT? Polska odpowiedź na “Victorię” Schippera? Aktorzy teatralni, znani do tej pory z trzecioplanowych ról w filmach, bądź amatorscy? Czy to może się udać? Laura (Maria Pawłowska) właśnie kończy 25 lat, niedawno rzuciła studia i przeprowadziła się do swojej dziewczyny. Przyjęcie urodzinowe oznacza dla niej niechcianą konfrontację z rodziną, która nie akceptuje decyzji młodej kobiety. Jak wiele zmieni ten jeden dzień w jej życiu?

OCZEKIWANIA:

  • szwedzki z pochodzenia reżyser, autor kilku docenionych na świecie etiud i krótkich metraży (realizowanych w Polsce, m.in. “Breathe” o powstaniu warszawskim)  — świeżość spojrzenia gwarantowana
  • kolejne, po niedawnej “Ninie” wypełnienie niszy polskiego kina queerowego
  • kręcone na jednym ujęciu!…

OBAWY:

  • … pociętym, podobno dość niewprawnie, dla większej dynamiki
  • czy to nie zbyt duże ambicje na debiut pełnometrażowy?
  • bardzo mieszane recenzje — wysoka średnia z dwóch recenzji na Mediakrytyku, ale 3/10 od redakcji Filmwebu

INNE PREMIERY

W tym tygodniu do kin wchodzą jeszcze dwa filmy. Best Film stawia na francuskie „Na zawsze razem”, obyczajową opowieść o lekkoduchu który z dnia na dzień musi stać się ojcem swojej siedmioletniej siostrzenicy. Film Mikhaëla Hersa został wyróżniony w sekcji Orrizonti zeszłorocznego festiwalu w Wenecji. Część krytyków zarzuca mu taniość i sentymentalizm, inni podkreślają uczuciowość i ciepło całości. To może być dobra opcja na wyjście rodzinne, ale nie spodziewamy się rewelacji na poziomie „Wymarzonego”. Jeszcze mniejsze oczekiwania mamy wobec „Złodzieja i oszustki”, komediowego heist movie z Theo Jamesem i Emily Ratajkowski w rolach tytułowych. Drugi film autora ciepło przyjętego romkomu „Gigantyczny” sprzed 11 lat został w ojczyźnie odebrany dość chłodno, 50% w serwisie Metacritic pozwala mieć obawy, podobnie jak opinie widzów w serwisie Rotten Tomatoes (ledwie 16% pozytywnych).

NA ZAWSZE RAZEM

Tytuł oryginalny: Amanda
Rok: 2018
Gatunek: Obyczajowy
Kraj produkcji: Francja
Reżyser: Mikhaël Hers
Występują: Vincent Lacoste, Stacy Martin, Jonathan Cohen i inni
Dystrybucja: Best Film

ZŁODZIEJ I OSZUSTKA

Tytuł oryginalny: Lying and Stealing
Rok: 2019
Gatunek: komedia, heist-movie
Kraj produkcji: USA
Reżyser: Matt Aselton
Występują: Theo James, Emily Ratajkowski, Fred Melamed i inni
Dystrybucja: Kino Świat