Na co do kina? #114 Cotygodniowy przegląd premier

Czy długi weekend warto wybrać się do kina? Oczywiście, że tak. Oprócz wyczekiwanego, dziewiątego (a więc według zapowiedzi - przedostatniego) filmu Quentina Tarantino, znajdziecie w swoich multipleksach lub studyjniakach nowe dzieła Richarda Linklatera, Paolo Virzìego czy Denisa Côté. Na ekranach też mocno promowana rodzima komedia kryminalna na podstawie prawdziwej historii o trzech 70-latkach, którzy z podberlińskich banków ukradli 30 milionów euro.

PREMIERA TYGODNIA

PEWNEGO RAZU… W HOLLYWOOD

Tytuł oryginalny : Once upon a time… in Hollywood

Rok: 2019

Gatunek: dramat, komedia

Kraj produkcji: USA

Reżyser: Quentin Tarantino

Występują: i inni Leonardo DiCaprio, Brad Pitt, Margot Robbie i inni

Dystrybucja: United International Pictures Sp z o.o

JUŻ WIDZIELIŚMY

 “Pewnego razu.. w Hollywood” jest najbardziej osobistym obrazem , bardzo różniącym się od ostatnich dokonań Tarantino. To dzieło rozliczeniowe, będące pewnym podsumowaniem całego dorobku. Choć nagminnie korzysta w nim ze swoich ulubionych tropów, trudno jednoznacznie określić je kinem gatunkowym. Epizodyczna struktura i ograniczenie popisowych szermierek słownych, paradoksalnie wyszło filmowi na dobre, bo to zdecydowanie najbardziej udane dzieło od czasu „Bękartów wojny” Amerykanin pieczołowicie odwzorowuje tu nie tyle prawdziwe Los Angeles u schyłku siódmej dekady XX wieku, co własne wspomnienie tamtych czasów. To magiczny świat, gdzie kino i rzeczywistość przenikają się i wpływają na siebie nawzajem. W większości recenzji  przeczytacie, że film jest listem miłosnym do kina. Te słowa, wypowiedziane zresztą przez samego reżysera, są oczywiście zgodne z prawdą, bo w istocie można swobodnie czytać go jako odę do X muzy. Osobiście widziałem tam jednak przede wszystkim tęsknotę za beztroską lat 60., których symbol uosabiała zachwycona fabryką snów Sharon Tate. 

Grzegorz Narożny
Grzegorz Narożny

ANTOLOGIA DUCHÓW MIASTA

Tytuł oryginalny: „Répertoire des villes disparues”

Kraj produkcji: Kanada 

Reżyser: Denis Côté

Rok: 2019

Gatunek: Dramat, Horror

Występują: Robert Naylor, Diane Lavallée, Jocelyne Zucco i inni

Dystrybucja: Aurora Films

JUŻ WIDZIELIŚMY

W małym francuskim miasteczku Irénée-les-Neiges granica między światem żywych i umarłych uległa zatarciu. Na ulicach można spotkać tych, których dawno nie ma wśród nas. Wyglądają jak za życia i przebywają w miejscach, które niegdyś zajmowali. Czemu właściwie zmarli powracają? Może jest tak, bo w mieście bez przyszłości, nie ma miejsca dla życia. U Denisa Côté połączenie realizmu społecznego z światem nadprzyrodzonym skutecznie służy budowowaniu uczucia niepokoju. Umieszczenie akcji wewnątrz zamkniętej społeczności oddaje ogrom nagromadzonych frustracji, lęku przed zmianami i strachu przed kontaktem z nieznanym. Chłód relacji międzyludzkich umacnia mroźna, wietrzna pogoda. Kamera bardziej skupia się na reakcjach mieszkańców na konsekwencje umierania, niż na eksplorowaniu zakamarków, z których odchodzą tajemnicze głosy czyjeś obecności. Ci, którzy odeszli nie mają już nic do stracenia w przeciwieństwie do żywych, ale łączy nas wszystkich jedno: nawet jak siebie nawzajem nie dostrzegamy, nigdy nie znikniemy dla siebie całkowicie.

Anna Strupiechowska
Anna Strupiechowska

MAGICZNE NOCE

Tytuł oryginalny: Notti magiche

Rok: 2018

Gatunek: komedia, kryminał

Kraj produkcji: Włochy

Reżyser: Paolo Virzi

Występują: Giancarlo Giannini, Roberto Herlitzka, Ornella Muti i inni

Dystrybucja: Against Gravity

Świat usłyszał o Paolo Virzìm w 2010 roku po premierze jego ciepło przyjętego filmu „Coś pięknego”, od tego czasu Włoch zyskał status mistrza ciepłych komediodramatów. Przed dwoma laty reżyser zaprezentował swój anglojęzyczny debiut, umiarkowanie przyjęte „Ella i John” z Helen Mirren i Donaldem Sutherlandem w tytułowych rolach. Teraz twórca powrócił do ojczyzny by zrealizować „Magiczne noce”, satyrę na Italię u progu lat 90. Przeżarty korupcją i mafijnymi wpływami kraj żyje organizowanym przez siebie Mundialem, a atmosferę podgrzewają dodatkowo kontrowersje wokół Diego Maradony. W tych okolicznościach przyrody carabinieri wyławiają z Trybru ciało znanego producenta filmowego, rozpoczyna się śledztwo.

Oczekiwania:

  •  Do tej pory filmy reżysera nie schodziły poniżej pewnego poziomu
  • Życiorysy głównych bohaterów przypominają losy reżysera, twórca wie o czym mówi
  • 100% na Rotten Tomatoes 

Obawy: 

  • Chłodne przyjęcie filmu we Włoszech, średnia 5,24/10 u tamtejszej krytyki.
  • Całkowite pominięcie filmu przez duże festiwale
  • Może być „za dużo grzybów w tym barszczu”
  • Do tej pory filmy Virziego raczej przed siliły się na wybitność

GDZIE JESTEŚ, BERNADETTE?

Tytuł oryginalny: Where’d You Go, Bernadette? 

Rok: 2019

Gatunek: komedia obyczajowa

Kraj produkcji: USA

Reżyser: Richard Linklater

Występują: Cate Blanchett, Billy Crudup, Kristen Wiig i inni

Dystrybucja: Forum Film

Richard Linklater wraca do polskiej dystrybucji po kilku całkiem udanych, ale nigdy tak głośnych jak “Boyhood” czy trylogia “Przed…”, niezależnych (choć niepozbawionych “dużych” nazwisk na plakatach) obyczajówkach. “Gdzie jesteś, Bernadette?” to ekranizacja bestsellerowej powieści Marii Semple, łączącej rodzinne perypetie, feministyczny wydźwięk, humor, zagadkę i egzotyczną podróż. W rolach głównych wciąż zjawiskowa Cate Blanchett oraz Billy Crudup. Czy w końcu czas na pierwszy, od czasu “Szkoły Rocka”, frekwencyjny hit reżysera na skalę multipleksów?

OCZEKIWANIA:

  • obsada jest super, także na drugim planie: Kristen Wiig, Laurence Fishburne, Judy Greer;
  • cute factor jest wysoki, jak ktoś lubi słodkie i rezolutne dziewczynki w filmach,
  • zwiastuny wyglądają sympatycznie…

OBAWY:

  • … ale czy nie zdradzają za dużo?
  • słabe recenzje (43% pozytywnych na Rotten Tomatoes, średnia 52 na Metacritic), najsłabsze w karierze tego twórcy

INNE PREMIERY

Spośród mniej interesujących nas filmów, na ekranach kin zagoszczą jeszcze dwie pozycje. Pierwszą jest hiszpański dokument “Tajemnica Ojca Pio” portretujący jednego z najbardziej intrygujących i medialnych świętych, wymienionego z imienia już w tytule Kapucyna z Pietrelciny. Reżyserem tego dzieła jest urodzony w Madrycie dziennikarz José María Zavala, specjalizujący się w żywotach świętych, dla którego jest to debiut w branży filmowej. Drugą propozycją jest polska komedia w reżyserii Szymona Jakubowskiego “Na bank się uda”, która zdaje się być rodzimą odpowiedzią na Hollywoodzkie “W starym, dobrym stylu”, gdyż jego tematem również jest napad na bank przeprowadzony przez grupę starszych panów. Podobnie też jak w dziele zza wielkiej wody, twórcom udało się zebrać grupę naprawdę ciekawych, rozpoznawalnych aktorów, co niewątpliwie może przełożyć się na kinową frekwencję. Jednak musimy przyznać, że nie spodziewamy się kina najwyższych lotów.

TAJEMNICA OJCA PIO
Tytuł oryginalny: El misterio del Padre Pío
Rok: 2018
Gatunek: Dokumentalny
Kraj produkcji: Hiszpania
Reżyser: José María Zavala
Dystrybucja: Rafael Film

 

NA BANK SIĘ UDA
Rok: 2019
Gatunek: Komedia Kryminalna
Kraj produkcji: Polska
Reżyser: Szymon Jakubowski
Występują: Lech Dyblik, Marian Dziędziel, Adam Ferency i inni
Dystrybucja: Next Film