Na co do kina? #100 Cotygodniowy przegląd premier

Na co do kina? #100 Cotygodniowy przegląd premier

W ten weekend „Na co do kina?” obchodzi mały jubileusz. To już setny odcinek naszego cyklu. Od stu tygodni staramy się jak możemy dostarczać Wam świeżych opinii i garści oczekiwań na temat kinowych premier, a od jakiegoś czasu dorzucamy też polecanki co możecie zobaczyć na kanapie na serwisach VOD. Maj to miesiąc, w którym rusza z kopyta sezon festiwalowy (dziś startuje Millennium Docs Against Gravity, zaraz Cannes), a do dystrybucji trafia więcej pozycji rozrywkowych. W tym tygodniu mocniejszych kinofilskich doznań spodziewamy się tylko po ponad 3-godzinnym dramacie spod ręki tureckiego mistrza z zeszłorocznego Cannes. Warto poszukać też produkcji z Sundance: polskiego filmu osadzonego w słonecznej Toskanii z nagrodzoną rolą Krystyny Jandy oraz opowieści o seryjnym zabójcy Tedzie Bundym z nieoczywistym wyborem obsadowym w postaci Zaca Efrona. Szukając rozrywki zerknijcie, co wyszło ze spotkania Charlize Theron i Setha Rogena. Dla lubiących mocniejszy dreszczyk do wyboru aż dwa horrory. Do wyboru, do koloru...

PREMIERA TYGODNIA

DZIKA GRUSZA

Tytuł oryginalny: Ahlat Ağacı
Rok: 2018
Gatunek: dramat
Kraj produkcji: Turcja / Macedonia / Francja / Niemcy / Bośnia i Hercegowina / Bułgaria / Szwecja
Reżyser: Nuri Bilge Ceylan
Występują: Dogu Demirkol, Murat Cemcir, Bennu Yıldırımlar i inni
Dystrybucja: Stowarzyszenie Nowe Horyzonty

JUŻ WIDZIELIŚMY

Symptomatyczne jest to, że choć teoretycznie główną osią fabularną filmu są próby wydawnicze, to o samej książce nie dowiadujemy się wiele. Na wszelkie pytania o nią Sinan odpowiada zdawkowo, ogólnikami. Otwiera się tylko w dwóch momentach: w stanie silnego wzburzenia, gdy jego dzieło życia zostało znów sprowadzone do roli przewodnika turystycznego oraz podczas rozmowy z ojcem. Bo książka to tylko pretekst, zarówno dla absolwenta, jak i reżysera do tego, by pokazać coś o wiele bardziej uniwersalnego i istotnego. (…) Raczej nikogo nie zdziwi informacja, że jest to film absolutnie przepiękny. Cudowne zdjęcia są już od dawna obowiązkowym elementem każdej produkcji Turka i tu również możemy cieszyć oczy pięknymi panoramami, pomysłowymi ujęciami, czy wspaniale iskrzącym się śniegiem. Mało znani poza Turcją aktorzy zaliczają świetne występy, praktycznie każdy tworzy oryginalną i interesującą kreację. Ceylan kolejny raz nie zawiódł i udowodnił, że jest ponadprzeciętnym twórcą.

Marcin Prymas
Marcin Prymas
SŁODKI KONIEC DNIA

Tytuł oryginalny: Dolce fine giornata
Rok: 2019
Gatunek: dramat
Kraj produkcji: Polska
Reżyser: Jacek Borcuch
Występują: Krystyna Janda, Kasia Smutniak, Vincent Riotta i inni
Dystrybucja: Next Film

JUŻ WIDZIELIŚMY

„Słodki koniec dnia” to prosta, pięknie nakręcona historia, która stawia wiele pytań dotyczących kondycji dzisiejszego społeczeństwa. Za pomocą nieskomplikowanej fabuły rodem z komedii romantycznej i sielankowych, pejzażowych kadrów włoskiej prowincji Jacek Borcuch stworzył dzieło mówiące o pozycji kobiet w obecnym społeczeństwie, problemach współczesnej Europy i jej kultury oraz o roli artysty – w rodzinie i w świecie. Świetna, bardzo wiarygodna rola Krystyny Jandy dopełnia jedynie obrazu całości. Wszystko to w akompaniamencie rewelacyjnego scenariusza debiutującego Szczepana Twardocha oraz muzyki Franka Sinatry sprawia, że na moment wielu z nas może chcieć zatopić się w tętniącej życiem Volterze.

Ola Szwarc
Ola Szwarc
PODŁY, OKRUTNY, ZŁY

Tytuł oryginalny: Extremely Wicked, Shockingly Evil and Vile
Rok: 2019
Gatunek: dramat biograficzny
Kraj produkcji: USA
Reżyser: Joe Berlinger
Występują: Zac Efron, Lily Collins, Jim Parsons i inni
Dystrybucja: Best Film

JUŻ WIDZIELIŚMY

Seans jest miłym zaskoczeniem przy założeniu, że odłożymy na bok oczekiwanie wnikliwej analizy morderczego umysłu. Można też przyczepić się do fabuły poprowadzonej niedbale, ale film pozostawia widza z jasnym przesłaniem, skupiony wokół relacji miłosnej. Liz długo nie może pozwolić odejść Tedowi, roztaczającemu swoją czarującą wizję wyidealizowanego świata. Jej pragnienie natchnionej fascynacji i intymności wyraża myśl: “Dla całego świata możesz być nikim, dla kogoś możesz być całym światem”. Trzeba pozwolić odejść destrukcyjnej osobie, która funduje bliskim piekło na ziemi. Nawet jeśli te ramiona opadając czule zdają się być wersją raju, to i tak ciągną na dno.

Anna Strupiechowska
Anna Strupiechowska
NIEDOBRANI

Tytuł oryginalny: Long Shot
Rok: 2019
Gatunek: komedia romantyczna
Kraj produkcji: USA
Reżyser: Jonathan Levine
Występują: Charlize Theron, Seth Rogen, Alexander Skarsgård i inni
Dystrybucja: Monolith Films

„Niedobrani” to nowa komedia Jonathana Levine’a („Pół na pół”, „Wiecznie żywy”, „The Wackness”). Amerykanin kontynuuje współpracę z komikiem Sethem Rogenem („Cicha noc”), rozniecając także talent komediowy Charlize Theron. Urodzona w RPA aktorka wciela się w postać jednej z najbardziej wpływowych kobiet w Ameryce, sekretarz stanu USA Charlotte Field. Pewnego dnia spotyka swoją szkolną miłość, dziennikarza Freda. Wkrótce kobieta sukcesu i pechowy śmieszek zbliżają się do siebie, stawiając na głowie nie tylko plany doradców politycznych, ale i własne życiowe zamierzenia.

OCZEKIWANIA:

  • nazwisko Jonathana Levine’a pozwala mieć nadzieję, że będzie to zabawna i wyrozumiała, a nie głupkowata i ordynarna amerykańska komedia;
  • chemia między bohaterami;
  • dużo Charlize Theron.
OBAWY:
 
  • dwóch scenarzystów (Dan Sterling i Liz Hannah) prezentuje różne poczucie humoru i wyczucie dramaturgii w swoich poprzednich filmach, więc całość może się nie kleić;
  • sztampowa fabuła (spójrzmy na zwiastun: niedobrani znajomi, gafy, humor sytuacyjny, stopniowe poznawanie się pod wpływem dramatycznych okoliczności, rozwój uczucia – wszystko to już widzieliśmy);
  • mało Charlize Theron.
TOPIELISKO. KLĄTWA LA LLORONY

Tytuł oryginalny: The Curse of La Llorona
Rok: 2019
Gatunek: horror
Kraj produkcji: USA
Reżyser: Michael Chaves
Występują: Linda Cardellini, Raymond Cruz, Marisol Ramirez inni
Dystrybucja: Warner Bros. Entertainment Polska Sp. z o. o.

„Topielisko. Klątwa La Llorony” to kolejna odsłona horrorowego uniwersum Jamesa Wana, które zapoczątkowała „Obecność”. Co ciekawe, długo ukrywano, że film należy co tego cyklu, ujawniając to dopiero w miesiącu oficjalnej premiery filmu. Tym razem Wan objął posadę producenta, a reżyserem został Michael Chaves. W roli głównej wystąpiła znana z oscarowego „Green Book” Linda Cardellini. Historia zaczerpnięta jest z meksykańskiego folkloru. La Llorona to według legendy płacząca kobieta, która utopiła własne dzieci, po czym popełniła samobójstwo.

OCZEKIWANIA:

  • film z cyklu „Obecność” zrobiony pod pieczą Jamesa Wana;
  • ciekawość związana z tajemnicą powiązania filmu z uniwersum;
  • nadzieja na kontynuację dobrej passy horrorów.
OBAWY:
 
  • Reżyser jest debiutantem;
  • kiepskie opinie krytyków ze Stanów Zjednoczonych;
  • spin-offy cyklu zazwyczaj są ewidentnie gorsze od głównego cyklu;
  • zwiastun wskazuje na zbyt dużą ilość jumpscare’ów;
  • ukrywanie związku z „Obecnością” wskazuje na słabą jakość filmu.
HEX

Tytuł oryginalny: Hex
Rok: 2018
Gatunek: horror
Kraj produkcji: USA / Kanada
Reżyser: Rudolf Buitendach
Występują: Jenny Boyd, Ross McCall, Sveng Socheata i inni
Dystrybucja: Art-House

JUŻ WIDZIELIŚMY

Miłość w tropikalnej Kambodży. Obrazki jak z Harlequina. A do tego wszystkiego opętanie, żeby było więcej atrakcji. „Hex” jest świadomą fuzją romansu z horrorem, lecz także zupełnie nieświadomą całego zastępu wad, jakie generuje i zalet, jakie skrupulatnie omija. Wyjątkowe miejsce akcji ignoruje, aktorzy przyjmują sztywne pozy, a grozę dawkuje się w jednostce CGI. Efekt? W najlepszym wypadku śmiech, na ogół jednak znużenie. Choć ciekawostka: gdy oglądałem ten film, miał na IMDb notę 9,9/10 od społeczności. Czary 😉

Adrian Burz
Adrian Burz

INNE PREMIERY

Czas wspomnieć pozostałe premiery. „Kraina cudów” to koprodukcja Paramount Animation i Nickelodeon Movies o gadających zwierzętach zamieszkujących park rozrywki. Jedyne, co jest w niej ciekawe, to fakt, że w czołówce nie ma wymienionego reżysera. Debiutant Dylan Brown został bowiem wyrzucony tuż przed zakończeniem prac za „niepożądane zachowanie”. Możemy się tylko domyślać, na czym ono polegało. Bohaterami melodramatu „Trzy kroki od siebie” są Stella (Haley Lu Richardson) i Will (Cole Sprouse). Ze względu na to, że cierpią na mukowiscydozę, powinni ograniczać kontakt z innymi osobami w obawie przed infekcją bakteryjną. Jednak trudno zachować tę rutynę, gdy młodzi zaczynają czuć coś do siebie. „Ogród rodzinny. Ukochany” to ostatnia część trylogii Jana Hřebejka (reżyseria) i Petra Jarchovskiego (scenariusz) o losach rodziny wpisanych w historię Czech. Tym razem akcja rozgrywa się pod koniec lat 50. i w lekkim, komediowym tonie opowiada o perypetiach uczuciowych nastoletniej Dany, córki znanego z poprzednich filmów Jindřicha. Natomiast pod enigmatycznym tytułem „Hej, sokoły!” kryje się skierowane do młodego widza kino sportowe z mroźnej Islandii. Bohaterem jest dziesięcioletni Jón, zawodnik drużyny biorącej udział w krajowym turnieju piłki nożnej, który szybko okazuje się prawdziwą szkołą życia.
KRAINA CUDÓW

Tytuł oryginalny: Wonder Park
Rok: 2019
Gatunek: animacja, familijny
Kraj produkcji: USA / Hiszpania
Dystrybucja: United International Pictures
TRZY KROKI OD SIEBIE

Tytuł oryginalny: Five Feet Apart
Rok: 2019
Gatunek: melodramat
Kraj produkcji: USA
Reżyser: Justin Baldoni
Występują: Haley Lu Richardson, Cole Sprouse, Moises Arias i inni
Dystrybucja: United International Pictures
OGRÓD RODZINNY. UKOCHANY

Tytuł oryginalny: Zahradnictví: Nápadník
Rok: 2017
Gatunek: komediodramat, romans
Kraj produkcji: Czechy / Słowacja / Polska
Reżyser: Jan Hřebejk Występują: Anna Fialová, Anna Geislerová, Martin Finger i inni
Dystrybucja: Żółty Szalik
HEJ, SOKOŁY!

Tytuł oryginalny: Víti í Vestmannaeyjum
Rok: 2018
Gatunek: sportowy, familijny
Kraj produkcji: Islandia
Reżyser: Bragi Thor Hinriksson
Występują: Lukas Emil Johansen, Joi Johannsson, Sigurður Sigurjónsson i inni
Dystrybucja: Vivarto